🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

По суша и вода: българските туристи трайно се настаниха на гръцкото море

Въпреки повишените цени броят на почващите в Гърция се очаква да се запази поне на нивата от миналата година

Заливите на Ситония (втория ръкав на Халкидики) са най-предпочитаните за почивка от българите
Заливите на Ситония (втория ръкав на Халкидики) са най-предпочитаните за почивка от българите
Заливите на Ситония (втория ръкав на Халкидики) са най-предпочитаните за почивка от българите
Заливите на Ситония (втория ръкав на Халкидики) са най-предпочитаните за почивка от българите
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • През годините все повече българи избират Гърция за лятна почивка - през 2022 г. статистиката отчита 667 хиляди пътуващи.
  • Очакванията и тази година са за силен сезон, макар че цените са по-високи.
  • Расте интересът и към по-нишови услуги - гребане, ветроходни плавания, круизи.

В края на април търсещите място за настаняване за лятната си почивка по ръкавите на любимия полуостров Халкидики може би са останали неприятно изненадани: огромната част от стотиците хотели, къщи за гости, стаи, къмпинги са вече резервирани, особено тези в средния клас, въпреки че цените са видимо с около 20% по-високи. Малко повече избор има в курортите западно от Кавала, остров Тасос или Олимпийската ривиера, но и там всяко второ място за настаняване е вече заето, сочи справка в резервационната система Booking.

Разбира се, не само българите са отговорни за това - Гърция се готви за второ поред лято, в което ще бъдат счупени рекорди. След драстичния спад по време на двете пандемични години миналата година съседната страна отчете огромен бум на туристи - рекордните близо 28 милиона. Повечето са гости от Германия, Франция, Италия, САЩ, Великобритания - водещите пазари за страната, които изпълват десетките Егейски и Йонийски острови.

В Северна Гърция обаче мнозинството почиващи са от Балканите - румънци, българи, сърби, македонци, редом с местни туристи. Причините са разбираеми - северното гръцко крайбрежие е лесно достъпно с кола от съседните държави, качеството на услугите е много добро, цените са изгодни, морето - гладко и чисто, а природата - съхранена. Българите отдавна откриха предимствата на курортите в южната ни съседка. Поглед към официалната статистика показва, че през 2008 г. - година след приемането ни в ЕС и преди финансовата криза да застигне България, над 400 хиляди българи вече са почивали в Гърция. През 2016 г. броят им надхвърля половин милион, а миналата година достига рекордните 667 хиляди (виж графиката). Около десет хиляди вече притежават и имоти, макар да няма точна статистика.

Въпреки инфлацията и повишените цени на настаняването тази година Гърция се готви за ново рекордно лято, а според представители на български агенции и компании, свързани с гръцкия туристически пазар, очакванията са интересът на българските туристи да остане поне толкова висок, колкото е бил и миналата година.

По наблюденията на бизнеса част от тях в последните години започват да търсят и повече разнообразие и алтернативи на класическата ваканция с хотел и плаж. Расте интересът например към плавания с ветроходни яхти и катамарани, приключенски турове - като гребане с каяци, а напоследък и към круизни пътешествия около гръцките острови.

На 4 колела в Северна Гърция

Дали официалната статистика на НСИ отразява точния брой български туристи в Гърция е трудно да се каже, тъй като пътуванията там са силно индивидуални за разлика от тези в Турция например, където доминират пакетните почивки. "Някога ваканциите в Гърция масово бяха с организирани автобуси. Днес обаче огромна част от туристите пътуват с кола и резервират директно, така че е трудно да се каже колко са точно. Вече има и хора с имоти там, има и такива с каравани и лодки, които са трайно базирани в гръцките пристанища и къмпинги - особено по ръкавите на Халкидики, но също и в курортите западно от Кавала и на остров Тасос, които са дори още по-достъпни", казва Павлина Иванова от туристическата агенция "Аполо 2000", която е на пазара вече над 20 години.

Днес организираните автобусни екскурзии и почивки в Гърция са сравнително малко, но все пак ги има, както и шепа чартъри. Агенциите често влизат и в посредническа роля за резервации в хотели за самостоятелно пътуващи, предлагат и някои нишови почивки. С тези си наблюдения Павлина Иванова очаква още едно добро лято за българския туризъм в Гърция - ако не по-силно, то поне подобно на отминалото. "Сред българите, които почиват в чужбина, има два отбора - фенове на Гърция и фенове на Турция. Който ходи в Гърция, най-често не ходи в Турция - и обратно", казва тя. Тази година според нея заради повишените цени обаче се забелязва поспаднал интерес към Турция, но не и към Гърция.

Автобусните почивки най-често са концентрирани около пролетните празници, а предпочитаните дестинации са Солун и Метеора, Халкидики, някои дестинации в Йонийско море. "Корфу напоследък е хит при автобусните пътувания", казва Иванова, но към Йонийското крайбрежие и Лефкада мнозина пътуват и с автомобили, макар че пътят е по-дълъг. Олимпийската ривиера също е търсена дестинация както около майските празници, така и за лятото. Мястото е привлекателно и за хора, които се интересуват от планинарство, като често съчетават изкачване на връх Олимп с море например", казва собственичката на "Аполо 2000".

Ваканция без крила

Гърция, изглежда, не се приема от българите и като дестинация, до която се лети, вероятно заради огромните възможности за посещение с личен автомобил. В програмите на туроператорите чартърите са единици - остров Крит е единствената постоянна опция, седмично между юни и октомври. Туроператорите чартират седалки на националния превозвач "България ер". Извън това в програмите на туроператорите има единични опции за чартъри до Корфу и Санторини. Оценката на Павлина Иванова е, че от чартърни програми за почивка в Гърция се възползват общо около 2000 души - скромно на фона на стотиците хиляди почиващи там.

Нискотарифните превозвачи това лято също имат повече от скромни оферти. Wizzair засега не е обявила нито един полет до Гърция - дори и до Атина. В предишни години компанията експериментираше с по няколко дестинации на лято, сред които и Санторини, Миконос, също и Закинтос, Кефалония, Корфу в Йонийско море и др. Ryanair също не предлагат твърде голям избор - за този сезон дестинациите са островите Крит, Родос и Корфу.

Редовни полети от София до Атина - отправна точка към островите в Сароническия залив и до Цикладите, предлагат няколко авиокомпании, които през миналата година са превозили общо около 94 хил. пътници (18-ата най-популярна дестинация от летище София), но колко от тях са се отправили на ваканция към островите не е ясно.

Попътен вятър

Въпреки че са по-трудно достъпни с кола и че полетите до тях не са популярен избор, егейските и йонийските острови все пак привличат все повече български пътешественици - по вода. В последните няколко години има повишен интерес към плавания с ветроходни яхти между островите, казват предлагащи такава услуга. "Определено има значителен интерес, който рязко се засили преди 5-6 години. Дотогава растеше плавно, но след 2015 г. изведнъж направи скок - мнозина решиха да потърсят нещо по-различно като алтернатива на еднообразните почивки, в които лежиш на плажа и си отседнал в хотел. В последните години интересът вече не расте много, но се запазва", казва основателят и главен капитан на Еxploring Sailing Илиан Петров.

Компанията се занимава с ветроходство и организира туристически плавания с яхти и катамарани в Средиземно море и други дестинации вече над 20 години и има бази в Аркутино и Лефкада. Очакванията му за настоящото лято са да бъде силно като предходното въпреки ръста в цените. "Имаме увеличени разходи и за наемите на лодките, и за горива, пристанищни такси, услуги по поддръжка - ръстът е от порядъка на 15-20%. Но, честно казано, клиентите го понасят добре, подготвени са за това, дори ръстът е по-малък от очакванията им. Истината е, че туристическите услуги в Гърция поскъпнаха по-умерено в сравнение с други дестинации, а при храната и ресторантите увеличението е малко. Така че почивката в Гърция все още е прекрасно и достъпно преживяване. А и това е едно от най-добрите места за плаване в света", казва Илиан Петров.

Мартин Неделчев от "Вятър и вода" - друг ветроходен клуб за пътешествия и ваканционни плавания, също потвърждава, че за десетте години, в които съществува компанията, се наблюдава постоянно увеличаващ се интерес. "В началото по-плахо, но от 2017 г. насам има по 5 - 10% годишен ръст. Това лято търсенето се очертава да е като миналото", казва той. По думите му интересът се запазва въпреки повишените цени - "например ако базова цена за седмично пътуване преди пандемията е била към 450 евро, сега вече е 600 евро", казва Неделчев. И допълва: "В нашия сектор достъпните начални цени са важни за тези, които искат да опитат почивка на яхта за пръв път. След това - ако решат, че това е тяхното нещо, те са склонни да похарчат и повече - за повече удобства и комфорт, за по-добри услуги. В последните години по-често предлагаме нови яхти, има повече интерес към по-екзотични пътувания." Около 30% от клиентите на "Вятър и вода" всяко лято са нови, а останалите вече са плавали и преди с компанията, така че има сравнително високо ниво на лоялност сред тези пътешественици.

"Вятър и вода" и Еxploring Sailing са сред малкото "по-големи" ветроходни компании, които предлагат услуга с по няколко яхти за чартиране. Има обаче и множество по-малки посредници, както и индивидуални капитани, които предлагат услугите си, а катамаран или ветроходна яхта със или без капитан могат да се наемат и директно на пристанищата в Солун, Волос, Атина. Така че е почти невъзможно да се направи оценка колко българи се възползват от подобна ваканция - по оценка на бранша може би няколко хиляди души. Това са хора в активна възраст - в 30-те и 40-те години, със средни към високи доходи, често средно ниво мениджъри в проспериращи отрасли. Понякога са група приятели, друг път 2-3 семейства. Интересът е висок, общо взето, към всички дестинации, казват представителите на компаниите - Йонийските острови, Спорадите - срещу залива на Волос, островите в близкия до Атина Саронически залив и Цикладските острови, а напоследък - и към Додеканезите.

Друга "гореща" водна тенденция забелязва и Павлина Иванова от "Аполо 2000" - средиземноморските круизи. "Все още тази ниша е много малка, но специално за идното лято се вижда значително повишен интерес. Може би и защото круизните компании не повишиха чувствително цените", казва тя. Тази индустрия пострада тежко - имиджово и икономически, през пандемията и сега вероятно опитва да върне позициите си с добри цени. По думите на Павлова най-популярни сред българските туристи са круизите на Celestyal Cruises - 4- и 7-дневни маршрути с начални точки от Солун и Атина, като цените са между 400 и 800 евро на човек. На интерес се радва и 10-дневният средиземноморски маршрут на компанията MSC - от Италия през Гърция и Кипър до Израел.

Търсачи на приключения

Летният туризъм в Гърция съвсем не се изчерпва с хотели, плажове и лодки. Редица опции има и за по-авантюристично настроени туристи, които търсят по-активна ваканция - например турове с каяци. Борислав Найденов започва да предлага гребане с каяци в Гърция още преди 15 години. Неговата компания Wild Fun Adventures e сред първите на пазара. "Тогава бяхме не повече от 3-4 фирми, сега са вероятно над 20", казва той. Това говори ясно за нарасналия интерес и към тази ниша, в която има и доста конкуренция и това задържа цените на достъпни нива. "Да предлагаш приключения с каяци не изисква толкова голяма първоначална инвестиция и това примамва доста хора да опитат. Повечето стартират с ниски цени, за да привлекат клиенти. Много често обаче се отказват след 3-4 години, на тяхно място пък идват други и така пазарът се запазва приблизително същият", казва Борислав.

Променят се и хората, които се интересуват от подобна приключенска почивка. "В началото правехме доста трипове с диво къмпингуване - между няколко острова, а желаещите бяха основно запалени приключенци, спортисти, къмпингари, докато сега клиентите имат доста по-масов профил. Това са млади хора между 25- и 45-годишни, с добри доходи, най-често от IT и HR сектора, малко по-голяма част са жени", казва Борислав. По думите му публиката на всички приключенски тип продукти в България има подобен профил и наброява максимум 250 хиляди души, основно в София, за чието внимание се борят всички компании, които предлагат по-различен продукт от масово туристическия.

Според собственика на Wild Fun Adventures търсени са уикенд и седмични каяк турове основно на Халкидики - средния ръкав (Ситония), Лефкада, остров Амулияни до Атон, както и островите и крайбрежието на Йонийско море. Това са спокойни води, подходящи и за начинаещи. Напоследък по думите му има интерес и към залива на Волос, както и към Спорадите, но там се изисква повече опит, тъй като тези острови са по-открити.

Популярността на гребането в красивите гръцки заливи определено расте, а Борислав Найденов в момента разработва и друга добра бизнес ниша, към която има солиден интерес - йога stand up paddle, или йога SUP. Тези занимания набират все по-голяма популярност - на практика те представляват йога на падъл борд във водата. Единственото нужно са спокойни води и хубаво време, а такива се намират в изобилие в заливите на Ситония, където Борислав Найденов най-често предлага услугата.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1

    Бабите и дядовците на много "гърци" в днешна Северна Гърция са говорили на български у дома. След многото репресии и гонения от гръцките власти, техните деца и внуци се срамуваха да си признаят това. Икономическият фактор днес обаче изглежда е по-силен от всичко. В Северна Гърция вече разчитат на българските туристи да запълнят нишата на германците и англичаните от едно време. Резултатът е, че малаките много бързо си спомниха българския език.

    Нередност?
  • 2
    ggd17368780 avatar :-|
    ggd17368780

    Живея в Германия,никъде тук не се говори за Северна Гърция,само островите.Халкидики - българи,румънци,сърби и пр.

    Нередност?
Нов коментар