Много ентусиазъм, малко печалба

Туристическите обиколки на София остават обект основно на доброволческа инициатива

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Всеки, който живее в София и е имал на гости чужденци, поне веднъж се е сблъсквал с проблема къде да ги заведе, какво от столицата да им покаже, как да ги впечатли. Действително в сравнение с други европейски градове София няма чак толкова развит и популярен градски туризъм. Едва през последните няколко години благодарение на усилията най-вече на доброволци и тук се появяват някои добре познати на запад форми на градска туристическа обиколка, като например пешеходния тур с гид. А червеният открит автобус и разходките с велосипед вече също привличат любопитните погледи на местните минувачи. И докато за софиянци те са само колоритна гледка, за повечето чуждестранни гости на столицата са евтин, лесен и бърз начин да разгледат забележителностите. Ето кои са хората, които стоят зад тях и някои от трудностите, които са срещали и срещат в начинанието си.

Защо да не покараме

Вячеслав Стоянов е от Украйна и идва в България преди 15 години, за да учи. Остава да живее тук, но за да стигне на работа, той прекарва в задръстване по два часа всеки ден. Така му идва идеята да продаде колата си и да се движи с велосипед. Преди шест години започва да кара колело. И не спира до днес. Вдъхновението за истински пътешествия не закъснява. Първата му голяма обиколка е по Черноморието и преминава под личната кауза за популяризиране на проблема с отпадъците. Стоянов преминава 6 хил. км за 45 дни. Веднага след това отива на обиколка по крайбрежието на Бяло и Средиземно море. През 2009 г. той навърта 11 хил. км само за 4-5 месеца.

По-късно основава фондация "Фактор", която се занимава с популяризирането на велотранспорта и на екотуризма. Оттогава досега той е неин председател. Фондацията е автор на много проекти, но работата по тях не е лека. "Вие знаете каква е бюрокрацията. Това е и най-голямата ни пречка. Когато пишем писма за наши инициативи, или получаваме отказ, или забавяне. Директно одобрение почти никога няма. Но пък бързо идват отказите, защото по закон отговор се изпраща до 30 дни, а ако такъв не дойде, става дума за мълчалив отказ", обяснява Стоянов. "Ако всичко трябваше да се направи по процедурите, национален веломаратон, какъвто направихме през последното лято,  нямаше и да има, защото трябваше да представим 99 различни документа от 99 различни места. А един документ се чака по месец", допълва той.

Цената на безплатното

Туровете с велосипед стартират като пробен проект през миналата година, водени от Стоянов и негов колега, но тогава са по-скоро самоинициатива, а не дейност на фондацията. "Като цяло София беше бедна на предложения за обиколки на забележителностите на града. Хубавото й е, че е зелена столица, даже една от най-зелените в Европа. Затова разходките с колело са много подходящи през парковете. Освен това градът е удобен за колоездене, Софийското плато е равно", разказва Стоянов. През експерименталния период за обиколките са ползвани 10 велосипеда от марката DRAG, предоставени безвъзмездно от производителя. През тази година, когато дейността на фондацията с велотуровете става официална, се запазва концепцията за безплатна обиколка, но все пак туристите могат да оставят дарения за организаторите. "Хората даряват, защото се чувстват съпричастни с идеята и искат тя да се развие още повече", казва председателят на "Фактор". И сега се използват велосипедите DRAG от градски тип. Този път "Веломания", която произвежда марката, ги е дала на изплащане, въпреки че в практиката й няма лизинг. "Собственикът Владимир Кузов направи компромис, като ни позволи да изплатим колелата за две години без оскъпяване, което е вид спонсорство. Инвестицията е 7 хил. лв.", обясни Стоянов.

Tour de Sofia

Sofia Green Tour е програма, разработена от екипа на фондация "Фактор" за чужденци, които искат да разгледат София. Има три вида турове – Free Bike Tour, Bike Countryside Tour и Free Hike Tour, който представлява пешеходна разходка до Боянския водопад.

От април тази година безплатната градска обиколка (Free Bike Tour) се провежда два пъти дневно в 11 и 17 ч. Групите тръгват от Народния театър и не могат да бъдат по-големи от 15 души или по-малки от двама. Оптималният брой хора за тур е 10 според Стоянов. "Трудно е с по-големи групи, защото трябва да се изчакваме, да внимаваме някой да не се загуби", обяснява той.

Гидовете, които разказват повече за столицата по време на туровете, говорят на английски език. Те са доброволци на фондацията. "Стремежът е да покажем, че София е интересна. Сред дошлите без заплащане има и случайни хора, които просто искат да срещнат хора от други държави, да обменят опит. Те се чувстват като посланици на страната", казва председателят на "Фактор". В момента за туровете се разчита на екип от около 10 души, те сами определят в кои дни от седмицата да работят. Обиколки води и Стоянов, понякога на руски. И въпреки че таргетът са чужденците, често в обиколката се включват и българи. Наблюденията на Вячеслав са, че те не познават добре София.

Маршрутът на тура минава и покрай паметници на културата и през зелените места. "Разказваме и за забележителностите, но включваме и клюки от живота на столицата. Обиколката е около 3 часа, а дистанцията - 18 км", обяснява Стоянов. Трасето не минава през споделени с автомобилите пътища. Има съвсем малък такъв участък, когато на "Симеоновско шосе" се пресича от единия парк в другия. "Преминаваме платното абсолютно нелегално, въпреки че няколко пъти сме писали до Столичната община с искане там да има поне пешеходна пътека, подлез или надлез. Оттам минават много хора и е важно това да е безопасно. От октомври досега отговор така и не сме получили", разказва Стоянов.

В момента туристите разбират за велотуровете най-вече през социалните мрежи, хотелите и хостелите, откъдето идват най-много клиенти. "Това са предимно младежи, които познават добре free концепцията", обяснява Стоянов. Най-много са посетителите от Англия, Австралия, Германия и САЩ.

Практически Вячеслав не разчита на начинанието си за своята издръжка - тя идва отдругаде. Даренията, получени от туровете, остават във фондацията за нови проекти.

The big red bus

Германци, англичани и руснаци са и сред най-честите клиенти на туристическата обиколка, която изпълняват червените двуетажни автобуси на компанията "Ваканция". Те са брандирани като City Sightseeing и се движат по софийските улици вече няколко години. Собственикът на фирмата Георги Милошев се гордее, че има единствения в България сертификат за тази дейност, тоест някой конкурент не може да използва същото име и визия.

Ваканция предлага обиколките от лятото на 2005 г. на различни езици, но с жив превод и екскурзовод, за разлика от повечето европейски държави, в които се ползват записи, които туристите слушат със слушалки. "Не сме прекъсвали във времето, но услугата е сезонна. Започваме от 1 май и приключваме на 10 октомври", обяснява собственикът. През останалото време в столицата може да се движи двуетажен закрит автобус, но обиколките се правят само по предварителна заявка. "Ваканция" има два открити и един закрит автобус. Най-големите разходи са били именно за купуването им и изваждането на разрешителни. Автобусите са внос от Германия и са употребявани. "Ако бяхме взели нови превозни средства, билетът трябваше да е 200 лв.", шегува се собственикът на "Ваканция". В момента цената на билета е между 10 и 20 лв. в зависимост от сезона. За деца е винаги 5 лв., а за групи се ползват намаления. Туровете са с продължителност от час и половина и се правят два пъти дневно - сутрин и следобед, но извън пиковите часове. През юни и септември, които са традиционно силни за туристическия поток в София месеци, има по четири обиколки седмично.

Въпреки трудностите

Задръстванията, нетолерантните шофьори и ниско преминаващите жици, които не позволяват проходимост на всички места в столицата, са едва малка част от проблемите, с които Милошев се сблъсква във времето. "Сега бизнесът става все по-труден най-вече заради цената на горивото, която постоянно се качва", казва собственикът. И сега той е наясно, че инвестициите в транспортния сектор се връщат трудно заради високите разходи по дейността, амортизацията и засилената конкуренция. Освен това София не е топ дестинация за туризъм. Ето защо едва около 3-4% от приходите на "Ваканция" идват от туровете с червените автобуси и от тях никога може би няма да има печалба. Основният бизнес на "Ваканция" е туроператорски - компанията организира екскурзии и почивки в страната и чужбина и вече има и няколко офиса в Испания. Освен това работи и като пътнически превозвач. Макар и да е наясно, че едва ли някога ще добави печалба и от софийските турове, Милошев не спира да опитва нови неща.

"В момента подготвяме проект за електроавтобуси, защото така ще отговорим и на търсенето, и на еконормите. Ако успеем да ги вземем от Китай, това ще бъдат може би първите електроавтобуси в Европа", обяснява той. От миналата година един такъв автобус работи в Слънчев бряг, движейки се между Равда и Свети Влас. "Стремежът е да си актуален в дейността си, да живееш с пулса на града, за да можеш да привличаш хора", казва Милошев.

Сега "Ваканция" има договори с туроператори, които продават услугата, но е ясно, че потенциалът тя да стане популярна толкова, колкото в Берлин, Париж или Лондон, е нищожен най-малкото заради ниския брой туристи.

Разликата обаче е, че в много европейски столици бизнеси като този са спонсорирани от общините. Затова и успехът име не зависи толкова от усилията на частните предприемачи. София е пример за точно обратното.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    merig avatar :-|
    merig
    • - 4
    • + 5

    Хммм все пак 16 лева за колело срещу изцяло безплатната София Тур пеша, не е ли ясно кое има предимство?

    Нередност?
  • 2
    kenoby avatar :-|
    Огнян Стоянов
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#1] от "merig":

    Хммм, ами ако си с колело и не трябва да наемаш...
    Не мисля, че два различни начина на представяне на града ни трябва да бъдат сравнявани. Някои обича да се разхожда, друг обича да кара колело, трети... не излиза от автомобила.
    Аз бих реагирал различно - примерно - хммм да наема колело или да се разходя пеша, срещу 30 евро за наем на кола! Не е ли ясно кое има предимство...

    Нередност?
  • 3
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava
    • - 1
    • + 4

    Зависи от предпочитанията!

    Нередност?
  • 4
    merig avatar :-|
    merig
    • - 2
    • + 2

    Кой турист идва с колело някъде? Интересувах се од турата когато ми идваха на гости познати од Щатите, те од каде да си намерат колела освен да наемат? И предпочитаха турата дето е пеша и си оставихме дарения на края.
    Не всеки може да си позволи 16лева за една расходка. Идеята е чудесна и изцяло ја подържам, но ако говорим за туристи дето патуват low budget една нощувка им струва колко една расходка с колело из София.

    Нередност?
  • 5
    idrazil avatar :-|
    dinko
    • + 6

    До коментар [#4] от "merig":

    16 лева са 8 евро напълно нормално и дори много евтино. Проблема е общината и музеи, галерии, църкви и проìе нямат организирани маршрути и атракции. Въобще като погледнеш центъра ан София за съжаление е едно нищо, вижте Пловдив, Русе и други български градове как се устроиха прекрасно...

    Нередност?
  • 6
    atlantic avatar :-|
    Атлантик
    • - 2
    • + 6

    София е едно нищо - кръг на бившата градинка зад мавзолея е достатъчен да се видят архитектурните забележителности...Останалто е пъстра ориенталска смесица от жилищни сгради (с безразборното остъкляване и саниране), между тях - грозни административни сгради в стил "зрял социализъм", напраскани бутици в избушени приземни етажи и автентична цигания, изразена в неподдържани и нагазени градинки, кошчета с еднакво количество боклук вътре и отвън, клошари в каруци и без, весело скитащи кучета, невесело изглеждащи граждани...Подобно нещо не е за гледане ни от автобус, ни от колело...

    Нередност?
Нов коментар