ВЕИ бумът утроява бизнеса с метални изделия на МАТ

Масовото изграждане на фотоволтаични централи носи трикратно увеличение на приходите на разградската компания

Разградската МАТ започва бизнеса си с производство на скоби за ВиК тръби, но днес работи за много големи индустриални предприятия и прави конструкции за соларни панели
Разградската МАТ започва бизнеса си с производство на скоби за ВиК тръби, но днес работи за много големи индустриални предприятия и прави конструкции за соларни панели
Разградската МАТ започва бизнеса си с производство на скоби за ВиК тръби, но днес работи за много големи индустриални предприятия и прави конструкции за соларни панели    ©  МАТ
Разградската МАТ започва бизнеса си с производство на скоби за ВиК тръби, но днес работи за много големи индустриални предприятия и прави конструкции за соларни панели    ©  МАТ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Производителят на метални изделия от Разград утроява приходите си през 2022 г. до 43.8 млн. лв.
  • Основен двигател е бумът в изграждането на фотоволтаични централи, за които компанията прави конструкции.
  • Предприятието не се оплаква от липса на хора, а обучава и плаща добре на служителите си.

№1 в регион Разград, 8-и в сектор "Метали"

Визитка: МАТ

Създадена: 1998 г.

Сектор: инженеринг, метали, енергетика

Собственици: Джипо Джипов и Милен Енчев по 33.3%, Гергана Нешева и Нина Бояджиева

Когато през 2008 г. МАТ става един от първите производители на носещи конструкции за соларни панели, за компанията от Разград това е още една възможност да разшири бизнеса си, започнал 10 години по-рано с изработката на различни метални изделия. Решението обаче се оказва повече от далновидно. Благодарение на бума в строителството на фотоволтаични централи през 2022 г. компанията почти утроява приходите си до 43.8 млн. лв., а печалбата й нараства четири пъти до 6.8 млн. лв.

Зад успеха стоят и постоянните реинвестиции в нови машини, както и доброто партньорство с големи индустриални предприятия, които търсят услугите й при изграждането на допълнителни съоръжения. А най-интересното е, че компанията е намерила своята рецепта как да се справя с недостига на работна ръка, така че да привлича и задържа хора в растящия си екип. Към края на 2022 г. за нея работят 168 души.

От скоби за ВиК до пазари в чужбина

МАТ започва бизнеса си през 1998 г. с производството на аварийни скоби за тръби, за които има регистриран промишлен дизайн в българското Патентно ведомство. "При всяка авария на ВиК се слага скоба, която се произвежда в МАТ в Разград. В България ги правим само ние", казва управителят Джипо Джипов. Той е и един от съсобствениците на дружеството, като заедно с Милен Минчев държат по 33.3%, а останалите дялове са поделени между Гергана Нешева и Нина Бояджиева.

Компанията произвежда също метални конструкции и елементи за строителството, като сред клиентите й са големи индустриални предприятия като "Амилум", "Пилко" и "Каолин". "Те са наши дългогодишни партньори и използват нашите услуги, когато правят разширение или модернизация", уточнява Джипов. Продуктите на компанията включват също офис оборудване, парапети, огради, автобусни спирки, дъгови складове и др. В продължение на няколко години фирмата произвежда и котли на твърдо гориво, но според отчета за 2022 г. обемът е бил малък и е предстояло закриване на този вид производство като нерентабилно.

Около 20% от продажбите на МАТ са за клиенти в чужбина - Швейцария, Нидерландия и т.н. "През последните години сме се концентрирали върху българския пазар, но преди работехме много навън - Казахстан, Пакистан, Австрия, Германия, всички балкански страни, Африка", каза Джипов.

ВЕИ пробив

Наред с изпълнените индустриални обекти и засиленото търсене на аварийни скоби в резултат на привличането на нови клиенти и увеличените заявки от ВиК дружествата големият пробив за МАТ през 2022 г. се оказва производството на носещи конструкции за фотоволтаични централи. То е въведено още през 2008 г. и освен в България досега компанията има изпълнени обекти в страни като Румъния, Македония и Гърция. Бурното строителство на ВЕИ съоръжения в страната през 2022 г. обаче донася на компанията множество поръчки и обемът на произведените конструкции значително се увеличава, като сред по-големите проекти са тези на "Биовет", "Бул инвест груп 2009", "Еко енерджи" и др.

Нещо повече - компанията очаква търсенето да продължи, макар че инвестициите във фотоволтаични централи са станали по-премерени след бума преди две години. "Но това означава, че са много по-добре премислени и икономически обосновани", коментира Джипов. По думите му в края на миналата година някои инвеститори са направили стъпка назад и са преразгледали проектите си. "Това е изключително правилно, защото тези инвестиции са дългосрочни, така че трябва да сте готови с по-обширен бизнес план. Електроенергията през лятото например става по-евтина, така че може да се добави система за съхранение на енергия, за производство на водород или нещо друго. В кризата се раждат решенията", добавя той.

Тази година също започва силно за МАТ, като капацитетът й е изцяло запълнен с поръчки до август. Наред с индустриалните проекти компанията отново подготвя изпълнението и на няколко големи фотоволтаични парка.

Модерни машини

Ръстът на бизнеса Джипов обяснява с редовните инвестиции в машини и разширяване на производството през последните години. "Закупихме 4 нови линии и сега не само като цени, но и като обем със сигурност конкурираме нашите партньори от Германия, Австрия и други страни. Всеки момент предстои монтирането и на още една машина - голям вертикален струг, какъвто има само на още две места в България", посочва той и добавя, че компанията винаги залага на модерно оборудване. По думите му решението на собствениците е всяка година да се реинвестират над 50% от печалбата.

Компанията обаче не е успяла да получи финансиране по програмата за иновации, където е искала да кандидатства за нови машини, тъй като патентът й за ВиК скобите не е бил признат. "Когато регистрирахме дизайна, имаше само още две компании в Европа, които произвеждаха такива скоби, ние бяхме третата. Но сега се оказва, че това не е иновативно", казва Джипов.

За МАТ хора има

Други 10% от печалбата на МАТ отиват за обучение на кадри, защото без качествени хора не може да се прави производство, смята Джипов. А хора според него има, когато една фирма дава добри заплати. "По-добре е да платите на един човек повече пари, отколкото на едно място да имате петима", категоричен е той. За работници компанията разчита и на близките общини, откъдето вози хора.

По-добре е да платите на един човек повече пари, отколкото на едно място да имате петима.

Джипо Джипов
Джипо Джипов

управител и съсобственик на МАТ

Джипов обаче е убеден, че само с пари не става, а кадрите трябва да се изградят и образоват. Компанията използва формата на дуалното обучение, като работи с местната Национална професионална гимназия "Шандор Петьофи" (бившия механотехникум). Дуалното обучение е изключително полезно за икономиката, смята Джипов. "Аз съм английски възпитаник, видял съм го в Англия, видял съм го и в Германия", казва той. В МАТ се обучават по 12-14 деца в дуална форма, като учениците от 10-и и 11-и клас работят по два дни, а тези от 12-и клас - по три дни във фабриката. "От тях миналата година останаха да работят 8, а на 6 им предложих да им платя висшето образование и да се върнат", казва Джипов, според когото всички в индустрията трябва да възприемат този подход. В момента във фирмата работят 12 инженери, от тях трима са над 50 години, а всички останали са "млади момчета и момичета", уточнява той.

Освен на своите работници, които са ангажирани в производството и в монтажа на изделията, компанията дава работа и на много подизпълнители, като заедно с тях заетите са над 500 души. Това включва логистични фирми, както и подизпълнители на определени обекти или определени части. За регион като Разград тези мащаби може да се определят като структуроопределящи.

Кризи и решения

През последните години светът мина през няколко кризи, които оказват своето въздействие и върху МАТ. Макар че ковид не се отразява пряко върху организацията на производството, поръчките в този период намаляват. Основният проблем обаче е войната на Русия срещу Украйна, тъй като металът се внася основно от тези две страни. "Изведнъж са оказа, че вече не можем да внасяме от там и започнахме да купуваме отвсякъде", казва Джипов. Успоредно с това обаче започват и спекулации, които водят до недостиг, а цените удрят много високи нива. "Успяхме да се справим, защото сме голяма фирма, която използва много метал, хиляди тонове", обяснява той. Компанията вече внася метали от Турция, Египет и дори Китай с кораби, защото по думите на Джипов тези доставки са по-предвидими.

Кризата в Червено море обаче предлага ново изпитание, което води до забавяния и ръст на цените, които скачат още повече покрай китайската Нова година. "Преди кризата цените на контейнерите бяха на доста ниско ниво, но след това скочиха рязко. Плащаш 2 хил. долара в Шанхай, а в Червено море ти казват, че вече струва 20 хил. долара. Но трябва да платиш, иначе не получаваш стока и няма какво да произвеждаш. А като не произвеждаш, няма какво да доставиш", обяснява Джипов. Според него заради ситуацията в Червено море цените ще останат високи още дълго време, но после ще се нормализират.

Компанията обаче е намерила своята формула. А с поръчките, които вече има за тази година, очакванията са 2024 г. отново да бъде успешна.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    quantumfoam avatar :-|
    quantumfoam

    Те дори не отливат въпросния метал, какво ги хвалите толкоз ?

    Нередност?
Нов коментар