🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Билкова рецепта за бизнес

Софийската фирма, произвеждаща козметика с марката Bilka, минава през много трансформации и трудности

"Мечтая нашата компания да има също 110-годишна история като L'Oréal", казва Мила Златкова, акционер и управител на "Билка лайфстайл"
"Мечтая нашата компания да има също 110-годишна история като L'Oréal", казва Мила Златкова, акционер и управител на "Билка лайфстайл"
"Мечтая нашата компания да има също 110-годишна история като L'Oréal", казва Мила Златкова, акционер и управител на "Билка лайфстайл"    ©  Цветелина Белутова
"Мечтая нашата компания да има също 110-годишна история като L'Oréal", казва Мила Златкова, акционер и управител на "Билка лайфстайл"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

И до ден днешен, когато вали дъжд, Мила Златкова - акционер и управител на софийската "Билка лайфстайл", заспива трудно. Причината е стресът от две поредни наводнения, които преди повече от 12 години извеждат фирмената фабрика извън строя. Историята на българската компания, която продава в страната и зад граница козметика с марката Bilka, започва през 1992 г. под името "Милдекс".

В началото е търговията

Мила Златкова е завършила гимназия в Москва, където по това време работят родителите й. Връща се в София и се дипломира със специалност "Икономика на търговията". Започва работа във външнотърговско дружество, където научава основните на търговията зад граница - внос, износ, бартерни операции. Времето добавя тънкостите в занаята.

1990 е годината на големите промени. Отделът на Мила Златкова се трансформира в държавна фирма, която предлага централизирани услуги за туристическите обекти. С времето обаче тези обекти преминават в частни ръце и работата намалява. Златкова се мести в нова фирма, където пак се занимава с външнотърговски операции, но остава там само три месеца. Съученик от Москва й предлага делово партньорство. В резултат през 1992 г. съдът регистрира "Милдекс" ООД.

Започват с търговия, във фирмата в София работят двама души. Изнасят български консерви, макаронени изделия, кетчуп, пасти за зъби. Руският партньор финансира сделките. За Мила Златкова остава цялостната организация - с многобройни командировки из страната, с посещения на консервни комбинати и делови оферти, с хотели без отопление. Българските производители стават все по-познати, а пътищата за Русия - все по-утъпкани. Износът набира скорост. През 1994 г. във фирмата вече работят осем души. "Милдекс" подписва договор за съвместна дейност с "Рубела" и започва да изнася изделията на рудоземската фирма.

На ишлеме

Съдружниците решават да заложат на собствено производство. Финансират разработването на рецептура за паста за зъби. Технологът на "Рубела" създава първия фирмен продукт на "Милдекс" и така се ражда серията Мildfresh - две пасти за възрастни и една за деца, които се произвеждат в рудоземската фабрика на ишлеме. Три дизайнерски бюра участват в обявения конкурс за опаковки. Стъпката е успешна.

Следва втори опит. "Милдекс" иска да защити търговска марка за нова серия пасти за зъби - Seven Days. Патентното ведомство обаче отказва регистрацията, защото вече има подадена заявка за това име. Ражда се брандът Sevenda. Продукцията се изнася за Русия, Украйна, Грузия, Естония. Руският съдружник улеснява намирането на генерален дистрибутор. Пастите са сертифицирани от руските оторизирани органи. С такъв "пътен лист" достъпът до пазара е доста по-лесен. Усилията на "Милдекс" се концентрират само в една посока - козметични продукти.

Съдружниците изпращат 1996 г. с добри чувства. Въпреки фалита на Банката за земеделски кредит, в която загубват част от средствата си, а два камиона със стока изчезват мистериозно край Одеса. След известно време шофьорите се връщат и разказват истории за грабеж, отвличане, малтретиране. Застрахователното дружество, където стоката е защитена, коректно плаща договорената сума. Животът на "Милдекс" изглежда подреден.

Със собствена фабрика

Първият месец на 1997 г. е преломен за компанията. "Астера" купува рудоземската фабрика. Новите собственици прекратяват договорите с всички клиенти, които изнасят продукти с марката на "Рубела", и сами поемат целия експорт. Съвместното производство също спира. Мила Златкова и нейните сътрудници поемат отново по пътищата на страната. Договарят производство на ишлеме във "Фарма" - Дупница. Но назрява необходимостта от собствен производствен цех.

Следва пореден тур из България. В Ихтиман намират подходящите халета - по-точно "черупки" на халета в бивш бетонов възел. Изоставени, порутени и забравени, за шест месеца сградите са преобразени в модерна фабрика. Мила Златкова разчита изцяло на своя съпруг - строителен инженер със собствена фирма за проектиране и изграждане.

По това време фабриката се простира на около 2000 кв.м застроена площ, на която са разположени производствени цехове, склад за готова продукция, офис, три лаборатории. Модерните машини са доставени на лизинг, а производственият капацитет е 2.5 млн. туби месечно. Изпращат 1997 г. с пробни изделия и оборот от близо два милиона долара.

Началото на редовното собствено производство в своя фабрика е през януари 1998 г. Заетите в "Милдекс" вече са 50, а акцентът на фирмата е върху производството на специализирани продукти - пасти за зъби, в които са включени натурални компоненти, екстракти от български билки. Всяко ново предложение преминава през дълъг цикъл - разработка, изпитване, разрешения, защита на търговска марка. Компанията патентова състава на най-новата паста за зъби "Билка" (Bilka).

Срив на руския пазар

През пролетта на 1998 г. "Милдекс" започва продажби и на българския пазар. Продуктите и марките се увеличават, но са оставени да работят "сами за себе си", без реклама и маркетингова подкрепа. През август същата година подреденият ритъм на фирмата е отново взривен. На практика 1998 г. се оказва дори по-тежка от кризисната 1996, когато левът се обезценяваше ежечасно. Катастрофалното поевтиняване на руската рубла поставя на изпитание деловите отношения. Руските банки не функционират. Продажбите на "Милдекс" спадат с около 30-40%. Екипът се опитва да решава проблемите ден за ден. Плащанията потръгват бавно и с мъка.

Смяна на акционера и името

Следващите няколко години са критични за "Милдекс". "Стигнахме почти до фалит заради кризата, загубата на руските и украинските пазари, липсата на стабилна позиция на българския пазар. Започнахме усилено да търсим инвеститор, който да ни купи и да погаси дълговете ни. Водихме разговори със западни компании. Единственият, който прояви интерес, бе нашият дистрибутор в Русия", разказва Мила Златкова.

Сделката е през 2004 г. Руският партньор и съученик на Мила Златкова се оттегля. Мажоритарният пакет от акциите става собственост на друг руски гражданин - Алексей Юриевич Баклан, който притежава търговско-производствената група "Ликомп Интер" – "Красная линия" - Москва - един от лидерите при вноса и дистрибуцията на козметични продукти в Русия и бившите страни от ОНД. "Милдекс" е преименувана на "Красная линия – България". Първоначалната инвестиция от един милион евро включва и специален рекламен бюджет за представяне на марката "Красная линия" на българския пазар. Предприятието в Ихтиман е модернизирано, закупени са нови машини и автоматизирани линии, които позволяват разширение на портфолиото и увеличение на капацитета.

В българската фабрика започва производството на около 60 нови продукта - козметика за тяло, течни сапуни, шампоани, продукти за лице, средства за интимна хигиена, като по-голямата част се продава зад граница. Брандовете на някогашната "Милдекс" се запазват и се разпространяват в страната. Следват няколко години на опити да се наложи "Красная линия" в България.

Мениджърският екип поръчва социологически проучвания, финансира фокус групи, търси мнението на психолози, изследва потребителските нагласи, сменя двама дистрибутори. Но мисията е неуспешна. "Всички твърдяха, че продуктите "Красная линия" са страхотни, но не ги купуваха. Никой не желаеше да купува руска козметика, макар че тя се произвежда в България", спомня си Мила Златкова.

След наводненията

През 2005 г. в резултат на обилни валежи фабриката в Ихтиман е наводнена и шест месеца е извън строя. Продукцията е тотално унищожена, суровините и материалите – също, повредени са машините и помещенията. Хората обаче продължават да получават заплатите си. Загубите са за един милион лева. Компанията води съдебни дела със застрахователя. Едва започнала отново да функционира, само след три месеца през 2006 г. форсмажорна ситуация отново потопява предприятието в Ихтиман, макар че екипът има по-голяма готовност за противодействие. "Ако не беше руският акционер, който пак финансира възстановяването, щяхме да затворим окончателно", разказва Мила Златкова. И признава, че заради изживения тогава стрес до ден днешен, когато вали дъжд, не може да спи.

Връщането към нормалния ритъм е бавно, идва време за пореден урок. "Тръгнахме с много марки, но това се оказа непечелившо, защото инвестициите в един бранд са огромни", прави равносметка Златкова. Затова през 2007 г. компанията залага на Bilka. По това време марката е фокусирана върху пасти за зъби, вода за уста и шампоани и продава в страната едва по около 30 хил. броя на месец.

Българската фирма разширява Bilka предложенията и навлиза в сегмента на бялата козметика. Започва производството на серията продукти за лице и тяло Bilka mavrud със съдържание на масло от семки на българското грозде Мавруд. Маркетинговата комуникация включва откриващо събитие с участието на сомелиери, както и силна рекламна кампания.

Време за устойчив бизнес

През 2012 г. компанията отново е преименувана – този път на "Билка лайфстайл". Предложенията се увеличават с още козметични серии и продукти в нови ниши. След времена на върхове и спадове последните няколко години носят устойчивост на бизнеса. "Билка лайфстайл" изпълнява два проекта по линия на програма "Конкурентоспособност". Резултатът е обновено и енергийно ефективно предприятие в Ихтиман и нови продукти на пазара.

"Производството ни е високотехнологично, стойността на активите ни изпреварва приходите от продажби. Заетите са 40, от които 32-ма във фабриката", отчита Мила Златкова.

Продуктите на фирмата се продават във всички вериги, както и в по-малки магазини, но ключови клиенти са дрогериите и аптеките. Около 25% от продажбите са зад граница. Най-силните пазари са в Румъния, Гърция, Македония, Унгария, прибалтийските държави. Екзотични за Bilka дестинации са Коста Рика, Хонконг, Иран, Ирак. Хит в чужбина са продуктите от линията Bilka Homeopathy и серията с Rosa Damascena.

2017 г. е най-добрата за "Билка лайфстайл" от гледна точка на финансов резултат, отчита дружеството. Печалбата е увеличена почти два пъти в сравнение с 2016 – до 444 хил. лева, при ръст на приходите само с 10% до 3.8 млн. лв.

Продуктите

В началото най-популярни са пастите за зъби Bilka. През 2012 г. компанията започва да предлага козметика за лице и тяло на основата на бялото грозде – Bilka grape energy. През 2014 г. дружеството пуска на пазара нова продуктова линия на основата на българското розово масло и органична розова вода - Bilka rosa damascena. Екипът работи две години над аромата на продуктите, така че да не миришат на "гюл" или на "градината на баба". Серията се продава предимно зад граница, а в България се купува най-вече от чужденци. "У нас има предубеждение към българската роза. Затова сега сме решили да рекламираме усърдно Bilka rosa damascena. Целта ни е по модерен и доста нестандартен начин да поднесем това "българско съкровище" и да опитаме "да изтрием" от главите на хората обвързването му с Бай Ганьо и мускалчетата", обяви Мила Златкова.

Към продуктите за лице и тяло компанията прибавя и линията Bilka aqua natura със съдържание на натурални извлеци от краставица и пъпеш. Фирмата навлиза и в специализираните предложения за коса, на пазара се появяват и продуктите от линията Bilka intimo care (гел, сапуни), както и Bilka daily care (кремове за лице, ръце и нокти).

С времето "Билка лайфстайл" разширява и предложенията за орална хигиена. Следват сериите против пародонтоза Bilka dent expert (пасти за зъби и вода за уста) и Bilka dent gingival care, при която съдържащата се основна съставка е биологично активно вещество, защитено с патент.

Дружеството е пионер на българския пазар със серията Bilka homeopathy - пасти за зъби за възрастни и за деца, подходящи при употреба на хомеопатични препарати - без флуор, мента, захар, консерванти. Фирмата е автор и създател на първата българска паста за зъби, подходяща за хомеопати, която излиза на пазара още през 1999 г. и печели множество отличия. Оттогава до днес със съдействието на Асоциацията на лекарите хомеопати в "Билка лайфстайл" са създадени вече шест пасти за зъби и две води за уста. Така компанията отваря нова продуктова ниша и става лидер в нея.

От октомври тази година на пазара е нов бранд на "Билка лайфстайл", съдържащ 11 продукта за грижа за тялото, кожата и косата, както и за орална хигиена, базирани на полезните свойства на пчелния мед и с екстракт от пчелно млечице и прополис. Новата марка се нарича BioApteka и компанията вече започна целенасочено да я налага, без да се отказва от неостаряващата Bilka.

Q&A

Как се създават новите продукти?

- Иновациите се създават от екипа на компанията. В развойното звено работят петима обучени специалисти, включително лекар. Компанията съсредоточава усилията си в две посоки – продукти за лице, тяло и коса, продукти за орална хигиена. Не правим сметка на парите, вложени в научна и развойна дейност. Това е инвестиция, без която не можем. Правим всички разходи за суровини, лабораторни тестове, изпитания, без да знаем дали утре няма да бъде променен някой регламент – например забрана за влагане на някаква съставка. Тогава може да се окажем нарушители и да трябва да започнем всичко отначало. Но въпреки възможните рискове не се отказваме от новостите.

Кои са патентите и новостите, създадени от компанията?

- Ние създадохме първата българска паста за зъби, съобразена с хомеопатичното лечение, разработена съвместно с лекари хомеопати. Билковата ни паста за зъби е с патентован билков екстракт с доказано антибактериално действие. Създатели сме на пастата за зъби и вода за уста за комплексна защита на пародонта с комбиниран екстракт от лечебни билки. Сред иновациите е и билковият тоник против косопад. Новост е и anti age козметичната линия с уникалния български сорт грозде Мавруд. Наша заслуга е и детската хомеопатична вода за уста – без мента, без флуор, без захар. Иновативната ни серия за орална хигиена BilkaDent Gingival Care за комплексна грижа и превенция на пародонта е с патентована биологично активна формула.

Какво е различното в продуктите на "Билка лайфстайл"?

- Името Bilka е голямо попадение. Философията на компанията е предадена в марките ни – и в Bilka, и в новата BioApteka – натурално, качествено, полезно, слънчево. Всяка от сериите, които предлагаме, е цялостна. На пазара има и други продукти със съдържание на грозде например, но те са отделни, единични, а не завършена серия като нашата. Ние образоваме потребителите, развиваме нови ниши, предлагаме цялостни концепции и решения.

Производството на козметика, която съдържа екстракти от билки, е трудно, защото извлекът не винаги е един и същ – зависи кога са брани билките, как са съхранявани. А ние трябва да произвеждаме продукти с едно и също качество. Затова купуваме суровини от утвърдени доставчици и имаме система за 5-степен контрол на качеството в производството.
Все още няма коментари
Нов коментар