Facebook и Австралия вървят към споразумение за медиите

Изданията ще могат да публикуват новини в платформата до няколко дни

Проектозаконът вече включва някои допълнения относно заплащането за съдържанието на издателите.
Проектозаконът вече включва някои допълнения относно заплащането за съдържанието на издателите.
Проектозаконът вече включва някои допълнения относно заплащането за съдържанието на издателите.    ©  Reuters
Проектозаконът вече включва някои допълнения относно заплащането за съдържанието на издателите.    ©  Reuters
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Вижда се светлина в края на тунела на конфликта между най-голямата социална мрежа Facebook и австралийското правителство. След като през последните дни напрежението между двете страни ескалира, сега става ясно, че преговорите са подновени и двете страни са близо до споразумение. Конфликтът започна от проектозакон, според който Facebook трябва да плаща на издателите в страната за използването на техни статии от страна на потребителите. Законът все пак ще бъде приет, но вероятно с някои облекчения за социалната мрежа.

Няма медии, няма проблем

Последните дни отношенията между австралийското правителство и Facebook бяха обтегнати. За да не бъде задължавана да плаща за съдържанието на медии, американската компания взе крайното решение да го блокира изцяло. Страниците на редица издатели и правителствени организациите в платформата бяха изпразнени от публикации, а потребителите не можеха да споделят линкове от австралийски медии.

Това не уплаши правителството и два дни след блокадата премиерът Скот Морисън заяви, че правителството ще приеме предложения закон. Тогава той обяви, че е получил подкрепа от други държави и апелира Facebook да възобнови преговорите с медиите и правителството.

Това не доведе до връщанe на издателите в платформата и беше предприета следваща стъпка. В началото на седмицата министърът на финансите на Австралия Саймън Бърмингам каза, че правителството ще изтегли от Facebook всички държавни реклами. "Ще се откажем от рекламата, докато те действат по този ужасен начин, като свалят сайтове, опитвайки се да упражнят власт или влияние върху нашите демократични системи", каза Бърмингам пред националното радио в Австралия. През 2019/2020 г. правителството е инвестирало 42 млн. долара в онлайн реклама, пише ABC News. Както при повечето традиционни рекламодатели, вероятно голяма част от сумата се насочва именно към интернет гигантите Facebook и Google.

Отново приятели

Дали заради заплахата за спиране на рекламите или заради допълнителни уговорки в спора се намесиха австралийският финансов министър Джош Фрайденберг и основателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг. Така във вторник Фрайденберг обяви, че "Facebook отново е приятел с Австралия" и до няколко дни компанията ще позволи публикациите на местни и чуждестранни издания. Така двете страни започват отново преговори при нови условия.

Двете страни са стигнали до споразумение, което ще позволи на платформата да избира кои издатели да подкрепя, което включва малки и локални издания.

Проектозаконът вече включва някои допълнения относно заплащането за съдържанието на издателите. "Правителството изясни, че ще запазим възможността да решаваме дали новините да се появяват във Facebook, така че да не бъдем автоматично обект на принудителни преговори", коментира Кембъл Браун, вицепрезидент на глобалните партньорства във Facebook, цитирана от BBC. Тя допълва, че са стигнали до споразумение, което ще позволи на платформата да избира кои издатели да подкрепя, което включва малки и локални издания.

Двете страни са се разбрали за промяна на механизма за задължително арбитриране на споровете в случаите, когато интернет компаниите и издателите не могат да се споразумеят за плащанията.

Друга промяна е въвеждането на допълнителен период от 2 месеца за медиация, преди да се намеси назначен от правителството арбитър, което дава на страните повече време да постигнат споразумение помежду си.

Преди новите правила да влязат в сила пък ще се вземат предвид вече съществуващи сделки между интернет компаниите и издателите, което също би стимулирано преговори и споразумения с по-малки медии.

Проектозаконът засяга и другия интернет гигант Google. Платформата обаче бързо реагира на предложените промени и разработи лицензионни сделки за съдържание с големи австралийски медийни компании.

Макар предложението платформите да плащат на издателите за показване на съдържанието им да е подкрепяно от редица държави, то среща и критики. Някои специалисти разглеждат австралийския закон като възможност да се облагодетелстват големи медийни конгломерати, сред които News Corp, собственост на магната Рупърт Мърдок. Така целта на закона да защити независимата и пострадала журналистика може да се превърне във вливане на пари в медийни гиганти.