Бавният семеен сладолед
"Джелатерия натурале" има своя ниша – продукти без Е-та и основно от местни суровини
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
"Не използваме растителна сметана, консерванти, оцветители, изкуствени аромати, химически сгъстители, моно- и диглицериди на мастните киселини, хидрогенизирани мазнини."
Савина Николова, двигателят зад Gelateria Naturale на ул. "Шишман"в столицата
Истинският сладолед се разтича и се омазваш. Това е само едно от описанията, които дават собствениците на Gelateria Naturale – заведение на столичната улица "Иван Шишман", в което се продава занаятчийски сладолед от натурални суровини. "С нашия сладолед ще се омажете със сигурност, защото оставихме палмовото олио и хидрогенизираните мазнини за индустриалния сладолед", уверяват те.
Началото. Зад продукта и мястото стои Савина Николова, която е креативен директор на фирмата. Тя е на 23 години и завършва в Италия обучението си по дигитални медии и реклама. Множество фестивали и изложения за сладолед по време на следването разпалват интереса й. Разговор с баща й – Николай Николов, в който той съобщава, че общ познат продава машина за сладолед, отключва осъзнатото желание на Савина да се занимава с производство.
Семейството, в съдружие с близък приятел, застава зад идеята. Първоначалната инвестиция надхвърля 50 хил. лв. собствени средства. В крайна сметка обявената за продажба машина за сладолед се оказва неподходяща и Николови купуват нова от Италия. Това е и най-големият първоначален разход за стартиращия бизнес.
Започват през юли 2015, когато сезонът за похапване на сладолед е към края си. Продажбите, логично, се влияят от температурите навън – по данни на маркетинговите агенции над 85% от покупките се правят от май до август.
Семейство Николови намира подходящо помещение на централната софийска улица "Шишман" и започва въпреки задаващата се есен. Изчитат доста информация, експериментират с рецепти, търсят точната формула. Резултатът в подготвителния етап е множество проби и големи количества изхвърлен сладолед.
"Производството на сладолед е точна наука и изисква много математика. При готвенето, ако сложиш малко повече от някоя подправка, не означава непременно, че ще развалиш яденето. При сладоледа обаче, ако сложиш 50 грама повече захар, губиш структурата му и всичко отива в кофата", казва Николай Николов.
Съставките. "Производството е специфично, защото говорим за неиндустриален сладолед. А това означава, че използваме пълномаслено мляко, животинска сметана, нерафинирана захар и мед", обяснява Савина Николова. Намирането на подходящите суровини се оказва проблем, защото искат да работят с местни производители. В началото това се оказва доста трудно и са принудени да използват белгийска течна животинска сметана например, защото българска не намират. Днес работят с фирмата за биопродукти "Хармоника", но продължават да търсят, защото количествата, с които ги снабдяват, са ограничени.
Започнали с италиански ядкови пасти, но вече използват изцяло български, при това органични – от лешник, бадем, орех, фъстък, сусам... Работят само със сезонни плодове – например райска ябълка, тиква, малини, къпини и др., които се купуват всяка сутрин, а после се чистят, белят и режат на ръка.
Държат да отбележат, че са различни. "Други производители също твърдят, че техният сладолед е занаятчийски, но масово използват готов индустриален прах, който се разтваря във вода и съдържа аромати, сухо мляко, емулгатори. Индустриалната смес за сладолед за пръв път се появява в САЩ, после завладява целия свят, включително и Италия. В България всичко, което се прави на място, се обявява за занаятчийско, но всъщност най-важното за това определение е какво слагаш в сладоледа. Не е все едно да правиш кекс у дома и вместо да сложиш масло, яйца, брашно, да го забъркаш с готова смес от магазина. Пак е домашно приготвен, но има разлика, нали", казва Савина Николова.
Продуктът. Gelateria Naturale предлага между 12 и 14 вида сладолед всеки ден, сред които задължително има няколко основни. "Правила няма, следваме интуицията си. Експериментираме постоянно с вкусовете според търсенето, пазара, сезона, настроението. Някои видове сладоледи са правени само веднъж. Отскоро смесваме хрян и дюля например. Не знаем колко пъти ще го направим, но пробваме", дава примери Савина Николова. По думите й българският клиент е традиционалист, не обича да експериментира. Не обича сладолед с вкус на кафе, предпочита ванилия, тирамису, шоколад, плодовите вкусове.
Цените са между 18 и 20 лв. за кг. "Наша стратегическа грешка беше, че в началото решихме да се движим в ценовия диапазон на конкуренцията. Сега вече не ни е страх да вдигнем цените. Ако търсиш определен продукт с определено качество, трябва да знаеш, че той има определена цена, която си готов да платиш. Българското свинско пасищно месо например има различна цена от вносното ГМО месо", обобщава Савина Николова.
Освен сладолед в джелатерията се предлагат сандвичи, сладкиши, сицилиански десерти по стари рецепти... "Работим с хора, които вярват в нашата кауза: Яж бавно, яж локална истинска храна", твърди Савина.
Бъдещето. През 2015 г. фирмата "Джелатерия натурале" отчита нетни приходи от продажби 67 хил. лв. и печалба 6 хил. лв., става ясно от данните в Търговския регистър. Заетите са 10-12 души в зависимост от сезона. Собствениците все още не се издържат само от този бизнес. Но през 2017 г. възнамеряват да разширят точките на продажба в столицата, затова обмислят да теглят кредит.
16 коментара
Такива хора заслужават само адмирации!
Браво! Дано просъществува бизнеса и се увеличават свестните хора, отхвърлящи отровите, химията и ментетата в хранителната индустрия! С удоволствие ще бъда клиент, когато съм в София!
До коментар [#1] от "mitakk":
"Адмирации" заслужава баба ти, такива хора заслужават "възхищение", "уважение" и т. н.
Към авторката - хубав текст за хубаво нещо, но пак с оглед езика - ще се радвам(е) ако можете да ни спестите дивотии от типа на "локално". Има си дума в българския - "местно" и това "локално" принадлежи към същата категория към която принадлежат и "адмирациите" и "мерсим ви" и т. н.
А по същество - само аз ли изпитвам лека тъга поради усещането, че начинанието на "Джелатерия натурале" няма да издържи дълго, финансово най-вече в българските условия? Посочено е - българският потребител е консервативен, не обича нови неща и най-вече не обича да му бъркат по-дълбоко в кесията. Не съм ги опитвал, но съдейки по описанията - сладоледите би трябвало да са прекрасни - и като вкус и като съдържание и като качество. А тези три съставки - вкус, съдържание и качество - изискват сериозни разноски - точно това, което българинът най-много не обича да прави. Дано да греша, от сърце желая на Джелатерията и най-вече на Савина и съдружниците й успех в това с което са се заели.
До коментар [#5] от "zumz":
е чак така лошо с "адмирациите". да не се окаже, че по тая логика и "джелатерията натурале" ще стане "естествена сладоледаджийница"...
До коментар [#6] от "abdelhaqq":
"Джелатерия натурале" е претенциозно име, но не е поставено в контекст на българския език - само име. Поради това може да се приеме въпреки че да, струва ми се проява на лош вкус или, както се изразяваше дядо ми - парвенющина. От друга страна "адмирациите" и "локално" са в контекст на езика (българския) и поради това режат ухото и са със сигурност проява не само на лош вкус, но и на липса на езикова култура. Когато в езика има точни съответствия на чуждицата - както е в случая, използването на чуждицата е неприемливо.
Като оставим кулинарията настрани и поглеждайки цифрите, все пак сме в бизнес/економедия...много ми е чудно как се стъкмяват тези цифри.
10-12 човека персонал....67 хил. лв продажби, 6 хил. лв печалба. Как става това чудо?
До коментар [#7] от "zumz":
не съм съгласен, че е само "име" - само "име" е колкото моят никнейм е "само име", хехе. но не бих се встрастявал в тая дискусийка тук де, това е форум, не е докторска дисертация или филологическа дискусия в института за български език в БАН. браво на хората, отделно от това. дано успеят.
До коментар [#8] от "Димитър":
Разходи?!?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.