Ярив Лернер: Границата е премината, когато журналистът е атакуван директно
Изпълнителният директор на "Ню имидж България" отговори на въпроси на "Капитал"
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Във вторник (24.07.2018) "Капитал" изпрати въпроси до изпълнителния директор на "Ню имидж България" Ярив Лернер. Повод за тях бе участието му в предаването "120 минути" по bTV. В него водещият Светослав Иванов му зададе въпроси относно обявената сделка за придобиване от "Ню имидж България" на 50% от вестникарския бизнес на депутата Делян Пеевски. Във вторник в изданията му "Монитор" и "Телеграф" се появиха анонимни публикации, които съдържат лични нападки и клевети срещу водещия именно заради зададените от него въпроси (предисторията може да прочетете тук).
Въпросите до Ярив Лернер:
1. Как оценявате тези публикации в контекста на констатациите на международни организации (OCCPR, Freedom house, RSF и др.), че клеветническите кампании срещу журналисти, неудобни за статуквото, са се превърнали в средство за натиск?
2. В случай че се стигне до финализиране на сделка между "Ню Имидж Медия" ЕООД и "ИНТРЪСТ" ЕАД за придобиването на 50% от "Телеграф Медиа" ЕООД ще поддържате ли подобна медийна политика на саморазправа с журналисти? Ако не - по какъв начин бихте и се противопоставили предвид бъдещата структура на собствеността?
Отговорите:
"В отговор на вашите два въпроса бих искал да бъда цитиран точно. Ваше право е да изразявате каквото и да е мнение, стига да цитирате думите ми.
1) Не съм съгласен с политиката на клеветнически кампании срещу журналистиката. Уважавам журналистиката като занаят и наистина вярвам, че журналистиката, основаваща се на факти, е стълб на демокрацията. Мога да посоча примера на CNN и FOX в сегашния ни политически дискурс, в който има две противоположни новинарски организации с различни гледни точки, разглеждащи едно и също събитие. Но границата е премината, когато журналистът е атакуван директно. Не е честно за самия журналист. Аз бях удовлетворен от участието ми в предаването ("120 минути" - бел. ред.). Водещият се държеше професионално и с уважение. Той зададе някои трудни въпроси, но не водеше разговора в определена от него посока и ми позволи да отговоря на въпросите възможно най-добре.
2) Едно от условията при сделката, за които ще настояваме, е свободната преса. Пресата служи на хората, когато съобщава факти и им позволява да вземат решения на базата на тези факти. Трябва да се прави разлика между преса, която определя мнението (на читателите), и такава, която позволява (на читателите) да си изградят мнение. Мисля, че човек трябва да разбере как се случва това. Едно от най-големите влияния в личното ми разбиране за пресата е оказала книгата на Едуард С. Херман и Ноам Чомски "Фабрикуване на съгласие". Независимо дали ще се съгласи с написаното или не, бих предложил на всеки сериозен студент по журналистика да я прочете. Ноам Чомски беше професор по лингвистика, но стана известен с откритата си критика към американската външна политика. Книгата много добре описва начина, по който думите, използвани от медиите, формират мнението, и как сме способни да вярваме в дадени неща заради начина, по който са ни представени.
И накрая смятам, че е изключително важно двете медийни групи да спрат да се фокусират върху другия. Всяка от страните е съучастник и еднакво отговорна за настоящото разделение. Акцентът трябва да бъде върху образоването на хората за предизвикателствата в сегашната ситуация и предоставянето на знания как да ги преодолеем. Ние избираме правителствата и от нас зависи да ги държим отговорни, за да изпълнят обещанията, заради които ги избираме.
(Оригиналa на отговора можете да видите в прикачения файл вляво)
3 коментара
В никакъв случай не поддържам абсолютно никакви анти-семитски виждания, обаче вие наистина ли си мислите, че евреин няма да се възползва от един такъв инструмент за политическо влияние, какъвто е случаят тук с вестниците за продан? Забравихме ли "реномираната" немска WAZ, която напълно самостоятелно заличи политическата кариера и правителство на Иван Костов след ежедневна пропагандна кампания от страниците на своите (тогава) издания Труд и 24 Часа?! Хартиените вестници вече не носят никакви приходи, и никой инвеститор не ги купува за да изкарва пари от тях, а за да търгува с политическо влияние.
В страната, т.е в бившата някогашна соц-оранжерия и соц-парник, се разработва слугинажния и робския рефлекс на българина в опитното поле на сегашниа български зайко-морковски (които бяха позабравени само за кратко време!), при това с активната помощ на самите българи - "въри че го разбери това, ако си нямаш работа" - така се казваше едно време - сега отново е на мода. Нали така Капитал?
Гу'син Лернер, съдейки по това ви изявление - което изчетох и в оригинал - вие или сте тотално неадекватен за това кой кой е (и какво е!) в България, или имате други, скрити мотиви. По-скоро второто, предвид факта, че живеете тук вече 7 години. Че даже се и натурализирахте!
За да помогна на колегите-читатели, ще дам един жокер. Дали пък не сте се разбрали с #ДП да му налеете малко свеж кеш, като му купите кафявите парцали (само на 50% обаче)? В замяна на какво ли, питате? Ами много просто: #ТОЙ да мотивира (само той си знае как) НС да промени закона, така щото вие да можете да си търгувате свободно с обширните имоти току под Витоша. Да, точно така. Същия този закон, който току-що беше порязан с вето. Нещо май не се нарежда пасиансът ви с #ДП, не ли?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.