🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коледни новини за маркетинг и реклама

2022 г. през света на медиите и рекламата в България и по света, прогнози за 2023 г., какви бяха тенденциите сред най-популярните маркетингови платформи, обзор на тенденциите в PornHub и още

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

В края на годината е време за равносметки. След почти двегодишна ковид пауза тази година беше успешна за комуникационния бизнес в България. Двата най-големи рекламни фестивала се проведоха на живо с участието на много агенции. Работещите в бранша опитаха да се нарекат "гилдия". Създадоха се нови агенции, сключиха се ключови партньорства. Българска агенция привлече Twitter за клиент, а други три взеха отличия на европейските Effie награди.

При медиите е различно - БНТ си е все още с временния директор, в СЕМ искат оставката на председателя си, а Европейската комисия подготвя наднационална директива, която трябва да оправи кашата в медиите.

Криптовалутите първо скочиха. Криптовалутите после се сринаха. Илън Мъск купи Twitter за рекордните 44 млрд. долара, а само няколко месеца по-късно потребителите го призовават да се оттегли. Инфлацията скочи и икономиката се люлее. Дори кралицата напусна трона след 70 години. И да помислим - остават още четири дни до края на годината.

На българския пазар

Гурменица най-търсената рецепта в Google за 2022 г.

Най-търсената рецепта в Google у нас за 2022 г. е тази за направата на "Гурменица". Брандът за гурме лютеница стартира годината с рекламната кампания "Истинското супер селско изпълнение". Миналата година комуникацията на марката се разпространяваше изцяло онлайн, но от началото на януари видеото тръгна и по телевизията. Марката е част от портфолиото на дистрибутора на бързооборотни стоки "Ростар", а агенцията зад кампаниите е Nitram. Компанията и творческата агенция работят заедно на проектна база от шест години и по комуникацията на други свои брандове.

Най-много търсения в Google в България са зададени с думата Украйна, сочат още от обобщените данни, разпространени от агенция Grayling. Темата с войната измества коронавируса, който беше актуален през последните две години. Това си личи и при най-търсените личности, където на първо място е президентът на Русия Владимир Путин.

Вижте какво още е вълнувало българите през годината тук>>>

Най-четеното от медиа и реклама от "Капитал" през 2022 г.

"Електрохолд" заменя бранда ЧЕЗ върху сметките за тока

След смяна на собствеността хората се вълнуваха как електродружеството ще премине през дългосрочния процес по ребрандиране и с какъв бранд ще пристигат сметките им.

"Говорит Москва": Руската пропаганда и превзетите български медии

Руската пропаганда - следствие на войната в Украйна, безпрепятствено заля информационното пространство и успя да раздели българското общество.

Проучване на Storio: Маркетингът през съдържание се търси за привличане на нови клиенти

Хората продължиха да се вълнуват и как да задържат вниманието на своите клиенти, а за 2022 г. рекламата през съдържанието се оказа работещ формат.

Най-слушаните подкасти на "Гласът на Капитал" за 2022 г.

Българите слушат все повече и все по-често подкасти. През 2022 г. слушанията на "Гласът на Капитал", в който разказваме най-интересната история от седмицата, говорим по политически въпроси ("Първа точка") или ви срещаме с интересни хора ("Неуморимите"), са общо 470 хиляди само за платформата на Soundcloud. По-долу ще намерите и най-слушаните епизоди на "Гласът на Капитал" през 2022 г. Освен че ни дават полезна "обратна връзка" какво предпочитате да слушате, говорят и много за това какви теми ни вълнуваха особено много през годината:

"Доброволците в подкрепа на Украйна" са на билборд край руското посолство

Визията на наградата "Човек на годината" за 2022 г. на Българския хелзинкски комитет (БХК), която беше връчена на доброволците в помощ на Украйна, е разположена на билборд на бул. "Драган Цанков", срещу посолството на Руската федерация в София, пише "Дневник". Автор на визията е украинската илюстраторка Вики Книш.

За да стигне признанието към доброволците в подкрепа на Украйна до възможно най-много от тях, организаторите приканват всеки, който има възможност, да си направи снимка с билборда и да я качи в социалните мрежи с хаштаг #БГподкрепяУкрайна. Билбордът ще остане с визията до 8 януари 2023 г.

Дигитален бизнес

Тех прогнози за 2023 г.

Тази година беше казус за това колко невъзможно е да се предвиди какво ще се случи в света на технологиите. Известни музиканти напуснаха Spotify, най-богатият човек в света пое Twitter, най-богатият човек в света направи бъркотия в Twitter, "най-сигурната" криптоборса се срина, а нейният бивш главен изпълнителен директор беше арестуван и обвинен в множество измами.

Въпреки това според AdAge "половината от забавлението да размишляваш в края на една година е да познаеш какво ще дойде през следващата", които и представят своите прозрения по темата.

Метавселената ще излезе изпод сянката на Meta

Метавселената е много повече от проблемния домашен любимец на компанията на Зукърбърг и през 2023 г. ще започне да получава признанието, което му се полага - в цялото му разнообразие и възможности.

Най-впечатляващият напредък в AI ще има физически резултат

Изкуственият интелект се радва на особен успех през последните няколко месеца с възхода на генератора на изображения DALL-E и чатбота ChatGPT. И двете системи зависят от взаимодействието между запитващия потребител и AI софтуера, създавайки цифров изход. През 2023 г. тази динамика ще достигне нови висоти, като позволи създаването на физическа продукция.

Twitter ще се сблъска с масов отбой

През 2023 г. пилетата на Илън Мъск ще отлетят от платформата, тъй като проблемът с ботовете вероятно ще се задълбочи, липсата на поддръжка на сайта ще направи услугите му неизползваеми и влошаващото се отношение на Мъск ще постави под съмнение лидерството му на земята.

Още от вероятните събития през 2023 г., може да прочетете тук>>>

Тенденциите за потреблението на съдържание в YouTube през 2022 г.

  • Дългите видеа не са мираж

След края на Мондиал 2022 г. стана видно, че хората продължават да гледат 90-минутно предаване, без да откъсват поглед от екрана. Ако включим анализите преди и след мача, полувремето и рекламите на бетинг компании, футболните фенове могат да прекарат между два и три часа пред телевизора. Това на практика разбива всички теории за "спадащото внимание" на зрителите и обезсмисля усилията на създателите на видео да съкращават продължителността му. Това показват и резултатите от последния анализ на френската компания за пазарни проучвания Ipsos, проведен 5722 респонденти от Gen Z. Оказва се, че хората от това поколение са по-склонни от всякога да се отдадат на многочасово видеосъдържание, обхващащо теми, близки до тях.

Проучването показва още, че е налице здравословен апетит за по-задълбочено изследване на теми като филми, телевизия и спорт, което и обяснява популярността на платформи като YouTube и подкастите. Тези формати позволяват на създателите си да споделят надълго и нашироко мисли и идеи с по-завладяната аудитория: 61% от поколението Z биха описали себе си като "наистина голям" или "суперфен" на някого или нещо.

  • Срещайте се с публиката на техния терен

През 2022 г. интересът на публиката обхваща множество формати и категории съдържание и техните предпочитания често се променят. Тази тенденция често изглежда като пречка, но това и нерядко се оказва единственият начин търговци и създатели да достигат до нови аудитории. Проучването показва, че успешното ангажиране на публиката в един формат често означава, че зрителите ще ви следват от екран на екран.

  • Време за "кратки видеа"

Доскоро популярните кратки видеа често бяха резултат на случайни, произволни моменти, заснети с камера. През 2022 г. т.нар. шортове са специално проектирани, режисирани да пресъздадат спонтанното усещане на тези по-стари видеоклипове, но с умишлени моменти на изненада и наслада.

Рекламен бизнес

Най-горещите теми за 2022 г. според AdAge

Списък, съставен от сайта на AdAge с 10-те най-големи истории, повлияли на маркетинговата индустрия тази година.

Сагата с Twitter

Придобиването на Twitter от Мъск породи опасения относно речта на омразата в платформата поради разхлабването на стандартите му за модериране. Много марки спряха платената си реклама, включително един от най-големите рекламодатели на платформата, Mondelēz. Pfizer и General Mills обявиха замразяване на рекламите, докато Mediabrands на IPG и Omnicom Media Group бяха сред големите рекламни агенции, които съветват клиентите да внимават и дори да се оттеглят от рекламните разходи на сайта. Някои марки се възползваха от атмосферата на Страшния съд, туитвайки своите "последни туитове".

Web3 и рекламите в игрите

Докато криптопазарът се срива, марките продължават да се интересуват от Web3. В края на 2022 г. компаниите разширяват начините си за достигане до аудиторията чрез виртуална реалност. През август IAB актуализира общите правила за рекламиране в игрите за първи път от 2009 г., за да отрази и последните тенденции в сектора. През септември Roblox пусна два нови рекламни формата по правилата, които улесняват рекламирането, без да "изваждат" играча от играта и с изисквания за минимална възраст на играещите.

Марките и геополитическата им позиция

Компаниите се изправиха и пред нарастващия натиск да заемат политическа позиция и при двете противоречиви събития тази година - Олимпийските игри в Пекин и Световното първенство по футбол в Катар. През февруари олимпийските спонсори в Пекин като Visa, Airbnb и Intel бяха призовани от активисти да заемат позиция по докладвания геноцид на уйгурските мюсюлмани в Синдзян. Други марки, които са били активни по време на минали олимпийски игри, сега намалиха усилията си, включително Coca-Cola и Procter & Gamble.

През ноември световните брандове отново бяха помолени да заемат позиция по отношение на спазването на правата на човека в Катар, страната - домакин на Световното първенство по футбол, с доклади, че хиляди работници мигранти от бедни работещи страни са загинали, докато строят места за Световно първенство, както и законите срещу еднополовите отношения в страната.

Войната в Украйна

Когато Русия нахлу в Украйна през февруари, агенциите и търговците започнаха да правят изявления, заклеймяващи инвазията. Други прекратиха дейност в Русия, включително големите фармацевтични компании Abbott Laboratories и AbbVie, заедно с комуникационни агенции като WPP. Epic и Microsoft дадоха две седмици приходи от Fortnite, за да помогнат на Украйна през организации като американската Direct Relief, Детския фонд на ООН, Върховния комисариат на ООН за бежанците и Световната продоволствена програма.

Икономическият спад и съкращенията

Високата инфлация и проблемите с веригата по доставки донесоха многобройни съкращения в компании като CNN и Snap. Технологичната индустрия беше особено силно засегната, като Meta съкрати над 11 хил. работни места през ноември. Рекламната индустрия беше определена като "най-малко състрадателната" за справяне с проблема в проучване от сайта JobSage. 83% от маркетинговите служители са посочили, че работодателите им са се отнесли зле с тях, когато са ги съкращавали от длъжност.

Обзор и на останалите вълнения в рекламната индустрия може да прочетете още от AdAge тук>>>

Най-горещите тенденции и обзор на търсенията в Pornhub за 2022 г.

За девета година сайтът PornНub представя данни от милиардите си посещения годишно, за да анализира най-гледаните си клипове и тенденциите сред потребителите на сайта. Често най-популярните търсения са повлияни от поп културата и световни събития. Много от популярните думи и фрази са често срещани не само в PornНub, но и в масовите медии.

През 2022 г. средната продължителност на посещението на PornНub намалява с 1 секунда до 9 минути и 54 секунди. Повечето от топ 20 страни обаче отбелязаха увеличение на продължителността, включително близо половин минута по-дълго в Япония, Германия и Швеция. Потреблението в Канада е било по-кратко с 20 секунди, а на Филипините - с близо половин минута в сравнение със средната им стойност за 2021 г.

Средната възраст на посетителите на PornНub остава 37 г. за 2022 г., като групата от 18 до 24 г. нараства с 2 процентни пункта, а възрастовата група от 35 до 44 г. намалява с две на сто. Статистиците на PornНub използват Google Analytics, за да определят най-вероятната възраст и пол на посетителите. През 2022 г. делът на зрителите жени според тях е нараснал до 36% - увеличение с 4% в сравнение с 2021 г. Във Филипините, Колумбия, Мексико и Аржентина почти половината посетители са от женски пол.