🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Цената на колата

Сравнение на разходите за 10 хил. км на няколко вида популярни масови автомобили

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Покупката на автомобил е важна стъпка, която е добре да бъде обмислена внимателно. Освен цената на самата кола е необходимо да се вземат предвид както разходите за поддръжка, така и тези при употреба. Изводът е, че притежаването на личен автомобил се превръща във все по-голям разход и е свързано с разнообразни и понякога изненадващо големи разноски. Поглед към най-търсените модели коли показва, че в България масово се купуват автомобили на възраст между 10 и 15 години. А според данните за регистрациите, предоставяни от пътната полиция, при новите автомобили лидери са Dacia, Renault, Skoda, Toyota, Nissan и Volkswagen. В премиум сегмента с най-много продажби е BMW (1100 за 2018 г.), следвана от Mercedes и Audi, които са с малка разлика с по около 800 нови регистрации. "Капитал" сравни разходите на няколко вида популярни автомобили при изминати 10 хил. километра.

Условно разходите по един автомобил могат да се разделят на два вида - постоянни разходи и такива, зависещи от употребата.

Постоянните разходи

Независимо дали автомобилът се шофира или не, по него има редица постоянни задължителни разходи, без които колата не може да излезе на пътя – на първо място "Гражданска отговорност" и данък на превозното средство. Брокерите предлагат различни цени на застраховката, като тя зависи от вида на автомобила, обема и мощността на двигателя, шофьорския стаж на водача, но средно сумата за този вид полица започва от 250 лева. Цената на гражданската се определя основно от техническите характеристики на колата. Фактори са наличие на други застраховки при един и същ застраховател, годината на производство на колата, регистрацията й по населено място, възрастта на шофьора и прочее.

Отделно шофьорите плащат в общините по местоживеене и т.нар. пътен данък (това е вид местен данък върху превозното средство, който се обслужва от общинската администрация). В сайта на НАП има калкулатор, с който всеки може да изчисли какъв данък за автомобила си дължи. Необходимо е само да нанесете данните за общината, годината на производство, киловатите, дали има катализатор и други подробности. Например за автомобил на пет до десет години без катализатор и мощност от 74 kW в столицата ще платите близо 60 лева. Ако колата пък е с мощност от 120 kW, данъкът ще бъде около 221 лева. От значение за размера му е и екологичната категория на автомобила – колкото по-малко вредни емисии отделя той, толкова по-малък е данъкът.

Междувременно застраховката "Автокаско" не е задължителна, макар да е силно препоръчителна. Редица шофьори я избягват поради факта, че автомобилите им са по-стари. Други не пропускат да сключат и тази полица поради факта, че, особено в град като София, рискът за възникване на щети не е малък. Цената на този вид застраховка варира в широки граници, тъй като клиентите сами могат да изберат на каква стойност да застраховат автомобила си, както и дали да включат допълнително покритие към нея. За каското имат значение доста фактори, един от които е по-високият риск от кражба на автомобили като Mercedes, BMW, Audi, VW, Honda. Добре е да се знае, че за редица модели на тези марки не се предлагат отстъпки от застрахователната премия. Обикновено тя е около 6-8% от стойността, на която застрахователя е оценил автомобила. Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на годишния стикер за леки автомобили е 97 лева. Освен това може да има разходи за стикери за паркиране в централните части на големите градове или наем за гараж.

Разходи при употреба

Второто ниво разходи, свързани с автомобилите, са тези, които зависят от употребата. Основно перо тук е горивото. Вариантите са няколко и са сред основните фактори при взимане на решение при избор на кола. По-пренебрегвани в сравнение с него са другите консумативи. А такива има няколко - масло, антифриз, течност за чистачки. Периодично е необходима и смяната на гуми, ангренажен и други ремъци, както и различните филтри в автомобила - маслен, въздушен, на климатика. Годишният технически преглед също е задължителен компонент при сформирането на разходите на колата. Прегледът се прави година за година и струва около 50 лв. Добре е да се предвиди и сума за козметични разходи – автомивка и пастиране.

Техническото обслужване също е сериозно перо в бюджета на една кола. Много е относително да се каже с точност колко ще струва, защото има редица променливи при сформирането на крайната цена - вида на мотора (дизел/бензин), маслата и филтрите, които ще се използват, колко пъти годишно ще се сменят (традиционно смяната се прави на около 10 хил. км).

Ориентировъчната сума, която трябва да се отдели, е между 100 и 300 лв., като има и коли, за които може да достигне до над 800 лв. Собствениците на автомобили е добре да предвидят и сумите, които ще са необходими при възникване на неочаквани повреди – средно в рамките на една година те са в размер на няколко процента от стойността на колата.

Skoda Fabia 1.0 TSI (2019)

Данък: 81.85 лева

Гражданска отговорност: от 221 лева

Каско: около 987 лева

Гориво за 10 хил. км: дизел, среден разход от 3.9 л/100 км/390 л, или 878 лв.

ОБЩО: 2168+

Renault Clio 4 IV (2) 1.2 16V 75 LIMITED (2018)

Данък: 27.40 лева

Гражданска отговорност: от 221 лева

Каско: около 718 лева

Гориво за 10 хил. км: бензин, среден разход от 5.5 л/100 км/550 л, или 1210

ОБЩО: 2176+

Dacia Logan II MCV 1.5 dCi Stepway (2017)

Данък: 34.70 лева

Гражданска отговорност: от 236 лева

Каско: около 583 лева

Гориво за 10 хил. км: дизел, среден разход от 3.9 л/100 км/390 л, или 878 лв.

ОБЩО: 1732+

Toyota Yaris III Restyling II 1.5 CVT Hybrid (2017)

Данък: 36.53 лева

Гражданска отговорност: от 236 лева

Каско: около 1122 лева

Гориво за 10 хил. км: хибриден - бензин; среден разход от 3.3 л/100 км/330 л, или 726 лв.

ОБЩО: 2121+

VW Golf VII 1.0 TSI (facelift 2017)

Данък: 81.85 лева

Гражданска отговорност: от 255 лева

Каско: около 1211 лева

Гориво за 10 хил. км: бензин, среден разход от 5 л/100 /500 л, или 1100 лв.

ОБЩО: 2640+

BMW X5 M50d Steptronic (2018)

Данък: 541.25 лева

Гражданска отговорност: от 360 лева

Каско: около 9180 лева

Гориво за 10 хил. км: дизел, среден разход от 7 л/100 км/700 л, или 1575 лв.

ОБЩО: 11656+

------

Дизел - средна цена 1 л - 2.25

Бензин А95 - средна цена 1 л - 2.20

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    maddrum avatar :-|
    maddrum
    • - 2
    • + 5

    Освен рекламата на колите по-надолу... к'ъв беше смисъла от тоя материал????

    Нередност?
  • 2
    v_l avatar :-|
    v_l
    • + 3

    Не смятате амортизацията...

    Нередност?
  • 3
    philip_valchev avatar :-?
    philip_valchev
    • + 3

    Темата на статията е страхотна, но съдържанието е недостатъчно и липсват допълнителни реални данни: например разхода на гориво. Бих Ви посъветвал да:
    1. Включите амортизацията (както е посочено в горния коментар) т.е. : повреди, консумативи и обслужване.
    2. Дадете реални данни за разход на гориво. Данните в примерите са предоставени от производителя и са постигнати с шофиране с 90 км/ч. по равен път с професионален шофьор (сам в колата) с гуми напомпани доста над нормата за модела. Ползвайте данни от АутоБилд или Ауто Мотор унд Шпорт например.
    3. Проверите със застрахователи цените за застраховките, защото със сигурност каското на ново БМВ Х5 е под 9180 лева.
    4. Съберете бази данни за разходи свързани с притежанието на автомобили на: 3; 5; 8; 10; 12 и 15 години с различни мощности и горива ->
    -> 5. Да изчислите какъв е средния разход на километър на всеки сегмент автомобили при изминати 10; 15 или 20 хил. км на година. Примерно: За 10 годишен дизелов автомобил, със 140к.с., който се кара по 15хил. км годишно разхода е 0.12лв на километър. В тази сума влиза: данък. гражданска, каско, винетка, консумативи и ремонти.

    Има много какво да се напише по тази тема, но трябва да се съберат доста данни, да се анализират и да се помисли за начин за калкулиране.

    Хубав ден! :)

    Нередност?
  • 4
    mapca avatar :-|
    mapca
    • + 1

    Шкода Фабия 1.0тси е с бензинов двигател, а сте дали примера с разход на дизел. Поправете го.

    Нередност?
  • 5
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Няма разходите за задължителните тенически обслужвания. Отделно - разходи за 10 хил. км са безсмислени. Много по-добре е на 50 хиляди или 100 хил. но това е работата за специализираната преса

    Нередност?
  • 6
    tralalati avatar :-|
    Mihail Dimitrov


    До коментар [#] от "
    maddrum
    ":

    Е и реклама на споменатите коли по-горе! -_-

    Нередност?
Нов коментар