🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Моята цифрова самоличност

Приложението на електронния подпис става все по-широко и ви спестява обиколки из институции и чакане на опашки

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Още от древността, за да се гарантира сигурността на кореспонденцията хората са слагали восъчни печати. С тях хем се означава, кой е подателят, хем се гарантира, че не е имало нежелани читатели на писмото. Сега почти цялата комуникация минава през интернет, където восъкът не е особено приложим. Въпреки това идеята е запазена в електронния подпис. В последните години, освен че поевтиняха наполовина до около 50 лв. (това включва необходимите чип-карта и четец), те станаха и доста по-широко приложими, като вече и държавата предлага все повече услуги онлайн.

Това е т.нар. електронно правителство и през него ще можете от догодина да си подаване на декларация за местни данъци и такси към някои общини, както и да имате електронен достъп до услуги, свързани със агенцията по заетостта, кадастъра, администрацията и др. Сайтът му е www.egov.bg. "До края на първото тримесечие на следващата година ще утроим броя на услугите на електронното правителство, от които можете да се възползвате посредством електронен подпис", пояснява Юрий Алкалай, директор "Електронно правителство" към Министерството на държавната администрация и административната реформа.

Интересни факти:

Първият закон за електронен подпис е приет в САЩ през 1995 г. в щата Юта.

В България на 22 март 2001 г. се приема законът за електронния документ и електронния подпис и влиза в сила 6 месеца по-късно.

Подписите ви осигуряват 100% сигурност, че това сте точно вие и същевременно невъзможност да се откажете от думите си. След подписването на файл, ако са нанесени промени, този, който го отвори, ще бъде уведомен за тях.

Първо ръчен подпис

Процедурата по получаване на такъв подпис е много лесна - отивате при доставчика, който сте си избрали и след като му предоставите личните си данни и подписвате едногодишен договор. На края на периода можете да си подновите подписа, като за това ще платите около 20 лв. Служител на фирмата ви дава устройство с чип-картата и ви обяснява всичко по ползването на подписа. За момента в България има пет регистрирани доставчика на удостоверения за УЕП, но само четири от тях извършват дейност - InfoNotary, "Спектър", "Информационно обслужване" и B-Trust. Те водят специален публичен регистър за всички удостоверения, които издават и прекратяват.

"Чистата технология не се вижда от потребителя и не е необходимо. Това, за което трябва да се грижите, е сигурността за създаване на подписи. Възможността, която законът дава, при нужда може да се поиска временно спиране и прекратяване на удостоверението", разяснява Таня Явашева, изпълнителен директор на InfoNotary. За да ползвате подписа, ви е необходимо едно устройство, наподобяващо флаш памет с чип-карта, или друг специален настолен четец, в който се слага картата и се въвежда код за сигурност. Второто важно нещо е специализираният софтуер - вие получавате от доставчика си диск с драйвери, които ви дават достъп по самата ви карта и през тях можете да сменяте кодовете си. Зависи от доставчика ви дали софтуерът може да се ползва и с подписи, издадени от други, или не. След инсталиране и стартиране на чип-картата един таен ключ се записва на компютъра ви и той става работещ подпис, когато включите към компютъра си и чип-картата.

Разни хора, разни подписи

Всъщност универсалният електронен подпис е един от трите вида електронни подписи. Обикновеният електронен подпис е технологично независим и страните, които обменят документи, могат свободно да се договорят, какво ще ползват да се подпишат и да е достоверно. Усъвършенстваният подпис се състои от два кода. Те са публичен и частен ключ, които са свързани помежду си. Те се използват например за вътрешна система на компания, която праща на потребителя частния и пази съответния му публичен, за да го разпознава. След като е получен, личният код се вгражда в браузъра ви и при стартиране на системата се прави проверка на кода, дали е съответният на публичния. Единственото изискване на доставчика на такива подписи е да се съобщи на Комисията за регулиране на съобщенията, че го прави. Такъв тип са удостоверенията на банките. Последният вид е универсалният електронен подпис, издаван от доставчик на удостоверителни услуги, който е регистриран при комисията. Той работи на същия принцип с публичен и частен ключ, но има и хардуерен носител за по-голяма сигурност. Разликата в трите вида подписи е в приложното им поле. УЕП може да се ползва за публични отношения, другите два са само за частни отношения.

Все повече възможности

След като вече имате подпис и сте си сменили първоначалния ПИН, можете да го ползвате неограничено (стига и насрещната страна да приема УЕП). За да подпишете писмо, по-добрият вариант е да подпишете прикачения файл към писмото, а не самото съобщение. Подписването е всъщност генерирането на един нов файл-подпис, като използвате специализираната програма и документа, който искате да подпишете. Можете да ги обедините и в едно. След това го прикачвате заедно с подписа към писмото и пращате. По този начин можете да сключвате договори например.

Друго много удобно приложение на подписите е в електронното банкиране. Като удостоверите самоличността си с него, имате възможност при повечето банки да управлявате паричните си сметки дистанционно. Въпреки че банките издават и свои сертификати безплатно, всички приемат универсалния електронен подпис.

Ако получите електронна поща с подписано писмо, автоматично Outlook или Thunderbird проверяват валидността на на подписа и ви уведомяват за данните на подателя.
"Предпочитани файлове за подписване са документи в pdf формат, защото възможността те да се променят и пипат е силно ограничена", съветва Таня Явашева, изпълнителен директор на InfoNotary.

Също така чрез електронен подпис можете да подавате към държавната администрация всякакви оплаквания, искове, жалби и т.н. УЕП-ът е достатъчен да регистрирате и фирма онлайн.

Всички декларации и документи, които трябва да подавате в НАП, могат да бъдат извършени електронно. За подаване на данъчна декларация през интернет освен спестеното време получавате 5% данъчно облекчение (ако подадете декларацията си до 10 февруари, законът предвижда още една преференция от 5%, но вие имате право да ползвате само едната). Т.е. ако заплатата ви е 1500 лв. на месец, облагаемият доход за месец е 1305 лв. (1500 - 195 лв. осигуровки за ваша сметка). За дванадесет месеца това прави 15 660 лв. обща годишна данъчна основа, ако няма други доходи. Годишния данък тогава би бил 1566 лв. А ако ползвате облекчението от 5%, ще спестите 78 лв., което надхвърля цената за издаването на електронен подпис, така че печелите, дори и да го използвате само за данъците си. За хората на свободна практика като адвокати, общопрактикуващи лекари и т.н., които сами си декларират доходите и си внасят здравните и социални осигуровки, универсалният електронен подпис се оказва доста полезен и нужен, обяснява Таня Явашева.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    momchil avatar :-|
    Момчил

    РАботодателят ми, като ми е плащал данъците цяла година и сега принципно не би трябвало да подавам данъчна декларация, мога ли да си подам данъчна декларация до 10ти февруари и да си искам 5% от данъка да ми го върнат.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    ..

    айде по-кротко с ПР-а на електронните подписи
    у нас това си е печатница за пари
    аз ползват тази простотия по принуда вече 3-та година и все повече се убеждавам в слабата й надеждност
    не се приема извън България
    всяка институция си има собствена метода за регистрация и потвърждаване и т.н.... долу-горе по едно денонощие безумно щракане по настройките на браузъра .. докато тръгне
    с потпис се получава информация която важи само пред институцията която я е дала... иначе казано ако си направиш извлечение от банква сметка, не ти върши никаква работа дори и пред същата банка.. да не говорим за НАП, НОИ, Агенция по вписвания и т.н. Винаги ходиш и на крака до там за да му сложат печат
    Оказа се , което е и най-гадното, че може да имаш 2 броя подписа, и те да са си активни и реални и на никого не му пука
    колкото до цената... не е 20 лева подновяването.. под 40 няма да намерите
    Редно е господата журналисти да са по-обективни и поне малко да са ползвали дадена обществена услуга преди да я рекламират така общо.

    Нередност?
  • 3
    marin avatar :-|
    Марин
    • + 1

    Според мен това е услуга, която държавата трябва да предоставя без годишна такса (само си плащаш първоначално за устройството). В крайна сметка всичко това сме го платили вече от данъците си и основно се прави за облекчаване на администрацията, нали.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    аз

    абе, скапана история

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Alooo
    • + 1

    Е бива ли "Капитал" така да се излагат?
    И понеже на този въпрос отговор не чакам, ще питам друго:
    Колко?

    Нередност?
  • 6
    rumenvs avatar :-|
    Rumen Soyanov

    Материалът и интересен, защото малко се знае от масовата аудитория за цифровите подписи и ползата от тях. Но за жалост в България са много малко случаите, когато тяхното притежание е оправдано, главно паради това, че много малко българи се възползват засега от улесненията и възможностите на Интернет за бизнеса и бита. Разбира се, фирмите най-бързо усещат предимствата на новите технологии и ги използват.
    Затова, вероятно на първо време цифровите подписи трябва да се предоставят безплатно и постепенно да стават задължителни за различни категории делови онлайн взаимоотношения (както стана с лекарите, напр.).

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал