🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Търговецът на суровини ADM проверява счетоводството си, акциите му се сринаха с 24%

Финансовият директор беше пуснат в отпуск, започна разследване на счетоводните практики в бизнеса с хранителни продукти

В резултат на проверката ADM съобщи, че публикуването на приходите за четвъртото тримесечие ще се забави
В резултат на проверката ADM съобщи, че публикуването на приходите за четвъртото тримесечие ще се забави
В резултат на проверката ADM съобщи, че публикуването на приходите за четвъртото тримесечие ще се забави    ©  Reuters
В резултат на проверката ADM съобщи, че публикуването на приходите за четвъртото тримесечие ще се забави    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Акциите на Archer Daniels Midland (ADM) се сринаха с близо една четвърт в понеделник, след като световният търговец на селскостопански стоки пусна в отпуск главния си финансов директор и отложи публикуването на тримесечните си резултати, тъй като разследва счетоводните практики в бизнеса си с хранителни продукти. Викрам Лутар, който е главен финансов директор от 2022 г. насам, е пуснат в административен отпуск с незабавно действие и е заместен временно от Исмаел Ройг, съобщи ADM.

Базираната в Чикаго ADM е един от световните лидери в международната търговия и преработка на зърно и маслодайни култури, с операции в близо 50 държави, включително България. През 2022 г. групата отчита приходи над 100 млрд. долара.

От време на време американската компания се оказва в центъра на вниманието, особено през 90-те години на миналия век, когато ADM се призна за виновна по обвинения, че е фиксирала цените на лизина и лимонената киселина, в дело, което доведе до присъди със затвор за трима бивши ръководители, съобщава Financial Times.

Какво се проверява

Късно в неделя ADM заяви, че е започнала проверка на счетоводните практики и процедури в бизнеса с хранителни продукти след искане за документи от Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ (SEC).

"Бордът приема тези въпроси много сериозно", казва главният директор Тери Крюс. "В очакване на резултата от разследването съветът реши, че е препоръчително Лутар да бъде пуснат в административен отпуск." Като добави, че "бордът на директорите ще продължи да работи в тясна координация със съветниците на ADM, за да... гарантира, че процесите в ADM са в съответствие с най-добрите практики за финансово управление".

Акциите на ADM затвориха със срив над 24%, изтривайки милиарди долари от пазарната капитализация на компанията. Във вторник в началото на търговията поскъпнаха с 3.5%.

В резултат на проверката ADM съобщи, че публикуването на приходите за четвъртото тримесечие ще се забави. Дружеството не даде повече подробности, но добави, че също така сътрудничи на SEC. Лутар замени дългогодишния финансов директор на ADM Рей Йънг в началото на 2022 г.

SEC заяви, че "не коментира съществуването или несъществуването на евентуално разследване". EY, одиторът на компанията, не са отговорили веднага на искането за коментар на британското издание.

Анализаторите на UBS отбелязват: "Вярваме, че освен натиск върху приходите сега може да има и проблеми с доверието, тъй като улицата вероятно ще гледа на числата с предпазливост." Инвеститорите вероятно ще бъдат предпазливи, "докато не получат повече яснота относно това какво точно се е объркало при отчитането на хранителните сегменти".

През последното десетилетие ADM вложи милиарди долари в бизнеса си с хранителни продукти. През 2014 г. тя придоби европейския производител на съставки Wild Flavors за 2.3 млрд. евро, което беше рекордна сделка за групата. Четири години по-късно купи френския производител на фуражи за животни Neovia за 1.8 млрд. долара.

ADM, в която в края на 2022 г. работят малко над 40 хил. души, се конкурира с компании като Bunge и Louis Dreyfus. В България компанията е собственик на завода в Разград "Амилум България". В него се произвеждат два основни вида продукти - подсладители, които се използват в хранително-вкусовата индустрия като заместители на захарта в безалкохолни напитки, в сладкарската индустрия и т.н., и нишестета, които освен в хранителната се използват и в целулозно-хартиената индустрия. Клиенти на компанията са практически всички големи производители на храни и напитки като Nestle, Coca-Cola, Pepsi и др., а основните й пазари са Югоизточна и Централна Европа.

Подобно на конкурентите си, американската компания се възползва от руската инвазия в Украйна, довела до рязко покачване на цените на селскостопанските стоки през 2022 г.

През първите три тримесечия на миналата година бизнесът с хранителни продукти генерира 468 млн. долара от оперативната печалба на групата в размер на 4.67 млрд. долара, но напоследък изпитва затруднения, тъй като търсенето на протеини на растителна основа намалява. През декември ADM назначи Иън Пинер за ръководител на звеното. В изявлението си от неделя ADM заяви, че очаква да отчете 6.90 долара коригирана печалба на акция за 2023 г. През октомври групата прогнозира, че ще спечели 7 долара на акция.

Все още няма коментари
Нов коментар