🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мила Златкова: Нямаме спад на продажбите, но ще забавим новите проекти

Акционерът и управител на "Билка лайфстайл" - София, пред "Капитал"

Мила Златкова    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Черният лебед с COVID-19 нахлу в цял свят и удари и гиганти, и млади предприемачи. Потърсихме успешни и растящи компании, които сме описвали през годините, за да премерим размера на промяната, трудностите и решенията. За следващите интервюта в пореден брой подбрахме компании с различен профил и продукт. Всички се сблъскват с несигурност, а повечето са с изчезнали приходи.

Софийската"Билка лайфстайл" произвежда профилактични и козметични продукти под марката Bilka - основно пасти за зъби, но и кремове и продукти за коса. Компанията е основана през 1992 г. под името"Милдекс", от 1997 г. притежава собствена фабрика в Ихтиман. Около 25% от продажбите са зад граница. Заетите в компанията са 43.

Как се отразява пандемията от коронавирус на бизнеса ви - отчитате ли спад на приходите?

- Компаниите в нашия бранш са привилeгировани поради факта, че основните ни клиенти работят - хранителните магазини, аптеките и дрогериите са отворени. Това е и причината, поради която ние - производителите на продукти за лична хигиена, не сме толкова потърпевши и не регистрираме спад в приходите от продажби. Проблемите ни идват основно от спад в износа към някои региони - например Иран и Ирак, от силно редуцирания персонал поради въведените мерки за безопасност в работния процес и от някои нарушени или забавени доставки в снабдяването със суровини и материали.

Наложи ли се промяна в организацията на работа на фирмата заради коронавируса, колко са заетите, наложи ли се да пускате работници в платен/неплатен отпуск или да ги освобождавате, работите ли онлайн?

- Да, организацията ни на работа е силно променена от момента на въвеждане на мерките. След обявяване на извънредното положение всички работници и служители, които са с малки деца или попадат в рискови групи, са в дистанционен режим на работа или в домашен отпуск. Отделя се много време за дезинфекция и хигиена съгласно изискванията. Не се допускат външни посещения, всички срещи са отменени, не се провеждат оперативки, комуникацията ни практически е само по телефон и електронен път. Работим в намален състав и на по-бавни обороти, но се стараем всички поръчки да се изпълняват в срок. До момента не сме освободили нито един човек, стараем се да се справяме в този режим, както и да съхраним всичките си хора. Надявам се да успеем да се опазим от заразяване, да съхраним ресурсите и да не се налага да затваряме или да освобождаваме хора.

Преминахте ли към нови продукти, например дезинфектанти?

- Това, което сме научили от собствен опит, е, че при управлението на компанията в момент на кризи и форсмажорни ситуации не трябва да се предприемат "много резки" движения и да се вземат необмислени решения. Паниката или еуфорията не са добри съветници. Голяма част от компаниите в бранша побързаха да стартират производството на дезинфектанти, предвид засиленото им търсене, и се сблъскаха челно с редица проблеми. Ние се стараем да се придържаме към по-трезви и обмислени решения, които не целят моментни печалби, а по-скоро имат перспектива. Да, в момента стартираме производството на дезинфектанти за ръце, но едва след като регистрирахме продукта като биоцид и без да нарушаваме изискванията на Регламента за етикетиране на продуктите. Със сигурност ще ни се наложи да преразгледаме произвежданото до момента портфолио и да внесем определени промени, но това ще стане едва след обстоен анализ на продажбите.

Имате ли логистични проблеми?

- В самото начало имахме определени затруднения при доставките и изпълнението на поръчките, но след въвеждането на "зелените коридори" за движение на стоки нямаме подобни проблеми. Логистичните ни затруднения засягат единствено и само придвижването ни до фабриката, която е в Ихтиман, а офисът ни е в София, поради въведения пропускателен режим за излизане и влизане в окръжните градове.

Имате ли проблеми с разплащанията?

- Нашите основни контрагенти са в работен режим, което означава, че всички по веригата нямат проблем с приходите от продажби. В тази връзка нямаме и проблеми с разплащанията си по веригата.

На каква помощ разчитате от страна на основния акционер - Алексей Юриевич Баклан, който притежава московската група "Ликомп Интер" - "Красная линия", която внася козметични продукти в Русия и бившите страни от ОНД?

- Към момента не ни се налага да търсим помощ, така както това се наложи при предишни форсмажорни ситуации през годините, в които изпаднахме. Надяваме се в настоящата ситуация да успеем да се справим сами и да не ни се налага да търсим външна подкрепа.

Ще се възползвате ли от мярката 60/40?

- Не, тази мярка е насочена към компании, които търпят сериозни загуби поради спад в приходите.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2019 г., какъв ръст отбелязвате?

- Миналата година "Билка лайфстайл" има 7.6% ръст в приходите, които достигат 3.8 млн. лв.

Кризата заради коронавируса ще окаже ли влияние на вашите инвестиционни планове?

- Определено всички инвестиционни проекти ще бъдат преразгледани и най-малкото забавени, това е нещо нормално. Инвестициите в нови проекти, които към момента на въвеждане на извънредното положение бяха стартирали и няма как да бъдат преразгледани от гледна точка на "новата реалност", само ще бъдат забавени във времето. Дали тяхната реализация ще е успешна при променената вече ситуация или ще доведе до загуби, никой не може да прогнозира в момента. При другите планирани инвестиции както в нови проекти, така и в ДМА, които не са стартирали, те ще бъдат разглеждани всеки поотделно и в зависимост от развитието на ситуацията ще се вземат конкретни решения.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар