🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Покачващите се разходи за хартия правят живота на вестниците още по-труден

Това може да ускори преминаването онлайн

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

"Това е като да дразниш възрастен човек, който вече е на пейсмейкър", казва шеф на британски вестник за пазара на вестникарска хартия, където цените са се повишили с над 50% за няколко месеца. Цената на хартията, която се подава в пресите по целия свят, се покачва до рекордно високи стойности, увеличавайки разходите за вестници от Мумбай до Сидни. Когато времената бяха добри, преди рекламите да се изместят онлайн, вестниците имаха подкрепящо партньорство с фабриките за хартия. Тъй като рекламите напуснаха и тиражите спаднаха, отношенията станаха по-трудни. Сега са на етап крещене.

Хартиените фабрики изпаднаха в най-лошото си положение от години, тъй като вестниците намалиха тиражите, преминаха изцяло онлайн или напълно затвориха. Вестниците успяха да намалят цената на вестникарската хартия от фабриките, борещи се за бизнес, тъй като търсенето намаля. Хартиени фабрики страдаха мълчаливо. Много се поколебаха дали да не спрат огромните машини, струващи стотици милиони долари.

Трансформация

Това колебание е изчезнало - фабриките изваждат капацитета си за вестникарска хартия от бизнеса и диверсифицират. Norske Skog, норвежка компания за целулоза и хартия, заяви през юни, че ще затвори 66-годишната си фабрика Tasman Mill в Нова Зеландия например. Много в сектора пренастройват машините, за да правят опаковки за електронна търговия. Финландската UPM обяви тази година продажбата на своята фабрика за вестникарска хартия Shotton в Уелс на турски производител на картон и опаковки. За руската jcs Volga вестникарската хартия осигуряваше 70% от производството; сега половината от това, което прави, са опаковки. Заводите "се преместиха от ценообразуване към способни съучастници в западащ пазар", казва Тим Уудс от IndustryEdge, изследователска фирма за горското стопанство и хартиената промишленост в Австралия и Нова Зеландия.

Пандемията, довела хората да работят от вкъщи, означаваше още по-малко покупки на вестници, което отново потисна търсенето на вестникарска хартия и увеличи болката за доставчиците на хартия. През последните 24 месеца европейските заводи отговориха, като затвориха почти една пета от капацитета си за вестникарска хартия, казва купувач на голяма британска вестникарска група.

Европейските вестници ще трябва да плащат с 50-70% по-високи цени на хартията през първото тримесечие на 2022 г. в сравнение с предходната година.

Тогава икономиките се отвориха отново. Търсенето на вестникарска хартия нарасна. Това, съчетано със значително намален капацитет и покачващите се цени на енергията, доведе до ценови шок. Особено спорни са допълнителните такси за енергия, които някои доставчици на хартия се стремят да прехвърлят. Вестникарските фирми смятат, че това е равносилно на нарушаване на договори. Европейските вестници ще трябва да плащат с 50-70% по-високи цени на вестникарска хартия през първото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период на предходната година. Що се отнася до техните колеги в Азия и Океания, те са изправени пред цени с около 25% до 45% над обичайното им ниво. Кенийската Nation Media Group плаща около 840 долара за тон в сравнение с най-много 600 долара в миналото, казва Дорине Оголо, мениджър по снабдяването във фирмата. Цените в Северна Америка се покачиха по-рано и по-постепенно; договорите са фиксирани месечни, а не на всеки половин година. Но и там цените на вестникарската хартия са с 20-30% по-високи през 2021 г., отколкото през 2020 г.

Удар върху издателите

Германската асоциация на печатната и медийната индустрия предупреди, че фабриките ще принудят вестниците да изхвърлят хартиените си издания, като се нараняват взаимно в процеса. "Става въпрос за известния клон, на който и двамата седят." Но вместо това заводите могат да продават опаковки. "Няма да спасим издателската индустрия, като сами сме нерентабилни", казва изпълнителен директор на завод в Северна Америка.

За някои издатели покачването на цените ще унищожи печалбите. Те ще трябва да направят допълнително преструктуриране, включващо съкращения. Иван Лю Муан от британската консултантска компания EMGE, която специализира в хартиената индустрия, очаква през 2022 г. голямо увеличение на броя на закритите вестници в сравнение с типична година.. Това ще намали търсенето и ще подтикне пазара обратно към равновесие. Но вестниците ще водят по-тежки разговори за хартия, казва Дъглас Маккейб от Enders Analysis, изследователска фирма. Повече дигитален адреналин е един възможен отговор към проблемите на хартиените фабрики.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар