🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Син карс" набира капитал през борсата за производство на електрически коли

Отложеното заради ковид миналата година листване на сегмента BEAM сега е планирано за средата на май

Собственикът на "Син карс" Росен Даскалов каза, че основният пазар ще бъде Западна Европа
Собственикът на "Син карс" Росен Даскалов каза, че основният пазар ще бъде Западна Европа
Собственикът на "Син карс" Росен Даскалов каза, че основният пазар ще бъде Западна Европа    ©  Син карс
Собственикът на "Син карс" Росен Даскалов каза, че основният пазар ще бъде Западна Европа    ©  Син карс
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Русенският производител на спортни автомобили "Син карс индъстри" подновява плановете си за излизане на борсата, които преди година бяха отложени заради пандемията. В средата на май компанията ще предложи 2 млн. акции с номинал 1 лв. всяка на сегмента за малки и средни предприятия BEAM, потвърди собственикът Росен Даскалов за "Капитал". Дружеството ще се фокусира върху производство на електрически автомобили за Западна Европа. Първите коли ще са за доставки в градска среда (т.нар. last-mile delivery).

Производството

Компанията има производствена база в Русе, където прави състезателни коли за аматьорските серии GT4. Там ще бъде организирано производството на шасита, части за купе и други компоненти за електрически автомобили, а самото сглобяване ще се прави в Германия. "Това ще улесни достъпа ни до пазарите в Западна Европа, накъдето сме се насочили и където повечето държави планират до 2030 г. да преминат изцяло на електромобили", обясни Даскалов. Той уточни, че разполага със собственост в Мюнхен, която ще се използва за представителен офис и точка на сглобяване в началото, а дейността там ще се ръководи от германската му компания L City Automotive.

По думите на Даскалов с наличната база в Русе компанията може спокойно да прави до 20 автомобила на ден. "Иновативното е, че използваме метода на матричното производство (matrix manufacturing), който позволява един ден да се прави една клетка с 2-3 робота и няколко човека, а следващия ден да се прави друга клетка - например носачи, шасита и т.н. Всичко се управлява от софтуер и промяната на параметрите на работа става много лесно", уточни той.

Инвестиции

Очакванията са в средата на май компанията да предложи на инвеститорите акции с обща номинална стойност 2 млн. лв., като те ще бъдат пуснати на сегмента "Пазар за растеж на МСП" (BEAM) на Българската фондова борса. "За момента не търсим по-големи суми, искаме да видим как ще тръгне пазарът", каза Даскалов и добави, че има интерес от български институционални инвеститори.

Набраният капитал ще се използва за дооборудване на производството в Русе. Компанията вече разполага с един робот, като целта е да бъдат купени още няколко, както и допълнителни машини за лазерно рязане. В сметката е включено и производството на 5 автомобила, които ще бъдат използвани с представителна цел. "Искаме да ги пуснем в няколко европейски държави, за да показват това, което правим", обясни Даскалов.

Продуктите

Компанията вече има разработен автомобил за градска среда, който е с пробег до 300 км и натоварване до 3.5 тона и може да се използва за зареждане на търговски обекти, куриерски услуги и т.н. Следващият вариант е с по-висока кабина (тип UPS) и ще бъде представен догодина. Предприятието планира да произведжа и електрически камиончета, като в момента приключва преговори с фирма извън Европа, от която да купува такива шасита. Има разработен и вариант със слънчеви панели, които по желание на клиента се поставят на товарното пространство и дават 30 до 50 км допълнително пробег на ден. В по-далечните планове пък влиза производството на градски автобуси. "Възнамеряваме на всеки етап след завършване на дадено производство да се насочваме към разработване на следващия продукт", уточни Даскалов.