Нов автомобил, стара технология

Невинаги годината на производство показва колко модерна е една кола

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Информираният избор при покупка на автомобил е повече от сравняване на брошури и избор на цвят и оборудване. Мнозина потребители смятат, че годината на производство е най-важна. Но тя невинаги казва съвременни ли са технологиите в една кола. Някои от водещите производители инвестират колосални ресурси в иновации. Именно те (и законите на физиката естествено) определят параметрите на автомобила.

Модерно е например големите компании да разполагат с една или няколко "народни" марки, които са базирани на 5-, 10- или дори 15-годишна технология. В основата на първото поколение Dacia Logan (2004 - 2013), например стои платформата на Renault Clio от 1998 г. Един от най-ярките примери е FIAT 124 (1966 г.), много съвременен за времето си италиански автомобил, произвеждан като познатата ни "Лада" в СССР (и по-късно Руската федерация) в десетки (или стотици) варианти чак до 2012 г.

Защо е важно колата да е произведена по съвременна технология? Разликите между автомобил, конструиран през 90-те години на миналия век и в последните няколко години, са фундаментални. На първо място поставяме сигурността. Съпоставимите съвременни модели са с по-здрава конструкция и се справят по-добре с опазването на живота и здравето на пътниците в колата и участниците в движението. Добра визуална представа за това колко е важна една (съвременна) конструкция на автомобила дават тестовете на EURO NCAP.

Повече от препоръчително

Наличието на ESP, ABS и въздушни възглавници (виж карето) е повече от препоръчително, съвсем друг въпрос е, че голяма част от употребяваните автомобили (особено ремонтиран "нов внос") имат проблем именно с тези системи. Те или липсват, или не функционират правилно. "Шунтирането" на светлинната индикация за неизправна (или липсваща) въздушна възглавница е запазена марка за търговците на употребявани автомобили, също като превъртането на показанията за пробега на километража. Системите за безопасност могат да се повредят след удар и тяхното възстановяване понякога е скъпо и сложно или дори невъзможно. В Германия автомобил с неизправна система ABS (ако такава има фабрично) не може да премине технически преглед. Във Финландия автомобилите с "отворена" въздушна възглавница най-често не се ремонтират, а се бракуват или рециклират. Преди закупуването на кола е хубаво потребителят да провери със специалист дали тези системи са налични и работят правилно.

По-лесно, а и по-приятно

Съвременната теория за автомобил отива отвъд икономията, мощността и цената. Днес екологията, шумът и целесъобразността са все по-важни. Сегашните модели коли се разработват, за да са щадящи към водача и пътниците, да уморяват по-малко, да се паркират по-лесно, да осветяват пътя по-добре, да предупреждават шофьора за евентуални препятствия на пътя и т.н. На някои технологии не обръщаме внимание, но имат голямо значение:

Електрическото сервоусилване на волана прави шофирането в града по-лесно и подобрява разхода на гориво; индикаторът за превключване на предавките помага да се намали разходът на гориво и двигателят да работи на оптимални обороти; самозатъмняващите се огледала ни помагат при шофиране през нощта, директното впръскване на гориво намалява разхода на гориво и други. Освен с въглеродни емисии автомобилите "замърсяват" и по още много начини: с шум, визуално, амортизирайки инфраструктурата (или разрушавайки зелените площи). Някои градове поставят изисквания към автомобилите не само за екология, но и за нива на шум. При дълъг път последното нещо, което искате, е да бъдете в кола с ръмжащ или боботещ ауспух. Последното е добра препратка към (почти) безшумните електрически автомобили, които все още са твърде малко на брой у нас. По брой електрически и хибридни автомобили изоставаме значително от тенденциите в Европа и развитите държави.

По-старата технология е по-евтина (за клиента)

Най-често водещите марки на един производител използват най-съвременните технологии, докато моделите на бюджетните марки използват платформата на предходното поколение автомобили. За производителя това е изгодно - продукти, базирани на вече направена инвестиция, се реализират по-дълго на пазара. Адаптацията на един модел е много по-евтина от разработването на изцяло нов. Някои концерни дори са стартирали бизнеса си чрез "рециклирането" на технологии. Например Huyndai до 1975 г. изобщо не са произвеждали автомобили, а първият им модел - Pony, е базиран на модел на Mitsubishi, който бе доста популярен и в България в началото на 90-те години. Ето защо при покупка на следващия автомобил е добре клиентът да проучи колко съвременна е платформата му, кога е проектиран и дали отговаря на очакванията и изискванията му.

Задължителни системи за безопасност

Европейската комисия въвежда поетапно задължителни изисквания за всички новорегистрирани автомобили:

- От 1 ноември 2014 г. ESC/ESP (Electronic Stabilty Control). Според данни на Европейската комисия само за една година над 1000 живота са спасени благодарение на ESC/ESP. Системата буквално може да "извади" автомобила от поднасяне и се намесва автоматично, като задейства спирачките на отделните колела.

- От 1 ноември 2012 г. са задължителни поне 2 бр. ISOFIX скоби за закрепване на детски седалки (на задната седалка на автомобила), сензори за следене на налягането в гумите, индикатори за поставен предпазен колан, индикатори за смяна на предавката (при ръчна скоростна кутия) и други.

- ABS (система против блокиране на колелата при спиране) е задължителна за леките автомобили от 2004 г., като според различни статистики наличието й намалява броя на катастрофите с между 18 и 38%. За мотоциклетите този процент е по-висок.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    v_l avatar :-|
    v_l
    • - 3
    • + 19

    Приемаме че тая статия е писана за много руси каки с богати ухажори и продължаваме нататъка ...

    Нередност?
  • 2
    vwl1487609821517583 avatar :-|
    Славчо Богоев
    • - 1
    • + 9

    Съгласен с горния пост

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал