🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Платените абонати на музикалните услуги на YouTube достигнаха 50 млн.

Притежаваната от Google платформа се превръща в сериозен конкурент на Spotify

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Платените услуги на YouTube за стрийминг на музика са събрали вече 50 млн. абонати. Стрийминг платформата се конкурира с Amazon, Apple и Spotify. След бавен старт в началото на предлагането им през 2018 г. услугите за стрийминг на музика на YouTube са привлекли милиони потребители през последните месеци, съобщава Financial Times.

Броят на потребителите нараства значително от 30-те милиона абонати, които YouTube отчете през октомври миналата година. Това отразява нарастващото търсене на YouTube Music, която струва 10 долара на месец, и YouTube Premium, разширен продукт с допълнителни видеофункции, който се продава срещу 12 долара на месец.

След години на търкания с музикалната индустрия заради опитите на YouTube да убеди някои от милиардите си потребители да плащат за съдържание Google нае Лиор Коен - дългогодишен изпълнителен директор в звукозаписния бизнес, който е помогнал за развитието на множество водещи изпълнители, включително Кание Уест - да ръководи YouTube Music и да го превърне в съперник на Spotify.

Сериозен конкурент

Разширената абонатна база прави Google истински конкурент на пазара на платена музика за стрийминг след поредица от неуспешни опити. YouTube Music "се превръща в поколение Z това, което Spotify беше за родените през 90-те преди половин десетилетие", каза Марк Мълиган от Midia Research, консултантска компания в индустрията.

Spotify съобщи, че е достигнал 165 млн. абонати през второто тримесечие, докато Apple и Amazon са имали съответно 78 млн. и 63 млн. абонати в края на първото тримесечие според оценките на Midia. Spotify започна дейността си през 2008 г., Apple Music - през 2015 г., а Amazon Music Unlimited - през 2016 г.

Ръстът на YouTube беше неочакван за анализаторите от Wall Street, които бяха скептични, когато за първи път беше обявена платената му услуга за стрийминг. В началото през 2018 г. анализаторите на Morgan Stanley прогнозираха, че YouTube Music ще достигне едва 25 млн. абонати през 2022 г. Анализаторите поставиха въпроса дали YouTube Music ще успее, след като предишните опити на Google за платен стрийминг на музика като Google Play и YouTube Red не успяха да спечелят абонатите.

Опит за промяна

YouTube е най-големият видеосайт в света. Но звукозаписни компании и изпълнители от години се оплакват, че платформата променя индустрията, като хоства множество фен клипове, които използват тяхната музика без лицензионно разрешение.

След като се присъедини към YouTube през 2016 г., Коен се опита да поправи отношенията на платформата с големите музикални лейбъли - Universal Music, Sony и Warner - рекламирайки нова услуга, за да ги "направи богати", според източници на FT, участвали по време на срещите по това време.

"Видях тази индустрия да се развива от аудиобизнес към аудио-визуален бизнес, а сега, както казва приятелят ми Чък Д., към визуално-аудио бизнес", каза Коен през юни. "Като визуално-аудио платформа нашата цел е да се превърнем във водещ генератор на приходи за музикалната индустрия."

Тогава Коен заяви, че YouTube е изплатил над 4 млрд. долара на притежателите на музикални права през предходните 12 месеца. От тази сума 30% идват от абонаменти, а останалата част са приходи от реклама, каза той. За сравнение - Spotify заяви, че е платил 5 млрд. долара на притежателите на права миналата година.