Индустрията за поддръжка и ремонти на самолети процъфтява

Обемът на пазара надмина 110 млрд. долара, забавянето на доставките на нови самолети заради проблеми по веригата на доставки увеличава бизнеса

Използването на по-стари самолети заради забавянето на доставките на по-нови води до увеличение на разходите за поддръжка
Използването на по-стари самолети заради забавянето на доставките на по-нови води до увеличение на разходите за поддръжка
Използването на по-стари самолети заради забавянето на доставките на по-нови води до увеличение на разходите за поддръжка    ©  Reuters
Използването на по-стари самолети заради забавянето на доставките на по-нови води до увеличение на разходите за поддръжка    ©  Reuters

Индустрията на поддръжка и ремонти на самолети преживява бум от края на пандемията насам. Главна причина за това са забавянията на доставки на нови самолети от страна на Airbus и Boeing, които са причинени от проблеми по веригата им на доставки. По-големите разходи за труд също попречиха на двата най-големи производителя да запазят обичайното си ниво на изпълнени поръчки.

По този начин пенсионирането на вече остарели самолети се отлага, което неминуемо води до повече разходи по поддръжката им. Изчисления на различни консултантски компании обаче показват, че плащанията за обслужване на летателни апарати в момента са достигнали най-високите си нива в историята.

Според ръководителя на консултантската компания AeroDynamic Advisory Кевин Майкълс исторически около 8% от разходите на авиокомпаниите са свързвани с поддръжка. В момента обаче този показател достига 14%, което се равнява на поне 110 млрд. долара. "Това е най-високото [ниво], което сме виждали", заяви той пред Financial Times.

Според анализатори причините за рекордните харчове за поддръжка са три. На първо място е фактът, че авиокомпаниите инвестират в дискреционна поддръжка, която е била отлагана от пандемията от COVID-19 насам. Друга причина е високата инфлация, която води до повишаване както на заплащането на наземния персонал, така и на самите части за самолетите.

Наложително използване на по-стари модели, които вече трябваше да бъдат пенсионирани, също покачва разходите, като тяхното обслужване е по-скъпо от това на новите модели. Това се дължи на факта, че частите за тези летателни апарати са по-трудни за намиране отколкото тези, които се използват при новите модели. Това води до затруднения във веригата на доставки и на компаниите за поддръжка, което не се случи дори по време на пандемията.

Това мнение споделя и старши консултантът в аерокосмическия консултантски и новинарски сайт Leeham Джъдсън Ролинс. Според него този процес до голяма степен стои зад повишаването на цените на услугите. "Всеки доставчик на поддръжка, ремонт и основен ремонт в момента може да доведе 15 или 20% увеличение всяка година. Какво ще направят авиокомпаниите? Следващият доставчик в блока няма по-голям капацитет от текущия доставчик", заяви той пред Financial Times.

Пазарът за поддръжка и основен ремонт е доминиран от производителите на оригинално оборудване. Airbus, Boeing и производителите на двигатели Rolls-Royce, Safran, Pratt & Whitney и General Electric предоставят услуги и продават резервни части. Производителите на двигатели правят по-голямата част от печалбите си от обслужване на двигателите си, а не от първоначалната продажба, заради което и управляват големи глобални мрежи от сервизи.

Други сериозни фигури в този бранш са авиокомпаниите, които обслужват други превозвачи като лидера на пазара Lufthansa Technik. Германският национален превозвач се опитва да продаде дял в своя филиал за поддръжка, като печалбите от този бизнес дори надхвърлят тези от превозването на пътници и товари. Освен това има и големи независими специалисти като базираната в Илинойс AAR. Heico пък е лидер сред тези, които произвеждат същите продукти и компоненти като производителите на оригинално оборудване, но по-евтини.

В миналото авиокомпаниите се съпротивляваха на закупуването на алтернативни резервни части, но Heico изпраща хиляди компоненти на ден от дистрибуторски центрове по целия свят. Съпрезидентът на компанията Ерик Менделсън заяви пред FT, че превозвачите са "извлекли полза в резултат на наличието на алтернативен източник на доставки както по отношение на наличността на части, така и по отношение на качеството и цените". Heico отчете рекордни продажби - 722.9 млн. долара през третото тримесечие, приключило на 31 юли.

Авиокомпаниите, които вече са изправени пред по-високи разходи за гориво и труд, трябваше допълнително да увеличат разходите. Трите големи американски превозвачи - Delta Air Lines, United Airlines и American Airlines, общо са похарчили 2.2 млрд. долара за поддръжка само през третото тримесечие. Това представлява увеличение с цели 45% спрямо същия период на 2019 г., изчислява Шийла Кахяоглу от Jefferies в бележка. Последните 12 месеца разходите на тройката са с 38% над нивата от 2019 г.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар