Германската Meggle спира млечното си производство в Шумен, защото е малко и не печели

Заводът ще затвори на 1 октомври, а действието е сигнал, че средата в сектора не е перфектна

"Меггле България"    ©  "Меггле България"
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Германският млечен производител Meggle затваря фабриката си в Шумен. Решението за оттеглянето е обяснено с преструктуриране, или иначе казано - затваряне на малките и непечеливши предприятия в групата. Шуменската фабрика беше собственост на Meggle от 12 години, оборотът й напоследък се движеше около 30 млн. лв., основните продукти бяха прясно и кисело мляко, а служителите леко надхвърляха 100. За този период българската фабрика е била на символична печалба и традиционно е разчитала да покрива минусите през финансови инжекции от германската компания майка, се вижда от отчетите.

Това реално е второто оттегляне на Meggle от производство в България, след като преди 15 години групата се отказа от смесеното си дружество в София за сметани за кафе. Малко успокояващ факт е, че подобно решение е взето и за хърватското предприятие на Meggle. А тъжният извод, който представители на млечния сектор правят, е, че средата в сектора е нездрава, работи се без правила и германският инвеститор явно не вижда бизнес логика да произвежда тук.

Сбогом от 1 октомври

Производството ще бъде затворено от 1 октомври т.г., когато ще бъдат прекратени трудовите договори на 95 служители в българското предприятие, става ясно от официално прессъобщение.

Затварянето на завода в Шумен е част от стратегия за регионално преструктуриране на бизнеса на компанията на всички пазари в Югоизточна Европа, на които тя оперира. Процесът е започнал през последните две години, се посочва в съобщението.

"Meggle Group взе това трудно, но неизбежно решение след сериозно проучване на различните възможности. Продължаващата пандемия допълнително ускори този процес на преструктуриране", се твърди в официалното изявление на германското дружество.

Според него "през следващите 5 месеца "Meggle България" ще подкрепи своите служителите и партньори съгласно изискванията на закона и добрите бизнес практики". От компанията уточняват, че Meggle ще продължи да предлага на българския пазар своите продукти, които очевидно ще са изцяло от внос.

След 22 млн. лева инвестиции в България

Германската Meggle произвежда в Шумен от 2009 г. след покупката на мандра, за която по неофициална информация инвеститорът е платил 6 млн. лв. на двама шуменски бизнесмени. Пак по неофициална информация досега германската група е инвестирала в това предприятие още 16 млн. лева за модернизация.

В България дружеството произвежда с марката Meggle основно прясно, кисело мляко и млечно-плодови напитки и продава главно в големите търговски вериги. Компанията изработва и част от млечните продукти под собствения бранд на "Лидл България" - Pilos, а освен това работи и за "Лидл Гърция" и "Лидл Кипър". Голяма част от продукцията е по UHT технология с дълъг срок на годност и неин основен клиент са ХоРеКа заведенията. През българското дружество минава и вносът на продукти с марката Meggle, които се продават в страната.

Милионните инвестиции обаче не водят до впечатляваща печалба за компанията. Според последния публикуван в Търговския регистър доклад за дейността, който е за 2019 г., "Меггле България" отчита 31 млн. лв. нетни приходи от продажба, които са близки до резултата от 2018 - 31.8 млн. лв., като част от тези приходи са от търговска, а не от производствена дейност.

През 2019 финансовият резултат преди данъци на българското дружество е 267 хил. лева. Това е по-малко от отчетената за 2018 г. печалба от 402 хил. лв., но все пак по-добре от нетната загуба от около 1.7 милиона лева през 2017 г. От финансовия отчет се вижда също, че краткосрочните задължения не се покриват от краткосрочните пасиви.

Малък пазар с проблеми

За много от собствениците на млекопреработващи фирми в страната решението за затваряне на бизнеса на Meggle в България не е изненада.

"Това е рационално решение, особено при ниска EBITDA (печалба преди лихви, данъци, амортизация) и при непокрити загуби от минали години. Ако не печелят, няма смисъл да продължават да губят", коментира предприемач от бранша.

"Пандемията от коронавирус и особено затварянето на ХоРеКа канала сви сериозно продажбите на дружеството. В същото време то поддържа високи оперативни разходи и не показва особена гъвкавост. Други фирми постигат същите финансови резултати с два пъти по-малко служители", дава пример собственик на млекопреработващо предприятие.

"Българският пазар на млечни продукти е малък, но с голяма конкуренция сред около 240 мандри. Това е пазар без никаква принадена стойност и без правила. Германска компания като Meggle, която е свикнала да работи по стандарти и рецептури, трудно се конкурира с фирми, влагащи растителни мазнини и вода вместо мляко. Всеки опит да се наложат правила и да се ограничат имитиращите продукти се посреща на нож от някои производители", обобщава представител на бранша.

Към всички причини за решението за затваряне на мощностите в Шумен се добавя и актуалната картина за сектора - недостигащо сурово мляко с покачващи се цени, ръст на съпътстващи материали и суровини като горива и опаковки от пластмаса и хартия, липса на туристи, свито потребление.

Поредно преструктуриране

България е поредната държава, в която сега Meggle Group преструктурира бизнеса си. През лятото на 2020 компанията затвори предприятието си в Осиек, Хърватия, със 160 заети. Тогава от германското дружество съобщиха, че решението е взето поради дългогодишните предизвикателства пред бизнеса и след поредица от кризи с отрицателно влияние върху работата, сред които появата на афлатоксини и коронакризата. Това решение е било отлагано няколко пъти през последните години с надежда, че условията за бизнес и обстоятелствата ще се подобрят. От компанията, която работи в Хърватия от 1996 г., посочиха също, че тя е инвестирала в производството и в бизнеса си в страната 17.2 млн. евро.

Второто оттегляне

Това е второ официално оттегляне на Meggle от българския пазар. В края на 2001 г. германската компания откри завод в София заедно с ливанската "Ем Джей пак", в който вложи около 10 млн. евро. Производствената база беше в "Илиянци" и в нея се произвеждаха различни видове млека, сметани, масло, сметанки за кафе. Това беше първият завод на Meggle в Централна и Източна Европа.

През 2006 г. обаче Meggle обяви, че оттегля производството си от страната, но остава на пазара чрез продажбата на вносни продукти през дистрибутор. Делът на германския собственик в смесеното дружество в България бе изкупен от ливанския съдружник Джозеф Джабра, който продължи да налага своята марка My Day. От германското дружество не коментираха решението си да изтеглят производството от страната, но по информация на търговци компанията е предпочела да внася продуктите си след влизането на България в Европейския съюз и след падането на митата.

Оттеглянето на Meggle е второ за чуждестранен производител от млечния сектор в България. През 2014 френската група Danone прехвърли производствените си мощности в България, Чехия и Португалия на американската компания Schreiber Foods, която сега произвежда за Danone продукти с нейните марки. Danone запази марките си и остана на пазара, но се раздели с активи в държава със сравнително малки продажби.

Сега Meggle вероятно ще опита да продаде актива, поне сградата и земята, а машините може да премести. Любопитно е какъв ще е интересът, след като голяма германска група не успява да произвежда на светло и на плюс.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lalleen avatar :-|
    lalleen
    • - 4
    • + 6

    Ясен сигнал да не купувам повече Мегле изобщо, щом ще са вносни, а не произведени тук.

    Нередност?
  • 2
    crusible avatar :-?
    crusible
    • - 3
    • + 1

    Няма лошо, като изключим 100-те загубени работни места, разбира се! Сега този паразен дял на стойност 30 милиона ще се прехвърли към останалите, дано по-голяма част отиде към българските производители на млечни продукти.

    Нередност?
  • 3
    bratdomingo avatar :-|
    Минчо Шишков
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#] от "":

    Пазарният дял няма да го дадат толкова лесно. Просто вече ще си внасят продуктите от вън. Съмнявам се да го вземат БГ производители, просто защото не са конкурентоспособни в UHT сегмента.
    Те всъщност и в пресния не са, но там вече имат логистична предимство поради кратките срокове на реализация

    Нередност?
  • 4
    duf03476735 avatar :-|
    duf03476735
    • - 3
    • + 1

    това е ясно - пълен бойкот на продуктите на мегле сега и за в бъдеще !!! - това е селска фирма която на запад никой не я е чувал и няма място на българския пазар

    Нередност?
  • 5
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 1

    Мдаа... и аз да внимавам при покупки...
    Абориген не донася.. сухо за износ... прилича на вица за кравата - какво доставя днес на колониал господаря - млеко или месо..
    Дали на немско обучените меринджеи поне им е минало през... да подарят фабриката на персонала?
    100 рм. там са 1200 загробени по веригата.

    Нередност?
  • 6
    ywu53306982 avatar :-|
    ywu53306982
    • + 3

    Как пък на никой не му направи впечатление частта за качеството на продуктите и това че предприятия с български собственици произвеждат същото количество с на половина персонал. След една година питайте хората, които ще освободят, каква е разликата да работиш в немска и българска фирма. Със сигурност ще чуете много интересни мнения.

    Нередност?
  • 7
    ehj16189902221049538 avatar :-|
    Elena Petrova

    До коментар [#] от "":

    И други марки млечни продукти у нас са произведени в чужбина, например в мляко Olimpus в Румъния. Но това не ги прави некачествени.

    Нередност?
Нов коментар