Седмични новини за маркетинг и реклама (13 декември)

Effie "България" 2022; Скандал с председателя на СЕМ; Услуга на Twitter по-скъпа за потребителите на Apple; New York Times стачкува; ПР агенциите увеличават таксите; Търговските вериги и рекламната индустрия и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Effie 2022: По-добре написани заявки=по-качествен рекламен конкурс

От журито и организаторите на "Effie Awards България" прогнозират отличията тази година да отидат при кандидатите най-добре "написали домашното си" и предали най-коректно попълнени заявки - конкуренцията по този критерий се оказва и най-голяма. Впечатленията на оценяващите са за цялостно по-добро ниво на написани заявки, по-ясно целеполагане и отчитане на резултати дори в категории за благотворителни кампании. Въпреки това изненади сред победителите не се очакват. За наградите тази година ще се борят реклами и комуникационни кампании, създадени за и реализирани в България в периода между 1 януари 2021 г. и 31 август 2022 г.

Съставът на журито включва 19 представители на комуникационни агенции, рекламодатели, медии, агенции за пазарни изследвания и независими консултанти. Награждаването на победителите ще се проведе на официална церемония на живо тази вечер (13 декември).

Какви тенденции още наблюдават от журито, може да прочетете в целия текст на сайта на "Капитал">>>

Агенцията APRA ще си партнира с международната компания CD Global Associates

APRA Porter Novelli и международната консултантска компания CD Global Associates създават джойнт венчър CD | APRA с цел разширяване на стратегическата експертиза и портфолио. Партньорството ще се фокусира върху работата с големи корпорации, стратегии за политически формации и корпоративни клиенти. Пред "Капитал" Томислав Цолов, генерален мениджър на APRA, коментира, че агенцията ще започне работа на стратегическо ниво с някои големи компании, част от портфолиото на CD Global Associates.

CD Global Associates оперира на пазарите в САЩ, Великобритания и Ливан, като има сериозен опит в управлението на политически кампании.

Цялата тема може да прочетете в сайта на "Капитал" тук>>>

"Дневник": Председателят на медийния регулатор се подигра на международно журналистическо разследване

Председателят на СЕМ Соня Момчилова, която през последните месеци упорито защитава руската пропаганда в обществените медии като "другата гледна точка", "на заседанието на регулатора в четвъртък е решила да регулира най-накрая медийното пространство", пише "Дневник" в последната си рубрика "Предозиране". На сбирката на СЕМ Момчилова критикува остро журналистката Мария Черешева, съавтор на международното разследване на осем медии за насилие над бежанци на българската граница, като го нарече платено.

След срещата със статус във Facebook, чиято публичност впоследствие Момчилова ограничи, председателят на СЕМ намекна, че разследването умишлено е публикувано в седмицата, когато се гласува дали България да влезе в Шенген и персонално обвини Черешева в липса на "базови журналистически стандарти" и "некадърност". По-късно Българският хелзинкски комитет (БХК) поиска оставката на председателя на Съвета за електронни медии. Според БХК, като разкрива личната си интерпретация за професионални стандарти в журналистиката, Момчилова предупреждава журналистите в електронните медии да не си позволяват да изобличават нередни действия на държавната власт.

Цялата тема може да прочетете от текста на Лора Филева на сайта "Дневник" тук>>>

Георги Кожухаров от "Дневник" и Георги Тотев са "Журналист на годината"

Журналистът Георги Тотев и фоторепортерът на "Дневник" Георги Кожухаров спечелиха награда "Журналист на годината" на Българския хелзинкски комитет за поредицата си от видеорепортажи "Записки от Украйна". Наградите на БХК отличават хора и организации, допринесли за защитата на човешките права, раздават се в няколко категории, а церемонията винаги е около 10 декември - Международният ден на правата на човека. През 2022 г. номинациите са били над 60.

Второто място БХК присъди на "Фондация Мисия Криле" и "Център Глас в България", които помагат и работят с бежанците, идващи в България от Турция. Те са номинирани за това, че бяха двигател за правата на иранците, направиха протестите на жените в Иран тема в България.

Останалите наградени за принос към опазването на човешките права вижте от сайта на "Дневник">>>

BluePoint с нови стратегия и визуална идентичност

Агенцията за маркетингови изследвания BluePoint представи нова стратегия към клиентите си и свързана с това нова визуална идентичност. Стратегията, по думи на агенцията, ще включва по-висока добавена стойност в анализите, достъпна за разбиране информация и повече маркетинг изводи. Промените ще се отразят и върху облика на бранда, включвайки ново лого, идентичност за марката и модернизиране на офис пространството. Агенцията ще инвестира и в два нови софтуера за ценови симулации и пазарни и прогнози.

Дигитален бизнес

Съдът на ЕС: Google трябва да премахне информация от търсене, ако е доказано грешна

На Google ще му се наложи да премахва данни от резултатите от онлайн търсене, ако потребители могат да докажат, че са неточни, реши Съдът на Европейския съюз. Това стана ясно, след като двама ръководители на група инвестиционни дружества завели дело пред Съда на ЕС, като поискали от техгиганта да премахне резултатите от търсенето, свързващи техните имена с определени статии, твърдейки, че тези статии съдържат неистинни твърдения.

Според решението на Съда на ЕС "лицето, което управлява интернет търсачка, следва да премахне от резултатите при търсене информацията, включена в съдържанието, към което се препраща, когато подалото искането лице докаже, че тази информация е очевидно неистинна". За да се избегне прекомерната тежест върху потребителите, съдиите казаха, че такова доказателство не трябва да идва от съдебно решение срещу издателите на уебсайтове и че потребителите трябва само да предоставят доказателства, които разумно може да бъде изискано от тях да намерят.

Повече подробности от сайта на "Дневник">>>

Абонаментната услуга на Twitter по-скъпа за потребителите на Apple

Twitter съобщи през уикенда, че ще пусне обновена версия на абонаментната си услуга Twitter Blue, пише "Дневник". Потребителите ще могат да се абонират за обновената услуга, която ще им позволи да редактират туитове, да качват видеоклипове с резолюция 1080p и да получават "синя отметка" след проверка на акаунта за 8 долара на месец. Тази цена обаче не се отнася за устройствата с операционната система iOS, на които ще се наложи да плащат с три долара повече.

Twitter не даде обяснение защо потребителите на Apple са таксувани по-скъпо от останалите, но в медиите се появиха съобщения, че компанията търси начини да компенсира таксите, начислявани във виртуалния магазин за мобилни приложения App Store. В поредица от туитове миналия месец Илън Мъск разкритикува Apple за 30% такса, която производителят на айфони налага на разработчиците на софтуер за покупки в приложенията.

Повече подробности от "Дневник" тук>>>

Медиен бизнес

New York Times стачкува за пръв път от 40 години

Повече от 1000 служители на New York Times организираха 24-часов протест в четвъртък поради проточилите се преговори за нови договори. Екипът е без договор от март 2021 г. Преговори са се провели във вторник и сряда, но двете страни не са достигнали до консенсус по въпроси, включващи увеличение на заплатите и политиките за дистанционна работа. В сряда вечерта профсъюзът NewsGuild написа в Twitter, че не се е стигнало до сделка и ще има протест.

"Бяхме готови да работим толкова дълго, колкото е необходимо, за да постигнем справедлива сделка, но ръководството си тръгна от масата пет часа преди края", казва NewsGuild в съобщението до медиите. В четвъртък сутринта от организацията написаха, че служителите "официално спират работа", което е първият подобен случай в компанията от 4 десетилетия насам.

Рекламен бизнес

Търговските вериги променят рекламната индустрия

Като част от по-широкото оттегляне от физическите магазини търговските вериги развиват все по-влиятелни дигитални рекламни звена, които предоставят на компаниите нови начини за достигане до потребителите. Това разрастване е най-сериозно в САЩ, където според изчисления на агенцията за пазарни проучвания eMarketer рекламодателите ще изразходват над 37 млрд. долара тази година за електронните магазини, които ще използват като рекламни платформи, увеличение с около една пета спрямо 2021 г.

Търговските мрежи ще отчетат пет пъти по-висок ръст от социалните платформи, където прогнозираните годишни приходи от реклами са 65 млрд. долара, и разликата с телевизионните реклами, чиито приходи се очаква да достигнат 68 млрд. долара през тази година, намалява бързо.

Повече за приходите от реклама на търговци като Amazon и Walmart може да прочетете тук>>>

ПР агенции по света планират увеличение на таксите

56% от PR агенциите по света смятат да увеличат агенционните си такси в следващите шест месеца. 8% от тях възнамеряват нарастването на цените да е с над 20%, докато 46% планират по-високите възнаграждения от клиенти да са с около 10%. Това показват данни на последното тримесечно проучване на PRCA ICCO Confidence Tracker, предоставени от БАПРА.

Намеренията си комуникационните специалисти обосновават с променящата се макроикономическа ситуация в света и все по-важната за бизнеса "добавената стойност" в работата им. От БАПРА планират в началото на следващата година да изготвят локално проучване, което да покаже практиките на ценообразуване на PR агенциите в България. Според Александър Христов, председател на асоциацията, резултатите ще "повишат увереността на целия ни пазар".

Свободни позиции

Тази седмица "Икономедиа" обявява свободно място за Специалист "Проучване и анализ на аудитории". От Notino си търсят Copywriter, а ако сте на ти с немския, вакантна позиция за Marketing Spezialist Corporate Communications са обявили от dm Bulgaria.