🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (30 април)

Защо точно сега ГЕРБ и ДПС предложиха забрана на хазартната реклама; Двама председатели ще оглавят СЕМ на ротационен принцип; Григор Димитров стана глобален посланик на Payhawk и още

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Защо точно сега ГЕРБ и ДПС предложиха забрана на хазартната реклама

Скорострелно, в рамките само на една седмица, ГЕРБ и ДПС предложиха забрана на хазартната реклама, а в последния работен ден на парламента всички партии единодушно подкрепиха проектозакона на първо четене и свикаха извънредно заседание във вторник (30 април), на което ще го гласуват на второ четене.

Основният въпрос е защо предложението на ГЕРБ и ДПС се случва толкова припряно, точно в този момент и защо преди изборите се предизвиква внезапно и много сериозно сътресение на медийния и рекламния пазар. (Бел.ред. "Икономедиа" - компанията, която издава "Капитал" и "Дневник", не публикува реклами на хазартни компании, така че не би била засегната от тази забрана).

Към момента неофициално участници на пазара изказват няколко хипотези:

  • Промените ще бъде част от предизборната кампания на двете партии, но няма да бъдат приети или ще бъдат сериозно олекотени;
  • Промените целят предизборно изнудване на медиите и хазартните оператори, но няма да бъдат приети или ще бъдат сериозно олекотени;
  • Промените целят намаляване на пазарната оценка на "Нова броудкастинг груп", която в момента се намира в процедура на продажба като част от процеса по смяна на собствеността в United Group - компанията, която тук притежава и "Виваком". "Би Ти Ви медиа груп" в момента не се продава, но ограниченията, или заплахата от тях могат да се използват за инструмент на натиск от страна на вносителите на предложението за замяна - ГЕРБ и ДПС.

Повече за причините за проектозакона, реакциите на медии и агенции и обема на пазара за хазартна реклама може да прочетете в анализа тук.

Двама председатели ще оглавят СЕМ на ротационен принцип

След четири неуспешни гласувания за постоянен председател на Съвета за електронни медии (СЕМ) членовете на регулатора взеха решение длъжността да се изпълнява на ротационен принцип. През първите шест месеца от едногодишния мандат СЕМ ще се оглавява от Габриела Наплатанова (от квотата на президента Румен Радев). След това регулаторът трябва да проведе ново гласуване, което ще бъде по-скоро фиктивно, и през оставащите шест месеца до 28 април 2025 г. председателското място ще заема Симона Велева (излъчена от ПП).

Последните два години начело на СЕМ беше Соня Момчилова (от квотата на Румен Радев), която неколкократно в рамките на мандатите си получи критики за свои изказвания по повод войната в Украйна и атаките й към журналисти.

Повече по темата може да прочетете тук.

Григор Димитров стана глобален посланик наPayhawk

Едно от най-интересните партньорства между спорта и бизнеса в България беше обявено през миналата седмица - тенис звездата Григор Димитров става глобален посланик на българската финтех компания Payhawk. Основната цел на новото сътрудничество е популяризирането на бранда на първия български еднорог (стартъп с оценка над 1 млрд. долара) по света. Димитров е в Топ 10 на световния тенис и в момента играта му е близо до нивото му от 2017 г., когато достигна номер 3 в света. Сумата на спонсорството не беше обявена, а партньорството ще включва различни събития, както и стартъп, благотворителни и обществени програми с участието на Димитров и Payhawk по време на тенис сезона.

(на снимката: Григор Димитров и съоснователят на Payhawk Христо Борисов)

United Partners и Confident Agency поемат комуникационното обслужване на Notino в Румъния

Българската PR агенция United Partners и румънската Confident Agency ще работят по обслужването на търговеца на козметични продукти Notino на румънския пазар. Партньорството е в резултат на проведен конкурс, като договорът на агенциите с клиента е с продължителност от една година. По думите на United Partners те ще отговарят за цялостното комуникационно обслужване - прессъобщения, връзки с медиите и работа с инфлуенсъри. Двете агенции работят заедно по линия на комуникационната мрежа United Partners Network, която беше основана през 2020 г. и към момента има над 60 агенции, членове от цял свят.

Young Lions Bulgaria в категория Digital печелят млади рекламисти от Human

Екипът на арт директора Стела Стоянова и Петър Евтимов, Creative Lead от рекламната агенция Human спечели локаното състезание на Young Lions Bulgaria сред общо 29 екипа кандидати. Те са отличени в надпреварата, организирана от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), официален представител на Cannes Lions International Festival of Creativity за България. Екипът представи предложение за интегрирана дигитална реклама, която да превърне UNLIMITED плановете на Vivacom в основния избор на поколението Z при подписване на договор с мобилен оператор.

Победителите ще участват на финала на конкурса Global Young Lions 2024 в категория Digital и ще представят България в голямата надпревара с млади рекламисти от цял свят. Състезанието е в рамките на Cannes Lions 2024 и ще се проведена живо в периода 17 юни - 21 юни 2024.

На второто място се класира екипът на Севдалина Андреева от All Channels Communication и Борис Стоянов от Digitas. Третото място зае екипът на на Валентин Щинков и Владина Денева, Copywriter от guts&brainsDDB.

Съвместна кампания на NEXT-DC и Фондация за доброто

Рекламната агенция NEXT-DC лансира кампания съвместно с Фондация за доброто за подпомагане на деца, изгубили родителите си по време на пандемията, в резултат на работата им на първа линия. Инициативата цели да събере средства за помощ на общо 25 деца.

В специално създадена за кампанията онлайн платформа са публикувани писма на деца, които споделят техните чувства и емоции. В нея обществени личности могат да им отговорят и да изразят подкрепата си. Към момента десетки онлайн писма са публикувани в платформата. През събраните дарения Фондът осигурява стипендии 6000 лв. годишно за децата на лекари, медици и учители, починали от COVID-19. Кампанията се разгръща през онлайн комуникация, външна реклама и инфлуенсъри.

Обявиха състава на журито на "PR Приз" 2024 г.

Седемчленно жури, съставено от местни специалисти от комуникационната индустрия, ще оценява заявките в тазгодишния конкурс "PR Приз". Той се организира от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и цели да отличи най-добрите PR кампании през изминалата година. В състава на журито влизат Марина Стефанова, зам.-декан в Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски", Мария Николова, главен асистент в катедра "Медии и обществени комуникации" в УНСС, Калина Петкова, лидер "Глобални комуникации" в "Шнайдер Електрик", Ива Григорова, директор "PR Бизнес" в MSL, Катя Василева, журналист от БНР, и Ивайло Георгиев, ръководител "Устойчивост, връзки с институциите и комуникации" в "Аурубис България". Председател на журито е председателят на БДВО Иван Янакиев.

Днес, 30 април, е крайният срок за подаване на заявки. Традиционно процесът по журиране включва и публично представянето на проектите, което ще се състои на 18 и 19 май.

Дигитален бизнес

Акциите на Meta се сринаха с 15%, след като обяви плановете си за разходите

Акциите на американския технологичен гигант Meta поевтиняха драстично в сряда въпреки по-добрите от очакваните данни за генерираните приходи. Компанията - майка на Facebook и Instagram, обяви, че разходите ще бъдат по-високи през тази година. Meta актуализира продуктите си за закупуване на реклами с инструменти за изкуствен интелект, за да увеличи ръста на приходите. Тя също така въвежда повече AI функции в своите платформи за социални мрежи, като например чат асистенти.

Според Софи Лунд-Йейтс от Hargreaves Lansdown "значителните инвестиции" на Meta в изкуствен интелект са ѝ помогнали да накара хората да прекарват време в платформите ѝ, така че рекламодателите са готови да харчат повече пари "във време, когато несигурността в дигиталната реклама остава голяма".

Повече по темата може да прочетете тук

Закон нареди забрана за използване на TikTok в САЩ или продажба на компанията

Сенатът на САЩ гласува законопроект, който забранява използването на приложението TikTok, в случай че китайската компания собственик - ByteDance, не продаде популярното приложение на американска компания в срок до една година.

Аргументите за вота са свързани със сериозни опасения в Конгреса, че приложението съдържа чувствителна информация, която може да бъде използвана от Китай за проследяване на американските граждани, пише "Дневник".

Американският съюз за граждански свободи смята, че забраната или изискването за продажба на TikTok ще "създаде глобален прецедент за прекомерен държавен контрол върху социалните медии. Ако САЩ забранят чуждестранно притежавана платформа, това ще предизвика подобни ответни действия в други държави".

Повече по темата може да прочетете в текста на "Дневник" тук

Пазарната оценка на Alphabet мина 2 трлн. долара след последните ѝ отчети

Акциите на Alphabet скочиха с близо 15%, след като компанията обяви по-добро от очакваното представяне през първото тримесечие на годината, както и изплащането на първите дивиденти в историята си.

"Резултатите ни през първото тримесечие отразяват добрите резултати от Search, YouTube и Cloud", заяви главният изпълнителен директор на компанията Сундар Пичай. "Лидерството ни в AI изследванията и инфраструктурата, както и глобалният ни продуктов отпечатък, ни позиционират добре за следващата вълна от AI иновации".

Приходите от реклами на Google през изминалото тримесечие са се повишили с 13% на годишна база, достигайки 61.66 млрд. долара, докато общите постъпления от Google Services достигат 70.39 млрд. долара. Приходите на компанията от Google Cloud също отчитат ръст на годишна база до 9.57 млрд. долара.

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Фицо направи крачка към овладяване на обществената медия на Словакия

Правителството на Роберт Фицо в Словакия одобри законопроект за сериозни промени в обществената медия RTVS, обвинявана от властта в пристрастност. Опозицията, активисти, журналисти и ЕС се опасяват, че действията са посегателство срещу независимостта, пише "Дневник".

Съгласно новото законодателство, което се очаква да бъде одобрено от парламента през юни, директорът на RTVS ще бъде отстранен години преди изтичането на мандата му. Деветчленен съвет ще отговаря за това кой ще заеме директорската позиция. RTVS се преименува на STVR: от Радио и телевизия на Словакия става Словашка телевизия и радио. Медията също така ще изпълнява химна на Словакия веднъж на ден.

Повече може да прочетете в текста на "Дневник" тук.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар