Био спасители на плажа
Пламен Стефанов и партньорката му Бети Бенчева създават бранда за козметика Cocosolis през 2016 г.
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Пламен Стефанов и партньорката му Бети Бенчева създават бранда за козметика Cocosolis през 2016 г.
- Над 90% от продукцията им е за износ в различни държави
- Фирмата производител - "Пурмерул", отчита тройни и четворни ръстове на оборотите през последните години
Преди няколко години Пламен Стефанов и неговата партньорка Бети Бенчева променят целия си начин на живот: обръщат се към природата. Насочват се към органичното земеделие, разработват няколко продукта, един от които произвеждат и до днес - чипс от кейл. През цялото време се интересуват живо от био продукти с чисти съставки и в един момент решават, че вече имат опита и знанията да разработят свой собствен козметичен продукт.
Така се ражда идеята за Cocosolis - натурална козметика за кожа и коса с няколко серии: за бързо почерняване, за слънцезащита и за регенерация. Фирмата производител - "Пурмерул", отчита тройни и четворни ръстове на оборотите всяка година от 2016 г. насам, над 90% от продукцията й се реализира извън страната, а брандът се радва на разпознаваем облик.
От органичното земеделие до органичната козметика
"Занимавахме се със земеделие дълго време. Заедно с Бети разработвахме рецепти за пакетирани храни, част от тях се реализираха във времето, а това, което все още съществува, е един чипс от кейл. В момента го произвеждаме за "Смарт органик" - най-големият дистрибутор на био храни в България (чипсът се продава под марката им "Better" - бел.ред.)", разказва Пламен Стефанов. По образование и призвание Бети е творец и дизайнер, Пламен е предприемач и има диплома по маркетинг. Идеята да започнат да правят козметика идва преди няколко години. По думите им са искали да създадат "чист продукт с възможно най-качествените и минимално преработени суровини" и чак след това - противно на бизнес логиката, да проверят дали е продаваем въпреки високата си себестойност.
"В началото търсихме всевъзможни доставчици и технолози, всякакви хора, които да ни помогнат. До днес една част от апартамента ни е като лаборатория с хиляди мостри и тестове, които си правим в домашни условия. Всички тестове, които се правят във фабриките и лабораториите, пристигат при нас, ние ги гледаме и доанализираме. Поръчваме суровини от къде ли не, от всевъзможни държави, важното е да сме сигурни, че избираме най-добрите възможни варианти", казва предприемачът.
Опаковките са от рециклируема пластмаса, а отскоро компанията използва рециклирана. "Има модерни технологии, които позволяват производство на опаковки от захарна тръстика например, но трябва да навлязат по масово", казва още Пламен. Той уточнява, че в компанията му работят 15-16 души администрация и маркетинг, а производството, дистрибуцията, ИТ и др. са поверени на партньорски фирми. "Не мислим в посока собствено производство, имаме добри партньори и сме на мнение, че така е по-добре. Аз не правя разлика дали съм назначил някого и му плащам заплата, или моите партньори са назначили трима души да работят само за нас. В крайна сметка постигаме много добра ефективност. За мен тези хора са колеги, чувам се и се виждам с тях по 10 пъти на ден, всички заедно сме около 60 души", споделя предприемачът.
На гребена на вълната
Инвестицията в създаването и развитието на бранда Cocosolis е била от порядъка на няколкостотин хиляди лева по думите на Пламен Стефанов: "Можехме да си го позволим, защото и преди това се занимавахме с някакъв друг собствен бизнес, имахме и подкрепата на семействата си. Също през последните 3-4 години инвестираме всичките си доходи обратно в компанията." От финансовите отчети на "Пурмерул" става ясно, че през последните години печалбата и оборотите регистрират тройни и четворни ръстове: приходите растат от 750 хил. лв. през 2017 г. до над 2.6 млн. през 2018. По думите на Стефанов този темп се запазва и през 2019 г., а очакванията за 2020 г. също са добри въпреки кризата заради коронавируса.
"Ръстът се дължи най-вече на експанзия на нови пазари и консистентна работа на текущите. Започнахме в България, след това хванахме съседните държави: Гърция, Румъния и др. Всяка година навлизаме на нови пазари, тази включително. Една от тях е Русия, друга САЩ. Те са много предизвикателни, особено Русия: беше грандиозно усилие да го организираме и все още е. В момента сме представени в двайсетина държави, като над 90% от продукцията отива за износ", посочва Стефанов.
По време на извънредното положение заради COVID-19 брандът залага на дигитален маркетинг, за да привлича клиенти към онлайн магазини и места за продажба. "Зад това нещо стои един много сериозен екип от копирайтъри, хора, които управляват дигиталните кампании, фотографи, видеооператори - огромен екип от хора, които работят за рекламата и продажбите, аз също съм силно замесен в тази част", пояснява Пламен. Разбира се, компанията е имала трудности с доставки, транспорт, отлив на клиенти от тежко засегнати държави. "В крайна сметка ние не продаваме някакви жизненоважни неща, предлагаме продукти за разкрасяване, добро преживяване и усмивки", казва предприемачът. Той пояснява, че компанията разчита и на изложения за козметика, но тази година те не са се състояли, а някои са преминали към виртуален вариант: "Дори и в най-дигитално развитите държави от Западна Европа онлайн пазаруването е около 30% от всички покупки. Наясно сме, че офлайн можеш да продаваш много повече. В почти всички държави сме и в търговската мрежа, имаме местни дистрибутори, магазини. В България можете да ни намерите в няколко десетки магазини и аптеки, в "Балев Био" и др."
Освен козметика брандът отскоро предлага и собствена линия бански, като дизайнът отново е дело на Бети Бенчева. "Може би ще имаме някакви допълнителни аксесоари, но това няма да ни бъде фокус. Идеята ни е доразвиване на марката, добавяне на нови козметични продукти, добро представяне във всички европейски държави плюс САЩ. Това са плановете ни за бъдещето", споделя Пламен.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.