Най-трудният избор е свързан с управлението на хората

Даниела Узунова, изпълнителен директор на "Данон Сердика" АД, пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил Даниела Узунова е изпълнителен директор на "Данон Сердика" АД. Тя има 17 години опит в бизнеса с бързооборотни стоки. Професионалната й кариера започва в "Нестле България" като стажант маркетинг.

От 12 години заема различни позиции в Danone в България, като преминава през маркетинг мениджър, национален мениджър "Ключови клиенти" и търговски маркетинг мениджър в компанията.

От 2015 г. управлява "Данон Сердика" и развива стратегията на Danone на българския пазар.

До какви промени в българския пазар на млечни продукти доведе присъствието на Danone в България за 25 години от стъпването на компанията в страната?

- Тази година Danone отбелязва два юбилея - компанията става на 100 години в световен мащаб, а в България – на 25. Ако мога да опиша с две думи присъствието й по света и у нас това е "революция в храненето", чрез която Danone предоставя здраве на потребителите. За тези 25 години в България Danone преобрази еднообразния пазар на свежи млечни продукти в много по-цветен, по-разнообразен, по-интересен, по-вкусен и по-търсен. Благодарение и на Danone българският потребител имаше и има възможност да опита разнообразие от нови свежи продукти – не само качествено кисело мляко, но и готов айрян, мляко за пиене, овкусено прясно мляко за пиене, Activia, Danonino, ДЗП, млечни десерти, млечно-кисели продукти с парченца плодове и др.

Имаше твърдения, че в продуктите на Danone не се влагат живи закваски?

- Това са митове. Няма как да липсва закваска с лактобацилус булгарикус и стрептококус термофилус, защото без тях няма как да се получи кисело мляко. Всичките ни продукти са с изключително високо и постоянно качество и се произвеждат съгласно всички хигиенни и производствени стандарти. За да направиш един качествен млечно-кисел продукт, са нужни добра закваска и качествено сурово мляко. То се доставя от едни от най-добрите ферми не само в България, с които през годините сме изградили добри дългосрочни партньорства. Категорично заявявам, че за Danone качеството е над всичко. Не бива да се забравя, че при нас контролът е двоен – от една страна, компетентните български контролни органи, и от друга страна, Danone - групата, към която принадлежим.

Какви са спецификите на българския пазар на млечни продукти?

- Пазарът на свежи млечни продукти е изключително предизвикателен от бизнес гледна точка - голям в обем, но за съжаление не и като обороти. Според Nielsen той се оценява на 127 хил. т в обем и 317 млн. лв. в стойност за 2018 г. Продуктите са с по-ниска цена на килограм, отколкото е стандартно в цяла Европа, и с това предизвикателствата пред бизнеса нарастват. Пазарът е много добър за крайния потребител заради разнообразието си, но труден от бизнес гледна точка.

Компанията"Данон Сердика" е част от групата Danone, създадена преди 100 години в Барселона, Испания. Днес компанията е световен лидер в сферата на хранителните продукти.

Корпорацията е в България от 1994 г. след приватизацията на държавната "Сердика" - София, и вече 25 години развива българския пазар на свежи млечно-кисели продукти, като инвестира в нови категории.

През 2014 Danone прехвърли производствените си мощности на американската Schreiber Foods, която сега произвежда за Danone продукти с нейните марки.

Заетите в "Данон Сердика" са 120, а годишният оборот на фирмата за 2018 г. е 58 млн. лв.

Промени ли се търсенето на млечни продукти във времето? Кои са най-устойчивите категории и кои са новите вкусове?

- В последните 3-4 години целият пазар расте като стойност и отбелязва едноцифрен, но стабилен ръст с между 3% до 5% всяка година. Посоката е добра след периода около глобалната рецесия, когато буксуваше. Растат продажбите във всички подсегменти - и на традиционното кисело мляко, и на всички останали категории. Със сигурност има търсене на традиционното кисело мляко от "онова време", но през последните години се наблюдава устойчива тенденция на промяна. За много млади българи "онова време" не е "тяхното време", така че те правят по-различен избор. Те предпочитат по-нови продукти с добавена стойност, които освен качество дават и нови вкусове, разнообразие и удобство.

Какви са прогнозите ви за развитие на пазара на млечни продукти в страната?

- Вярвам, че той ще продължи да расте, и то най-вече в посоката, която отговаря на новия начин на живот на младите, търсещи не просто да похапнат нещо, а продукти, които са здравословна алтернатива – например млечни напитки, нещо, което можеш да консумираш навън, продукти в удобни опаковки.

Кои са най-продаваните продукти на Danoneв България и какви са пазарните дялове на компанията?

- Danone е лидер на българския пазар в стойност при свежите млечно-кисели продукти, при които в глобален аспект е и експерт. Нашият фокус са марките и продуктите с добавена стойност: Activia, Danonino, ДЗП, млечни десерти. От тази година Danone добави към портфолиото си в България и продукти под марката Alpro. Това е цяла гама от продукти на растителна основа - соеви и ядкови напитки, кафета на основата на бадемова или соева напитка, както и продукти за готвене. Всички те са подходящи за хора, които търсят разнообразно и здравословно хранене, както и за хора, които поради ред причини не могат да консумират млечни продукти. Този тип продукти в България са все още по-нишови спрямо нагласите в останалата част в Европа, но консумацията им расте с двуцифрени темпове всяка година и очакваме тази тенденция да продължи благодарение на Alpro.

Какви промени в мениджмънта на българската компания настъпиха, след като през 2014 г. Danone прехвърли производствените си мощности на американската Schreiber Foods, която произвежда за нея продукти с марките на Danone. Коя беше най-голямата трудност за вас при тази трансформация?

- За Danone това е нормален бизнес процес, при който се извършва промяна на собствеността на производствените мощности. Така че не сме имали никакви сътресения. Всичко беше направено много плавно, абсолютно осъзнато и със Schreiber Foods сме в отлични партньорски отношения.

Колко е голям екипътна "Данон Сердика"? - В България екипът е от 120 души. Фокусираме се върху развитието на марките и търговията с млечни продукти. Имаме собствена логистична база, а за да достигнем до потребителите си в цялата страна, работим с логистични партньори и много дистрибутори.Кои са хората, с които най-често работите?

- Много труден въпрос. Обичам да общувам с хора на всички нива в компанията. Всеки ден търся начини да съм близо до тях и успявам да го правя. Иначе най-често работя с лидерския екип в България от всички ключови звена и, разбира, се с отдел "Продажби", тъй като в бързооборотна компания като нашата всеки ден е важен за всяка продажба.

Предвиждате ли увеличение на екипа?

- С присъединяването на марката Alpro към портфолиото на компанията планираме ръст през следващите години, така че, да, планираме да увеличим екипа на компанията, където е нужно. Ние не сме изолирана структура, а сме част от зоната на Централна и Източна Европа и всеки ден оперираме заедно с колегите си от други държави. Те също са част от екипа ни и ни подкрепят.

Как избирате хората, които работят в екипа, на какви критерии трябва да отговарят те?

- Принципно залагаме на професионалния опит, но и на техния потенциал да се развиват и да се променят, да притежават гъвкавост, нужна за бизнеса в новото време. Вместо да си задаваме въпроса дали този човек може да прави нещо конкретно, ние се питаме "може ли да се научи да го прави". Залагаме и на различията в екипа, ценим допълващата се различност. За младите хора днес работата е нещо много различно. Те искат да опитват различни неща, но не непременно да се катерят по кариерна стълбичка. Те са много по-осъзнати какво искат да правят в свободното си време и колко свободно време искат да имат. А това е предизвикателство за всеки работодател.

С какви проблеми се сблъсквате в ежедневната си работа, кои са най-големите предизвикателства във вашата работа днес?

- Най-голямото ми предизвикателство е, че денонощието има 24 часа. Извън кръга на шегата – сблъсквам се с липсата на време, със страшно много комплексност, която идва от факта, че вече оперираме по съвсем друг начин благодарение на дигиталните технологии. Работният ден вече много прилича на социална медиа - става все по-динамичен, случват се много паралелни неща по едно и също време, трябва да се вземат предвид много фактори и в крайна сметка ролята на всеки мениджър и лидер е да направи правилния клик, да избере правилното решение.

Кои са най-тежките ви моменти в бизнеса?

- Винаги най-трудният избор е този, който е свързан с развитието и бъдещето на хората в компанията, но когато вземеш правилното решение, това е от голяма полза и за хората, и за компанията.

Какво включва графата с грешките?

- Боя се, че е доста дълга. Обичам да рискувам и Danone е компания, която подкрепя смелостта да опиташ и да се провалиш, вместо безкрайно да анализираш и изчаквайки да пропуснеш момента. До многото успехи през последните 12 години, които изцяло дължа на екипа си, се нареждат и провали. Но без провал в някоя стъпка няма истински цялостен успех.

Ако можехте да се върнете, бихте ли променили нещо в кариерата си досега?- Никога не си задавам въпроси за миналото, те са загуба на време. Щастлива съм и гледам напред.

Q&A

Как постигате баланс между личното и работното време?- Когато приемеш да си изпълнителен директор, това означава, че избираш и определен начин на живот, свързан с корпорацията. Радвам се, че съм избрала Danone, тъй като ръководя компания, която харесвам, и хората тук чувствам близки като семейство. Така всъщност, чувствайки се добре, не ми се налага да правя избор между личен и служебен начин на живот.

Какви устройства използвате в ежедневието си? Смартфон или лаптоп?

- Лаптопът е перманентно с мен, имам и смартфон, но аз съм много консервативна, предпочитам разговора очи в очи. Държа страшно много на личната комуникация и непосредствения контакт с хората. От три години имаме паралелна собствена социална мрежа за цялата група Danone, разработена съвместно с Facebook. Всеки се чувства непрекъснато свързан с колегите си от другите страни и има възможност да черпи и споделя добри практики. Мрежата помага за ефективността на работата и добавя принадлежност на хората към компанията.

Имате ли любими сайтове, бизнес издания?

- Любими сайтове нямам, но следя бизнес четива, свързани с ритейла - Planet Retail, Harvard Business Review. Чета, разбира се, икономическите медии в България, но когато търся да се вдъхновя от нещо, това са речите в TED. В тях има страшно много неща, свързани с лидерството и в работата, и вкъщи. Аз съм майка на две деца и вкъщи също се налага да съм лидер, а не просто майка.

Кой е любимият ви продукт на Danone?

- Това е много труден въпрос. Обичам всички наши продукти, като най-вече консумирам Activia, а сега и новата ни марка Alpro, която ми дава възможност да се храня по-разнообразно. Вкъщи хладилникът е пълен, разбира се, с продукти на Danone и когато някой гост попита "Кои от вашите продукти са най-добри", аз просто отварям хладилника и казвам: "Избери си, щом всички са тук, всички са добри." Моите деца са отраснали с продуктите на Danone и това ме прави изключително горда и като майка, и като лидер на екипа на Danone.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
Все още няма коментари
Нов коментар