🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Спонсорството в спорта - криптовалутите се опитват да изместят сайтовете за залози

Различни платформи за търговия с дигитални валути силно навлизат в спортния пазар. Издръжлив модел ли е това обаче?

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Спортен клуб, спонсориран от сайт за залози. Това е повече от познато на всеки фен, независимо кой спорт следва. Само три от двайсетте отбора в английската Висша лига нямат каквато и да било връзка с услуги, свързани с хазарта за изминалия сезон, а осем от тях рекламираха подобни сайтове директно на екипите си. Изглежда обаче, времето на хармонична връзка между клубовете и хазартните компании е пред прекъсване заради законови мерки, планирани от английското правителство. Кой ще замени компаниите за залози на тениските на спортните клубове? Най-сигурният залог, изглежда, са платформите за търговия с криптовалути.

Първата компания, специализирала в залози, която става официален спонсор на клуб от Висшата лига, е Betfair, която започва да рекламира услугите си чрез тениските на лондонския "Фулъм" през 2003 г. Оттогава насам връзката между футбола и хазарта само се засилва. В днешно време даден клуб може да рекламира различни компании на стадиона си, на екипите си, на тренировъчните екипи, както и на самата тренировъчна база. "Стоук сити", отбор, който доскоро беше част от английския елит, играе мачовете си на Bet365 Stadium.

Играчите по дартс и снукър спокойно могат да бъдат оприличени на ходещи билбордове (всеки играч от топ 10 в дартса има сайт за залози на тениската си). Интересен факт е, че и Професионалната дартс корпорация (ПДК) и World Snooker Ltd (комерсиалната част от снукър федерацията) са собственост на един човек - Бари Хърн. Всички тези зависимости на различни спортни клубове или спортисти притискат правителството на Борис Джонсън да наложи пълна забрана на рекламирането на сайтове за залози под претекст че младите деца в Англия са убедени, че за да си прекарат добре по време на мач, е нужно да залагат пари. Преди две години клубовете се притесняваха откъде ще намерят парите, в случай че тази забрана влезе в сила. Е, отговорът като че ли вече е ясен.

Вятърът на промяната?

Най-големият инвеститор в спонсорски договори сред играчите в криптосредите за момента, изглежда, е сайтът Crypto.com. Crypto в рамките на по-малко от два месеца подписа договори за реклама с две огромни спортни организации, които са лидери в спорта си - Формула 1 беше първата, като сайтът за търговия с валути е рекламодател във всички състезания, а не на даден отбор, а само седмица по-късно подписа и подобен договор с най-престижната верига за ММА - Ultimate Fighting Championship (UFC). Контрактът с UFC по непотвърдени информации е за 10 години, а общата му стойност възлиза на 175 млн. долара, което би било най-големият спонсорски договор в историята на организацията. Компанията беше главен спонсор и на суперкупата на Италия през май.

Друга компания, която активно навлиза в спорта, е Socios.com. Сайтът за търговия с криптовалути прекъсна една от най-емблематичните връзки между спонсор и клуб във футбола - тази между италианския "Интер" и производителя на гуми Pirelli. Криптосайтът е спонсор на "Атлетико" - Мадрид, "Ювентус", "Милан" и "Манчестър сити". Уникалното при Socios.com е възможността клубовете да основат своя собствена валута, която да се търгува. Феновете на отбор, работещ със сайта, трябва да купят от валутата на сайта, като с нея могат в последствие да придобият и такава на отбора, който подкрепят. "Атлетико" - Мадрид, използва тази опция още миналия сезон, като в неговия край, когато отборът вдигна титлата в испанската Ла лига, валутата на отбора мина цената от 50 долара. Седмици по-късно котировките паднаха драстично.

Защо криптото се нуждае от спорта?

Сайтовете за търговия с криптовалути вече са част от ежедневието на хората. Въпреки това около тях все още има неизвестни, което прави партньорството с подобна платформа рисково. Спортните клубове, както и тяхната фенбаза, са перфектен начин за придобиване на легитимност в очите на обществото. Това мнение споделя и основателят на новия спонсор на "Интер" Александре Дрейфус. "Спортните клубове трябва да проведат собствено проучване и удостоверяване на бизнеса на потенциалните си спонсори, защото те биха носили отговорността за евентуални проблеми, които феновете им биха изпитали", заявява той пред Financial Times.

Пандемията също оказа своя ефект върху криптото. "Пандемията забърза различни потребителски поведения, независимо дали са родителите ми, които никога не съм си представял, че ще боравят с Netflix, или инвестирането в криптопространството", смята директорът по финансови въпроси на американската Major League Baseball.

За сайтовете за инвестиране в криптовалути спортът предлага и чудесна възможност за достигане до таргет групата, към която и без това те се целят. Според сайтовете главната група от инвеститори в платформите им е мъже на възраст между 18 и 45 години. StormX, поредният сайт за търговия с криптовалути, подписа 5-годишен договор с "Портланд трейл блейзърс", които се състезават в NBA. Симон Ю, изпълнителният директор на компанията, вижда връзката между зрителите на NBA и таргет групата на сайта му като главната причина за подписването на дългогодишното споразумение. "Има много силна корелация между хората, които гледат баскетбол, и хората, които ние се опитваме да привлечем", заявява пред Financial Times той.

Компаниите инвестират и индиректно в спорта. Създателят на съдържание за Youtube True Gordie, чието истинско име е Брайън, ежеседмично прави предавания, в които с приятели и колеги от английската Youtube среда гледат най-интересния мач за седмицата на живо, давайки възможност на феновете да гледат и мача, и тях. Този формат е използван от Брайън в последните 4 години, като следващия сезон за първи път предаването ще има спонсор - Freetrade, платформа за търгуване с криптовалути. Навлизането на криптото в спорта, независимо дали директно или чрез феновете, е все по-силно. Нуждата за легитимиране пред публиката, както и огромните ресурси, с които подобни компании разполагат, правят общото им бъдеще в спорта сигурно.

Поне така изглежда за момента, след 10 години не би било изненада цикълът отново да се завърти и да видим забрана за реклама на сайтове за търговия с криптовалути. Тогава мястото на криптото ще бъде заето от следващия придобиващ огромна популярност сектор, нуждаещ се от бързо и ефикасно изчистване на името.