Александър Лефтеров, Tiger Technology: Гледаме на обстановката с умерен оптимизъм
Основателят на продуктовата софтуерна компания пред "Капитал"
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Александър Лефтеров е изпълнителен директор и основател на софтуерната Tiger Technology. Продуктите на компанията са известни най-вече в медийната индустрия, където се ползват от телевизии, филмови студиа и други, макар да имат клиенти и извън тези области. Списъкът на клиенти включва Disney, Universal, MTV, Sky, NASA, BNP Paribas и дори Пентагона. Последният продукт на компанията Tiger Bridge свързва локални дискови пространства с облачните услуги. През юни 2019 г. фирмата привлече финансиране за 4.5 млн. лв.
Усещат ли се моментални ефекти в бизнеса ви от ситуацията с коронавируса?
Ситуацията с коронавируса и мерките срещу него имат ефекти върху всеки бизнес в два аспекта - вътрешен, свързан с работния процес, пътувания, търговски изложения, планирани кампании и други, и външен - работа с клиенти, продажби, проекти и т.н. Вътрешният ефект е мигновен, защото хората трябва в рамките на дни да започнат да работят дистанционно, да си сътрудничат по различен начин, пътувания се отменят, участия в търговски изложения се отлагат или отменят изцяло. Тези събития са форсмажор и всеки се справя, както може. Ние сме технологична компания и отдалечената работа не ни е непозната, така че може да се каже, че се справихме относително добре с прехода, без да губим много излишно време. Все пак цялостната ефективност е намалена спрямо времената преди вируса. Външният ефект, най-вече на продажби и проекти, не е толкова мигновен, но със сигурност се усеща. Усилията за затваряне на сделки се увеличават видимо и много клиенти, които са готови да купуват, решават да изчакат. Например имаме голяма сделка, която спечелихме с клиент в Ню Йорк, но тя изисква интеграция на място. Поради обстановката там в момента сделката е замразена за неизвестен срок.
Променя ли обстановката по някакъв начин плановете ви - разширението на бизнеса в посока САЩ или други?
Не ги променя по същество, но със сигурност променя времето, в което те реалистично могат да бъдат изпълнени. Ние имаме американски офис, който продължава да оперира на пълен капацитет, но нарушените комуникации, свързани с пътувания, със сигурност ще се отразят на времевата рамка на планираното от нас разширение. За наше съжаление моментът на появата на вируса беше възможно най-лошият от гледна точка на плановете ни за разширение, защото работехме по нов рунд на финансиране в САЩ, който да ни помогне да адресираме нарастващия интерес към продуктовата ни гама. Сега ще трябва да почакаме нещата да се нормализират, преди да продължим с този проект.
Вие сте продуктова компания. По-тежки, по-леки или същите са ефектите за вас спрямо поръчковите?
Трудно е да се генерализира в тази посока. Ефектите зависят силно от продукта, ако сте продуктова компания, и от услугата, ако сте поръчкова. Моето мнение е, че продуктовите компании ще понесат по-голям краткосрочен ефект, но имат потенциала да се възстановят по-бързо след края на кризата. Поръчковите могат и нищо да не усетят, ако кризата е кратка, но ако бъдат повлияни, ще им отнеме много по-дълъг период на възстановяване. Конкретно при нас ефектите се усещат веднага, но нашият продукт е в област, която като цяло се акцентира от настоящата криза (облачни и хибридни услуги). Резултатът е, че работим по повече проекти, отколкото преди кризата, но ще можем да ги затворим най-вероятно чак когато кризата приключи. Така че, може да се каже, че гледаме на обстановката с умерен оптимизъм, но ще бъде прекалено, ако се каже, че не ни притесняват новините, които идват всеки ден от световните пазари.
Кой удар очаквате да бъде по-тежък - краткосрочният заради спрялата икономика или дългосрочният заради рецесията?
За нас най-вероятно много по-тежък ще е краткосрочния удар от спрялата икономика. Като цяло ние предлагаме продукти, които акцентират на добро съотношение на цена към услуга. Това е нещо много важно в условия на рецесия и затова очаквам много хора, които преди са харчили много пари за скъпи и неефективни решения, да бъдат принудени да потърсят по-ефективни решения - нещо, което ние предлагаме и ще продължим да предлагаме. С две думи, нашата цел е да смекчим краткосрочния ефект и да се надяваме, че рецесията няма да се превърне в депресия.
Това ще бъде втора икономическа криза в историята на Tiger Technology. Какви са разликите и могат ли да бъдат приложени уроци от предишната?
Както вече споменах, в условия на икономическа криза една продуктова компания трябва да предлага добро съотношение на цена към качество на продукта и да не изпада в прекомерни инвестиции, насочени към далечното бъдеще. Определено има уроци, които сме си научили от миналия път и се надяваме да се справим по-добре, макар че по време на предишната криза ние също успяхме да излезем с по-голям пазарен дял, отколкото влязохме. Разбира се, тази криза има предпоставки да бъде много по-различна и затова трябва да се внимава с аналогиите. Ако преди рецесията се базираше на страха на пазара (инвеститори, производители, клиенти), сега страхът е много по-първичен и засяга обикновения човек и ефектът върху икономиката може да бъде непредвидим и неконтролируем.
Интервюто взе Йоан Запрянов
Предприемачи в корона свят:
Доставките на суровини са забавени, надяваме се, че ще можем да продължим да се снабдяваме
Предстои освобождаването на качествени хора
Очакваме увеличение на оборота от 30-40% тази година
Наложи се да съкратим 2/3 от персонала
Променихме изцяло бизнес стратегията си
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.