🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Зверски добрият модел на MrBeast

Най-популярният ютюбър в света използва славата си, за да организира различни благотворителни кампании

Джими Доналдсън започва да публикува видеа в Youtube на 13 години, в момента е на 24
Джими Доналдсън започва да публикува видеа в Youtube на 13 години, в момента е на 24
Джими Доналдсън започва да публикува видеа в Youtube на 13 години, в момента е на 24    ©  Shutterstock
Джими Доналдсън започва да публикува видеа в Youtube на 13 години, в момента е на 24    ©  Shutterstock
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Американецът Джими Доналдсън вече два пъти оглавява класацията на Forbes на топ създателите на видеосъдържание в света
  • Освен че печели пари - 82 млн. долара за последната година, MrBeast организира и много благотворителни инициативи
  • Със своите 319 млн. последователи той има огромно влияние и вдъхновява младите хора за смислени каузи

Растящото значение, което популярните личности в интернет имат върху последователите си и тяхното потребителско (и не само) поведение, накара Forbes през 2021 г. да направи първата си класация на най-влиятелните инфлуенсъри в света. В излезлия наскоро втори такъв списък списанието оценява общата печалба на 50-те топ създатели на съдържание за последната година на 700 млн. долара. Но това е само финансовото измерение. Огромното влияние, което тези хора имат, се вижда най-добре в броя на последователите им - общо 2.6 млрд. души в различните социални платформи. Освен да забавляват с интересни, а често и глуповати клипчета и предизвикателства, създателите на видеа могат да запалят феновете си и по значими каузи, а голямата им популярност да донесе допълнителни приходи, с които да ги финансират.

Емблематичен пример за това е лидерът и в двете класации досега - американецът Джими Доналдсън, известен като MrBeast. Започнал YouTube кариерата си през 2012 г., от тогава насам той не спира да трупа популярност и днес може да се похвали с 319 млн. последователи в мрежата. А най-приятната изненада е, че огромен интерес сред феновете му - основно млади хора от неговото собствено поколение Z, предизвикват видеата за благотворителните му инициативи. Макар че критиците му са скептични доколко тези кампании могат да доведат до трайна положителна промяна в общностите, към които са насочени, дори само фактът, че MrBeast успява да увлече тинейджъри по смислени каузи, е достатъчен принос.

Зверски влиятелен

Роденият в Северна Каролина Джими Доналдсън започва да публикува видеа в YouTube през 2012 г., когато е на 13 години. Истинският му пробив обаче идва пет години по-късно - тогава негово клипче, в което единственото, което прави, е да брои до 100 хил., става вайръл. Оттам започва бързо ускорение, което превръща MrBeast (Г-н Звяр от англ. - необичаен псевдоним за миловидното му изражение) в най-популярния ютюбър. "Много хора смятат ютюбърите за второразредни инфлуенсъри. Те просто не разбират какво влияние имат голяма част от създателите на съдържание", казва той пред Forbes.

Видеата, които публикува - над 770 досега, трудно могат да бъдат поставени в определена категория. Много от тях включват предизвикателства - като тези, в които показва как самият той оцелява в продължение на дни в Антарктика, на самотен сал в морето или погребан жив под земята. В други организира състезания за големи парични награди, които могат да достигнат 1 млн. долара. В трети пък просто подарява пари на случайни хора или оставя златни кюлчета като бакшиш на сервитьори. Много от видеата му са сложни за изработка, по-дълги от обичайното за формата (някои са близо половин час) и наподобяват повече телевизионна продукция, отколкото обикновени YouTube клипчета. Това ги прави и доста по-скъпи, като по негови думи разходите може да достигнат 3 млн. долара.

Към MrBeast също текат значителни суми, като част от тях идват от Youtube, който плаща хонорари според броя на гледанията. Макар че самият той никога не е обявявал официални данни, по оценки на Forbes за последната една година (до юни 2023 г.) той е спечелил 82 млн. долара от видеата си. За сравнение - в предходната класация печалбата му беше 54 млн. долара.

Бизнесът му обаче вече не е само онлайн. Доналдсън има собствен бранд шоколади (Feastables, които се продават дори и в България), както и верига виртуални заведения MrBeast Burger (в партньорство с Virtual Dining Concepts), която наскоро започна да се разширява и с физически обекти в САЩ. Според информация в LinkedIn екипът му се състои от над 250 души.

Да подкрепяш нуждаещите се

Най-популярният ютюбър казва, че иска да използва платформата си, за да направи света по-добър. Затова и освен с видеата е известен и с филантропията си. Доналдсън има благотворителна организация - Beast Philanthropy, която работи като хранителна банка и осигурява храна на нуждаещи се общности в САЩ. Подкрепя две популярни екологични кампании - #TeamTrees и #TeamSeas, които набират милиони долари за засаждане на дървета и премахване на пластмасовите отпадъци в океана. Украйна също попадна във фокуса му - през 2022 г. той дарява 3 млн. долара за бежанците от страната.

В специален YouTube канал MrBeast публикува филмчета за различни свои кампании, като 100% от приходите, които съдържанието генерира, отиват за благотворителност. Само този канал има над 20 млн. абоната, а видеата са гледани повече от 500 млн. пъти.

Част от инициативите му са свързани с Африка, като изграждането на 100 кладенеца за чиста вода, осигуряването на ток в отдалечено село, даряването на 20 хил. чифта детски обувки, "осиновяването" на приют и други. Има и такива, насочени към инвалидизирани хора и животни, които успяват отново да проходят с помощта на протези или получават безплатни операции. Средства отиват и за храна, училищни материали и технически средства за по-бедните общности в САЩ.

Не всички са доволни

Инициативите му обаче имат и своите критици, като най-честият им аргумент е, че те нямат дълготраен ефект. "Лесно е да се построят кладенци, по-важно е те да се поддържат след това", гласи един от коментарите в LinkedIn.

Кампанията с кладенците в Африка, които осигуряват чиста вода на 500 хил. души в Кения, Зимбабве, Уганда, Сомалия и Камерун, като че ли е сред тези, предизвикали най-много спорове. Местни активисти смятат, че подобни инициативи затвърждават стереотипа за Африка като за беден континент, който се нуждае от външна помощ, за да оцелее. Други пък използват повода, за да атакуват правителствата си като корумпирани и некадърни. Недоволни са и благотворителни организации, които отдавна работят в региона за подобряване на водната инфраструктура. "Правя това от 15 години... и изведнъж идва този човек, който се оказва бял мъж с голяма платформа, и привлича цялото внимание", коментира Сара Кабан Джоунс, ръководител на FACE Africa, пред CNN. Тя признава, че популяризирането на проблема помага, но се съмнява, че кладенците ще бъдат поддържани. А това означава, че след време хората пак ще се върнат към източниците със замърсена вода.

Доста негативизъм се натрупа и покрай инициативата на MrBeast да финансира операциите на 1000 души с катаракта (перде на окото), която някои от критиците нарекоха "благотворителна порнография", като го обвиниха, че се възползва от страданията на хората, за да трупа пари. Други пък смятат, че не е работа на богатите инфлуенсъри да оправят проблемите на обществото и здравеопазването. Има обаче и хора, според които е изключително важно да се привлече вниманието към заболяването. "Всичко, което повишава осведомеността за лечимо заболяване като катаракта и осигурява финансиране, с което хората могат да се оперират и да възстановят зрението си, трябва да бъде приветствано", коментира председателят на Националната федерация на слепите в Обединеното кралство Андрю Ходжсън пред BBC. Реакцията на оперираните пък е еднозначна: "Не вярвах, че някога ще прогледна отново", цитира медията един от пациентите.

Но феновете го обичат

Докато много от противниците на модела критикуват MrBeast, отзивите на феновете му под видеата са изцяло положителни. "Този човек има моето уважение за всичко, което прави за света, като в същото време ни забавлява", пише LOL-funny-videos. "Благодаря ти, че ме вдъхновяваш. Твоята щедрост, страст и отдаденост да промениш света ме насърчават да правя същото", коментира tropicalvibes. "Ти си единственият човек, който все още ми дава надежда в този скапан свят, благодаря ти", гласи постът на noesanchez7938.

Вероятно заради тази подкрепа и позицията на MrBeast остава твърда: "Ще продължа да използвам канала си, за да помагам на хората, и ще се опитвам да вдъхновявам аудиторията си да прави същото", коментира той в X. Като се има предвид, че последователите му са най-вече млади хора, с огромната си популярност MrBeast може да помогне за изграждането на поколение с повече човешки ценности.