🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 30 на веригите за бързооборотни стоки: Всички купуват храни и напитки

В ковид годината продажбите в сектора растат с 11%, а за първи път сред лидерите в сектора влиза онлайн търговец

Kaufland е номер едно в класацията по приходи за 11-и пореден път. Оборотът на веригата с храни и напитки расте с над 6%
Kaufland е номер едно в класацията по приходи за 11-и пореден път. Оборотът на веригата с храни и напитки расте с над 6%
Kaufland е номер едно в класацията по приходи за 11-и пореден път. Оборотът на веригата с храни и напитки расте с над 6%    ©  Надежда Чипева
Kaufland е номер едно в класацията по приходи за 11-и пореден път. Оборотът на веригата с храни и напитки расте с над 6%    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • В ковид годината продажбите в сектора растат с 11%.
  • Приходите на веригите супер- и хипермаркети се увеличават, а на магазините, които разчитат на туристи и пътници, намаляват.
  • За пръв път онлайн търговец е сред големите 30 при бързооборотните стоки.

Пандемичната 2020 г. е била относително добра година за тридесетте най-големи търговеца на храни и напитки в България като цяло. Приходите им от продажби на бързооборотни стоки нарастват с 11% спрямо предходната година до 6.4 млрд. лева. Общите им приходи от продажби намаляват с 9.8% до 9.58 млрд. лева. Ако обаче от топ 30 се извадят двете вериги бензиностанции, чиито продажби идват от горива, се оказва, че при търговците, фокусирани върху храните и напитките, се наблюдава ръст 5%. През миналата година просто горивата бяха много евтини и се търсиха слабо, а и продажбите в кафенетата и ресторантите, които бяха затваряни и ограничавани заради COVID-19, логично се свиват.

Не при всички търговци обаче картината е розова. В три сегмента има спад, продиктуван най-вече от мерките срещу пандемията и ефектите от тях. Намаляват приходите на веригите, ограничени в морските курорти, на търговците с акцизни стоки, които залагат на оживени локации като летища, метростанции, молове. Свиват се и продажбите на храни във вече споменатите вериги бензиностанции, които са зависими от мобилността на хората.

Петте класически вериги начело на класацията на търговците на бързооборотни стоки на "Регал" всъщност са на първите пет места и в ранглистата на ритейлърите от всички сектори в "Капитал 100". От общите продажби там 63% са генерирани от осем вериги хипер- и супермаркети.

Класацията

"Регал 100" е специален проект на "Капитал", който подрежда най-големите търговци на дребно в България и дава поглед върху развитието им през изминалата година. Освен основната класация на топ 100 в ритейл сектора в следващите седмици в capital.bg и на страниците на "Капитал" ще откриете и няколко секторни разреза - топ 30 търговци за храни и напитки, топ 20 търговци на битова техника, топ 10 на веригите аптеки и топ 10 на търговците на козметика, топ 40 търговци на стоки за дома и топ 50 търговци на облекло и обувки. За първи път тази година в проекта е включена и специална класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България.

За пръв път е-тейлър в топ 30

Безспорният рекордьор по ръст на приходите през 2020 г. в топ 30 е онлайн супермаркетът eBag. Той е първият е-търговец в топ 30 на бързооборотните стоки досега. Влиза в класацията едва на петата година от съществуването си. Това е пробив, макар позицията му да е 28-а, а приходите му да са едва 0.44% от общите в класацията.

В пандемичната година оборотът от бързооборотни стоки на "Кънвиниънс", дружеството зад eBag, нараства трикратно - от 6.9 млн. лева на 28.3 млн. лева. Компанията все още е на загуба, но тя леко се свива - от 1.96 млн. лева за 2019 г. на 1.7 млн. лева за 2020 г. За миналата година служителите са увеличени 2.5 пъти, като в края й те са 246.

Първоначално еBag тръгна като партньор на веригата "Фантастико", но от 2018 г. се отдели и работи самостоятелно. Отвори собствен логистичен склад и после го разшири. Поднови софтуера си. Увеличи автомобилния си парк с коли на лизинг. Междувременно непрекъснато разширяваше портфолиото си - в това число и с фермерски продукти. Първо доставяше само в София. После добави Перник, а от година работи и в Пловдив. През 2022 г. планира да стъпи на Черноморието, като за целта ще отвори склад и във Варна. Амбициозната цел е да удвоява приходите си през всяка година през следващите няколко.

Развитието на eBag се финансира с дялови участия. Основателят Иван Александров е мажоритарен собственик. Миноритарни дялове имат и фондовете Eleven, HR Capital, MFG Invest, както и партньорът му Ивайло Караманолев. През юни 2020 г. и чешкият онлайн магазин Rohlik инвестира първо 500 хил. евро, а през март тази година и още толкова. С това делът му в eBag достигна 7.63%. Акциите на чешкия партньор са и с право на евентуално последващо придобиване на компанията.

По оценки на еBag делът им от онлайн пазара на хранителни стоки в България е 70%. Това означава, че в обозримо бъдеще е малко вероятно е-тейлърите в класацията да станат два.

Добра година за класическите хипер- и супермаркети

Годината е била успешна за класическите вериги хипер- и супермаркети донякъде и благодарение на това, че повечето от тях развиха и онлайн продажби. Национално представените търговски вериги са с ръст почти колкото средния за топ 30, а софийските търговци леко го надвишават.

Търговските вериги в Южна България се открояват с ръст в продажбите на стоки два пъти над средния, а тези в Северна България - с ръст два пъти под средния. Добре се представят и веригите за продажба на месо, които в топ 30 са две - една в Северна и една в Южна България.

Стабилност при национално представените вериги

Големите национално представени търговски вериги в страната остават Kaufland, Lidl, BILLA, Metro, Т-Market. Заедно петте компании генерират 71% от общите продажби на стоки в топ 30. Делът им спрямо миналата година е с по-малко от процентен пункт нагоре.

Kaufland е номер едно в класацията по приходи за 11-и пореден път. Lidl скъсява дистанцията, но все още е с една пета под оборота на лидера. Двете вериги, собственост на Schwarz Gruppe, имат общ дял 40.6% от продажби на стоки в топ 30.

В групата спад се наблюдава само при "Метро кеш енд кери", чиито основни категории клиенти са хорека каналът и офисите, а пандемията удари и двете. При "Билла" има спад в общите продажби, но ръст в приходите от продажби на хранителни стоки. Най-голям и през тази година е растежът на Т-Market, следвани от Lidl.

С национално покритие е и веригата руски гастрономи "Берьозка", която през 2020 г. за първи път влиза в топ 30 - на тридесето място. Ръстът й е съпоставим с този на Т-Market.

Като цяло шестте вериги с национално покритие имат 5.5% среден ръст в приходите от продажби и 11.9% увеличение на приходите от продажба на храни и напитки.

Kaufland (1) запазва темпа си на растеж от последните две години и завършва 2020 г. с приходи 1.74 млрд. лева, което е с 5.5% повече спрямо 2019 г. Приходите от продажби на храни, напитки и цигари са 1.59 млрд. лева и ръстът при тях е 6.5%. През миналата година ритейлърът откри 60-и хипермаркет в страната и обнови 12 от вече съществуващите си обекти. За тази е планирано да бъдат инвестирани още над 120 млн. лв. в нови обекти и в модернизиране на съществуващи. Пазарният лидер започна и онлайн продажби с партньори в четири града. Печалбата на "Кауфланд България енд ко" нараства с 11% до 85 млн. лева при ръст 6.6% предишната година.

През 2020 г. приходите от продажба на хранителни стоки на Lidl (2) се увеличават с 18.7% до 1.01 млрд. лева. Общият оборот, който през 2019 г. прескочи границата от 1 млрд. лева, вече достига 1.36 млрд. лева, което е ръст 16.5%. Скокът е по-слаб в сравнение с 2019 г., когато беше 23%, но над предходните две години, когато гравитираше около 12%. Постигнат е в година с 15% спад на клиентите заради антиковид мерките. През 2020 г. Lidl откри шест нови магазина и в края й работи със 105 обекта в 48 града. През 2021 г. е планирано да бъдат отворени още пет - в София, в големи градове и в Троян. В плановете за модернизиране влизат двуцифрен брой магазини. Печалбата на "Лидл България енд ко" нараства с 59% до 65.7 млн. лева при ръст 40.5% предходната година. Увеличен е и персоналът.

Приходите от продажби на BILLA (3) през 2020 г. намаляват леко - с под процентен пункт - до 804 млн. лева. Но оборотът с храни се увеличава с 23.5% до 855 млн. лева. Числото е по-голямо от общите приходи, доколкото в него влизат ДДС и акциз. През годината международната верига с най-голям брой магазини в България продължи да разширява мрежата си - отваря четири нови обекта и обновява десет. За 2021 г. са планирани десет нови магазина в големи градове и нови реновации. От компанията споменават, че ще търсят възможности да растат и чрез придобиване на обекти. При онлайн продажбите търсят партньор, като планират до три години да развият свой собствен модел за електронна търговия. BILLA излезе на загуба преди три години. През 2020 г. тя е на минус с 15.6 млн. лева. Персоналът е намален със 117 служители и е 4769.

През 2020 г. приходите на MЕTRO (4) намаляват с 10.7% до 767.7 млн. лева. Спадът при продажбите на хранителни стоки е по-малък - 1.6% до 713.2 млн. лева. За сравнение - предишните две години приходите нарастваха с 1-3%, най-вече заради развитието на асортимент и услуги за хорека сектора. От компанията коментират, че въпреки ефекта на антипандемичните мерки върху основните им клиенти са успели да балансират разходите си, да запазват служителите си и да поддържат стабилни приходи. Печалбата се свива минимално - с около 2% до 17.9 млн. лева. Онлайн продажбите леко нарастват, но все още са с малък дял от общия бизнес на компанията.

За пета поредна година приходите на Т-Market (7) нарастват с двуцифрен процент. През 2020 г. те се увеличават с 23% до 395.7 млн. лева. С толкова нарастват и приходите от продажба на хранителни стоки. Това е най-големият ръст не само след петте най-големи вериги за бързооборотни стоки в България, но и сред всички дружества на Maxima Grupe, която работи също в Литва, Латвия, Естония и Полша.

Принос за резултата вероятно има и фактът, че през август 2019 г. Maxima нае дългосрочно 11-те магазина на пловдивската верига "Триумф" и се зае да ги преустрои, ребрандира и пусне в експлоатация на етапи. През същата година бяха открити осем нови магазина и в края й T-Market имаше 82 магазина в 38 града. През 2020 г. веригата отвори още шест магазина, като през април тази година обектите й вече са 89 в 44 български града. Продажбите на съществуващите магазини се увеличават с 5.6% по данни от компанията.

Друга предпоставка за крайния резултат е, че още през април 2020 г. Т-Market започна онлайн продажби - първо в София и околностите, а по-късно и в Пловдив.

През 2020 г. "Максима България" най-после излиза на печалба - 1.33 млн. лева. От веригата го обясняват с по-големите икономии от мащаба и с ефективния контрол на разходите.

Дебютантът в класацията - веригата руски гастрономи "Берьозка" (30), има мрежа от 53 магазина в 19 български града. Веригата тръгва през 2009 г. от Варна като семейно предприятие. Сега там магазините й са шест. В София са 25, в Пловдив - четири, а в Бургас - три. Развива дейност и в Букурещ. Внася голяма част от асортимента си. Разполага със складове. През 2012 г. започва и собствено производство и вече има три цеха за храни. В магазините има и топли точки с тестени изделия, сандвичи, кафе, сокове.

С равни дялове в "Берьозка - България" са Виктор Бакуревич и Светлана Самокиш. Приходите на дружеството от продажба на хранителни стоки за 2020 г. са 26.7 млн. лева, или с 25.25% повече спрямо предходната година. Сходен е и общият ръст в приходите. Печалбата почти се удвоява до 1.35 млн. лева. Служителите са 136 души.

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на пазаруването, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да купите от тук.

Ръст над средния при търговците в София

Средният ръст на петте софийски вериги, представени в класацията, е 13% - малко над средния за топ 30. Нарастват продажбите на всички вериги, но най-вече на по-малката локална верига "Промаркет". Всички те заедно имат 11.7% дял от продажбите в класацията.

Безспорният софийски лидер - "Фантастико" (5), компания в топ 5 на сектора, е позиционирана в по-високия сегмент като цени и качество. Вероятно това е причината в годината на пандемията, когато мнозина следяха по-внимателно разходите си, ръстът в продажбите й да е малко под обичайния. През 2020 г. той е 8% при 9-12% през последните две години. Приходите от продажби на стоки нарастват с 10.6% до 559.5 млн. лева.

Печалбата на компанията се свива с 16% спрямо предходната година и е 22.4 млн. лева. Обяснението най-вече е в това, че "Фантастико" е в експанзия и финансира разрастването си със собствени средства. През 2019 г. в търговската мрежа са инвестирани 35 млн. лева, а през 2020 г. - нови около 34 млн. лв. В края й магазините са 44.

Години наред "Фантастико" се развиваше основно в София и поддържаше един магазин в Кюстендил. После отвори обект в Елин Пелин. През миналата година стъпи на пазара в Банкя. През тази откри и търговско-развлекателен комплекс върху почти 11 дка в Перник. В плановете е и магазин в Ботевград. Паралелно върви реновиране на супермаркети.

Онлайн продажбите все още са с малък дял от оборота на веригата. За тях тя си партнира с foodpanda, DelivMe, а в бъдеще не изключва да създаде и собствена платформа за онлайн пазаруване.

"Коме" (9) има приходи 87.7 млн. лева през годината, което е ръст с 9% - по-висок от петте процента от 2019 г., която беше най-слабата за търговеца от три поредни. Ръстът в приходите от продажби на хранителни стоки е 9.5% и те са 99.4 млн. лева. Ръстът е постигнат и чрез отварянето на три нови магазина. С това мрежата на "ЦБА Коме", верига с български собственици, достига 35 обекта, основно в София, а другите - в периметър Сливница, Самоков, Дупница, Ихтиман и Своге. През 2020 г. веригата е на печалба 200 хил. лева.

Приходите на софийската верига "Дар" (20) нарастват със 7.3% до 30 млн. лева - по-бавно, отколкото през предишните две години, когато увеличението беше 13% и 10%. Приходите от продажба на храни и напитки са 34.6 млн. лева (с ДДС и акциз) и са с 49% повече, отколкото предходната година, като е възможно това да се дължи и на промяна в отчитането. Печалбата нараства с 47 хил. лева до 597 хил. лева. В момента веригата има десет магазина, което означава, че от началото на 2020 г. досега е отворила два нови. Персоналът е леко увеличен. "Дар" е собственост на Николай Кънчев през дружеството му "Никон НК".

Приходите от продажби на "Промаркет" (22) се увеличават с 22.8% и достигат 30.5 млн. лева. Това е най-високият ръст сред софийските вериги за 2020 г. При това се забързва в сравнение с 2019 г., когато беше 17.8%. При приходите от продажби на хранителни стоки през 2021 г. е отчетено още по-голямо нарастване - 49%, отново с уговорката, че може да идва от по-пълно отчитане. Печалбата нараства от 397 хил. лева на 678 хил. лева. Нарастват активите, задълженията и персоналът. Дружеството има 20 магазина ProMarket в София. Собственост е на Митко и Теодора Самоковски.

През септември 2019 г. германската група Dohle продаде българското си "Хит Булгариен" на "Родна земя холдинг" - дружество от орбитата на "Химимпорт". Две години по-късно положението на веригата от два магазина, които сега се наричат HIT Max (27), продължава да е несигурно.

Приходите от продажба на стоки на HIT Max се увеличават с 11% до 28.3 млн. лева през 2020 г. От компанията го обясняват с нарасналия касов бон въпреки намалелия брой посетители в магазина. В "Хит Младост" средната покупка се е увеличила с 34% до 43.9 лева, а в "Хит Люлин" - с 30% до 33.9 лева. В онлайн магазина на дружеството тя е 102.8 лева.

В същото време, след като през 2019 г. излезе на крехка печалба от 36 хил. лева, за 2020 г. "Хит хипермаркет" (дружеството зад HIT Max) е на загуба 1.347 млн. лева и отрицателен паричен поток от оперативна дейност 891 хил. лева. Непокритата загуба от минали години е 25.8 млн. лева, а собственият капитал е отрицателен - 5.042 млн. лева. "Има индикатори, че е налице съществена несигурност, която би могла да породи значителни съмнения относно способността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие", пише в доклада на независимия одитор.

Три силни локални играча в Южна България

Южна България е представена в топ 30 с три локални търговски вериги. Средният ръст (14%) в приходите от продажби на пловдивската "Лекси", старозагорската Си Би Ес и ямболската "Вилтон" e над средния за класацията, а този от приходите от продажби на хранителни стоки (25%) e два пъти над него. Сумарно те генерират 2.45% от приходите от продажби на стоки в топ 30.

През 2020 г. приходите на веригата от два хипермаркета "Лекси" (14) нарастват с 10% и достигат 65.15 млн. лева. За сравнение - предишните две години ръстовете бяха 1% и 7.5%. Веригата е собственост на Жанет Павлова през дружествата "Алекс трейд 2010" и "Лекси". Има собствена транжорна, сладкарски цех и пекарна, което й позволява да предлага пресни продукти, правени на място. Трайна тенденция е печалбата на дружеството да нараства с по-голям темп от продажбите. През 2019 г. ръстът й е 19% до 4.6 млн. лева, през 2020 г. тя достига 9.6 млн. лева. Това е и веригата с най-висок коефициент на рентабилност в класацията (14.6). През 2020 г. активите и служителите леко се увеличават, а задълженията леко намаляват. Отчетен е и ръст 41% в приходите от продажби на хранителни стоки, като те достигат 69.7 млн. лева.

Приходите на Си Би Ес (15), Стара Загора, се увеличават с двуцифрени темпове вече четвърта поредна година. За 2020 г. ръстът е съпоставим с най-високите - 23.5% до 69 млн. лева при 17.5% година по-рано. Нарастването в приходите от продажба на хранителни стоки е по-слабо, но също двуцифрено (14.2%). През изминалата година печалбата на дружеството се е увеличила от 4.1 млн. лева на 4.8 млн. лева. Активите, задлъжнялостта и персоналът леко нарастат. Дружеството е открило два нови магазина в Стара Загора, с което те стават десет. Развило е двата в Нова Загора и в Чирпан, които купи от "Пени маркет". И е отворило магазини в Раднево и в Казанлък, както планираше. Си Би Ес е собственост на Николай Бинев, Георги Ставрев и Силвия Ставрева.

Мрежата на "Вилтон-2" (29) включва осем хранителни магазина "Вилтон" в Ямбол и един в Сливен. Освен това в Ямбол има складова база и специализиран магазин за парфюмерия и бельо. След като три поредни години приходите на дружеството нарастваха със забързващ се темп, през четвъртата - 2020 г., ръстът е едва 5% до 32.6 млн. лева. Увеличението в продажбите на храни и напитки е 15.9% до 27.3 млн. лева. Печалбата на дружеството се свива с 282 хил. лева до 679 хил. лева. Активите и задълженията леко намаляват, а персоналът леко се увеличава до 203 души. През 2020 г. обслужването на банковите кредити на дружеството, взети за инвестиция в нови магазини през 2019 г., е струвало 75 хил. лева, или с 53% повече от предходната година, по информация от отчета му. "Вилтон-2" е собственост на Петър и Павел Додови, които имат дялове и в "Табак нетуърк".

Пет локални търговеца поделят Северна България

Търговската среда в Северна България, която, както е известно, е икономически по-слабо развита от Южна, се оказва благоприятна за развитието на локални търговски вериги. В топ 30 за 2020 г. попадат пет вериги от региона, чийто сумарен дял е 5.44% от общите продажби. Средният ръст в приходите им е 7.5% - по малко от средното за класацията, а в приходите от продажба на хранителни стоки - 6.5%.

Най-високо сред тях е класирана ЦБА (7), чиито продажби нарастват с 5% до 149 млн. лева. За сравнение - предходната година ръстът беше едва 1.24%. При приходите от продажби на хранителни стоки ръстът е по-малък - под 3%. Печалбата се увеличава с 40% до 3.3 млн. лева. Персоналът е намален с 38 души до 919. Веригата работи с 48 магазина, от които 26 са във Варна, два в София, по четири в Русе и във Велико Търново. Останалите са в различни градове в цяла Северна България.

ЦБА АД е създадена при сливането на варненската верига ЛЖ ЕАД и "ЦБА франчайз" - Велико Търново, през 2013 г. С по-големи дялове в дружеството според Търговския регистър са Живко Цанков, Любомир Панайотов и Мартин Кондов.

През 2020 г. веригата BulMag (13) е работила с непроменен брой от 18 магазина. От тях 11 са в Шумен, четири в Търговище и три във Варна. Наред с това дружеството зад веригата - "Трънчев", притежава логистична база, кулинарен цех, гостилница в Шумен и кафе-сладкарници в Шумен и в Търговище. Собственост е на Юрий и Пепа Трънчеви. В дружеството е внедрена ERP система, софтуер за управление на верига магазини и програма за лоялни клиенти.

През последните четири години ръстът в приходите се забавя. От 25% през 2017 г. той бавно и последователно пада до 3.8% през 2020 г., когато е 87.6 млн. лева. Приходите само от продажби на хранителни стоки са 94 млн. лева с ДДС и акциз, като ръстът е от същия порядък - 3.6%. При печалбата има леко увеличение - от 2.43 млн. лева през 2019 г. на 2.49 млн. лева през 2020 г. Активите леко също нарастват, задълженията и персоналът леко намаляват през годината. През март 2021 г. компанията е теглила 1.7 млн. лева банков заем, за да финансира разширението на логистичния си склад.

Приходите на русенската верига "Пацони" (14) за 2020 г. са 58 млн. лева, което е ръст 11.7% в сравнение с предходната. Това се случва на фона на забавяне на ръста до 9% през 2019 г. при рекордни 44% година по-рано. Магазините "Пацони" са се увеличили с два и през 2020 г. веригата работи с 28 - 13 в Русе и 15 в селищата от региона. Като правило те са в наети помещения.

Собственикът на "Пацони маркет" Пламен Здравков притежава фирма за търговия с имоти и месопреработвателно предприятие. Това обяснява, че най-голям дял от приходите на супермаркетите идват от месо и месни изделия, следвани от мляко и млечни и захарни изделия.

Дружеството е преодоляло загубата 13 хил. лева от 2019 г. и през 2020 г. декларира печалба 1.17 млн. лева - най-високата за последните три години. Лек ръст има на активите, задълженията и служителите.

Приходите на дружеството "Георги Венциславов - 2005", което стои зад веригата магазини "Абсолют+" (19), нарастват с над 5% през 2020 г. до 29.7 млн. лева. През 2018 г. ръстът в приходите на веригата беше с около една четвърт, през 2019 г. - около 17% - най-големият сред търговците в Северна България. Сегашното постижение е "ръст на място" - случва се при непроменен брой магазини. Вече втора поредна година те остават седем - три в Павликени, три в Левски и един в Бяла черква. "Абсолют +" доставя до дома и офиса и в двата града и в по-малките селища в общините. В по-големите супермаркети има топли точки и пекарни и се предлагат услуги - автомивка, застраховки, куриер. Печалбата през 2020 г. се увеличава от 639 хил. лева на 868 хил. лева.

Дружеството от Монтана "Елина-М", което стои зад магазините "Жизел" (26), започва дейност през 1992 г. с предмет търговия на едро и дребно с хранителни стоки. Има склад, три магазина за хранителни стоки в Монтана и един във Вълчедръм. През 2019 г. приходите му нарастват с около 33% до 23.5 млн. лева, а през тази имат нов ръст - от 27.2% до 29.85 млн. лева. Печалбата на дружеството леко се увеличава - до 610 хил. лева, активите и задълженията също. В края на годината служителите са 124 - с 15 повече. Собственост е на Елена Цветанова Петрова.

Две вериги месарници

Двете вериги месарници в класацията - "Боримес" (24) - Русе, и месарски магазини "Финес" (25) - Димитровград, имат сходни позиции. Средният ръст на продажбите им е 12.5%, а общият дял от приходите в топ 30 - 0.9%.

"Боримес" (24) e дружество на Борис и Симеон Биринджиеви, които започват бизнес през 1999 г. с малка транжорна в град Мартен, община Русе. Сега има месокомбинат в района на "Индустриален парк Русе" с капацитет 40 т месни продукти на ден. По информация от сайта там всеки месец се колят над 2000 прасета, доставяни от свинекомплексите в Юделник, Щръклево, Писанец и др., като се работи единствено с прясно охладени български меса. Дружеството е развило и мрежа от 38 магазина - 16 в Русе, четири в Шумен, три във Велико Търново, а останалите 15 в други градове и в села в Северна България.

През миналата година приходите на "Боримес" нарастват с 11.7% и достигат 27.7 млн. лева. От тях 75% идват от продажбата на собствени продукти, а 25% от търговия на едро и дребно с хранителни стоки. В собствената търговска мрежа са реализирани 82% от тях, а останалите - в партньорски ресторанти. Приходите за 2020 г. от продажби на хранителни стоки са 29 млн. лева (с ДДС и акциз), като вероятно числото за предходната година е занижено.

Веригата месарски магазини "Финес" (25) е собственост на Калин Стойчев през дружеството му "Финес-2". То е регистрирано в Димитровград и е ясно фокусирано върху производството, преработката и продажбата на месо и месни продукти. За веригата няма много публична информация. Известно е, че има два магазина в София и по един в Пловдив, в Стара Загора и Димитровград. За първи път влезе в топ 30 на "Регал" през 2019 г. През 2020 г. приходите на дружеството нарастват с 13% до 43.3 млн. лева. Според отчета му поне половината от тях са от собствена продукция. Приходите от продажба на хранителни стоки се увеличават с 31.7% до 28.7 млн. лева. Печалбата на "Финес-2" достига 4.5 млн. лева. Рентабилността (10.46) е втората най-висока в класацията. Активите, задълженията и персоналът леко нарастват.

Спадове заради туризма и пътуванията

В класацията има три сегмента търговци, чиито приходи са на минус, и в трите случая това е обяснимо с пандемията и мерките за ограничаването й. Намалената мобилност на хората е засегнала в най-голяма степен продажбите на храни, напитки и цигари по бензиностанциите и търговците на акцизни стоки, които залагат най-вече на локации с голям човекопоток - летища, станции на метрото, молове и пр. По тях удрят и ограниченията върху туризма, които рефлектират и върху онези от търговските вериги по Черноморието, чийто таргет са летовниците в курортите. При веригите бензиностанции и при черноморските вериги спад в продажбите се наблюдаваше и през 2019 г.

Два от три са с ръстове по Черноморието

Общите приходите на трите търговски вериги от Черноморието в топ 30 намаляват средно с 15.7% през 2020 г., а спадът при приходите им от продажби на хранителни стоки е 4.9%. Те заедно генерират едва 1.62% от общите продажби на най-големите търговци в България.

При по-внимателен прочит се изяснява, че годината е донесла ръстове за варненската MyMarket и бургаската "Болеро", които явно разчитат повече на градски клиенти. Спадът е само при най-голямата от веригите в сегмента - Janet, която работи в Несебър, Слънчев бряг и Свиленград. През 2020 г. това позициониране видимо не е носело ползи. Един традиционен участник в класацията например - "Водолей -13", с верига магазини в Слънчев бряг и Несебър остава извън топ 30 на 2020 г. поради спад в приходите от продажби. От класацията липсва и варненската "Макао".

Janet (18) влезе в топ 30 на "Регал" през 2019 г. През 2020 г. успява да се задържи в нея, въпреки че приходите й от продажби се свиват с 28.6% до 65.7 млн. лева, а тези от продажби на стоки намаляват с 20.3% до 39.5 млн. лева.

Веригата има четири магазина Janet City Market в Несебър и един в Слънчев бряг, както и хипермаркет Janet Grand Market от 4000 кв.м в Свиленград. Пострадал е не само бизнесът по Черноморието, но и този в Свиленград. От компанията обясняват, че ограниченията върху пътуванията са се отразили на клиентите им от Турция и Гърция, а затварянето на казината е рефлектирало върху доходите на жителите на Свиленград.

Печалбата на веригата се свива почти наполовина - от 4.3 млн. лева на 2.3 млн. лева. Положителното е, че задлъжнялостта нараства минимално. Персоналът е увеличен с 36 души до 530. Зад веригата стоят две дружества - "Жанет" - Несебър, и "Жанет Свиленград" - Свиленград. Братята Иван и Станислав Дашеви са съдружници и в двете. В Несебър партньор им е Желязка Неделчева, а в Свиленград - Павлин и Дарина Паришеви.

След две поредни години на спад приходите на бургаската верига "Болеро" (21) леко нарастват - с 3.34% до 31.5 млн. лева. Ръстът при приходите от продажби на стоки е малко по-голям (5%). През годината дружеството увеличава магазините си с един и работи с 11 в Бургас и близките черноморски градчета. "Болеро" продължава да строи сграда с магазин, жилища и гаражи. Печалбата му нараства повече от три пъти, като при 433 хил. лева предходната година достига 1.5 млн. лева. Активите леко се увеличават, задълженията леко намаляват. "Болеро" е собственост на Пенка Керемедчиева.

Сред черноморските вериги най-успешна през 2020 г. е My Market (23). Приходите на варненското "Марчела трейдинг", което стои зад нея, нарастват с 11.4% до 24.8 млн. лева. Под марката My Market функционират 16 супермаркета във Варна, Добрич, Аксаково, Белослав. Още 13 са присъединени във формата My Market Mini по данни от сайта.

Собственици на фирмата са Христомир и Мария Генови. Те имат собствен логистичен център и заявяват амбиции в краткосрочен план да станат регионален лидер, а в дългосрочен - да се разгърнат и в национален мащаб.

Една от три с ръстове при веригите за акцизни стоки

Веригите за акцизни стоки имат 4% дял в приходите на най-големите търговци на бързооборотни стоки през 2020 г. Общите им приходи намаляват с 15%, а тези от храни, напитки и цигари - с 11%. Ограничената мобилност по време на пандемията, изглежда, не е позволила на участниците на пазара да се възползват максимално от факта, че най-големият играч в категорията - веригата Lafka, в началото на годината затвори.

В тази група най-слабо засегната от кризата е веригата "Аванти" (8). През годината приходите на "Аванти 777" със собственик Татяна Попова нарастват с 10.8% до 103.5 млн. лева, като надхвърлят условната граница 100 млн. лева. Ръстът в приходите от продажба на храни, напитки и цигари е 11.6%.

Специализираната верига за алкохол на достъпни цени, която предлага също захарни изделия, кафе и др., има магазини на различни локации в градовете. По време на локдауните включи в портфолиото си и хранителни стоки от първа необходимост, което й позволи те да останат отворени. Развива и онлайн продажби. По данни на мениджмънта от октомври 2020 г. веригата "Аванти" включва 47 собствени магазина и 21 на франчайз. През годината са откривани нови магазини и освен в София, Варна и Бургас и вече има "Аванти" и във Велико Търново. Служителите са с 10% повече. Печалбата намалява с 16% до 2.9 млн. лева.

Магазините на "Лагардер" (10) - Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria и др., които са фокусирани в пътнически зони и разчитат на импулсни покупки, обаче видимо са пострадали в ситуацията на хоум офис, ограничени пътувания и затворени молове. Компанията завършва годината със спад 10.5% до 89 млн. лева. Предишните две години тя бележеше ръстове - 19.5% и 15%. Спадът в приходите й от продажби на храни и напитки е по-малък - 8.8%. През 2020 г. "Лагардер травъл ритейл" ("Ел Ес травъл ритейл") излиза на малка загуба - 176 хил. лева.

В класацията за 2021 г. попада и държавното "Летище София" (17) с продажби на стоки за 56.5 млн. лева. С най-голям дял в тях са цигарите - продажби за 50.4 млн. лева, следвани от спиртните напитки - 3 млн. лева, и сладките изделия - 1.6 млн. лева. Приходите спадат с 36.4% спрямо предходната година, но дружеството успява да остане в топ 30. Под чертата на класацията обаче остава "Нюанс БГ". Дружеството осъществява безмитна и travel retail търговия на летищата във Варна и Бургас и година по-рано беше на 21-ва позиция. Още през 2019 г. приходите му тръгнаха надолу, но през 2020 г. спадът се е задълбочил.

Сходна динамика при двете вериги бензиностанции

Палмата за най-губещ канал за търговия на храни, напитки и цигари през 2020 г. получават бензиностанциите. Двете вериги, представени в топ 30, имат сходен спад в приходите от продажби на бързооборотни стоки. За отбелязване е, че и в двата случая той е по-малък от спада в приходите им от продажби на горива. Като цяло сегментът генерира 2.16% от общите приходи в топ 30.

При "Лукойл - България" (12) през 2020 г. приходите от продажба на храни, напитки и цигари намаляват с 12.2% и достигат 79.4 млн. лева. Предходната година те имаха ръст от 7%. При "ОМВ България" (16) спадът е 12.6% до 59.2 млн. лева. Това по-скоро е напредък, като се има предвид, че през 2019 г. приходите на компанията от тези продажби намаляваха с 15%.

При "Лукойл - България" спадът от продажбите на гориво е 34.5%. В края на годината дружеството има 225 бензиностанции, от които 195 собствени и 30 на франчайз. "ОМВ България" отчита намаление с 29.7%. В края на 2020 г. веригата работи с 91 бензиностанции OMV и 2 "Аванти".

През 2020 г. "ОМВ България" е въвело допълнителни услуги в бензиностанциите си - плащане на тол такси и сметки, парични преводи, покупки на билети, а в част от обектите и машини за изпращане и получаване на куриерски пратки. Интериорът на кафенетата и ресторантите е реконструиран и модернизиран така, че да се оптимизира пространството. Поставени са кафе автомати. Кафето под собствената марка Viva е надградено с премиум кафе Viva Columbia.