Колко ти харчи

Сравнение на разхода за гориво за 50 хил. км на няколко вида популярни масови автомобили

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Едва ли вече има клиент, който се доверява на каталожните данни за разход на гориво и вредни емисии на автомобилите. За щастие както скоростта на интернет връзката може да се тества с OOKLA Speedtest, така вече има и сайтове, които дават доста адекватна представа за реалния разход (на гориво, а и не само) на конкретни марки и модели автомобили при различни видове двигател, гориво, пътни и климатични условия, дори гуми. Такава платформа например е www.spritmonitor.de/.

Как работи

Въвеждате еднократно данните за своя автомобил: марка, модел, двигател, тип гориво. След това добавяте данните от вашите зареждания: вид гориво, количество и изминат пробег, както и особености на вашето придвижване: градско, извънградско или магистрално шофиране (възможна е и комбинация), икономично, нормално или бързо. Може да се добави сумата, платена за горивото, ремонтите, които сте правили по автомобила, разходите за тях, сервизното обслужване и много други данни.

Ако "вкарате" данни за зареждането и автомобила си, Sprintmonitor ще направи калкулация за средния разход, количеството емисии и ще добави данните към базата си, като така се допринася за коректни и безпристрастни данни, валидни за модела автомобил. С добавянето на сумата, платена за горивото (в евро), ще получите справка за изразходваните средства за направения пробег. Макар и неофициална, тази опция може да се окаже полезна на читателите, които водят счетоводство или поне отчетност за служебни автомобили. Голямата картинка идва при редовно и дългосрочно въвеждане на данните.

За да сравним разликите при разхода на гориво при различни модели и най-вече класове автомобили, подбрахме четири масови модела, които са били в производство доскоро. Моделите са често срещани по българските (и европейските) пътища. Симулиран е разходът на гориво за пробег от 50 000 км, като изчисленията са ориентировъчни и направени по формула, като е взет средният разход от sprintmonitor.de и е приложена фиксирана цена за литър гориво - 2.10 лв./л за бензин и дизел и 1.00 лв. за пропан-бутан. Съвсем умишлено изваждаме разходите за поддръжка и обслужване, тъй като те могат да варират в големи граници и са твърде субективни. Целта на симулацията е да ви подтикне към размисъл относно преките разходи за шофиране, екологията и дали алтернативен транспорт (личен и обществен, особено в града) не е по-адекватно решение.

Малък градски автомобил, бензин

Toyota Aygo 1.0i (69 к.с.) 2012-2013 г., ръчна скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 74 потребители: 5.07 л./100 км (минимален 3.89 л/100 км, макс. 7.17 л/100 км)

Очакван разход за 50 000 км = 2535 л, или 5323.50 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Субкомпактен автомобил, бензин

Skoda Fabia 1.4 MPI (86 к.с.) 2008 - 2012 г., ръчна скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 93 потребители: 6.9 л./100 км (минимален 5.58 л/100 км, макс. 9.25 л/100 км)

Очакван разход за 50 000 км = 3450 л, или 7245 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Субкомпактен автомобил, пропан-бутан (LPG)

Skoda Fabia 1.4 MPI (86 к.с.) 2008 - 2012 г.


Среден разход, изчислен на базата на 14 потребители: 7.91 л/100 км (минимален 7.25 л/100 км, макс. 9.79 л/100 км)

Очакван разход за 50 000 км = 3955 л, или 3955 лв. при цена на горивото 1.00 лв./литър.
Компактен автомобил, дизел

VW Golf 1.6 TDI (105 к.с.) 2011-2012 г., ръчна скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 407 потребители: 5.3 л/100 км (минимален 3.79 л/100 км, макс. 7.79 л/100 км)

Очакван разход за 50 000 км = 2650 л, или 5565 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.
Компактен SUV, дизел

BMW X3 3.0D (218 к.с.) 2006 - 2009 г. с автоматична скоростна кутия


Среден разход, изчислен на базата на 39 потребители: 8.99 л/100 км (минимален 5.6 л/100 км, макс. 10.36 л/100 км)

Очакван разход за 50 000 км = 4495 л, или 9439.50 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър.

Компактен Plug-in хибрид: Toyota Prius III (136 к.с.)

Среден разход, изчислен на базата на 28 потребители: 3.79 л/100 км (минимален 1.68 л/100 км, макс. 5.60 л/100 км)

Очакван разход за 50 000 км = 1895 л, или 3979.50 лв. при цена на горивото 2.10 лв./литър (без това да включва разхода за електроенергия за зареждане на акумулаторите).

Бързи изводи

1. По-голямата кола на дизел "харчи" колкото по-малката на бензин.

2. Конверсията на бензинов автомобил на пропан-бутан ще намали разхода с около 40%, но трябва да се съобразят загубата на пространство в багажника, пробегът, който се прави, и цената на газовата инсталация. Колкото по-голям е пробегът, толкова по-голяма икономия се генерира. Задължително впишете газовата инсталация в талона (регистрацията) на автомобила, иначе рискувате да не получите обезщетение при застрахователно събитие, особено в държава с по-стриктни пътни регулации от България.

3. Разликата в разходите само за гориво между малка градска кола с бензинов двигател (69 к.с.) и SUV с 200 к.с. дизел е цели 4000 лв. на всеки 50 000 км. Plug-in хибридът е още по-икономичен и разликата надминава 5000 лв., но трябва да има къде да се зарежда.

И пътищата, и нормативната уредба се променят, да, понякога с различно темпо, което ни кара да се замислим за все повече параметри, когато правим своя избор на придвижване. Фактът, че има добре развити общества, които се придвижват почти изцяло с колело, електричество или обществен транспорт, показва, че имаме да изминем още дълъг път в осъвременяването на своята мобилност. Затова и показаните разходи може да са много различни, ако част от тези 50 000 км изминем с велосипед, градски транспорт, скутер или дори пеша.

Защо данните на производителите се различават от действителността

- Замерванията за разхода на гориво се правят в лаборатория, на стенд

- Функции на автомобила, които повишават разхода, изобщо не се използват (сервоусилване на волана, климатизация, аудиоуредба)

- Въздушното съпротивление не е реално, защото автомобилът не се движи

- NEDC - New European Driving Cycle), състои се от два компонента:

UDC - Urban Driving Cycle - симулирана тестова отсечка при градски условия

Extra-Urban Driving Cycle - симулирана тестова отсечка при извънградски условия.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sylvester avatar :-|
    sylvester
    • - 1
    • + 3

    Отговорът на "Колко ти харчи?" е толкова различен, дори за една и съща кола и в един и същи град, че не виждам как би могъл да се направи сайт, който да го дава. Дори хиляди души да го обновяват със свои данни. Обяснявам: Взимаме една марка и модел кола с еднакви двигатели и скоростни кутии. Двам шофьори я карат само градско. Единият живее на 4 километра от работата, другият на 14. Този, който кара на много кратки разстояния, без колата напълно да загрее, оставя я напълно да изстине (за един работен ден) и се връща пак на едва 4 километра ще харчи много повече бензин (като литри на 100 километра) от онзи, който кара 2 пъти по 14 километра. Втори фактор. Единият работи на смени и отива на работа или в 6 сутринта, или в 15 следобяд. Другият работи от 9 до 17:30 и отива и се връща в най-голямото задръстване. Отново голяма разлика в разхода. Оттам като сложим факторите, които дават по-малки разлики (но дават!), като: колко използвате климатика, помпате ли редовно гумите или ги карате меки, какъв е стила ви на каране (като минимални възможни обороти на максимално висока предавка или "включвате на трета и си оправяте грима"). И продължим с неща като - от коя бензиностанция зареждате и какъв бензин (или каквото е). Мога да добавя и още. Единственият верен отговор на "Колко харчи" е "Зависи как се ползва".

    Нередност?
  • 2
    rez avatar :-|
    Хадилев
    • + 1

    правилния линк е https://www.spritmonitor.de

    Нередност?
  • 3
    konstantinn avatar :-|
    konstantinn
    • + 1

    До коментар [#2] от "Хадилев":

    Благодаря, оправен е.

    Нередност?
  • 4
    alexaangelov avatar :-|
    Alexander Angelov
    • + 1

    До коментар [#1] от "sylvester":

    И именно поради тези причини разходът на гориво взет на базата на много потребители. Те разликите се виждат съвсем ясно.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал