След края на пандемията медиите се готвят за "спад на зрителското внимание"

Хората прекараха една година залепени за екраните, но сега този феномен започва да отслабва

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

"Смайващ е броят на хората, които носят нов размер дрехи", призна през юни Чип Берг, ръководител на компанията за производство на деним Levi Strauss. След повече от година, прекарана в няколко локдауна, една четвърт от клиентите вече не се побират в дънките си, заяви производителят пред Associated Press.

Дългото стоене на дивана може да е било вредно за хората по света, но се оказа златна ера за индустриите, които предлагат домашно развлечение. Тъй като възможностите за забавление извън дома бяха изключени и пътуванията до работното място отстъпваха на работата от вкъщи, хората имаха допълнително свободно време. Потреблението на всичко се увеличи - книги, подкасти, музика и видеоигри.

Сега, когато ваксините започват да си вършат работата, правителствата в богатите страни започват да отпускат мерките и хората се осмеляват да се върнат по улиците. Офисите се отварят отново, ресторантите приемат поръчки, а публиката се завръща на живо, навсякъде - от Кан до Уимбълдън. "Индекс на нормалност", изведен от проучване на The Economist сред 50 държави показва, че животът след пандемията се нормализира.

Тъй като свободното време вкъщи започва да намалява, високата ангажираност на аудиторията от 2020 г. отстъпва място на това, което Марк Мълиган от MIDiA Research, нарича "рецесия на вниманието". Намаленото свободното време означава, че всички медийни компании започват да си задават въпроса "сега период на стабилност ли е или ще има погром", казва Брендън Брейди от Antenna, компания, която измерва абонаментите за видеострийминг услуги.

Със скръстени ръце

Средностатистическият зает на пълен работен ден човек е спечелил с около 15% повече свободно време по време на пандемията, според проучване на MIDiA, проведено сред потребители в САЩ, Австралия, Великобритания и Канада. Освен свободно време хората, които са запазили работата си, са изкарали и повече пари. Разходите на американците за развлечения като спорт, увеселителни паркове и почивки са намалели с 30% през 2020 г.

По време на масовото стоене вкъщи през 2020 г. хората слушаха повече от всичко - от музика до подкасти и аудиокниги

Вместо това хората се обърнаха към екраните си. Във Великобритания времето, прекарано онлайн миналата година (включително телевизионни стрийминг услуги), се е увеличило с повече от половин час на ден, до близо пет часа, според данни на британския медиен регулатор Ofcom. Да бъдеш свързан стана изключително важно. В началото на пандемията едно от десет домакинства в Обединеното кралство нямаше достъп до интернет, но към днешна дата около половината от тях вече са онлайн.

В търсене на нови забавления смартфон потребителите по целия свят са инсталирали 143 млрд. нови приложения - с една четвърт повече от 2019 г. (и повече от два пъти по-висок ръст от предходната година) според Крейг Чапъл от платформата Sensor Tower, анализираща магазините за приложения. Най-голям дял от допълнителното време пред екрана е прекарано пред телевизора: гледането на видеосъдържание се е увеличило с около 80 минути на седмица в богатите страни, сочи MIDiA. Видеоигрите отбелязаха най-големия си пропорционален скок, тъй като хората започнаха да отделят с час повече на седмица или 30% повече във време за игри. Слушането на музика се увеличи с 5%, докато слушането на подкасти и аудиокниги - с близо една четвърт.

Книгите в хартиен формат също отбелязаха ръст на продажбите. Във Великобритания четири на всеки десет души казват, че четат повече, отколкото преди, според проучване на Nielsen. Това е най-видимо сред младите хора, особено жените, които прекарваха 50% повече време в четене. Част от тези резултати се дължат на желанието на хората за бягство от реалността, но четенето по време на пандемията беше посветено на практическото себеразвитие - книгите за готвене и градинарство бяха най-предпочитани в нехудожествената литература, а детските книги за домашно обучение отбелязаха най-сериозен ръст.

Тъй като свободното време отново намаля, остава въпросът кои от новопридобитите навици ще продължат и след пандемията. На конкурентния пазар за видеострийминг има ранни признаци, че активността на аудиторията ще намалее. Броят на стрийминг услугите, използвани от зрителите в САЩ, за първи път намалява, сочат от Omdia. През април 2021 г. средностатистическият зрител използва 7.06 услуги (включително безплатни), спрямо 7.23 през ноември миналата година. В световен мащаб 5 млн. души са се присъединили към Netflix за първото тримесечие на годината в сравнение с 15 млн. за същия период на 2020 г.

И все пак, що се отнася до загубата на зрителското внимание, основните губещи ще бъдат медиите от старата школа. Отдавна намаляващото гледане на кабелна телевизия в Америка леко се повиши през 2020 г. През второто тримесечие на 2021 г., когато пандемичните мерки постепенно отпадат, зрителите на кабелни програми са намалели с цели 23% на годишна база според изследванията на MoffettNathanson. В САЩ гледаемостта на основните канали също е намаляла. Целогодишното затваряне убеди и филмовите студиа да променят начина си на работа. Някои от тях пускат новите си филми в своите стрийминг платформи на същата дата, когато е и премиерата в киното. Дългият период на живота на филмите "само по кината" бе окончателно съкратен.

Освен ускореното преминаване от стари към нови медийни формати, кризата, предизвикана от COVID-19, показа как различните видове медии все повече се конкурират за вниманието на потребителите. Допреди десетилетие хората потребяваха съдържание, използвайки различен хардуер: телевизори за видео, компютри за игри, радиа и плеъри за музика. Днес всичко това се предлага на нашите смартфони.

"Хората не планират кога точно да гледат видео", казва Емет Шиър, изпълнителен директор на стрийминг платформата Twitch. "Хората мислят къде да намерят най-доброто развлекателно съдържаниe и посещават предпочитаната от тях социална мрежа или услуга за целта". Тъй като локдауните постепенно остават в миналото, добавя той, основните конкуренти на Twitch вероятно ще бъдат игрите на баскетбол, фризби и разходките в парка.

Конкуренцията между различните типове медии е най-видима в аудиоформатите. По време на масовото стоене вкъщи през 2020 г. хората слушаха повече от всичко - от музика до подкасти и аудиокниги, като делът на музиката от общото време на слушане на аудиоформати постепенно спадна. В началото на пандемията подкастите и аудиокнигите представляваха една пета от слушането на хората, но до края на 2020 г. техният дял се е увеличил на една четвърт, според данни на MIDiA. Тъй като времето, което хората прекарват в слушане, се връща към нивата си от преди пандемията, някои данни показват, че хората продължават да се придържат към новите тенденции и заменят слушането на музика с нови формати. През април Spotify заяви, че подкастите са достигнали рекордно високи нива на популярност сред потребителите на платформата.

Преминаването от музика към подкасти е изключително удобно за стрийминг платформите. Докато те плащат за лицензите на звукозаписните компании за голяма част от музиката, която съдържат, все повече увеличават плащанията към своите подкаст продукти. Така лесно се разграничават от конкурентите си - например Call Her Daddy и The Joe Rogan Experience са два подкаста, създадени само и единствено за Spotify. По този начин, създавайки продукция, която не може да бъде открита на друга платформа, от Spotify увеличават маржовата си печалба.

Без пречки за Roblox

Сред най-новите навици на потребителите, формирали се по време на пандемията, изглежда, е и играенето на игри. С допълнителния час на седмица през 2020 г. гейминг платформите отбелязват най-голямото увеличение от която и да било друга медийна категория. И за разлика от другите хобита по време на пандемията към днешна дата времето за игри не показва признаци на спад.

"То се е превърнало в устойчив потребителски навик", казва Крейг Чапъл от Sensor Tower. Той установява също, че за миналата година хората са инсталирали 56.2 млрд. приложения за игри на своите устройства, което е с една трета повече от 2019 г. (и три пъти повече от предходната година). Облекчаването на локдаун мерките не доведе до спад на популярността на тези приложения: през първото тримесечие на 2021 г. има повече инсталирани приложения за игри от всяко тримесечие на 2020 г. От Roblox, популярна платформа, на която хората създават и споделят свои игри, съобщават, че през първото тримесечие на тази година играчите са прекарали близо 10 млрд. часа на платформата, почти два пъти повече време, отколкото за същия период през 2020 г.

Популярността на игрите се дължи основно на т.нар. поколение Z - хората до 25 години, които представляват голяма част от потребители на Roblox. Проучване през февруари на консултантската компания Deloitte установи, че докато всички останали поколения американци посочват телевизията и филмите за своя любима форма на домашно забавление, поколението Z ги класира на последно място след видеоигрите, музиката, сърфирането в мрежата и социалните мрежи. "Доминиращата позиция, която доскоро заемаше видеосъдържанието, вероятно ще бъде сериозно оспорена", твърдият от Deloitte.

Променената форма на живот след локдауните през 2020 г. може да се наблюдава и в социалните мрежи. Миналата година хората са прекарали допълнителни 40 минути седмично в социалните мрежи, както и допълнителен половин час за четене на новини, понякога също в социални медии. През април тази година Facebook заяви, че ангажираността на аудиторията постепенно спада в сравнение с 2020 г., тъй като хората все повече излизат от домовете си.

Snapchat, от друга страна, съобщи за обратното. Евън Шпигел, главен изпълнителен директор на Snap, разработчик на приложението, каза на инвеститорите, че след като блокирането на хората в Америка свърши, количеството съдържание, публикувано на платформата им, се е увеличило. От края на март се наблюдава покачване на процента на създаване на нови контакти между потребителите в мрежата, тъй като хората започнаха да се социализират повече и в реалния живот, казва още той, . "Изглежда, няма особено притеснение, че използването на социални медии ще се разпадне, когато икономиките се отворят", отбелязва Майкъл Натансън от MoffettNathanson.

Може би най-очевидният победител сред социалните мрежи ще бъдат приложенията за запознанства. Match Group, която притежава няколко такива платформи, включително и популярната Tinder, съобщи, че новите регистрации са намалели през април миналата година, както и през декември, сред втората вълна на вируса. Но сега хората сякаш компенсират загубеното време. До този момент на 2021 г. регистрациите са с около 10% повече, отколкото преди пандемията. През февруари потребителите са си разменили близо 20% повече съобщения, за разлика миналата година. Тъй като вниманието на хората се насочва от екрана към реалния живот, от платформата Match казват на инвеститорите си да очакват "лятото на любовта".

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved