Бизнесът на циментовия завод в Златна Панега расте и без инфраструктурни проекти

Компанията от гръцката група TITAN излиза на малка печалба. И инвестира в алтернативни горива

Заводът в Златна Панега вече е заменил близо 50% от горивата си с алтернативни, скоро и 70%
Заводът в Златна Панега вече е заменил близо 50% от горивата си с алтернативни, скоро и 70%
Заводът в Златна Панега вече е заменил близо 50% от горивата си с алтернативни, скоро и 70%    ©  Titan
Заводът в Златна Панега вече е заменил близо 50% от горивата си с алтернативни, скоро и 70%    ©  Titan
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Циментовият завод пуска инсталация за 7 млн. евро, която допълнително ще намали дела на твърдите горива.
  • Компанията увеличава приходите си през миналата година, но разходите също скачат.
  • Прогнозите за 2023 г. са за малък ръст въпреки липсата на инфраструктурни проекти.

Поскъпването на горивата и общата инфлация са създали трудности за циментовата индустрия през миналата година. Въпреки това "Златна Панега цимент", която е част от гръцката група TITAN, е успяла да подобри резултатите си и да излезе на минимална печалба. Това стана ясно при представянето на интегрирания доклад за 2022 г., който е деветият поред за българското дружество.

Извън финансовите данни заводът е успял драстично да свие консумацията на вода, подготвя соларен парк, а с въвеждането на нови технологии скоро ще може да замени 70% от горивата си с алтернативни. Голямото предизвикателство през тази година остава липсата на инфраструктурно строителство, но прогнозата все пак е за лек ръст на продажбите.

Финансови резултати

Като нелека от финансова гледна точка определи изминалата година изпълнителният директор на "Златна Панега цимент" Адамантиос Францис. "През 2022 г. цените на електроенергията се изстреляха, поскъпнаха значително и твърдите горива", коментира той. Въпреки това приходите на компанията се увеличават до 54.1 млн. евро (105.8 млн. лв. според отчета в Търговския регистър) спрямо 44.7 млн. евро предходната година. Част от това се дължи на повишаването на цените на продуктите в опит да се компенсират ескалиращите разходи. Благодарение на това печалбата преди лихви, данъци и обезценки (EBITDA) се покачва до 4.7 млн. евро и компанията отбелязва макар и малка нетна печалба (340 хил. евро) спрямо 2.2 млн. евро загуба за 2021 г.

През 2022 г. цените на електроенергията се изстреляха, поскъпнаха значително и твърдите горива.

Адамантиос Францис
Адамантиос Францис

Изпълнителен директор на "Златна Панега цимент"

Групата TITAN работи в 25 държави и има силно присъствие в 3 региона - САЩ, Югоизточна Европа и източната част на Средиземноморието. За 2022 г. приходите й са 2.3 млрд. евро, а заетите са 5.5 хил. души. Производството включва цимент, бетон, инертни материали и други продукти за строителството.

По-малко енергия и емисии

Още преди години българската компания започна да замества част от твърдите горива с алтернативни - основно пластмаси и автомобилни гуми, които вече представляват 46.4% от горивния микс и всички са събрани от местни източници. От миналата година заводът използва също слама и лавандула, като целта е делът на биомасата все повече да се увеличава, защото тя е въглеродно неутрална. Само през 2022 г. компанията е понижила въглеродните си емисии с 4%, а на групово ниво ангажиментът е да се постигне въглеродна неутралност до 2050 г. От това на практика зависи въобще бъдещето на циментовата индустрия.

"Златна Панега цимент" предстои да постигне още по-голям дял на алтернативните горива - до 70%. Това е целта на проекта за изграждане на инсталация за подаване на алтернативни горива на стойност 7 млн. евро, който започна през 2022 г. и в момента е на етап въвеждане в експлоатация. Проектът е финансиран от TITAN и е вторият по големина в рамките на групата за миналата година.

За да постигне 70% заместимост на традиционните горива, компанията изпълнява и редица други по-малки стъпки. Сред тях е проектът за използване на водород като катализатор на горенето, което прави дружеството пионер в рамките на групата TITAN и в България. Директорът на завода Милен Станоев обясни, че технологията е португалска и включва производството на водород на място чрез електролиза, като инвестицията е около 900 хил. евро. "Това намалява използването на горива и подобрява процеса на образуване на клинкер (междинната суровина за цимент - бел. ред.)", уточни той.

Слънце и вода

Данните от интегрирания доклад показват още, че през миналата година "Златна Панега цимент" е намалила с 8% разхода на електроенергия на тон клинкер. Разходът на вода на тон продукт пък се е свил с цели 33%. Въпреки че основните инвестиции в тази област са направени преди няколко години, по думите на мениждъра "Околна среда и устойчиво развитие" Екатерина Шилигарска през 2022 г. компанията е подобрила управлението на водите, което е довело до този резултат.

33%

се е свил разходът на вода на тон продукт през миналата година благодарение на по-добро управление на ресурса.

В момента дружеството изгражда собствен соларен парк за около 4 млн. евро, който ще осигури 15% от необходимото му електричество. Плановете са проектът да приключи до края на март следващата година, но според Францис е възможно 2-3 месеца забавяне. "Административните процедури са учудващо дълги. Все още чакаме разрешителни, иначе техниката е на място, можеше да бъде инсталирана", каза той. Паркът ще има капацитет от 5 мВт, който може да бъде удвоен през следващите две години. "Но първо искаме да видим какви са резултатите", добави Францис.

Прогнози

Донякъде изненадващо за самата компания, очакванията за 2023 г. са за ръст около 5% спрямо миналата година. "Това е доста учудващ резултат за нас, защото инфраструктурните проекти на практика са спрени", коментира Францис. Основният двигател на потреблението в момента е жилищното строителство. "Ковид също промени някои приоритети. Вече се строят по-малко бизнес сгради, има по-малко проекти за хотели и за развлекателната индустрия", добави той. Ако инфраструктурното строителство се отпуши, следващата година според него ще е по-добра.

Високи разходи и слабо строителство

Проблемите на пазара през миналата година не са подминали и другите два производителя на цимент в страната, макар че приходите им са нараснали. "Хаделберг матириълс Девня", както отскоро се нарича "Девня цимент" на германската група Heidelberg Materials, отчита скок в цените на енергоносителите и почти всички други материали и услуги. Това значително е повишило производствените разходи, като тези за горива са скочили тройно. Ръстът частично е бил покрит с умерено увеличение на продажните цени. Скъпите енергоносители са причина и за намалението на оперативната печалба с 5.7% до 34.8 млн. лв. Нетната печалба пада повече главно заради големи други приходи предходната година от квоти за емисии и дивиденти.

"Холсим България", която е част от швейцарската група Holcim и чийто завод се намира във врачанското село Бели извор, запазва продажбите си практически без промяна като обем, но ръст има като сума. От компанията отчитат рязко свиване на пътното строителство, което се е отразило на специализираните й продукти за това. При стандартните продукти има известен ръст, който до голяма степен от компанията отдават на логистичните проблеми при вноса на турски цимент, който подбива пазара последните години. Активното строителство в София, която е основен пазар, също е допринесло за крайния резултат.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар