Приключенското общество на Panic Frame & Travel

Александър Вандов и Стефан Стефанов събират пътешественици, които търсят адреналин, и обикалят света

Основатели на "Паник фрейм енд травел" са Александър Вандов (вляво) и Стефан Стефанов (вдясно)
Основатели на "Паник фрейм енд травел" са Александър Вандов (вляво) и Стефан Стефанов (вдясно)
Основатели на "Паник фрейм енд травел" са Александър Вандов (вляво) и Стефан Стефанов (вдясно)    ©  Цветелина Белутова
Основатели на "Паник фрейм енд травел" са Александър Вандов (вляво) и Стефан Стефанов (вдясно)    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Агенцията се ражда от желанието на момчетата да предложат продукт, който самите те не откриват на пазара.
  • Забелязват промяна в нагласите на пазара - към приключенски екскурзии пред комфортни и луксозни такива.
  • Погледите им са насочени към страни от арабския свят, Южна Америка и Африка, както и към обиколка с кемпери за чужденци из България.

Приключение. Това е думата, която най-много пъти ще срещнете, ако отворите страницата на Panic Frame & Travel. Туристическа агенция с нетипични предложения - от сафари през спускане по водопад до полет с хеликоптер, от Намибия и Венецуела през Свалбард и Фарьорските острови до Киргизстан и Япония, зад която стоят Александър Вандов и Стефан Стефанов.

Двамата започват с ясна концепция - да създадат пътуване, от което те самите биха били част. Оказва се, че не само на тях им липсват адреналин и приключение в организираните екскурзии, а и на някои български потребители. Първоначално започват с идеята да развеждат групи из Норвегия като хоби, но днес обикалят света извън туристическите места и далеч от ол инклузив хотелите. Около себе си са създали общност - над 90% от туристите им повтарят, а местата често са продадени преди още да са качени на сайта, тъй като редовните клиенти сами търсят какво ново има.

От началото 2019 г. досега компанията е стигнала до етап, в който може да селектира туристите си, а с всяка изминала година погледите им се насочват все по-надалеч - към непознати за българския пазар дестинации. Екипът е малък и през първата си година компанията им "Паник фрейм енд травел" има 65 хил. лв. оборот и малка печалба - 6 хил. лв. През следващите две години резултатите спадат заради ограниченията за пътуване покрай ковид, но макар че данни за 2022 г. още няма, съдейки по наситения им календар за изминалата година, числата вероятно надскачат тези от преди пандемията.

От любов към пътуванията

Вандов и Стефанов се познават отдавна, когато и двамата са извън България и далеч от туризма. Първият работи в сферата на логистиката, а вторият - в голяма хранителна компания. Среща ги обща позната. "Представи ми го като човек, който харесва същите активности на открито като мен", разказва Стефанов.

След известно време и онлайн комуникация двамата се виждат в България за първи път. Скоро след това Вандов си купува билет за Норвегия с идеята да отиде на гости на Стефанов и двамата започват да организират маршрута си за обиколката на Норвегия. "Успяхме да оптимизираме дните, така че да можем да видим много неща, и то на доста приемлива цена", обяснява Стефанов.

Към този момент той е вече отегчен от работата си и има свободно време, в което да мисли за странични занимания. "Хрумна ми, че щом можем да направим пътуването за нас двамата, значи можем да го направим и за други хора", споделя той. Запознава Вандов с идеята - да организират пътувания през агенция на негов приятел като хоби и източник на допълнителен доход през летните месеци, понеже и двамата обичат да пътуват. Още тогава Стефанов е уверен, че ще има българи, които ще искат да видят Норвегия извън туристическата ѝ част - по начина, по който те са го организирали за себе си.

Вандов бързо се съгласява и така "идеята за Panic Frame & Travel се зароди още преди той да е дошъл в Норвегия", спомня си Стефанов. По думите му към онзи момент на пазара няма друга подобна агенция.

Планове в движение

Двамата заснемат клип от пътуването си в Норвегия с техниката, с която разполагат - 1 камера и 2 дрона, наричат го "Норвегия: земя на тролове и елфи" и го качват в сайт, в който няма нищо друго. "Хората бяха силно заинтригувани, че се случва нещо ново, но малцина се доверяваха да платят 2 хил. евро за екскурзия, организирана от непознати, без нито едно ревю", обяснява Стефанов.

"По-интересното беше, че още докато продавахме екскурзията в Норвегия, много хора започнаха да питат за Исландия. Аз бях ходил там и бях наясно с дестинацията. Пуснахме екскурзия в Исландия с по-ранна дата от тази в Норвегия и тя се разпродаде изцяло", разказва Стефанов. Интересът към Исландия е логичен към онзи момент, твърди той - търси се нещо по-познато, хората се водят от това, което са виждали, а тогава интернет е залят от сериала "Викинги", който е сниман в Исландия.

Така първата им екскурзия се оказва в Исландия с два кемпера с по 6 души. "Като за първо пътуване всичко беше хаос и ние още не знаехме как точно да се случи, но с креативност и работа успяхме да избутаме екскурзията", разказва Стефанов. Още първия път осъзнават, че един от най-ценните ресурси са хората - "имахме късмета, че се събра много интересна, активна, но и непретенциозна група, хората бяха пътували много и разбираха, че едно такова пътуване няма как да е безаварийно".

Положителните отзиви не закъсняват, а с тях и смелостта на Вандов и Стефанов да повярват, че вървят в правилната посока. Така в началото на 2019 г. регистрират "Паник фрейм енд травъл".

Адреналин и живот на колела

Започват с малка инвестиция. "Първият ни сайт струваше 300 евро, логото ни - 100 евро", обяснява Стефанов, като неговият опит в графичния дизайна, фото- и видеографията допълнително ограничават разходите им. "Може да направиш и големи инвестиции, но ако ги насочиш погрешно, няма да имаш успех. Трябва да имаш точна и ясна визия", категоричен е той.

В началото всичко е хоби, но прибирането на Вандов и Стефанов в България заради пандемията ги тласка да вземат решение - "или продължаваме и го правим бизнес, или се връщаме в чужбина и работим". Въпреки че затворените граници замразяват всичките им пътувания за повече от година, те не се отказват.

"Цялата идея на компанията е, че никога не предлагаме дестинация, на която не бихме отишли сами. Избираме екзотични, непознати места, които не присъстват в портфолиото на друга агенция, защото искаме да имаме собствен почерк", категоричен е Стефанов, по думите на когото има места, които са "изхабени" или които собственият им опит показва, че не са толкова интересни. В началото на пандемията опитват да организират обиколка на България, но се сблъскват с липсата на добра инфраструктура за такъв тип приключенски туризъм, като тогава преценяват, че цените, които българите биха платили за екскурзия в България, не съответстват на разходите им.

Програмите изготвят сами, като търсят баланс между комфорт и приключение. Когато лично не са посещавали дадена държава, използват контрагенти, познати и приятели, които да им помогнат. "Ние даваме стойност, защото вадим хората от зоната им на комфорт. Не бихме изпратили човек някъде, където има шанс да се случи нещо", обяснява той. Така все още има дестинации, които не са пуснали само защото са опасни и изискват опит, а това би ограничило допълнително хората, които биха се записали.

В първите години пътуват и двамата - навсякъде, с всяка група. Едва през тази година започват да се разделят за първи път - за да може да покрият повече групи по едно и също време. Трудно намират хора, които да водят екскурзиите им, но постепенно се включват нови лица, което им позволява да увеличават и броя на дестинациите. Все пак остават екскурзии, които Стефанов определя като "трудни" (заради изхранването, логистиката и пр.), като Исландия и Норвегия, на които водят заедно групите си.

Различният туризъм

Въпреки че планират пътуванията за година напред, динамиката в сферата не им дава сигурност. "Тук всяка една дестинация е различен продукт, който достига до различни хора", категоричен е Стефанов. А колкото по-сложна и атрактивна е дадена екскурзия, толкова по-рискова е и винаги може да изникнат непредвидени разходи, а те да предизвикат фалита на фирмата.

Така например първият им яхтен фестивал с катамарани в Гърция през септември 2021 г. е бил "на ръба да фалира фирмата", като тогава им се налага да изпразнят спестените средства, както и да ползват чужди капитали, за да го организират. Днес обаче този фестивал е тотален хит - продаден е без реклама, а на 70% от записаните не им е за първи път. "Случвало ни се е да купим билети и горивната такса да се вдигне с 50% от стойността на самия билет", обяснява Стефан. Обикновено покриват тези разходи сами и рядко търсят доплащания от клиенти - едва когато нещата станат критични, като досега това се е случвало само 1-2 пъти, "защото доплащанията отблъскват".

Увеличението на цените не подминава и туризма. От началото на пандемията цените са се покачили с над 20%, а резервациите на компанията показват, че през 2024 г. ще има увеличение на самолетните билети с още 20-30%.

Въпреки това този тип екскурзии са все по-често срещани, категоричен е Стефанов, според когото има промяна в нагласите на туристическите агенции в България и ако преди са се предлагали предимно луксозни и комфортни пътувания, сега все повече са приключенски насочени, като те самите са част от тази промяна. "Ако това нещо го бяхме направили преди 15 години, този бизнес нямаше да просъществува", категоричен е той. По думите му обаче този тип приключенски туризъм е все още силно изостанал в България, като има места по света, на които хората са учудени, че виждат българи. Затова и не са изчерпани възможностите на българския пазар, а когато това се случи - вероятно ще погледнат и на Запад.

Общност, а не клиенти

По думите на Стефанов 95% от хората, които пътуват с тях, никога преди това не са пътували с туристическа агенция. "Не са искали да пътуват организирано в групи с непознати, защото нямат представа на какви хора ще попаднат", обяснява той.

Но добрият маркетинг и презентация на техните продукти изиграват своята роля. "Те виждат, че с нас пътуват по-различни, по-млади туристи ("златната" ни клиентела е в най-активната възраст - 30-40, дори до 50 години), и искат да се срещнат с точно такъв тип хора", коментира Стефанов. Преимуществено остават обаче препоръките - от хора, които вече веднъж са пътували с тях.

Основната им цел е да стигнат дотам, че да могат сами да избират ("филтрират") клиентите си, което отчасти вече е факт. Записването за екскурзиите за 2024 г. е почти изцяло затворено - става само след покана от техен клиент или след попълване на въпросник, на база на който те да преценят, че е ок желаещият да се присъедини.

Правят го по думите му по няколко причини. "Първо, за да защитим клиентите си. Не искаме просто да им вземем парите и после да ги забравим като клиенти. Ако искаме да правим устойчив бизнес, трябва да им гарантираме среща с други като тях", категоричен е той, като по думите му голяма част от преживяването зависи от хората, с които си.

Второ, защото ценят ресурса, който техните туристи влагат - както като средства (5-7 хил. лв. и нагоре за 10-15-дневна екскурзия), така и като отпуск, респективно свободно време, което обикновено е ограничено. И трето, с увеличаването на групите шансът да има някой, който не знае къде отива и би провалил цялата експедиция, е много по-голям.

Комфортът е само едно от предимствата на този тип подбор. Дългосрочни приятелства и контакти са друг бонус, оказва се. Стефанов разказва, че сред техните туристи има както двойки и семейства, така и добри бизнес партньорства - "сега две компании на наши клиенти се сливат, след като се запознаха на наша екскурзия".Въпреки че не се рекламират извън България, сред туристите, които избират Panic Frame & Travel, има и чужденци, както и българи - емигранти в Западна Европа и САЩ.

В момента усилията на екипа са насочени към екскурзии до нови и непопулярни дестинации като страни от арабския свят - Саудитска Арабия, дори Ирак, както и из Южна Америка - "дивата част на Коста Рика, обмисляме и Бразилия", и Африка - Того, Бенин, Руанда и Конго. "През 2024 г. ще направим и първото за България пътуване до най-голямата пещера във Виетнам - Сон Донг", разказва Стефанов. Едновременно с това подготвят и обиколка с кемпери на чужденци в България, като този проект е почти готов и само чака подходящ момент да бъде пуснат.

Q&A:

Колко държави сте посетили до момента? Не съм ги броил точно, но със сигурност са между 40 и 50.

Коя е любимата ви дестинация? А коя е мечтаната ви дестинация?

Сред любимите на първо място слагам Венецуела. За мен това е един път в живота, нещо неописуемо. На второ място поставям Намибия - невероятно място. И за третото се колебая между Норвегия и Исландия. Привлича ме Южна Америка, където искам да посетя амазонските джунгли в Северна Бразилия, както и северната част на Австралия.

Откъде идва името на агенцията?

Исках да е нещо запомнящо се и не толкова често срещано. По време на едно пътуване в Норвегия срещнах група американци, един от които чух да казва: Oh, let's do it panic frame!, което в превод би означавало "панически кадър", направен в момент на голямо вълнение, когато виждаш нещо толкова красиво и невероятно, че искаш веднага да го снимаш. Хареса ми и добавихме travel, за да е ясно, че става въпрос за пътувания.

Кой е най-запомнящият се момент от всички ваши екскурзии дотук?

Спускането с рапел по стената на най-високия водопад в света - Анхел във Венецуела. Няма аналог. Там си в един много по-различен свят. Трябва да се бориш както със страховете си, така и с природата. После осъзнаваш какво си направил, горд си със себе си и може да пуснеш една сълза от радост, че животът ти е позволил да го изживееш.
Все още няма коментари
Нов коментар