🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Инвестициите в дигитална реклама в България достигнаха 122.1 млн. лв. за миналата година

Това представлява ръст със значителните 19.4% в сравнение с 2018 г.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Пазарът на интернет реклама в България е пораснал със значителните 19.4% и достига 122.1 млн. лв. нетни инвестиции през 2019 г. Това обяви браншовата организация "IAB България" в рамките на онлайн събитие, с което представи резултатите от десетото издание на проучването AdEx 2019. Прогнозите на повечето участници в изследването обаче са за двуцифрен спад в приходите от онлайн реклама тази година.

Двуцифреното увеличение на вложенията в дигитална реклама изглежда положителна тенденция на фона на средното за Европа ниво, което е между 11% и 14% в последните години (12.3% за 2019 г). Ако искаме да догонваме европейските пазари обаче, този темпът на растеж трябва да е още по-бърз. По данни от 2018 г. със 7.2 евро България е на едно от последните места по ниво на разходите за интернет реклама на глава от населението, като след нас са Беларус, Сърбия и Румъния.

Рекламните инвестиции към български медии възлизат на 35 млн. лв., което представлява ръст от 1 млн. лв. спрямо 2018 г. Обемът се образува от приходите, докладвани от някои от най-големите онлайн издатели и агенции в страната. Остатъкът обаче отива при глобалните играчи, най-вече в лицето на Google и Facebook.

Разпределение по основни категории

Структурата на пазара е непроменена от гледна точка на тежестта на основните категории реклама. С най голям дял е дисплейната реклама, на която се падат 71% от инвестициите (87.2 млн. лв.). Категорията расте с 19.5% спрямо 2018 г., когато е била в размер на почти 73 млн. лв.

На второ място по тежест е търсенето, което е с 24% дял. Kато категория търсенето в България е представено изцяло от инвестициите в търсачката на Google. Те са в размер на 28.8 млн. лв. и се увеличават с 19.6% спрямо предходната година. За сравнение - "IAB Европа" отчита 43% среден дял на търсенето за европейския пазар, но с тенденция на слаб спад в последните няколко години.

В българското AdEx проучване данни не подават няколко от основните участници в категорията "Обяви и справочници". Това е и причината в представените данни от "IAB България" категорията почти да не заема дял от общата картина на пазара. За сравнение - според "IAB Европа" през 2019 г. обявите и справочниците държат 10.8% от общия пазар.

От 3% през 2018 г. тежестта на категорията "Нейтив и PR" нараства до 4% през 2019 г. Тя достига обем 4.4 млн. лв., което е с 47.5% повече в сравнение с година по-рано.

Дисплейна реклама в растеж

Освен класическите банери в категорията "Дисплейна реклама" се включват още видеорекламата и социалните мрежи. Видеото е с постоянен ръст по целия свят през последните няколко години. През 2019 г. обемът му в България е 33.3 млн. лв., или с 33% повече от похарчените 24.8 млн. лв. през 2018 г. Дисплеят расте с 12%, ако го разглеждаме без включена видеорекламата, което показва и нарастващата ѝ тежест. Като дял тя представлява 38% от общия дисплей - ръст с 4 процентни пункта в сравнение с предходната година.

Почти половината (15.8 млн. лв.) от видеорекламата е в YouTube, а близо 10 млн. лв. са инвестициите във видеа във Facebook. Ръстът в рекламните инвестиции във видео в двете платформи е съответно 41% и 46% спрямо 2018 г. Местните медии са докладвали общ видеообем 7.5 млн. лв., което е с 9% повече спрямо предходната година. Казано иначе - видеото се увеличава навсякъде, но основният му ръст идва отново от глобалните играчи.

Делът на социалните медии представлява 38% от дисплейната реклама, което се дължи почти изцяло на рекламата във Facebook, която екипът на IAB е оценил на малко над 32 млн. лв. през 2019 г. при ръст от 29.5%.

Програматик закупуване

Програматик рекламата е широко понятие, често тълкувано различно на различни места. Според дефиницията на "IAB Европа" по същество това е технология, която свързва онлайн купувачите с продавачите на рекламно пространство във виртуални платформи, като така автоматизира целия процес. По дефиниция едно от условията е това да са отворени платформи. Програматик рекламата за 2019 г., без в нея да се включват продукти на Google Ads и Facebook, е 4.2 млн. лв. спрямо 3.9 млн. лв. година по-рано.

Разгледана в най-широк обхват обаче, изглежда различно. Макар Facebook и Google Ads да са затворени платформи, най-общо казано, рекламата там се купува автоматизирано (вкл. и за YouTube). Така автоматизираната реклама (в т.ч. локалният програматик, Facebook, Google search, YouTube и другите социални мрежи) възлиза на внушителните 89.2 млн. лв.

Най-големите рекламодатели в интернет

Coca-cola, Telenor и Vivacom са трите най-големи рекламодателя в онлайн пространството за 2019 г. Класацията се базира на индекс за брутните инвестиции по данни, подадени от медиите. Причината за това е, че повечето агенции са пописали договори за конфиденциалност с клиентите им, които им забраняват да споделят такава информация.

В топ 5 за 2019 г. влизат още "Национална лотария" и "A1 България". Разрезът по сектори показва, че първите четири привличат близо три четвърти (74%) от инвестициите. Това са категориите "Потребителски стоки" (32.7%), "Финансови услуги" (15.6%), "Търговия на дребно" (13.8%) и "Телекомуникации" (11%).

Прогнози по време на COVID-19

Ежегодният ръст в инвестициите в интернет реклама вероятно ще бъде прекъснат през 2020 г. Пандемията от коронавирус и последвалата криза доведе до значително съкращаване на маркетинг бюджетите на рекламодателите. По-голяма част от участниците в проучването на "IAB България" прогнозират значителен спад в инвестициите в дигитална реклама. Средният очакван спад на годишна база от издателите е 23%, а от агенциите - 17%. Все пак и сред двете групи, макар и малко на брой, има оптимистично настроени компании, които очакват 5% годишен ръст на инвестициите.

Все още няма коментари
Нов коментар