🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Повече от просто картичка

Брандът за забавни картички "Мазно" има над 12 хил. поръчки за последните три години

Кристиян Стефанов (вляво) и Пламен Борисов предлагат над 200 дизайна картички
Кристиян Стефанов (вляво) и Пламен Борисов предлагат над 200 дизайна картички
Кристиян Стефанов (вляво) и Пламен Борисов предлагат над 200 дизайна картички    ©  Надежда Чипева
Кристиян Стефанов (вляво) и Пламен Борисов предлагат над 200 дизайна картички    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Кристиян Стефанов и Пламен Борисов създават бранда за забавни картички "Мазно" с първоначална инвестиция от 52 лв.
  • Mомчетата се вдъхновяват за идеята от подобен бизнес в Англия.
  • В бъдеще искат да предлагат и разнообразни странни продукти за подарък.

Дори пожеланията за рожден ден не са това, което бяха. Провокативните картички с нестандартни текстове и много ирония стават все по-популярни в интернет, а две момчета от Троян разработват подобен бизнес, който за три години е направил оборот от над 100 хил. лева. Хуморът, с който правят картичките си под бранда "Мазно", постепенно се харесва на все повече млади хора и за три години са продали над 25 хил. артикула. Момчетата реинвестират цялата си печалба в бизнеса и вече предлагат различни продукти, сред които и половинметров плюшен дюнер. Мечтаят да имат вендинг машини за картички и някой ден "Мазно" да им е основна работа.

Английски хумор на Балканите

Кристиян Стефанов и Пламен Борисов са на 24 и 22 години, но вече имат няколкогодишен опит в рекламната индустрия. Кристиян работи като стратег, а Пламен е копирайтър. Към днешна дата и двамата са се насочили към IT сектора и паралелно работят по развитието на "Мазно" като негови съоснователи, дистрибутори и дизайнери. Макар това да им е по-скоро хоби, посвещават цялото си свободно време в разработването на бизнеса с картички, с който, както те сами казват, "се правят на забавни".

Печалбата от първата картичка е 3.50 лв., която веднага се влага в интернет реклама.

Идеята за бизнеса хрумва на Кристиян Стефанов през 2017 г., когато все още е студент в Англия. Разхождайки се на една от най-големите търговски улици в Лондон Oxford Street, попада на магазин, в който се продават картички със забавни послания или с небезизвестния английски хумор. Изненадан от факта, че бранд за картички може да си позволи магазин на Oxford Circus, разбира, че идеята има бизнес потенциал. Тогава, българските момчета решават да направят шегите помежду си нещо повече и да пресъздадат английските картички на Балканите. "Казахме си, добре де, няма начин само ние да се смеем на тези неща. Трябва да направим нещо като това", разказва Кристиян Стефанов.

Първата поръчка

Момчетата започват да работят по идеята си, създават сайт и измислят дизайните на картичките. "Започнахме без никаква инвестиция. През първите няколко месеца единствените пари, които бяхме инвестирали, бяха 52 лв. за хостинг и домейн." След първата поръчка печалбата за момчетата е 3.50 лв., която веднага след това влагат в интернет реклама и печелят още 4.50 лв. "През първите няколко месеца, ако някой си поръчаше картичка, отивахме да я принтираме и тичахме до спедитора да му я пратим. Супер дърварска работа, но така се завъртя колелото", разказва Стефанов.

Името на "Мазно" е нещо, което човек известно време се чуди дали разбира и кой въобще го е измислил, но целта на момчетата е да бъде кратко, провокативно и запомнящо се. "Бяхме излезли в един бар в Троян и мислехме всякакви глупости. "Мазно" е дума, с която наричаме неща, които са смешни, шегичка помежду ни. Заменяме думата смешно с мазно", разказват Кристиян Стефанов и Пламен Борисов.

Постепенно разрастване

Крисият и Пламен развиват бизнеса си сами от самото начало. Освен тях във фирмата работи и още един човек, ангажиран с логистиката на продажбите. "В началото ги изпращахме ние. Бях превърнал стаята си в склад. Имаше картички под леглото, както и във всички шкафове. Всяка сутрин ставах и започвах да търся картички и да ги прибирам в пликове", разказва Пламен.

Картичките си печатат в Троян от самото начало. Там родителите на Кристиян Стефанов имат печатница, чиито поръчки към днешна дата са фокусирани основно върху производството на картички. Бизнесът на "Мазно" и печатницата работят под едно юридическо лице "Хаарп", като приходите от продажбите на картички възлизат на 22% от общите приходи за 2019 г., а към днешна дата "Мазно" носи 97% от общия оборот на дружеството. За последните три години "Хаарп" има поръчки за 141.7 хил. лв., а момчетата допринасят със 67%, или 101.6 хил. лв. от цялото производство.

Стойността на една картичка е шест лева, а доставката е безплатна.

Приходите от сайта mazno.bg от 2018 г. досега възлизат на общо 101.6 хил. лв. Двамата съдружници коментират, че последното тримесечие на тази година ще бъде най-силно. Те прогнозират, че през периода октомври-декември 2021 г. ще отчетат оборот от над 55 хил. лв. и така общите им приходи за 2021 г. ще достигнат 110 хил. лв., или ръст с 297% на годишна база.

Сега момчетата използват помещението на печатницата и като склад, което им позволява да имат повече бройки в наличност и да управляват поръчките си. "В момента имаме на склад от всеки вид, и то по много. Дори ако някоя свърши, можем за ден-два да направим още 200 броя", казва Кристиян Стефанов.

До момента момчетата са направили над 200 дизайна на картички. Имат пет категории за различни празници, като във всяка от тях има по 15 дизайна, а неактуалните изтеглят от продажба.

Колко струва една картичка

Стойността на една картичка е шест лева като доставката е безплатна. "Хората не са много предразположени да си купуват картички онлайн, затова за нас беше много важно да имаме безплатна доставка от самото начало, затова и цената на една картичка е висока", обяснява Стефанов. След известно време момчетата изготвят промо оферта - да си купиш две картички за 10 лв. или картичка и подаръчна торбичка за 14 лв.

"Ако някой си поръча само една картичка, сме на нула. Не правим никакви пари, но си заслужава. Купува си някой една картичка и я подарява на някой друг. Само с една картичка достигаш до минимум двама човека", обяснява Кристиян. Момчетата коментират, че при конкурентите им цената на картичка е около четири лева, но без да включва доставката.

Към момента основните им приходи идват от онлайн продажби от сайта им. Имат партньорство с онлайн магазина на книжарници Ozone, а физически картичките на "Мазно" се продават във веригата магазини BulMag във Варна, Шумен и Търговище, както и в магазините "На тъмно" в цялата страна. С другите търговци момчетата от "Мазно" работят на стандартно консигнационни отношения. "Държим картичките навсякъде да са на една и съща цена, по шест лева, за да не си подбиваме цените от сайта и при другите партньори".

Освен десетки дизайни на картички в сайта на "Мазно" се продават още книгоразделители, ваучери за нестандартни преживявания като фотосесия на уши или спаринг с полицай, които реално са само шеговита закачка на цена от 10 лв. "Идеята на ваучерите е да са като пранк (шега) и човекът, на когото го подаряваш, да си каже: как си дал толкова пари за подобно нещо. Потребителите от мъжки пол много харесаха идеята за спаринг с полицай, много ни се вдигна оборотът от ваучерите", разказва Кристиян Стефанов.

Следват дюнери

Тази година Кристиян Стефанов и Пламен Борисов решават да направят нещо по-голямо, което те самите определят като "продукт, който не можеш да принтираш у дома". Инвестират 36 хил. лв. в производството на 1000 бр. половинметрови плюшени дюнери, като 22 хил. лв. са техни собствени средства.

За следващата година момчетата са намислили да предложат още няколко по-малки продукта. "Имаме идея да направим вендинг машини за картички. Има къде да ги сложим, но трябва стартов капитал, който така или иначе ще си изкараме, но ако дойде по-бързо, ще е по-лесно", обяснява Кристиян. Момчетата признават, че са отворени към инвеститори, които да им позволят да развият екипа на "Мазно". "Трябва да вложим 60-70 хил. лв. за разрастване на екипа, за да може да навлезем и в по-малките книжарници. Там имаме конкуренти, които са стъпили много сериозно и искаме да се изправим срещу тях", казва в заключение Стефанов.

Какъв е профилът на потребителите ви?

Кристиян Стефанов: 70-80% от покупките се правят от момичета между 14 и 20 години, което само доказва теорията, че те се стараят много повече при подготовката на подарък.

Как си представяте "Мазно" след 5 години?

Кристиян Стефанов: Идеята е "Мазно" да се превърне в място, където да си купиш нещо забавно, не само за подаръци за приятели. Обмисляме да направим джапанки, тениски и мобилно приложение игра. В колкото повече категории можем да бръкнем, толкова по-доволни ще сме. Питка, някаква вафла, нещо за ядене.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 2

    Как ли се връзва този материал с "анализа", пак в "Капитал", защо сме на водещо място по инфаркти и инсулти в Европа... Щото има нещо повече от послание и заигравка с публиката, след като тя откликва така горещо.

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 2

    Прегледах някои от картичките. Тези господа първо трябва да понаучат българския език, а и да правят езикова справка преди да отпечатат някакъв текст.

    Нередност?
  • 3
    Luboslav avatar :-P

    Не спирайте да развивате бизнеса си и да правите още "надяждания с дюнери" , поздравления за идеята .


    https://originalno.bg/originalnipodaratsi/

    Нередност?
Нов коментар