🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Феята на козметиката

Бизнесът на семейната компания на Елица Кацарска и Стоян Манчоров Elfeya Cosmetics започва като хоби

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Когато се казваш Елица, а съпругът ти понякога се шегува, че си "домашната фея", изборът на име за семейната фирма идва лесно - "Елфея". А хобито да създаваш в кухнята различни балсами за лице и тяло определя и предмета на дейност. Четири години след началото столичната "Елфея козметикс" (Elfeya Cosmetics) за натурална и биокозметика отчита продажби за 350 хил. лв., което е близо четири пъти повече в сравнение с 2019 г. При това фирмата постига това в година на пандемия и с нула заети на трудов договор.

От кухненския плот

Компанията е собственост на Елица Кацарска и Стоян Манчоров. И двамата са завършили висшето си образование в чужбина: тя - бизнес администрация в Париж и магистратура по проектен мениджмънт в Брюксел, той - бакалавър и магистратура по икономика в Англия.

Когато се връща в България, Елица Кацарска започва работа в софийското представителство на световна козметична корпорация. "Част от задълженията ми бяха свързани с това да адаптирам на български език досиетата на продуктите, които описват съдържанието, съставките, начина на употреба... Изчела съм огромно количество информация, запалих се и започнах да експериментирам с приготвяне на козметични продукти от етеричните и базови масла у дома", разказва тя.

Кухненският плот става свидетел на опитите й да се приготвят балсами в домашни условия. В резултат са съсипани поне десетина тенджери, а от козметиката домът ухае често на коледни сладкиши. Първите продукти отиват за подаръци на близки.

Търсенето се увеличава и в някакъв момент семейството си дава сметка, че заниманията с козметика в кухнята под форма на подаръци започват да натежават на бюджета. По същото време Елица Кацарска прави равносметка на кариерата си в козметичния гигант и отчита, че възможностите за растеж в българското поделение се изчерпват. Дилемата е ново начало в чужбина или ново начало извън корпоративния офис.

Така се ражда идеята за Elfeya Cosmetics. Първоначалната инвестиция е 10 хил. лева собствени средства на семейството.

Производство - при партньор

Следва регистрация на фирмата, а среща с близък на семейството осигурява подходящи производствени линии за изработване на козметични продукти по поръчка. С това пречките пред стартиращия бизнес намаляват с една. "Трудността в началото идва от малкия брой поръчки - 50 броя от даден продукт например е неприемливо за производител, който търси масови серии. Трудно е да намериш партньор, за да започнеш, но ние успяхме", разказва Елица Кацарска.

Първата партида е произведена през февруари 2018. Първият продукт, който и до днес е в производствената листа на Elfeya Cosmetics, е универсален балсам - хипоалергенен крем за цялото тяло и за цялото семейство. Формулата е на Елица Кацарска, тествана лично и многократно.

Регистрация в Европа

Семейството държи продуктите да не се свързват с "гаражна търговия" и предприема всички необходими действия, за да ги произвежда според всички нормативни изисквания. Затова още в началото започва и процедура по регистрацията им в европейския Нотификационен портал на козметичните продукти.

Година след старта вече тече и процедура по биосертификация. "Това не е задължително условие, но за нас беше важно не само заради биосъставките, но и заради по-строгия контрол към качеството. Това дава по-голяма сигурност за клиентите, тъй като контролиращите следят не само откъде идват суровините и как се обработват, но дори и за лепилото върху етикета на опаковката. Заради липса на организация за сертифициране на биокозметика в България се наложи да се обърнем към клон на италианската Cosmos Organic", разказва Елица Кацарска.

Първата година от производството (2018) Elfeya Cosmetics приключва с 36 хил. лв. приходи и нула лева печалба. Портфолиото се обогатява с нови продукти - течни масла за тяло и за коса. Фирмените серуми за лице обаче се оказват продуктът, който "отлепя" бизнеса.

ОтVogue до Amazon

2019 идва с нови продукти - два серума за лице, три душ гела, натурален репелент срещу насекоми. Това е и годината на първото и засега единствено участие на Elfeya Cosmetics в международно изложение за козметика - Eco Life Scandinavia, в Малмьо, Швеция. Там един от серумите за лице и шия - Pure and Natural, е номиниран за иновативен продукт на годината. Интересът към него е голям, а английският Vogue помества отзив за създаденото от българската фирма. Софийската компания приключва годината с 89 хил. лв. приходи и 17 хил. лв. загуба.

Публикацията във Vogue дава тласък на продажбите в Amazon, които достигат 25% от фирмения оборот за 2020. "Допреди година и половина имах чувството, че ние работим за бизнеса повече, отколкото той за нас. В края на 2020 ситуацията е различна", казва Елица Кацарска. Така в годината на световна пандемия Elfeya Cosmetics ще отчете 330 хил. лева приходи и за пръв път ще излезе на печалба - над 20 хил. лв.

Без синтетична химия

Elfeya Cosmetics прави продукти в четири категории - грижа за лице (серуми), грижа за тяло (балсами), базови (органични етерични масла и кокосово масло), репелент срещу насекоми на натурална основа. Измислянето на рецептата е изцяло от Елица Кацарска. По нейно задание технолог, който работи на свободна практика, изработва няколко мостри, от които семейството избира най-подходящата, след като ги тества върху себе си и близките. Следва подготовка на досието на продукта и поръчка на суровините.

От България се доставят лавандуловото масло и маслото от рози. За останалите съставки семейството работи с партньори с биосуровини от цял свят, препоръчани от сертифициращата организация. "Не всички продукти на Elfeya Cosmetics са био, защото за някои цената става невъзможна за българския пазар", уточнява Елица Кацарска.

Опаковките са от Италия и Англия, дизайнът им е на Елица Кацарска. Но най-големият разход е за изготвяне на досието на продукта и сертификацията му.

Освен през Amazon компанията продава и през други онлайн платформи - eMAG, eBag, store.bg, Framar, а също и във веригата "Фантастико", в биомагазини, в аптеки. Цените са между 5 и 15 евро за продукт. "Това не е ексклузивна скъпа козметика, но не е и масова евтина козметика. Цената е достъпна и е най-ниската, която можем да предложим, без да правим компромиси в качеството. Това е цена за натурална козметика, която използва единствено естествени и нерафинирани съставки. Правили сме десетки продукти за тест и се е случвало да се откажем от някоя формула просто защото не е изпълнима до нужното качество без употреба на синтетична химия", коментира Елица Кацарска. И уточнява, че компанията работи с нисък марж - 15-20%, в зависимост от каналите, в които продава, а общоприетият марж за тази индустрия е около 30%. "По-големите обороти са шанс да свалим производствената цена", казва тя.

И доза късмет

В компанията няма наети на трудов договор. Времето за собствен бизнес съвпада с периода, когато Елица Кацарска е в отпуск по майчинство за двете си деца. Семейството работи на граждански договор с технолог, който разработва мострите, и с лекар, който се занимава с администрирането на продуктите - регистрация, документация, анализи, сертификати... Не се налага да наемат още служители заради симбиозата между Elfeya Cosmetics и друга фирма на съпруга, която се занимава с търговия и логистика. Така се осигуряват дистрибуция, счетоводство, складова база, търговски представители и за Elfeya Cosmetics.

Намирането на подходящ партньор за производство, както и съчетаването на опита в сферата на козметиката и търговията, са сред щастливите обстоятелства, които помагат за бизнеса на младата компания. Помага и бащата на Елица Кацарска - в неговата печатница се печатат етикетите на фирмените продукти.

Досега семейството е инвестирало около 100 хил. лв. в Elfeya Cosmetics. Фокусът през 2021 са външните пазари и новите продукти. В началото на следващата година Elfeya ще предложи серия бебешка козметика (два душ гела, два лосиона за тяло, крем), а през втората половина - продукти за коса. "Колкото повече се връща при нас като печалба, толкова повече ние влагаме в бизнеса", казва Елица Кацарска.

Q&A

Коя е най-голяма трудност пред бизнеса ви?

- Българският пазар. Аз съм изключително демотивирана и разочарована от липсата на желание на българския търговец да опитва, да предлага и дори да се информира за нови продукти. Пазарът не се базира на качествен продукт на добра цена, а на лични отношения, на плащане на различни такси под различни форми. Големите търговски вериги са скептични към малките фирми, дори когато предлагат супер висококачествени и сертифицирани продукти на по-добра цена от конкурентите в сектора. Честно казано, повечето не желаят дори да разговарят, а направо ни отказват. Доста от големите аптеки също.

Какво е различното в продуктите ви?

- В по-голямата си част те са органични, но това, което ги отличава, е, че са концентрирани, т.е. в тях няма съдържание на вода, те съдържат 100% активни съставки. Потребителят не използва нашите сертификати и не знае за историята на всяка кутийка или формула - интересува го на практика продуктът, който ползва, да "работи". Това е основен проблем в категорията биокозметика - за да се запази съставът екологичен, често фирмите правят компромис по линия на ефикасността на продуктите. Един био душ гел трябва да е нежен и без парабени, без сулфати, без изсушаващ сапун и без още куп неща, но накрая той все пак трябва да измива добре, да има приятна текстура, да прави пяна, да ухае добре

Каква е оценката ви за пазара на козметика?

- Пазарът на козметика е сложен, динамичен и често - икономически необясним по поведение. Причината е, че двигателят му е женският порив за красота и младост. Той е рядко рационален и е винаги критичен. Няма да забравя един мой професор в университета, който разказваше за историята на The Body Shop - бизнесът им не само оцелява по време на икономическите кризи, но и процъфтява - оказва се, че жените "лекуват" депресиите и дори обедняването си, купувайки разкрасяващи продукти. Той се смееше, че когато се обясняват графиките за търсене и предлагане, има една категория, която никога не може да се вкара в икономически модел - "нуждите" на жените.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар