Турските авиокомпании и летища печелят от залога за бързо възстановяване от пандемията

Ускореното обновяване на инфраструктурата и самолетите, както и туристическата индустрия помагат за това

Доминиращият туристически сектор на Турция също е двигател за авиационния сектор.
Доминиращият туристически сектор на Турция също е двигател за авиационния сектор.
Доминиращият туристически сектор на Турция също е двигател за авиационния сектор.    ©  Reuters
Доминиращият туристически сектор на Турция също е двигател за авиационния сектор.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Бързото разрастване на авиационния сектор на Турция в сравнение с конкурентите доведе до превръщането на страната в доминиращ играч на европейския пазар.
  • Turkish Airlines и Pegasus Airlines са превозили 115 млн. пътници през миналата година, което е с 10% повече в сравнение с 2019 г., годината преди пандемията.
  • Turkish Airlines е била третата най-натоварена авиокомпания след Ryanair и easyJet.

Турската авиационна индустрия е в подем, тъй като авиокомпаниите и летищата берат плодовете на дългогодишните инвестиции и залога, че международните пътувания ще се възстановят от пандемията по-бързо, отколкото очакваха конкурентите.

Основните авиокомпании в страната - флагманът Turkish Airlines и нискотарифната авиокомпания Pegasus Airlines, са превозили 115 млн. пътници през миналата година, което е с 10% повече в сравнение с 2019 г., годината преди пандемията. Това е съпоставимо със световния обем на пътническите превози по въздух, който вероятно ще надхвърли нивата отпреди пандемията едва през тази година според търговската група Airports Council International.

Според компанията за данни OAG летището в Истанбул е било най-натовареното в региона на Европа по отношение на броя на полетите през миналата година, а Turkish Airlines е била третата най-натоварена авиокомпания след Ryanair и easyJet.

Бързото разрастване на авиационния сектор на Турция в сравнение с конкурентите доведе до превръщането на страната в доминиращ играч на европейския пазар. Растежът се дължи на факта, че авиокомпаниите и летищата в страната инвестираха в модернизирана инфраструктура и авиопар и бързо възстановиха капацитета си след пандемията. Подемът в туристическата индустрия на Турция също е от голямо значение.

"Турската авиация беше във възход още преди пандемията... по отношение на инфраструктурата, а турските превозвачи [също] имаха желание да се развиват. И след като увеличихме капацитета си, получихме търсенето", казва пред Financial Times Гюлиз Йозтюрк, главен изпълнителен директор на регистрираната в Истанбул Pegasus Airlines.

Контраст със Западна Европа

Възходът на турската авиация рязко контрастира с положението в Западна Европа, където част от индустрията е в отстъпление. Големите национални авиогрупи в региона, собственикът на British Airways - IAG, Air France-KLM и Lufthansa, все още изпълняват по-малко полети, отколкото през 2019 г., след като предпазливо възстановиха бизнеса си от прекъсването на пандемията.

В същото време водещите летища се борят за разширяване на дейността си на фона на нарастващото внимание към въздействието на шума и замърсяването върху местните жители, както и към по-широките въглеродни емисии от увеличените полети.

Лондонското летище "Хийтроу" се е съсредоточило върху намален план за растеж след десетилетна борба за изграждане на трета писта, докато нидерландското правителство настоява за намаляване на броя на полетите в амстердамското летище "Схипхол".

Център на турската авиационна индустрия

Летището в Истанбул е в центъра на турската авиационна индустрия. Откритият през 2019 г. международен транзитен център на стойност 11 млрд. долара разполага с терминал с размерите на около 200 футболни игрища. През миналата година през Истанбул са преминали около 76 млн. пътници, което е малко по-малко от 79 млн. пътници на "Хийтроу".

Проектът, осъществяван от президента Реджеп Тайип Ердоган, е спорен по екологични причини, но е в полза на подкрепяната от държавата Turkish Airlines, която се стреми да разшири международния си мащаб.

Turkish Airlines увеличи наличните си седалки на километър (ASK) - ключов показател за капацитета в индустрията - с около 25% през миналата година от 2019 г., тъй като разшири маршрутите си и флотилията си от самолети. Pegasus по подобен начин увеличи капацитета си въпреки пандемията. По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт за същия период ASK в цялата индустрия се е свил с 5.6%, тъй като много превозвачи са съкратили персонал по време на пандемията. Turkish Airlines планира да продължи разширяване, след като през декември поръча повече от 200 самолета Airbus, докато Pegasus очаква да получи 68 самолета Airbus с една пътека, предназначени за полети на средни разстояния през следващите пет години.

Инвестициите в турския авиационен сектор не се ограничават само до водещото летище в Истанбул. Наскоро беше открита втора писта на летище Sabiha Gökçen в Истанбул, а в столицата Анкара и в горещата туристическа точка Анталия се извършват разширения.

Серкан Каптан, главен изпълнителен директор на TAV, която управлява няколко големи летища в Турция, заяви, че групата е "положила основите за растеж... [чрез] постоянна инвестиционна програма, която продължава и през пандемията".

Доминиращият туристически сектор на Турция също е двигател за авиационния сектор. Приходите от туризъм, които през миналата година достигнаха рекордните 54 млрд. долара, се очаква да нараснат до 60 млрд. долара през 2024 г., като броят на чуждестранните гости ще се увеличи значително благодарение на слабата валута.

Спадът на лирата спрямо долара с 80% през последните пет години също помогна на турските авиокомпании, тъй като те генерират значителен дял от приходите си в чуждестранна валута.

"От гледна точка на разходите те се възползват от по-евтината лира. Това ги прави доста конкурентоспособни, когато се опитват да се конкурират с европейски превозвачи като Lufthansa", казва Сатиш Сивакумар, ръководител на отдел "Европейски транспорт и инфраструктура" в Citigroup.

През 2023 г. приходите на Turkish Airlines нараснаха с почти 14% до 21 млрд. долара, което я поставя в класацията на 10-те най-големи световни авиопревозвача по продажби, според данни на FactSet. Печалбата преди данъци, лихви и амортизация се е увеличила с 11.7% до 5.5 млрд. долара.

Все пак JPMorgan отбелязва, че очаква "оперативните резултати да намалеят след пика през 2024-2025 г.", тъй като "нарастващата конкуренция [и] смекчаването на ръста на пътниците" се отразяват на оперативните печалби.

Дългогодишната инфлационна криза в Турция също така увеличи разходите на авиокомпаниите и летищата, които не са свързани с горивото и които често се плащат в местна валута. Разходите за труд например са се увеличили значително през последните години, тъй като правителството на Ердоган рязко увеличи минималната работна заплата.

Ефектите от спора между Турция и Израел

Ожесточеният спор между Турция и Израел във връзка с офанзивата в Газа и нестабилността в целия регион се отразиха на турската авиация. Turkish и Pegasus спряха полетите до Израел, които бяха популярен маршрут. Размириците в Близкия изток също така намалиха способността на Turkish Airlines да запълни местата в края на 2023 г., заявиха от авиокомпанията.

Въпреки геополитическото напрежение европейските авиокомпании наблюдават с нарастваща загриженост растежа на Turkish и авиокомпаниите в Персийския залив, които свързват Изтока и Запада чрез междинни кацания.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар