🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Alibaba срещу Tencent: битката за доставките в електронна търговия в Китай

Що се отнася до логистиката, китайските технологични гиганти поемат по различни пътища

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През 2019 г. Ричард Лю заяви пред куриери, работещи за JD.com, че основаният от него китайски гигант за електронна търговия ще отмени основното им заплащане след загуба от 2.8 млрд. юана (438 млн. долара) през предходната година, 12-ата поредна година на червено за компанията. Куриерите щяха да получават само комисиона за доставките. Ако компанията не намали разходите си, предупреждаваше Лю, ще фалира след две години.

Далеч от колапса, две години по-късно JD Logistics, подразделението за доставки на JD.com, жъне успехи благодарение на бума в китайската електронна търговия. Приходите на компанията майка са скочили с 39% на годишна база през първото тримесечие до 203 млрд. юана. На 26 май Pinduoduo, нов конкурент, който също предлага на клиентите доставка от куриери на JD Logistics, отчете тримесечни продажби от 22 млрд. юана, 239% ръст на годишна база.

Държавното пощенско бюро на Китай очаква логистичните компании да доставят над 100 млрд. колета тази година, два пъти повече от 2018 г. Общите разходи за логистика в Китай се очаква да достигнат 16 трлн. юана през 2021 г. и да надхвърлят 19 трлн. юана до 2025 г. Това би превърнало страната в най-големия пазар в света. Логистичният бизнес също така е избегнал най-лошото от репресиите срещу големите китайски технологични компании, които претърпяха имена като Alibaba и Tencent (която притежава голям дял в JD.com) - те бяха взети на прицел от комунистическите власти заради нарастващата им мощ.

Интерес от инвеститорите

Местните и чуждестранните инвеститори инвестират в индустрията, казват юристи, работещи по сделки с такъв бизнес. JD Logistics привлича инвестиции от големи частни инвестиционни компании като Sequoia China и Hillhouse Capital. Жуженето на пазара около фирмата е толкова енергично, колкото и темпото, с което нейните 190 хил. работници изпълняват и изпращат поръчки. На 21 май тя събра 3.2 млрд. долара във второто по големина първично публично предлагане в Хонконг тази година. Акциите ѝ започнаха да се търгуват на 28 май. Привържениците на компанията залагат, че нейният подобен на Amazon подход за създаване на напълно интегрирана мрежа за доставки има по-голяма възвръщаемост от подобно предложение на SF Express, по-стабилен оператор, подобен на FedEx, или конкурентния модел, защитен от Alibaba, който се срина за една по-разпределена система.

JD Logistics е единствената голяма китайска услуга за доставки, която се появява от фирма майка в електронната търговия. През 2017 г. компанията се отдели от JD.com, отчасти за да може да приема поръчки и от други онлайн търговци. Тя все още доставя по-голямата част от пратките на JD.com, но голяма част от приходите ѝ сега идват от поръчки извън групата. Притежавайки голяма част от своите технологии, камиони и складове и директно наемайки персонал, фирмата успя да осигури по-кратко време за доставка, като същевременно следи и качеството. Тя управлява най-голямата интегрирана логистична система в Китай, обхващаща цялото пътуване на един товар, както и напълно автономен център за изпълнение в Шанхай и превозни средства без шофьор.

Системата може да се обърне и обратно, като изпраща обратна връзка от клиентите до продуктовите дизайнери, което, твърдят от JD Logistics, помага да се произвеждат по-добри продукти и да се укрепват марките.

Друг модел

Сравнете това с Cainiao, в който Alibaba има контролиращ дял. Компанията не притежава много от логистичните активи в своята мрежа. Вместо това позволява на около 3 хил. логистични компании, наемащи около 3 млн. куриери, да се включат в платформата ѝ. Целта ѝ е да интегрира и рационализира огромните ресурси за доставка, които вече съществуват в Китай, вместо да изгради свои собствени. Компанията се обедини с повечето големи логистични услуги и получи инвестиции и от тях. Alibaba от своя страна е закупила миноритарни дялове в няколко големи оператора като средство за упражняване на по-голямо влияние върху индустрията. Cainiao не е публична компания и не разкрива много оперативни подробности и как точно печели пари.

По отношение на приходите, както JD Logistics, така и Cainiao изостават от SF Express. Подобно на JD Logistics, SF Express управлява собствена мрежа. Компанията все още води пазара на доставки с "определена във времето" услуга, която изисква куриерите да вземат и оставят колети по бърз, предварително определен график. Подобно на FedEx в САЩ, но за разлика от JD и Cainiao, тя не е произлязла от дигиталната индустрия, така че ѝ липсват технологичните умения на нейните конкуренти.

Кой модел ще излезе победител в крайна сметка ще зависи от това кой най-добре контролира разходите си, смята Ерик Лин от швейцарската банка UBS. На JD Logistics може да им се наложи да намалят цените си допълнително, тъй като се опитват да обхванат повече бизнеси извън JD.com. Анализаторите прогнозират, че компанията може да загуби общо 12 млрд. юана през следващите три години и да реализира печалба едва през 2024 г. SF Express харчи сериозни средства, за да се опита да постигне технологичните възможности на JD и Cainiao. Цената на акциите на доставчика е спаднала почти наполовина, откакто издаде предупреждение за печалба през април; през първото тримесечие се очаква да отчете нетна загуба от поне 900 млн. юана. Инвестиционната банка Jefferies посочва проблемите на SF Express като ясен знак за продължаваща ценова война.

В дългосрочен план бизнес моделът на Cainiao може да позволи на компанията да поддържа разходите под контрол, но засега се смята, че и тя има проблеми с ограничаването им. Подобно на своите конкуренти, Cainiao трябва да отблъсне новите специализирани конкуренти, предлагащи ниски цени в области като доставки на охладени продукти или такива до входната врата. Средните цени на доставките в САЩ са се увеличили с около 5% годишно през последните години според брокерската компания Bernstein. В Китай те падат средно с 10% през последното десетилетие. Тъй като онлайн купувачите в Китай получават своите стоки все по-бързо, може да се наложи инвеститорите да се подготвят да чакат по-дълго, докато техните логистични мрежи доведат до възвръщане на инвестициите.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар