НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Топ 20 на търговците на техника: Растеж през мрежата

Пандемията се отрази положително върху продажбите на няколко категории продукти, както и на онлайн сегмента

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Пандемията се отрази положително върху продажбите на няколко категории продукти, както и на онлайн сегмента.
  • Уредите и електрониката, продадени от топ 20 през 2020 г., са за почти 2 млрд. лв.
  • Очакванията са и тази година приходите да са добри заради работата от вкъщи и спортните събития.

Въпреки очакванията от миналата година, че пазарът на техника и електроника ще отчете за първи път спад от години, 2020 се оказа добра за търговците в сектора. Продажбите на дребно продължиха да растат, а причините са няколко. Въпреки затворените магазини в моловете през пролетта и есента на миналата година, онлайн търсенето се увеличи в пъти в онзи период, като в този сектор почти всички бяха подготвени и търгуваха през сайтовете си.

Пандемията стимулира съществено отделни категории продукти. Заради дистанционната работа и обучение покупките на компютърна техника преживяха бум. Отделно въпреки първоначалните опасения в индустрията заради по-дългия си престой в домашни условия много потребители решиха да правят ремонти и да се обзавеждат с нови домакински уреди и бяла техника. Така миналата година се оказа с растеж. Приходите на водещите 20 компании достигат 1.98 млрд. лв., с над 10% повече от 2019 г., според секторната класация на "Регал" за най-големите търговци на дребно на електроника. Ако обаче се изключат няколко екстремно растящи компании (като "Емаг" и "Мира тел"), както и такива без данни за търговия на дребно за предходната година, растежът се свива наполовина до около 5%.

Пазарът расте и само три компании в топ 20 отчитат спад на продажбите си на дребно. Данните на "Регал" не потвърждават прогнозите на консултантската компания Euromonitor, която очакваше секторът да отчете спад до обща стойност 1.5 млрд. лв. през миналата година.

Годината носи и по-добри печалби. Нетният марж на дружествата в класацията е 8.8%, но той е завишен от резултатите на телекоми и на веригата "Техномикс", която е продала свой дълготраен актив за почти 9 млн. лв.

Класацията

"Регал 100" е специален проект на "Капитал", който подрежда най-големите търговци на дребно в България и дава поглед върху развитието им през изминалата година. Освен основната класация на топ 100 в ритейл сектора в следващите седмици в capital.bg и на страниците на "Капитал" ще откриете и няколко секторни разреза - топ 30 търговци за храни и напитки, топ 20 търговци на битова техника, топ 10 на веригите аптеки и топ 10 на търговците на козметика, топ 40 търговци на стоки за дома и топ 50 търговци на облекло и обувки. За първи път тази година в проекта е включена и специална класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България.

Топ 3

Заради необичайната година за първи път има разместване и в топ 3 на водещите търговци. Докато досега това винаги бяха трите големи вериги за техника, сега една от тях отстъпва място на телеком, което ясно показва все по-голямата роля на операторите в продажбите на електроника. Лидерът обаче от години е един и същ и не спира да расте. "Технополис" отчита растеж над 7% до оборот 541 млн. лв. Според съсобственика на веригата Божидар Колев потребителите са продължили да пазаруват и през пандемичната година, като тенденцията се запазва и през тази година (виж карето). Веригата е представена в 26 града и заедно с "Практикер", което е със същия собственик, е сред най-големите търговци в страната. Подробната справка на дружеството показва, че най-продаваната група стоки са домакинските уреди - за почти 200 млн. лв., следвана от смартфоните - за почти 140 млн. лв., и телевизори - за почти 130 млн. лв.

Подгласникът в подреждането "Техномаркет" през последните две години успя да спре спада в оборота си, започнал след придобиването на веригата от свързани с Делян Пеевски компании, и стабилизира бизнеса си (големите дългове към ББР остават), макар и той да е в пъти по-малък от "златните" години на веригата, когато продажбите й достигаха над 800 млн. лв. През миналата година приходите от търговия на дребно са нараснали до 227 млн. лв.

На трето място за първи път се настанява телеком. "А1 България" измества константното присъствие на веригата "Зора" сред водещите три търговеца, след като продажбите на оборудване на оператора скачат леко до 202 млн. лв. Официалният отчет на A1 Telekom Austria Group дава близки приходи от продажба на оборудване 107 млн. евро (209 млн. лв.).

ТОП 3

"Технополис България"

"Технополис България" е създадена през 1992 г., когато едноличният й собственик "Видеолукс холдинг" отваря първия си магазин в София. Съсобственици на компанията са Божидар Колев и Тодор Белчев. Днес групата има 33 магазина в България, от които 7 са в София. Приходите на "Технополис" през последните години постоянно растат, като за 2020 г. са достигнали 541 млн. лв., със 7.3% повече от 2019 г. Служителите й са нараснали леко през 2019 г. до 1782 души.

"Техномаркет България"

"Техномаркет България" оперира на българския пазар от 1992 г., като първоначално тогавашната компания майка "К енд К електроникс" на Николай Китов и Христо Кусев внася електроника. Първият магазин под марката "Техномаркет Европа" е отворен през 1999 г. През последните години контролът над "Техномаркет" се смени няколко пъти - от фирми и хора, близки до Цветан Василев, през завръщането на Китов в групата съдружници, през компания под шапката на "Благоевград БТ" до днес, когато основен акционер в нея е фирма на двама от мениджърите на компанията - "Маркет инвестмънтс", работили в други дружества на депутата Делян Пеевски.

През последните години приходите на веригата намаляваха, но през 2019 и 2020 г. те растяха, като за последната са се покачили с 5% до 227 млн. лв. Магазините в момента са общо 46 - най-широката мрежа в страната. Служителите на веригата са намалели леко през миналата година, но през тази отново растат до около 530 души.

"А1 България"

Телекомът е най-големият мобилен оператор в България с малко над 3 млн. абонати. Той е част от австрийската A1 Telekom Austria Group, а приходите му за 2020 г. надхвърлиха 1 млрд. лв. Продажбите на техника на дребно са достигнали рекордните до този момент 202 млн. лв. Компанията предлага най-различна електроника с плановете си - смартфони, лаптопи, телевизори, конзоли, смарт аксесоари, джаджи за умен дом и др.

Телекомите като фактор

Всъщност операторите са съществена част от класацията на "Регал", като и трите големи телекома отчитат покачване на продажбите си през 2020 г. Обяснението е лесно - те са най-големият канал за продажба на смартфони на българския пазар (над 70% от продажбите на телефони минават през тях), а през последните години значително разшириха предлаганите продукти с повече лаптопи, телевизори, джаджи и аксесоари. И трите имат и онлайн магазини, които през 2020 г. растяха заради пандемията. Приходите на трите големи оператора са общо 534 млн. лв., над една четвърт от топ 20.

Играчи на пазара са и веригите хипермаркети, като в тазгодишния топ 20 има два представителя - Kaufland и Metro. Първата е увеличила продажбите си на техника, а втората леко ги е намалила. Но този сегмент държи относително малък дял от общите им приходи.

Традиционните играчи

Веригите магазини за техника, през които българите дълги години си купуваха уреди и джаджи за дома, остават основният канал за тези стоки. Но по много причини посещенията във физическите обекти намаляват, което кара компаниите да инвестират все повече в онлайн бизнеса. Той расте при всички, но с различни темпове. В топ 20 остават основните пет вериги - освен "Технополис", "Техномаркет" и "Зора" тук са и "Техномикс" и "Техмарт". От "Зора" посочват в отчета си, че пандемията е попречила на дружеството да отбележи ръст в приходите, като веригата не е откривала нови обекти през годината. Затова пък има скок в печалбата, а дружеството е ползвало различни държавни ковид мерки, включително и по заем. "Техмарт" се развиваше с бурни темпове в последните години, но явно пандемията се е отразила по-значително на физическите продажби, защото продажбите на дребно са намалели през миналата година с 37% до 33.6 млн. лв. В същото време това не се е отразило на общия бизнес на компанията майка "Магнум Д", чиито приходи са нараснали с 5% до 153 млн. лв. Причината е, че основната дейност на групата са внос и продажби на едро за други играчи на пазара, а има вероятност и за непълнота в справката за продажби на дребно.

Онлайн бум

През последните години онлайн продажбите на техника и електроника растяха постоянно, но пандемията послужи като допинг. Търсенето се е увеличило, което се вижда и от чистите интернет търговци в класацията. Абсолютният лидер тук е еMAG, чиито приходи са скочили почти двойно до 122 млн. лв., като това е най-растящото дружество в топ 20. От компанията, която в България работи през дружеството "Емаг интернешънъл", заявиха пред "Капитал", че най-значителен растеж са имали пречиствателите на въздуха, гейминг аксесоарите и компютрите. През миналата година групата отвори и първия си физически обект. Но все още отчита загуба, макар и смаляваща се.

Онлайн търговци като laptop.bg и ozone.bg също постигат рекордни години заради нарасналото търсене на лаптопи и забавления. При "Озон" годината беше на придобивки - след като купи Pulsar, пое бизнеса на PCStore.bg, както и на сайта за бебешки стоки Baby.bg и завърши нов склад за 4 млн. евро.

Един от популярните магазини в София - Plesio, също регистрира значително увеличение на интернет продажбите си, съобщиха от компанията.

Очакванията в сектора са продажбите на техника да отчетат повишение и през тази година. Търсенето на IT продукти заради продължаващата работа от дистанция все още е налице, хората отчасти се завърнаха и в магазините, а през тази година имаше две големи спортни събития, които са стимулирали продажбата на телевизори. Така че 2021 също може да е година на растеж.

Божидар Колев, съсобственик на "Технополис":

Най-голям растеж има при IT техниката

Годината беше добра за сектора, защото по време на пандемията хората започнаха да обзавеждат дома, градината си, хоум офиса. Най-голям растеж има при IT техниката заради дистанционната работа и обучение - на първо място лаптопите, но и настолните компютри и принтери. Пандемията имаше отражение и върху гейминга. Донякъде неочаквано имаше растеж и при кухненската техника, защото потребителите повече готвеха. Суперевтините кредити също помогнаха за повечето продажби. Тази година е още по-добра. Има недостиг на някои стоки, но ги решаваме с презапасяване. Много се объркаха веригите на доставка. Има повишение на цените, което обаче е плавно.

Силвиу Гугуи, управител "еMAG България":

Ще отчетем същия растеж и през тази година

Растежът в нашия сектор е една от тенденциите на 2020 г. заедно с повишения брой онлайн плащания. Адаптацията към работа, обучение и забавления от дома покачи интереса към определени категории продукти, като електрониката беше начело сред тях. eMAG отговори на това търсене и продажбите надминаха първоначалните ни очаквания. В IT категорията лаптопите и настолните компютри отчетоха растеж с 90%, а в мобилните продукти умните устройства са нагоре със 100%. В потребителската електроника най-големият растеж беше при гейминга и гейминг аксесоарите - над 150%. При домашните уреди най-търсени бяха пречиствателите на въздуха със скок 340%. В едрата бяла техника продажбите на перални и сушилни се повишиха с 40%, а при малките кухненските електроуреди - с 60%. В категория "Здраве и красота" на първо място бяха електрическите четки за зъби, чиито продажби нараснаха с 80%. Много от промените заради пандемията се превръщат в дългосрочни тенденции и по тази причина очакваме подобен растеж във всички продуктови категории на електрониката.

Николай Тотов, маркетинг директор на Plesio:

2020 г. беше изключително успешна за нас

От една страна, сме облагодетелствани от продукта ни, който беше абсолютна необходимост в условия на пандемия и работа и училище от вкъщи. От друга страна, преодоляхме успешно предизвикателства като кризата с доставките, която продължава и в момента. Всички продукти, които позволиха дистанционна работа и обучение, се радваха на интерес. Започна се със засилено търсене на лаптопи и мрежови продукти, постепенно търсенето прерасна към периферия като слушалки, уеб камери и графични таблети. На по късен етап, когато хората осъзнаха, че ситуацията ще продължи дълго време, започнаха да обръщат внимание на ергономията и оборудваха цялостни работни места у дома. Позитивни са очакванията ни и за настоящата година, макар затрудненията с веригите на доставки да не се очаква да бъдат решени скоро. Напротив, ситуацията се усложнява. Към момента поръчки се приемат и за лятото на следващата година при някои наши доставчици.