🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Здрави сред болните

Фармацевтичният пазар бележи ръст от 10% за полугодието

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Пазар, който расте непрестанно 13 години. Дори когато другите сектори са болни. Постижението е на бизнеса с лекарства, който само за първото полугодие отчете ръст от 10%  спрямо същия период на миналата година. Увеличават се покупките във всички сегменти – лекарства със и без рецепта и хранителни добавки. Според анализа за периода на световната анализаторска компания за фармацевтичния бизнес IMS Health до края на юни през аптеките и болниците са продадени лекарства за 954 млн. лв. Една от основните причини за ръста е новият списък на медикаменти, които се заплащат от здравната каса, здравното министерство и болниците, и възможността общопрактикуващите лекари сами да назначават лечение на болни пациенти без допълнителна консултация със специалист.

Оригинално разместване

За първите шест месеца има и драстичното разместване в топ 10 на фармацевтичните компании по продажби. Лидер вече е производител на онкопродукти. Забележителното е, че за първи път през последните години компания за оригинални лекарства (собствено изобретение) заема първото място по продажби на пазара, като измества традиционния първи по пазарен дял в стойност в класацията на десетте най-големи производители. Според доклада на IMS Health през първото полугодие на тази година първи по пазарен дял вече е швейцарският концерн Roche, а досегашният лидер – исландската Actavis, която произвежда генерични лекарства (точни копия на оригиналните след изтичането на патента им), отстъпва на второ място. Изненадващо в топ 10 на фармакомпаниите има и още един нов участник – в нея влиза вече и AstraZeneca, която досега беше на 11-о място, а от десятката излиза Menarini. Според доклада повечето от компаниите бележат солиден ръст. Две от тях са с увеличение с около 50% на продажбите в стойност в сравнение със същия период на 2009 г.

По думите на Виктория Кукова, мениджър "Комуникации" на "Рош-България" резултатите им показват, че когато компанията предлага лекарства за тежки социално значими заболявания и се фокусира върху нуждите на клиентите и партньорите си, неминуемо се бележи ръст. Причината за първото място са продажбите на лекарства за лечение на рак, хепатит, анемия при бъбречни заболявания, грип и остеопороза, като почти всички от тях се плащат от обществени фондове. Лекарствата за тежки заболявания съставляват почти 85% от общите продажби на компанията, коментира Виктория Кукова.

Разместванията в класацията на фирмите през първото полугодие се дължат на няколко промени и е въпрос на време да се разбере дали тенденцията е трайна. "Първата причина е, че в новите лекарствени списъци (за тях плаща здравната каса, болниците и ресорното министерство - бел. авт.) бяха допуснати нови, скъпи медикаменти, които отдавна са познати на повечето европейски пациенти", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на IMS Health за България. Според него другото благоприятно обстоятелство е, че пред пациентите е паднала една от бариерите за достъп до лечение – от миналата година здравната каса даде възможност на общопрактикуващите лекари да изписват лекарства за определени диагнози, без преди това пациентът да посещава специалист. Това съкрати пътя на пациента до медикаментите и е причина за ръста в продажбите на лекарства с рецепта – само в аптеките той е 15% в стойност и достигна 623 млн. лв. "След като има ръст при намалена покупателна способност заради икономическата криза и въпреки ограничения ресурс за здравеопазване, колкото и да изглежда приятен на пръв поглед, той е символ на това, че в България все още има много неудовлетворени лекарствени нужди и че сме страната в ЕС, в която се падат най-малко пари на глава от населението за лекарства - 98 евро годишно (за сравнение - всички останали са от порядъка на 300-400 евро годишно), и в която държавата покрива едва около 35% от необходимите медикаменти вместо средноевропейските 85%", отбелязва д-р Трифонов.

Данните показват, че пациентите все повече ползват скъпи оригинални медикаменти – ръстът в продажбите им като брой опаковки е 8.3%, а като стойност – 17.4%. В момента съотношението на потреблението на генерични и оригинални лекарства е 52: 48 в полза на първите, но е твърде близко до равновесната точка. В същото време генеричните компании са продали над 4 пъти повече опаковки, за да стигнат стойността на опаковките на оригиналните медикаменти, които по правило са по-скъпи.

Невероятно, но факт

Учудващо е, че в криза пазарът на лекарства без рецепта и на хранителни добавки също бележи ръст – средно около 8.2% в стойност, но не и по опаковки. Очаква се на годишна база продажбите да достигнат общо 410 млн. лв. (ръст от 6% в стойност). Причината тук е по-скоро конюнктурна – през първата половина на миналата година кризата удари първо сегмента на хранителните добавки, от които пациентите прецениха, че могат да се лишат. Продажбите на медикаменти без рецепта също пострадаха до голяма степен, тъй като предишната зима беше сравнително мека и нямаше грипна епидемия. Така че тук нарастването тръгва да компенсира драстични спадове и пазарът все още се връща към старите си нива от 2007-2008 г. Най-продаваните медикаменти продължават да са срещу болка, а най-търсените добавки – мултивитамините.

Още по-малко аптеки

Въпреки че в здравното министерство са регистрирани общо 4032 аптеки, част от тях не са продали нищо през тази година. На практика броят на активно работещите обекти е около 3800 с тенденция до края на годината да достигне 3700. "На практика и сред тях има аптеки, които при стриктен контрол би трябвало да бъдат затворени, защото не отговарят на условията за съхранение на лекарствата", коментира Трифонов. Част от обектите пък ще отпаднат от пазара по икономически причини – оборотите им са малки, не предлагат цялата гама медикаменти, не работят със здравната каса и така клиентите им намаляват. От друга страна пък, всички аптеки бяха изключително затруднени от забавените плащания от здравната каса през този период от време и на практика трудно успяваха да се снабдят с всички необходими лекарства, защото кредитираха касата.

Преразпределение в дистрибуцията

Тази година се случи събитие, което целият бранш очакваше – продажбата на един от четирите най-големи дистрибутора. Става въпрос за покупката на дистрибутора "Хигия" от частен инвеститор, а впоследствие препродажбата му на групата около веригата аптеки "Марешки". Концентрацията на дейност продължава да е такава, че първите пет компании обслужват над 80% от пазара, но намаленият пазарен дял на "Хигия", който беше около 21-22% в стойност, а сега е 14.5%, просто се компенсира от увеличаване на поръчките на другите трима най-големи в сектора (виж таблицата).

IMS прогнозира, че през 2010 г. пациентите ще купят от аптеките лекарства за 1.5 млрд. лв., като само една пета от тях ще бъдат платени от здравната каса. Бюджетът й за тази година е 330 млн. лв. Проблем има и в болниците – очаква се те да използват медикаменти за 298 млн. лв., но там проблемът е, че клиниките продължават да дължат на дистрибуторите около 400 млн. лв. за лекарства и медицински консумативи и все по-трудно се издължават. Още повече че здравната каса намали плащанията към болниците и ги бави във времето и така допълнително затруднява възможността им да купуват медикаменти.

Към края на годината се очаква продажбите на медикаменти да бъдат за 1.85 млрд. лв. – впечатляваща сума, но далеч по-малка от пазара на цигари например, който е за 2.4 млрд. лв.