🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мариана Фотева: Ретрото е модерно

Разговаряме с графичния дизайнер, спечелил конкурса за лого на 30-годишнината на "Капитал", за тенденциите в професията и бъдещето й

По думите на Фотева през 2022 г. актуални в графичния дизайн са "ретро щрихите", тенденция, която ще продължи и тази година.
По думите на Фотева през 2022 г. актуални в графичния дизайн са "ретро щрихите", тенденция, която ще продължи и тази година.
По думите на Фотева през 2022 г. актуални в графичния дизайн са "ретро щрихите", тенденция, която ще продължи и тази година.    ©  Личен архив
По думите на Фотева през 2022 г. актуални в графичния дизайн са "ретро щрихите", тенденция, която ще продължи и тази година.    ©  Личен архив
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Мариана Фотева има над 15 години опит в областта на графичния дизайн. Завършила е Националната художествена академия и е работила в различни студиа по проекти за създаване на бранд идентичности, опаковки, концепции за събития. През последните над три години е част от творческия екип на "Нова броудкастинг груп" и работи по ключови проекти на компанията. Мариана Фотева спечели конкурса на "Капитал" за създаване на лого, което отразява 30-та годишнина на медиата. То ще присъства цялата година както на сайта, така в на печатното издание на "Капитал".

Какво ви привлече в професията графичен дизайнер?

Интерес към рисуването и изобразителното изкуство имам още от детска възраст. Един от първите ми детски спомени е как правя рисунки за Нова година и ги закачам във входа ни, за да ги видят съседите. Завърших образованието си в художествена гимназия, където имахме задача да правим рекламен плакат и тогава за първи път се докоснах до професията и много ми хареса. Така възникна и желанието ми да продължа обучението си в Художествената академия специалност "Плакат", но след няколко неуспешни опита при кандидатстването промених решението си и завърших бакалвърска степен по специалност " Метал", от която научих много, а работата да създаваш и моделираш предимно с ръце изключително много ми допадна. Впоследствие все пак се върнах и към първоначалното си желание специалност "Плакат", където завърших магистратура.

Продължих да се развивам професионално като графичен дизайнер в рекламно студио и именно там получих основата в професията. В практиката през годините започнах да усещам липсата от творене на бижута, затова създадох собствен бранд MARMA Jewelry, който обединява двете професии. Имам линия бижута, която е изцяло графично създадена и оформена с помощта на софтуерни програми, ползвани в графичния дизайн.

Какви са спецификите при работата за медиен бранд?

Графичният дизайн може много се разгърне в медиите. Дизайните, които създавам, вече се виждат и в движение и трябва да се мислят в посока как да се развият. Графичният дизайн може да се включи дори при организацията на събития.

Вие спечелихте конкурса на "Капитал" за изработване на лого за 30-ата годишнина на медиата. Как подходихте при работата?

Преминавам цяла София от офиса до вкъщи и идеята ме връхлетя, докато пътувах в колата. Бях нетърпелива да се прибера и да започна да работя, за да видя крайния резултат. В заданието имах няколко изисквания, които бяха специфични за бранда и също така предизвикателство за мен, а именно да се използва пълната и кратката версия на името "Капитал". Логото е прогресивно, многопластово, изразява печатното издание и уеб. Като цяло изобразява сбор от печатните броеве на вестника и предоставя възможност в бъдеще да се разрастват.

Логата по-трудни ли са за изработване от другите дизайн елементи?

Създаването на концепция за лого е любим за мен процес и ми доставя голямо удоволствие. Логото е основен аспект за всеки бранд, от него започва цялата графична идентичност.

Кога знаете, че един проект е завършен?

Процесът е много увличащ и многопластов. За мен проектът е завършен, когато видя, че това което съм искала да покажа, е постигнато, когато съм удовлетворена от крайния резултат и когато съм помогнала на клиента да изпълни крайната си цел.

Какви са тенденциите в графичния дизайн тази година?

През 2022 г. актуални бяха "ретро щрихите". Тази тенденция ще се прелее и тази година. Стилът ретро футуризъм, който взима най-доброто от миналото, за да се адаптира в бъдещето, съчетан с минималистични елементи и изкривени шрифтове. Място в дизайните ще намери и "брутализмът" като нов вид стил, изцяло заимстван от архитектурата. Фокусира се върху създаването на смели и остри дизайни със силно изразена типография, форми и дръзки цветове.

Маркетинг трик ли е налагането на тенденции като цвят на годината на Pantone, или те имат реално значение и влияние върху работата на графичните дизайнери и желанията на клиентите?

Това е по-скоро мода, защото ако обявеният цвят за годината не съвпада с концепцията на бранда, моята препоръка е да не се използва. В практиката ми до този момент не ми се случвало клиентите да се интересуват кой е актуалният за годината цвят и да избират него. Старая се в работата си да бъда наясно с тенденциите в графичния дизайн, но и също така да предложа цветова комбинация, която да съвпада с визията на конкретния бранд.

Може ли изкуственият интелект да замени работата на графичните дизайнери? Кои остават силните страни на човешкия фактор в работата?

Изкуственият интелект може само да допринесе към работата на дизайнерите, вместо да им навреди. Много от по-скучните, бавни и отнемащи време процеси биха могли да се подобрят чрез него и да бъде като вид партньор на професионалистите в областта. Ако например тифецването на една снимка може да стане много прецизно с помощта на изкуствен интелект, защо той да не бъде от помощ. Изкуственият интелект не би могъл да замени графичния дизайнер, тъй като не разполага с човешката творческа мисъл. Идеите остават силната страна на хората, ангажирани в професията. Изкуственият интелект не би могъл да измисли нов стил или течение, на този етап може да заимства от вече съществуващите.