Билковата рецепта за бизнес на "Бъзонада"

Димитър Платов и приятелите му започват с производство на сок от бъз, но днес предлагат и студени чайове с билки

Като част от развитието на "Бъзонада" Димитър Платов се мести да живее в Пловдив, където е един от офисите на компанията
Като част от развитието на "Бъзонада" Димитър Платов се мести да живее в Пловдив, където е един от офисите на компанията
Като част от развитието на "Бъзонада" Димитър Платов се мести да живее в Пловдив, където е един от офисите на компанията    ©  Антон Чепилски
Като част от развитието на "Бъзонада" Димитър Платов се мести да живее в Пловдив, където е един от офисите на компанията    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Димитър Платов и приятелите му започват да правят сок от бъз, впечатлени от дядова рецепта.
  • Младият бизнес преминава през трудностите на пандемията, но тя помага и да се изчисти концепцията.
  • Продуктите на компанията вече включват и студени билкови чайове, а плановете са за разширяване извън страната.

За разлика от класическите стартъп истории, тази на "Бъзонада" не започва от гараж, а от апартамент в столичния комплекс "Люлин". Там Димитър Платов и приятелите му Александър Вранеску, Деян Велков и Илян Дерлипански откриват уникалния вкус на сока от бъз и решават, че в него има потенциал за бизнес. Идеята се развива бързо, минава през първите клиенти от квартала и стига до производство в истински цех. Въпреки трудностите, които носи, пандемията помага на предприемачите да изчистят концепцията и да разширят бизнеса си, като добавят и нови продукти - студените чайове Bill Key.

От основаването на "Бъзонада" досега единствено Платов остава с 10% като съдружник в компанията. Другите съсобственици са "Ви Ес Ди маркетинг" (на Слава и Делян Данаилови), Горан Димитров, Лъчезар Йорданов и с най-голям дял от 41% и управител на компанията е Лъчезар Захариев.

Резултатът за изминалата 2022 г. по думите на Платов е най-успешната досега от създаването на "Бъзонада" през 2018 г. с приходи от 150 хил. лв., а текущата 2023 г. има потенциала да подобри тези показатели.

Бизнес от училище

Пътят на Платов в бизнеса започва още от ученическите години. Тогава заедно със свои съмишленици, които впоследствие ще станат и съоснователи на "Бъзонада", решават да отглеждат пчели в едно село близо до София. А ноу-хауто идва от съседи в града. "До кооперацията ни живееше възрастна двойка, която имаше кошери навсякъде - на терасата, на верандата, в градината си. Те ни помогнаха, като ни даваха съвети и информация. Единият от нас беше алергичен към пчели, което направи гледането им малко сложно, но въпреки това вървеше, а отглеждахме и мурсалски чай", разказва Платов.

С времето обаче младежите установяват, че пчеларството изисква много внимание и ресурси, а печалбата е недостатъчна. Така, макар че заниманието им се удава и им харесва, правенето на собствен мед остава само хоби за през уикенда.

Идеята за "Бъзонада" се ражда в един горещ летен ден в апартамент в "Люлин", докато приятелите търсят спасение от жегата. "Пихме вода. Пихме кола. Пихме чай. Всичко, но то писва от все едни и същи неща. Тогава едното момче извади от шкаф бъзовия сок на дядо си. Пробвахме го и решихме, че това е нещо уникално", казва Платов.

Четиримата се захващат да пресъздадат напитката по рецептата на дядото и купуват всички нужни продукти, които после смесват в бидон, отново в хола на апартамента. Първото забъркване раздават на приятели, които им препоръчват да се пробват да продават напитката. Така те правят първите си стъпки на пазара - продажбите стават през квартална Facebook група, където питието жъне успех. "Тогава продадохме може би около 300 стъклени бутилки с напитката. Това ни даде и стимула да започнем да мислим за това като за бизнес", коментира Платов. И тъй като решават да се посветят изцяло на производството на бъзов сок, продават 30-те си кошера пчели.

От боза до бъз

Първата им стъпка е да намерят хранителен технолог, който да стабилизира дядовата рецепта, за да може тя да се произвежда по-лесно, а и да отговаря на законовите изисквания. Чрез него приятелите се запознават и със собствениците на цех за боза в Дълго поле до Пловдив. "Срещнахме се с тях и се харесахме. Те ни дадоха възможност да произвеждаме бъза в тяхната база, но при едно условие - да продължим производството на боза. И след като минаха всички етапи лесно и бързо, започна трудната част", коментира Платов.

Финансирането на компанията е от лични средства и изтеглени кредити. С това се покриват купуването на бус за транспорт, както и машини за производствените процеси. С началото на бизнеса Платов също така решава да прекрати образованието си в Нов български университет, където учи финанси, и да се захване изцяло с проекта. Затова се мести в Пловдив, за да е близо до цеха.

Компанията на четиримата предприемачи е регистрирана през 2018 г., като впоследствие другите партньори се сменят. В началото, освен че правят бъзов сок, те наследяват и производството и дистрибуцията на бозата. Започват да продават в обектите, които бозаджиите снабдяват, после добавят и нови, а след това влизат и в някои вериги.

Големият тест

Въпреки доброто начало "Бъзонада" скоро се изправя пред първия си голям и истински тест - пандемия. "Започнахме да се притесняваме какво следва. Никой не може да ти каже какво точно се прави или как ще се развие, защото никой около теб не е бил в пандемични условия и да произвежда. И тогава леко настъпи паниката - ако затворят баничарниците, какво правим", разказва Платов.

В случая от "Бъзонада" решават, че е по-добре да продължат известно време да произвеждат без сигурност за това какво следва, вместо да спрат производството. Като причина Платов посочва, че спирането би било еквивалентно на започване на изцяло нов бизнес впоследствие от нулата. Тяхно спасение в случая се явява бумът на онлайн търговия в този период и те бързо започват да продават през сайта си.

"Всеки си седеше вкъщи и купуваше продукти. Дойде и лятото и пак беше жега, а хората искат да се разхлаждат. Пандемията наклони малко везните към по-естествени продукти и особено такива с билки. Онлайн магазинът тогава определено ни спаси и ни поддържаше", коментира Платов.

С финала на пандемията обаче идва и краят на производството на боза. Главна причина за това са поскъпващите суровини за традиционната напитка, които стават само още по-скъпи с началото на войната в Украйна. "Бозата е много специфична напитка. Тя е традиционна. Хората са свикнали да я пият на една определена цена и не можеш да си позволиш да я вдигаш много или донякъде въобще. Но така ти си постоянно на загуба, особено при цените от тогава, а и сега", обяснява Платов.

Нов дом

Заедно със спирането на производството на бозата от "Бъзонада" решават да променят и своя бизнес модел. Като за начало те пренасят производството си в базата на "Бенкомерс" в София. "С тази промяна ние си позволихме няколко неща - едно да си намалим стреса и времето, което инвестирахме в бизнеса, и да си дадем възможността да направим по-макро поглед на пазара. По този начин успяхме да си отворим много пазара, защото се фокусираме върху дистрибуцията", коментира Платов.

Все пак производството продължава да се прави по усъвършенстваната рецепта на дядото с разликата, че това се извършва от друг персонал. За целта се използват все още и машините, които "Бъзонада" местят от цеха до Пловдив.

"Единственото нещо, което беше може би по-сложно, е бутилирането. Бяха големи преговори и молби от наша страна, тъй като "Бенкомерс" типично не произвеждат в стъклени бутилки, а ние държахме това да е така, защото играе важна роля за запазването на вкуса", обяснява Платов.

Още Bill Key

След като преместват производството, от "Бъзонада" решават и да разширят своята продуктова гама, като добавят изцяло нова линия. За това те отново се обръщат към билките и създават своята марка студени чайове Bill Key.

"България е известна с това, че е дом на една широка палитра от билки и съответно на много различни по вкус чайове. Това ни позволи да бъдем наистина креативни. Използваме съставки като каркаде, канела, червен портокал, българска роза, български мед, салвия, розмарин, смокинови листа и др.", коментира Платов.

Новият продукт позволява и разрастването на обектите, където от "Бъзонада" могат да предлагат своите марки - Сандански, Видин, Силистра и Приморско, в над 70 обекта из страната. Бъдещите планове на компанията са да започне и да изнася. Първите цели са това да стане на Балканите, а впоследствие Европа и по-нататък. "Мечтата ми е да стигнем до Китай", казва Платов.

Q&A



Каква е конкуренцията при продуктите с бъз?

Около 2019 г. пазарът не беше много добре развит. Бяхме едва две или три фирми, които се занимавахме с тези продукти в България. Това беше и хубаво, и лошо. Лошо, защото нямаше развит пазар и тепърва трябваше да се създава търсенето и да се изгражда вкусът на купувача. Но и нямаше толкова конкуренция, с която да се бориш. Сега вече има повече компании и всяка търси да намери своето място на пазара. Това е добре за всички, защото помага за популяризирането на продуктите, а и за нашето и тяхното развитие. Винаги трябва да си в крак с конкуренцията и това те държи нащрек. Конкуренцията е хубаво нещо.

Откъде си взимате билките и бъза?

Билките и бъзът са в основата на всичките ни продукти и за целта ние търсим доброто качество. Работим с наши партньори от Карловския Балкан - "Силтона". Услугата им е феноменална. Всеки пакет е само билки, никакви съчки или клонки, само качествени билки и всичко се бере от района на Карловския Балкан. Те бяха и тези, които създадоха, или популяризираха, пазара за масло от бял трън.

Какви подсладители ползвате?

В сиропите си ползваме стандартна бяла захар, тъй като тя най-добре запазва вкуса на билките. Пробвали сме и друг опции, но обикновената захар работи най-добре. В чайовете ползваме различни подсладители - пчелен мед, нерафинирана кафява захар. А примерно чаят "Липа и лайка" е изцяло без подсладители.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uq avatar :-|
    uq
    • - 1

    Бъбълогъзоза

    Нередност?
  • 2
    spalding avatar :-|
    spalding
    • + 2

    Първо да си изчистят просрочените задължения към търговските си партньори и тогава да пускат рекламни статии за международна експанзия.

    Нередност?
  • 3
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 1

    Желая реализация на бизнесплана на "Бъзонада" и удовлетворение от постигнатото!
    Смятам, че собствениците трябва да помислят за нов, по-атрактивен дизайн на етикетите си. Със сигурност биха могли да "преглътнат" дребното увеличение в цената им за пълноцветен печат, особено при възлагане на по-големи тиражи.

    Нередност?
Нов коментар