🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Аспектът на софтуера

IT компанията HyperAspect разработва решения за бизнеса, базирани на отворен код и изкуствен интелект

Целта на изпълнителния директор и основател на HyperAspect Павел Павлов е компанията да расте както по приходи, така и по брой служители
Целта на изпълнителния директор и основател на HyperAspect Павел Павлов е компанията да расте както по приходи, така и по брой служители
Целта на изпълнителния директор и основател на HyperAspect Павел Павлов е компанията да расте както по приходи, така и по брой служители    ©  Надежда Чипева
Целта на изпълнителния директор и основател на HyperAspect Павел Павлов е компанията да расте както по приходи, така и по брой служители    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Влизането в офиса на младата софтуерна компания HyperAspect е странно изживяване. Първото нещо, което се забелязва, са щанги и тежести, нетипични за централа на софтуерна фирма. Второто е, че въпреки сравнително широкото пространство в него има едва няколко души. "Дори не мога да ви кажа колко хора работят тук, в самия офис", казва Павел Павлов, основател и изпълнителен директор на HyperAspect. "Имаме 20 служители. Някои работят от морето, от хижи, няма значение. Политиката е, че в офиса си само когато има нужда."

HyperAspect е IT компания, която разработва IT решения, базирани върху отворен код, които да помагат на компаниите да дигитализират бизнеса си и да го направят по-ефективен. На 31 години Павлов вече има впечатляваща кариера зад гърба си. Работил е като софтуерен инженер през по-голямата част от нея. Започва като младши програмист в компания за ERP решения. След това заминава за САЩ, където пет години работи в стартъп в Сан Франциско. Следват няколко години като независим консултант за различни американски компании, докато се връща в България, за да основе HyperAspect.

Павлов държи да не споменава имена на други компании – независимо дали клиентите на HyperAspect или бившите си работодатели. "Вече работим с големи клиенти, които предпочитам да не назовавам, защото са активни в момента и ги разглеждаме като дългосрочни", казва Павлов. Вместо това поменава фирмите описателно – като "компания, която е в сферата на здравното застраховане" и "стартъп в САЩ, който се занимава с набирането на медицински персонал".

Консултации и собствени продукти

Дружеството "ХайпърАспект", през което оперира компанията в България, съществува от април м.г. За 2017 г. отбелязва приходи 162 хил. лв. и печалба 26 хил. лв. През първата си пълна година обаче очакванията са за голям растеж – основно заради видимата част от разрастването на компанията. Към края на 2017 г. тя има едва двама служители, сочат данните на Търговския регистър. В момента по думите на Павлов те са десет пъти повече.

Компанията има две линии на дейност: консултации и собствени продукти, които се базират на изкуствен интелект. "Повечето от нещата, които правим, съществуват отскоро на пазара, така че претендираме, че сме иновативни", казва Павлов. Добавя, че основната цел на компанията е да работи с големия бизнес, но не изключва възможността да си партнира и със стартъпи.

В момента HyperAspect има два готови продукта и още два, които са в етап на разработка. Първият е HyperLock, който се занимава с анализ на логове (влизане в система с парола). "Когато различните логове влязат в нашата система, от нея клиентите могат да извлекат нужната им информация", казва Павлов. В началото HyperLock е разработен като продукт за вътрешно ползване, но впоследствие се оказва, че има интерес и от други компании и е доразвит така, че информацията от него да бъде на разбираем за бизнеса език, включително и за хората извън техническите отдели.

"Техническите изисквания на продукта лимитират целевата група. Ако компанията е онлайн магазин, той няма нужда от подобно решение, за да анализира логовете си", казва Павлов. "Това е система, която е насочена към компании, които работят с много системи и генерират огромни количества логове."

Вторият и по-интересен продукт на компанията се казва Tex. Павлов го описва като "машинно обработване на език – например разговорът, който водим в момента, да бъде зареден в система и от него да извлечем най-важната информация". На практика Tex анализира един вече готов текст и взима от него най-важното – кой, кога, къде и т.н. Софтуерът за момента работи само на английски език, но Павлов казва, че фирмата вече има идея как той да бъде разширен и към български.

Той добавя, че обяснението какво прави приложението е абстрактно и именно там се заражда първият проблем с него – как да бъде преведено на бизнес език. И дава конкретен пример – стартъп в САЩ, който се занимава с набирането на медицински персонал. "Там има ужасно много сайтове, които предлагат оферти за работа в сферата. Тяхната идея беше да свързват обявите от интернет с хората, които излизат от учебните заведения, за да се възползват от комисионите на медицинските заведения."

Проблемът на тези обяви обаче се оказва начинът, по който са написани. В повечето случаи те са дело на HR персонал или асистенти и често са пълни с ненужна информация. "Важните факти са графикът, медицинската специалност, броят на леглата, заплащането." Задачата на Tex е да приеме всички обяви за работа и да ги систематизира, като извади само най-основното.

Бъдещите продукти

На практика всички планирани бъдещи продукти на компанията стъпват върху вече съществуващите. Например един от тях е HyperNews, платформа за медии, която е базирана върху Tex. Тя използва възможностите на софтуера, за да търси в световния новинарски поток, като събира новини от официалните източници, обработва ги в системата и извлича най-важното от тях – къде се случват събитията, кои са действащите лица, кой е потърпевш, имена на компании и т.н.

Друг продукт е Ace, който също е базиран върху софтуера за обработка на текст, но е насочен към строго определена група – инвеститорите. Според сайта на компанията Ace използва анализ на текст в имейлите на клиентите и работи като персонален асистент, който автоматично дава информация за всяка компания и индивид, който търси даден инвеститор – приходи, информация от борсата и други. Целта е да се използва възможно най-детайлна автоматизирана информация, която да предпази инвеститорите от грешки.

За Павлов е най-важно, че вече съществува основната платформа, която по негови думи позволява на компанията да покрива всяка индустрия. "От маркетингова гледна точка това не е най-правилният подход, затова в момента по-скоро търсим какви са нуждите в конкретна индустрия и клиенти, които се интересуват от решения и ги изграждаме върху нашата платформа", казва той.

Според него на HyperAspect не се налага да търси активно клиенти. "По принцип хората, които имат нужда от решение като нашето са много гласовити, така че не ни струва усилие да достигнем до тях", казва Павлов. "Маркетинговата ни стратегия в момента е по-скоро насочена към търсене на служители, а не клиенти. Всякакъв растеж за нас е добре дошъл – и като служители, и като приходи", завършва той.

Как се финансира HyperAspect и търси ли външен капитал?

Не сме получавали инвестиции. Нямаме нужда от външно финансиране. Дотук се справяме достатъчно добре със собствени усилия. Отворени сме към стратегически партньорства, но те трябва да са свързани със стратегия, която пък трябва да се хареса от целия екип, което е сложно.

Как трябва да изглежда компанията след три години?

След три години ще е добре да сме три пъти по-големи и продуктите ни да са наложени на един или друг пазар. Трудно е да конкретизираме как и къде точно, но искаме да предлагаме решения на места, където няма алтернатива. Разбира се, надявам след три години екипът да е още по-развит.
Все още няма коментари
Нов коментар