🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ФАРА 2021: Презареждане

Рекламният фестивал за първи път е разделен на творчески и медиен конкурс, за които са подадени общо 409 заявки

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Най-големият рекламен фестивал в страната ФАРА навършва 21 години. Създаден по думите на организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), "от индустрията за индустрията", той събира на едно място големи български рекламни агенции, за да премерят сили под формата на креативни идеи.

В резултат на пандемията миналата година ФАРА не се състоя. С тазгодишното издание организаторите са поставени пред предизвикателството да върнат блясъка на събитието и да докажат необходимостта от подобен рекламен фестивал в страната. За целта от БАКА продължават започнатите през последните четири години промени.

За първи път в рамките на събитието се обособяват две отделни фестивала - творчески и медиен, всеки с различно жури. Организаторите въвеждат нова категория "Бранд адаптивност", с която да отговорят на промените на пазара през последната година и половина, а други категории са обновени. Събитието ще се проведе в рамките на четири вместо три дни и по изключение тази година ще бъде в София вместо в Пловдив.

Две в едно

Разделянето на ФАРА на два фестивала освен за осъвременяване на събитието има и прагматична цел. По думите на Екатерина Тупарева, изпълнителен директор на Ogilvy Group Bulgaria и част от УС на БАКА, обособяването на отделна медийна надпревара би довело до по-голям интерес от страна на медийните агенции и техните клиенти и ще разшири аудиторията на фестивала.

Промените ще се отразят и на състава на журито. През годините то винаги е било разделено на творческо и медийно, което оценява съответните категории. В тазгодишното издание само в рамките на творческия фестивал ще има две групи специалисти, които ще оценяват кампаниите. Те ще бъдат водени от председателя на журито - рекламистът Душан Дракалски.

Журито в първия кръг се състои от 21 човека, основно творчески директори и представители на криейтив агенции. В средата на август в рамките на три дни те журираха заявките във ФАРА. Най-високо оценените проекти продължават напред в надпреварата и ще бъдат разгледани във втория кръг от общо седем комуникационни специалисти. Това ще се случи на живо по време на събитието. "След шокиращата 2020 г. правим внимателно промените във фестивала. Комуникационната индустрия в цял свят се развива, международните фестивали също. Всичко това се опитваме да пречупим през мащабите и нивото на нашата индустрия, за да подобряваме и развиваме ФАРА", коментира пред "Капитал" Чавдар Кенаров, съдружник в Noble Graphics и член на УС на БАКА.

Заявките в медийния фестивал, част от ФАРА, ще се оценяват от девет медийни специалисти. "Отделен медиен фестивал в рамките на творчески не е необичайна практика. За сравнение, фестивалът в Кан има отделен медиен фестивал от 1999 г.", коментира за "Капитал" Тупарева.

Заявки 2021

Заради пропуснатата 2020 г. в тазгодишното издание на конкурса агенциите можеха да участват с кампании, реализирани през последните две години. Макар това да предполага много повече заявки, в творческия фестивал те са с около 40 повече спрямо 2019 г., или общо 370. Най-голяма част от тях са в категорията "Принт", където влизат рекламни публикации и форми на печатна реклама - прес реклама, външна и вътрешна реклама.

В медийния фестивал заявките са 39, като най-много са подадени в подкатегорията "Използване на дигитални платформи и мобилни технологии". "Броят на заявките ни удовлетворява напълно, още повече че той е съпоставим с броя на заявките, които ежегодно се получават на българското издание на конкурса за ефективност Effie", допълва Тупарева.

Организаторите въвеждат и промени по отношение на категориите. Новата категория "Бранд адаптивност" е насочена към кампании, изготвени по време на пандемията в отговор на бързопроменящата се среда. В нея се допускат и рекламни форми, които представят бърза реакция в реално време на специфична тема или значимо за обществото събитие. "В началото я наричахме "Ковид категория", но тя не е само това. Тези модели на рекламиране станаха изключително популярни и затова и категорията ще остане дългосрочно част от фестивала", обяснява още Кенаров. Подкатегорията "Социални медии" в категория Digital пък вече се казва "Социални медии и инфлуенсър маркетинг".

По думите на Кенаров промените в категориите ще продължат и в следващите издания на фестивала в отговор на трансформацията на рекламния пазар. Тази година с нов дизайн ще бъдат и статуетките за победителите от ФАРА.

Програма на събитието

Двата фестивала ще се провеждат успоредно, между 8 и 11 септември. Първите два дни от форума ще бъдат посветени на оценяването на кампаниите, които ще могат да се гледат на живо. Третия ден ще се проведе лекционната програма, в която ще се включат шест комуникационни и творчески специалисти. Последния ден ще се състои церемонията по награждаването на победителите.

За първи път от 2000 г. насам фестивалът ще се проведе в София. През последните четири години негов домакин беше Пловдив, а преди това Албена. Локацията е временно променена, за да улесни участниците и гостите на събитието. "Много се надявам догодина да направим ФАРА отново в Пловдив и да върнем духа и преживяването, които фестивалът носи и на посетителите, и на града", казва Кенаров.

Въпреки промените целите на БАКА за фестивала остават същите. По думите на Тупарева ФАРА продължава да бъде място, където специалистите на пазара имат възможност да обсъдят проблемите и предизвикателствата пред индустрия, да видят най-добрите примери от последните две много трудни и различни години и да отпразнуват успешните творчески решения в комуникацията на брандовете. Предстои да разберем дали тази година събитието успешно ще постигне всички от тях.

Душан Дракалски, председател на творческото жури:

Добрата реклама е и посланик на социална отговорност



Какви ще бъдат основните ви критерии при оценяването на заявките във ФАРА 2021?

Целта е да намерим най-добрата реклама. За да е обективно отсъждането, трябва да се вземат предвид няколко фактора - има ли съответният проект свеж поглед върху темата, постига ли целта си и къде се намира спрямо международните стандарти. Разбира се, важно е добрата реклама да бъде и посланик на социална отговорност.

Как се отрази пандемията върху творчеството на рекламната индустрия в региона?

Може да ме наречете старомоден, но аз наистина вярвам, че когато няколко мозъка физически се съберат да работят заедно, вършат по-добра работа от Zoom срещите, с които се налага да боравим последно време. Да бъдем заедно подобрява електромагнитната мозъчна връзка.

Според вас успяват ли българските агенции да отговорят на световните тенденции в рекламата?

България има светло бъдеще в света на рекламата. Както и в други части на Балканите, този бизнес доскоро беше сравнително нов. С годините се появиха рекламодатели, които са смели и искат да променят играта. Тази година България спечели първия си лъв в Кан. Това е достатъчно, за да пробие леда, показвайки на всички рекламодатели какво е възможно.