България като качествена, а не евтина дестинация
Михаил Петров, изпълнителен директор на Kaufland IT Hub пред "Капитал"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Михаил Петров е финансов директор на "Кауфланд България", както и изпълнителен директор на Kaufland IT Hub - компания, която разработва софтуерни продукти за цялата група майка Schwarz на световно ниво. Работи като финансов директор на "Кауфланд" от 2004 г. насам и е начело на дъщерната компания от 2013 г., когато се заражда идеята за нея. Има магистърска степен по маркетинг в УНСС, както и допълнителна степен по счетоводство и контрол в същия университет.Компанията
Kaufland IT Hub започва работа по продуктите си през 2016 г. Те се използват от веригите Lidl и Kaufland, които са под шапката на германската група Schwarz. Към момента в Kaufland IT Hub работят 220 служители, които отговарят за разработката на стотиците SAP системи на фирмата, както и за разработката на мобилни приложения и работа по различни технологии, сред които изкуствен интелект, интернет на нещата, анализ на големи данни и други. За финансовата 2019 г. дружеството "Кауфланд сървис", през което работи звеното, е отчело приходи в размер на16.7 млн. лв., както и печалба от
2.2 млн. лв.
Откога съществува Kaufland IT Hub в България и какви продукти разработва компанията?
Kaufland IT Hub създава софтуерни продукти и решения, които се използват от цялата група Schwarz, в която влизат веригите на Kaufland и Lidl. Смятам, че е важно да спомена, че ние не сме IT отделът на Kaufland, което е отделно звено във веригата. Не сме и единственият подобен хъб и освен нас съществуват още над 30 подобни структури из целия свят, като например в Хонконг. Българският хъб работи като такъв от 2016 г., като това беше голям знак на доверие към нас още тогава, че той бе създаден в София, а не другаде по света. Започнахме сравнително скромно, с 12 души в сферите на ABAP и мобилни приложения, докато днес сме 220, с поставена цел до края на 2020 г. служителите да са 250 души. Тази бройка служители всъщност вече ни прави най-големият подобен хъб в групата, което е показателно. Гордеем се с всичките си екипи, които се занимават с доста разнообразни дейности. Имаме много хора, които работят по разработката на SAP продукти. Това е на практика гръбнакът на цялата компания, която разполага с над 1300 SAP системи. Отделно имаме Java програмисти и разработчици на мобилни приложения, което е основата на модерния бизнес, както и такива в сферата на сигурността, базите данни, network, Hadoop, application support, изкуствения интелект, анализирането на големи данни, интернет на нещата и други понятия, които свързваме с големия технологичен напредък в областта на работата с информация и бази данни.
Как се справяте с недостига на кадри в сектора?
Вече все повече IT компании имат силни социални пакети, чрез които придърпват към себе си кадри от пазара. Ние също имаме, но моят опит показва, че най-важните три фактора за всеки служител са заплатата, отпуската и възможността да се работи от дома. Ние се стремим да сме сред най-добрите и в трите. По отношение на заплатите - редовно проверяваме какви са средните заплати в сектора и се стремим да бъдем сред водещите фирми най-отгоре. Нека го кажем така: стремим се да даваме по-добри заплати, отколкото 90% от останалите компании в този сектор. Другата ни насока е към връщането на българи от чужбина, като при нас не става дума за връщането на хора, които са си "пробвали късмета", а за доказани специалисти, с изградена кариера и живот навън. Досега сме успели да върнем 11 души, включително и от Силициевата долина.
Как стои обаче въпросът с хората, които не са с толкова богат опит?
Част от стратегията ни е да инвестираме и в хора с малък или никакъв опит, които да се развият като професионалисти. Пример за това е успешното ни партньорство с Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец. Всяка година организираме олимпиада по програмиране в училището. Най-добре представилите се на състезанието младежи получават стипендия за периода до завършването им, както и възможност да преминат обучения и започнат работа в компанията след това. Част от партньорството са отворените лекции на специалистите от Kaufland Service, както и модерната интерактивна зала в учебното заведение.
Друг пример за инвестиция в тази посока са двете ни академии, чрез които развиваме млади специалисти и ги превръщаме в пълноценни кадри. И двете стартираха през тази година в областите на ABAP & Java. В продължение на 6 месеца те ще се обучават редом със старшите ни специалисти и ще имат възможността да работят по реални проекти. А най-добрите се надяваме да останат наши дългогодишни служители. Част от стратегията ни е и да има повече жени в технологиите. В хъба ни над 35% от служителите са жени, което ясно разбива мита, че те нямат място в технологичния сектор. Подпомагаме всякакви каузи и събития, чиято цел е да насочат повече жени към технологиите и да им покажат колко успешни могат да бъдат в тях.
Трябва да подчертая и една основна специфика на нашата компания - концепцията ни не е на аутсорсинг компания, ние сме вътрешна за групата IT структура и като такава работим по устойчиви във времето проекти и продукти, ценим качеството както на работа, така и на живот на нашите служители и търсим хора с цел дългосрочно сътрудничество.
Защо се насочихте към връщане на кадри от развитите пазари вместо към внос на служители от по-евтини дестинации?
- Въпросът е какво търсиш. Ние търсим висококвалифицирани специалисти и затова се насочваме към такива. Връщането на хора от чужбина обаче е трудно и затова приемам за голям успех, че макар и по малко, успяваме да връщаме подобен клас кадри в България. За да върнеш един такъв специалист, трябва да си дадеш сметка, че той има свой собствен живот, кариера, а често и семейство навън. Съответно, за да се върне обратно, той трябва да види добра причина за това. Не само заплата, но и възможност за развитие, перспектива пред себе си, както и да го убедиш, че тук ще има по-добър живот, отколкото в Германия или САЩ.
Споменахте, че имате няколко програми, насочени към създаване на собствени кадри. Това ли е пътят напред - повече частни инициативи? Не очаквате ли помощ от държавата?
- Държавата е един голям кораб. Нека си го представим като лайнер. И когато този кораб зададе промяна в курса, са нужни години, за да се промени наистина насоката. Всички отговорни политици са наясно колко голяма нужда има България да създава повече IT кадри, но и са наясно, че това е бавен процес и няма как да се случи от днес за утре или дори догодина. На наградите на БАИТ неотдавна, които се провеждат под патронажа на президента Румен Радев, той също коментира колко е важно страната да напредва в това отношение и образованието да се модернизира. Тази модернизация се случва и в момента и това се вижда, но промяната е бавна. Ние сме реалисти и за момента стратегията с частните инициативи продължава да работи.
Докога смятате, че ще работи тя?
- За момента никой не мисли да спира частните инвестиции в програми и стипендии, насочени към създаването на повече софтуерни разработчици. Няма причина да променяме нещо, което дава резултат, и ще инвестираме в тази посока, докато има смисъл, а за момента смисъл има в много дългосрочен план.
Вие сте едновременно изпълнителен директор на Kaufland IT Hub и финансов директор на българския клон на Kaufland. Каква е разликата в двете позиции?
- Най-голямата разлика е, че като финансов директор в Kaufland трябва да мисля дори за най-малкия детайл. Когато си финансист, при това в сферата на търговията на дребно, буквално всяка стотинка има значение. В света на технологиите не е така, там всичко е различно, маржовете са различни. При нас е още по-различно, отколкото при други компании, защото създаваме продукти конкретно за една група и не се налага да се съобразяваме с много от факторите, с които биха се съобразявали други софтуерни фирми. Групата Schwarz има изключително отговорната задача да прави правилни избори, защото това се отразява на многобройните й клиенти и на също толкова многобройните й служители.
Какви са плановете ви за развитието на хъба през следващите три години?
- Както казах, целта ни е да станем 250 души до края на тази година. След това, ако всичко се развива добре, е да станем 300 или 400, но не мога се наема да кажа дали ще се случи след три години или не. Казано накратко, не обичам да поставям такива крайни срокове, когато в тях се включват мащабни и сложни процеси.
Какво правите в свободното си време?
- Спортувам. Почти всякакви спортове, включително и бойни, където тренирам бокс. Това си личи и от офиса ни, където по моя инициатива в нашата спортна зала има боксова круша и всичко необходимо за тренировка. Останалото си свободно време отделям за семейството си, защото имам късмета да имам красива съпруга и три деца.Коя бизнес книга бихте препоръчали?
- Чудя се между две заглавия. Първото е Japanese Candlestick Charting Techniques на Стив Найсън, в която много добре е описан японският подход в техническия анализ. Другата книга, която наистина е добре да бъде прочетена от повече хора, е "Черният лебед" на Насим Никълъс Талеб. Тя повдига въпроса за много хора като мен доколко можем да управляваме наистина рисковете си и доколко всичко е в наши ръце.Интервюто взе Йоан Запрянов
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.