🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Nestlé признава, че голяма част от продуктите й не са здравословни

Презентация за висшия мениджмънт разкрива картината

Водата и млечните продукти имат по-добри резултати
Водата и млечните продукти имат по-добри резултати
Водата и млечните продукти имат по-добри резултати    ©  Reuters
Водата и млечните продукти имат по-добри резултати    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-голямата хранителна компания в света, Nestlé, признава във вътрешен документ, че повече от 60% от основните ѝ хранителни продукти и напитки не отговарят на "признатата дефиниция за здраве" и че "някои категории продукти никога няма да станат здравословни, колкото и да ги обновяваме", съобщава Financial Times.

В презентация, разпространена сред топ мениджърите в началото на тази година, достигнала до Financial Times, се казва, че само 37% от храната и напитките на Nestlé, с изключение на продукти като храни за домашни любимци и специализирано медицинско хранене, имат рейтинг над 3.5 по системата за здравни звезди на Австралия.

Австралийската система оценява храните до пет звезди и се използва в изследвания на международни групи като Access to Nutrition Foundation. Nestlé, която произвежда KitKat, нудели Maggi и Nescafe, описва прага 3.5 звезди като "призната дефиниция на здравето".

Около 70% от хранителните продукти на компанията не достигат този праг, се казва също в презентацията, заедно с 96% от напитките и 99% от портфолиото за сладкарски изделия и сладолед на Nestlé. Водата и млечните продукти имат по-добри резултати, като 82% от водите и 60% от млечните продукти достигнат прага от 3.5 звезди.

"Направихме значителни подобрения в нашите продукти, но портфолиото ни все още се представя по-слабо от установените дефиниции за здраве, в обстановка, в която регулаторният натиск и изискванията на потребителите скачат рязко", се казва още в презентацията.

Данните не включват бебешкото мляко, храните за домашни любимци, кафето и храните за хора със специфични здравословни проблеми. Това означава, че резултатът засяга едва около половината от общите годишни приходи на Nestlé (72.7 млрд. паунда). Информацията идва в момент на нарастващи опити за борба със затлъстяването и натиск за по-здравословно хранене навсякъде. Ръководителите в Nestlé обмислят възможностите си относно нови посоки по отношение на храненето и предстои да разкрият плановете си тази година.

Компанията е на път да промени и вътрешните си стандарти за хранене, известни като Nestlé Nutritional Foundation, които бяха въведени от бившия главен изпълнителен директор Питър Брабек-Летмат, който наричаше Nestlé "компания за хранене, здраве и уелнес".

Главният изпълнителен директор Марк Шнайдер призна, че потребителите искат по-здравословна диета, но отхвърли твърденията, че "преработените" храни, включително тези на Nestlé и други международни компании, са склонни да бъдат нездравословни, съобщава FT.

Презентацията обаче обръща внимание на продуктите на Nestlé като пицата с три меса DiGiorno, която съдържа около 40% от препоръчителната дневна доза сол и пеперони пицата Hot Pockets, която съдържа 48% от дневната доза сол на човек. Друг продукт, напитката San Pellegrino с вкус на портокал, получава "Е" - най-ниската оценка, налична при системата за оценяване Nutri-Score. Напитката съдържа повече от 7.1 грама захар на 100 мл.

Актуализация на хранителната и здравната стратегия

Nestlé заяви, че работи по проект, който да актуализира хранителната и здравната стратегия на компанията. "Разглеждаме цялото си портфолио, за да гарантираме, че нашите продукти отговарят на хранителните нужди на хората. През последните две десетилетия намалихме значително захарите и солта в нашите продукти, с около 14-15% само през последните седем години", заявява източник от компанията за Financial Times.

Марион Нестле (който не е свързан с компанията), гостуващ професор по хранителни науки в университета "Корнел", коментира, че Nestlé и конкурентите й трудно ще направят портфолиото си здравословно. "Работата на хранителните компании е да генерират пари за акционерите си и да го правят възможно най-бързо в максимално големи количества. Те ще продават продукти, които достигат до масовата аудитория и се купуват от възможно най-много хора - а това е нездравословната храна", казва тя пред FT.

"Nestlé е изключително умна компания, поне от срещите ми с хора, които са в техните научни отдели, но имат истински проблем - учените работят от години, за да се опитат да разберат как да намалят съдържанието на сол и захар, без да променят вкусовия профил на продуктите, и познайте - това трудно се постига", посочва тя.

Възходът на здравословното хранене

Някои продукти, които се възприемат като здравословни, например алтернативите на месото на растителна основа, са области на силен растеж за производителите на храни. Nestlé продаде няколко от своите подразделения, които произвеждат нездравословни продукти като например 60-процентния си дял в производителя на колбаси Herta през 2019 г.

Компанията беше класирана най-високо сред големите производители на храни и напитки в индекса за "насърчаване на по-добри диети за 2018 г.", съставен от Access to Nutrition Foundation, въпреки че фондацията предупреди, че "всички компании трябва да направят много повече".

Nestlé заявява: "Вярваме, че здравословната диета означава да се намери баланс между благосъстоянието и удоволствието. Това включва наличието на известно място за нездравословни храни, консумирани умерено. Нашата посока не се е променила и е ясна - ще продължим да правим храната си по-вкусна и здравословна". Как обаче ще го направят след разкритията от презентацията е под въпрос.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • - 1
    • + 4

    Дискретна реклама, която остава неразбрана, ако се съди по коментарите под статията. Като че ли хората предпочитат направо да скочат в дълбокото с вафла "Бачо Киро", вместо някой да слага в едно изречение "здравословни" и "десерти". Все пак, големите компании са тези, които първи отговарят на потребителските настроения за по-здравословни храни.

    Нередност?
  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 3
    • + 1

    Аз обичам синьо сирене, лятото с яблъки, орехи, грозде и някое филенце ммм. Така де, сиренето на 100г съдържа също 60% от нужната сол на ден, ама не ми е зле. Дано не погнат производителя на сиренето за нездравословни храни, че страшно...
    пс. И луканката и сушените меса и те доста сол имат, ама пак не ми е зле.

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 3

    Не, не ми се вярва. Сигурно са се объркали. За новата им реклама, Nestle могат да вземат песента на Иво Димчев "Какво като съм дебела, да не съм умрела?!?", и всичко отново ще бъде наред.

    Нередност?
  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 2

    Вафлите никога няма да са полезни, но поне могат да се постараят за млечните продукти и други неща, които не са вредни по дефиниция. По мое мнение големите концерни никога няма да изкарат нещо качествено там, защото няма да осигури растеж за акционерите.

    Нередност?
  • 5
    forest avatar :-|
    Forest
    • + 2

    потребителите не четат вътрешни документи, те са заляти от реклами в медиите в които всичко е здравославно :-)

    Нередност?
  • 6
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov

    Не е нужно някой от екрана да ви казва какво и по колко да хапвате. Имате глави на раменете - мислете. Всеки сам е господар на собственото си здраве...

    Нередност?
  • 7
    fbr45306322 avatar :-?
    MyTwoCents

    „82% от водите ... достигнат прага от 3.5 звезди“

    И какво означава, че 18% от водите са неждравословни?!? Вода?

    Освен ако броят за нездравословна газираната вода.

    Нередност?
Нов коментар