🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 40 вериги за стоки за дома: Още 15% бизнес

Първите две фирми в класацията - "Кауфланд България" и "Практикер ритейл", запазват местата си, като растат и в ковид годината

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Първите две фирми в класацията запазват местата си, като растат и в ковид годината.
  • Трите най-рентабилни компании в топ 40 са "БГ машини", "Интериор-И", "Румик".
  • Веригите за храни продават все повече стоки за дома.

Домът наистина беше крепост за мнозина в ковид годината. Затова логично покупките на мебели и интериорни стоки, строителни материали и от типа "Направи си сам" за 2020 г. надхвърлят 2.3 млрд. лв. и отбелязват почти 15% ръст спрямо предходната година. Класацията топ 40 включва търговци на дребно в няколко продуктови групи: стоки за дома, материали за текущ ремонт, мебели и осветителни тела, килими и подови настилки, домакински текстил, стоки за домакинството, инструменти, машини, домакински стоки за краткотрайна употреба, строителни материали. В таблицата отново влизат големи вериги за бързооборотни стоки, като ранкирането при тях е резултат само от данните за търговия със стоки за дома. Същият подход е използван и за дружества, чието портфолио съдържа и друг вид предложения (например при "Технополис" и "Емаг"). Показателят отразява продажби само на дребно с включен ДДС, затова в някои случаи е по-голям от общия приход (който е без косвения данък). Накратко, за пръв път подреждането е направено по по-релевантния показател "продажби на дребно" в сектора, а не "общи приходи".

Първите две фирми в топ 40 - "Кауфланд България" и "Практикер ритейл", отчитат приходи от търговия на дребно по над 250 млн. лв. Те биха били лидери и в миналогодишната класация.

Очаквано в ковид годината най-значим скок (близо 140%) отбелязва онлайн търговецът "Емаг интернешънъл", следван от веригата строителни хипермаркети "Багира" - Стара Загора. Петнадесет фирми отчитат спад на продажбите от търговия на дребно, като той е най-значим при "Студио Модерна - България" (Top Shop, Dormeo). За едно от дружествата няма сравнителни данни.

Като цяло печалбите и маржовете растат, но остават на ниско ниво, характерно за търговията на дребно - на всеки лев средната печалба е 3.5 стотинки. Трите най-рентабилни компании в топ 40 са онлайн търговецът "БГ машини", веригата за мебели и материали за мебелната промишленост "Интериор-И", строителният хипермаркет "Румик".

Класацията

"Регал 100" е специален проект на "Капитал", който подрежда най-големите търговци на дребно в България и дава поглед върху развитието им през изминалата година. Освен основната класация на топ 100 в ритейл сектора в следващите седмици в capital.bg и на страниците на "Капитал" ще откриете и няколко секторни разреза - топ 30 търговци за храни и напитки, топ 20 търговци на битова техника, топ 10 на веригите аптеки и топ 10 на търговците на козметика, топ 40 търговци на стоки за дома и топ 50 търговци на облекло и обувки. За първи път тази година в проекта е включена и специална класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България.

В челната тройка

И този път "Кауфланд България" оглавява топ 40 с продажби от търговия на стоки за дома, които надхвърлят 287 млн. лева (6.33% ръст). Веригата има 60 хипермаркета в 34 града в страната с асортимент, надхвърлящ 20 000 артикула в най-големите обекти. Тя е лидер в сектора на търговията на дребно с годишен оборот за 2020 близо 1.74 млрд. лв. През миналата година компанията откри 60-и хипермаркет в страната и обнови 12 от вече съществуващите си обекти. За 2021 г. са планирани над 120 млн. лв. инвестиции - за нови обекти и модернизиране на съществуващи. В този подсектор германската верига продава най-много тенджери и тигани (виж интервюто).

Приходи от търговия на дребно над 256 млн. лв. за 2020 г. осигуряват над 18% ръст и второ място на веригата хипермаркети за дома и градината "Практикер ритейл". Тя е създадена в Германия и влезе в страната през 2004 г., като за десет години отвори 9 хипермаркета. През 2014 българският "Видеолукс холдинг" придоби целия бизнес на германската компания за България и вече управлява 14 обекта "Практикер" в 13 големи града. "Видеолукс холдинг" е собственик и на веригата за бяла, черна, офис техника и IT "Технополис", която също влиза в класацията с продажби на дребно само на стоки за дома, надхвърлящи 86 млн. лева (11-о място). Сумарно двете вериги биха били лидер в подреждането.

До трето място в топ 40, изпреварвайки IKEA, с продажби от търговия на дребно над 166 млн. лв. се изкачва компания с ново име - "Ви Джи глобал", зад която стоят добре познатите "Мебели Виденов". Семейната фирма е основана от Данчо Виденов - доскоро съдружник в нея заедно със синовете си Добри и Григор Виденови. През юни 2019 дяловете са прехвърлени на Григор Виденов, който сега е едноличен собственик. На 18 март тази година той преобразува компанията от ЕООД в ЕАД и сменя името й на "Ви Джи глобал" като правоприемник на "Виденов груп". "Мебели Виденов" има 44 магазина в цялата страна, а в Гърция, Румъния и Северна Македония продава онлайн, като е в ниския ценови сегмент. Компанията планира да инвестира около 20 млн. лв. в новопридобита индустриална площ в Ямбол, с което ще увеличи производствения си капацитет с 30% и ще открие нови 200 работни места.

След лидерите

Още четири фирми в топ 40 са с приходи от търговия на дребно над 100 млн. лева през миналата година. "Хаус маркет България" (4-о място) е дружеството, което управлява магазините IKEA в страната и отчита над 120.8 млн. лева продажби на стоки за дома. Шведската верига през гръцкия си франчайзьор има вече 10-годишна история в България и предлага мебели и стоки за обзавеждане в два магазина в София, един във Варна и в два центъра за поръчки - в Бургас и Пловдив. А от 2015 г. продава и онлайн. Веригата държи около 10% от общия пазар на обзавеждане на дома. В края на 2020 г. онлайн поръчките имат 18% дял от продажбите й в България.

"От стъпването на ІКЕА в България досега имаме над 23 милиона посетители в магазините и центровете за поръчки и над 18 милиона - в уебсайта ни", обобщава Николаос Ифантидис, управител на IKEA за България. Затварянето на моловете вероятно е част от обяснението за спадналите с 10% продажби.

Над 31% ръст и продажби от търговия на стоки за дома над 105 млн. лева в тази продуктова категория отреждат на "Лидл България" пета позиция в топ 40. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 108 магазина в 50 града в страната.

Символичен спад под 1% и приходи от търговия на дребно над 101 млн. лв. поставят на шесто място "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage въз основа на споразумение с Mr. Bricolage - Франция. Компанията има 11 магазина в 8 града в страната, а от 1 юли 2019 стартира и онлайн продажби. Освен това извършва търговия на едро към Brico Macedonia, след като през май 2017 й продаде франчайз правата си за Северна Македония. През февруари 2019 там в дружеството влезе нов миноритарен собственик, след като основният акционер - "Доверие капитал", продаде 28% от капитала на "Креста консултинг". Заради обновяване, реконструкция и съвпадналите с това ограничителни мерки три магазина на веригата не са работили пълноценно през 2020 г. Според доклада за дейността, за да намали ефекта от ковид пандемията, фирмата е ползвала субсидии по програмата 60:40. Освен това е договорила намаление на дължимите роялти и отсрочване на плащанията, разсрочване на задължения за наеми, както и на други договорености с доставчици и клиенти. Подписала е и анекс към дългосрочен банков заем за шестмесечен гратисен период за плащания по главницата. Спадът в продажбите е компенсиран от ръст в средната кошница. Запазването на обема е постигнато при по-нисък марж - с 0.4 пр.п., и оптимизиране на стоковата наличност, става ясно от доклада за дейността. Въпреки пандемията и трудностите през 2020 компанията е инвестирала 2.6 млн. лв. в реновиране на сгради, съоръжения, инсталации, придобиване на автомобили, подемна техника, компютърно оборудване, става ясно от доклада за дейността.

Продажби от търговия над 101 млн. лв. отчита и "Айко мулти консепт" (7), която управлява веригата Aiko. От 2015 г. мажоритарният дял в Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo, а основателят на двете марки - Мариан Душков, остана като съдружник. В България Aiko има пет филиала - два в София и по един във Варна, Бургас и Стара Загора. По подобие на IKEA и тази мебелна верига отчита спад, но пък печалбата расте.

Година след покупката Mobbo смени концепцията и името си на Mömax. Фирма "Мьомакс България" също участва в класацията и с продажби над 30.7 млн. лв. заема 21-во място. Тук в по-ниския клас продажбите са незасегнати от ковид кризата.

Средно големите

Седем компании влизат в групата с приходи от търговия на дребно между 50 и 100 млн. лева. "Баумакс България" (8) стои зад веригата Home Max. Мажоритарен собственик на капитала е фирма "Хедус", която през 2014 г. купи бизнеса на Baumax от австрийския собственик. "Хедус" пък е притежание на "Родна земя холдинг" - дружеството от орбитата на "Химимпорт", което в началото на септември 2019 придоби 100% от капитала на "Хит хипермаркет" от германската Hit Bulgarien и стана собственик на два магазина Hit за бързооборотни стоки в столичните квартали "Младост" и "Люлин". Днес "Баумакс България" управлява осем хипермаркета в 7 града, опериращи под марката Home Max, които са с обща търговска площ над 105 хил. кв.м и предлагат над 70 хил. артикула. Средната застроена площ на всеки хипермаркет е 13 000 кв.м. Според доклада за дейността за 2020 магазините се посещават от 15 000 клиенти ежедневно. Продуктите, които предлага Home Max, са разделени в няколко основни категории: градина, строителство, техника и санитария, интериор и декорация, черна и бяла техника. Ръстът в приходите е под 9%, показва финансовият отчет.

В класацията влиза още една верига за бързооборотни стоки - "Метро кеш енд кери България" (9), която отчита над 97.9 млн. лв. продажби на дребно на стоки за дома през 2020. Компанията оперира на българския пазар от 1999 г. и обслужва клиенти от хорека бизнеса, търговци и фирми. Българското дружество управлява 11 магазина, както и един логистичен център за доставки. Заетите в него са над 2100.

На десето място в топ 40 е варненската фирма "Темакс България", която притежава строителните магазини TeMax и отчита близо 34% ръст на приходите от търговия, надхвърлящи 90.5 млн. лв. Едноличен собственик на капитала е регистрирано на Сейшелите дружество - "Аврос ЛТД", но реално зад компанията стоят местни бизнесмени. Първият ТеМax магазин е изграден в Добрич през 2007 г. Днес веригата има обекти в още 15 града в страната, в които се предлагат материали за строителство, ремонт, обзавеждане, декорация на дома, както и за градината.

Дружеството "Юск бул", което управлява веригата магазини Jysk и заема 12-о място в класацията, отчита двуцифрен скок на приходите от търговия на дребно, надхвърлящи 78.2 млн. лева. През 2020 г. въпреки пандемията компанията откри нови обекти в Кюстендил, Казанлък, София, Благоевград, Хасково, Дупница. С тях магазините на веригата в страната вече са 42. По данни на дружеството онлайн продажбите нарастват и са 6-8% от оборота в различните месеци, а най-продаваните категории са вътрешно обзавеждане, градинско обзавеждане и матраци. Плановете на Jysk са да отваря по пет-шест магазина годишно в страната и през следващите три-четири години броят им да достигне 50. "Изминалите месеци бяха трудни... За наша изненада бизнесът продължи да се развива добре, защото хората започнаха да прекарват повече време вкъщи, а много клиенти решиха и да преобзаведат или освежат дома си", обобщи в специално интервю за "Капитал" мениджърът на JYSK за Румъния и България Алекс Брату. В общите приходи на дружеството се отчитат и стоките, които обработва българският логистичен център на веригата, а като крайно се доставят към Румъния, Сърбия и Гърция.

Магазините Praktis отбелязват близо 17% ръст на продажбите от търговия на дребно. Компанията собственик - "Мегадом", е на 13-а позиция в топ 40. Веригата оперира в сегмента "Направи си сам" и притежава хипермаркети в 6 града, както и търговски център в Стара Загора. Дружеството е регистрирано през 2001 г. и търгува със стоки за интериора и строителството, подови настилки, облицовки, осветителни тела и др. Съдружници в "Мегадом" са Любен Константинов Милчев и Даниела Кирилова Милчева.

Публичното дружество "Топливо" заема 14-о място в топ 40 с приходи от търговия на дребно над 50.2 млн. лв. Компанията се занимава с доставка и продажби на газ пропан-бутан, течни горива, въглища и брикети, както и на строителни материали. Основен акционер е "Синергон холдинг" на Бедо Доганян с 83.95% дял. Фирмената стокова листа включва повече от 6000 артикула. Сред тях са санитарен фаянс и аксесоари за баня GROHE и тухли и керемиди на "Младост" - Сърбия, на които "Топливо" е основен представител за страната. Компанията има мрежа от дистрибутори и извършва дейност в над 234 обекта, сред които 33 офиса, 150 търговски бази и магазини. В доклада за дейността е посочено, че 51% от приходите за 2020 са от продажбите на строителни и отоплителни материали, като при тях маржът се е увеличил от 15.09% през 2019 на 15.66% през 2020. През миналата година дружеството се е освободило от нерентабилни търговски площи - продадени са 19 обекта, от които 13 за търговия със строителни материали.

В златната среда

В групата между 50 и 20 млн. лв. са 13 дружества. С над 48 млн. лева приходи от търговия на стоки за дома българската верига за храни "Фантастико" заема 15-о място в класацията. Компанията е създадена през 1991 г. и вече притежава 45 супермаркета.

Строителният хипермаркет Masterhaus отчита над 45.5 млн. лв. приходи от търговия на дребно през 2020, които класират управляващата фирма "Бошнаков" на 16-а позиция в топ 40. Компанията - собственост на Павел Николов Бошнаков, е създадена през 1991 г. и притежава складове на едро, както и магазини в Бургас, Равда, Приморско, Айтос, а от декември 2014 г. - и електронен магазин.

Основаната през 1994 г. "Ташев-Галвинг" (17) търгува със строителни материали, метали, дребна железария, електроинструменти и машини, ръчни инструменти, крепежни елементи, ВиК. Притежава два магазина в София и Ямбол от типа "Направи си сам" (DIY), разположени на обща площ 9000 кв.м, шоурум, складове. Съдружници в компанията са Христофор Атанасов Ташев, Станка Колева Браткова-Ташева, Емил Лука Маджаров. Според доклада за дейността за 2020 фирмата е официален представител, директен вносител и дистрибутор на над 80 марки, предлага над 60 хил. артикула, работи с над 300 дистрибутора в страната. Нейни клиенти са големи строителни предприятия и масови потребители.

Продажби на дребно над 40 млн. лева прави и "Пластик София" (18), която търгува с кетъринг опаковки, консумативи за еднократна употреба, домакински продукти. Компанията притежава портфолио от над 2500 артикула, продава в България, Гърция и Румъния. Основана е през 1997 г., а съдружници в нея са Стоил Христов Лилков, Евгени Иванов Гачев, Николай Бочев Ерменков, Мартин Щилиянов Бабкин. През 2016 година "Пластик София" започна собствено производство в нова фабрика в Асеновград.

Близо 11% ръст на приходите от търговия на дребно отчита "Баухаус България" (19). Дружеството е собственост на Bauhaus Depot, Австрия, притежава един магазин в София, открит през 2012 г. и предлагащ над 120 хил. артикула в 15 специализирани отдела. От средата на 2016 г. дружеството продава и онлайн. Според доклада за дейността основните предизвикателства пред бизнеса са свитото потребление, конкуренцията на пазара и последиците от световната пандемия върху икономиката на страната.

"Крез България" - Пазарджик, се подрежда на 20-о място с продажби от търговия на дребно над 34.6 млн. лв. за 2020. Дружеството управлява веригата "Крез" и търгува със строителни материали, продукти за дома, за ремонт, строителство, декорация, за градината, за домакинството и кухнята, за свободното време. Притежава два хипермаркета с обща търговска площ 15 000 кв.м и над 100 хил. продукта. Разполага и със складови бази в София и Пазарджик, с шоурумове, има собствена дистрибуторска мрежа. Едноличен собственик на капитала е Костадин Тодоров Тошев.

Веригата "Сико" на софийската фирма "Сико-С" е с 13 магазина в 7 града в страната и е на 22-ра позиция в класацията. По данни на компанията тя поддържа наличност от над 7000 модела, над 500 000 кв.м стенни и подови плочки. Веригата предлага обзавеждане за баня, а също и над 300 модела ламинати и паркети, фасадни мазилки, топлоизолации, груби строителни материали. Съдружници във фирмата са Съби Христов Събев и Толя Георгиева Събева.

Обзавеждане за баня предлага и "Гресия 2" (23), която управлява магазините "Баня стил" в осем града в страната. Дружеството, което отчита над 26.6 млн. лв. приходи от търговия на дребно за 2020, е вносител и основен дистрибутор на много европейски фабрики и поддържа големи складови наличности на обзавеждане за баня: плочки, гранитогрес, душ кабини, смесители, мебели. Едноличен собственик на капитала е Димитър Тенчев Йовчев.

В тази група влизат и две международни вериги за бързооборотни стоки - T-Market (управлявана от "Максима България") - на 24-то място, следвана от Billa ("Билла България"). И двете компании отбелязват над 20% ръст на продажбите на стоки за дома през 2020 г. През първата половина на тази година T Market отвори магазини в Свиленград, Приморско, Бяла и Крумовград и вече разполага с 92 обекта в страната. А Billa е представена в 39 града със 130 магазина

Създадената през 1994 г. в Пловдив "Керамик груп" се подрежда на 26-а позиция и отчита над 21.2 млн. лева продажби от търговия на дребно за 2020. Компанията е собственик на два строителни хипермаркета с бранда "Алати" - в Пловдив и във Варна, на складове, на шоурум в София и Русе, както и на логистична база и търговски център "Виктория" с шоурум в Пловдив. Дружеството продава и онлайн и инвестира 5 млн. лв. в завод за мебели за баня. Той ще е с годишен капацитет над 50 000 артикула и ще бъде завършен през 2022 (виж интервюто). Едноличен собственик на капитала е Руслан Милков Стефанов.

Групата на дружествата с над 20 млн. лева оборот от търговия на дребно за 2020 завършва с "Багира" - Стара Загора (27). Компанията е учредена през 1992 г. и търгува на дребно с железария, промишлени и строителни стоки. Притежава хипермаркети "Багира" в Стара Загора и Казанлък (заедно с хотелска част), магазин под наем в Стара Загора, както и автомивка. Съдружници са Васил Атанасов Аргиров, ЕТ "Багира-1-Васил Аргиров", Деян Василев Аргиров, Мариян Василев Аргиров.

Групата на малките

По 20 млн. лв. приходи имат 13 дружества. "Мартинели", която заема 28-о място в топ 40, е учредена през 2003 г. със седалище във Варна. Предлага обзавеждане за дома, вилата, офиса, хотела и представя своите мебели и интериорни предмети в 10 шоурума Martineli в страната. По данни на дружеството то притежава 20 хил. кв.м складова база и собствен автопарк с над 100 леки и товарни автомобили. Съдружници са Мартин Несторов Несторов и Йорданка Милева Несторова.

В тази група влиза и онлайн магазинът за търговия на дребно с градинска, земеделска и друга техника "БГ машини" (29) с едноличен собственик Свилен Димитров Костов. Фирмата отчита над 50% ръст на приходите и 70% скок на печалбата през миналата година.

"Домко" - компанията, специализирана във вноса и продажбата на стенни и подови покрития, текстил, спални комплекти, осветителни тела, аксесоари, заема 30-а позиция в класацията. Фирмата притежава едноименната верига Domko с 13 магазина с 20 500 кв.м обща търговска площ и две складови бази. Едноличен собственик е Владимир Георгиев Миков.

"Хилти - България" (31) - собственост на лихтенщайнското едноименно дружество, отчита едноцифрен спад на приходите от търговия на дребно през 2020 г. Според доклада за дейността свиването е резултат от противоепидемичните рестриктивни мерки. По данни на дружеството пазарният му дял в България за 2020 е 15.3%. Прогнозата за 2021 е за умерен растеж.

Символичен спад отбелязва и "Интериор-И" (32), която предлага плотове, плоскости и други материали за мебели. Компанията е основана през 1990 г., има търговски обекти в 10 града в страната, а производството й е в с. Негован и с. Костино. Съдружници в нея са Владимир Димитров Димитров и Калина Николова Димитрова.

За първи път в класацията влиза "Емаг интернешънъл" (33) - фирмата, която администрира електронния магазин eMag и приложението за него. Електронният търговец от години е лидер в България, но приходите му минаваха през румънското дружество Dante International. През септември миналата година фирмата отвори и първия си физически магазин в столичния мол "Сердика център" с цел да разшири присъствието си в България. В този топ 40 дружеството участва само с приходите от продажба на стоки за дома и отчита трицифрен скок.

"Студио Модерна - България" (34) има над 56% спад на продажбите от търговия на дребно. Фирмата за директен маркетинг и електронна търговия участва в класацията с брутните приходи от групите "Стоки за дома". Сред най-разпознаваемите й брандове са "Космодиск", "Топ шоп", "Дормео", "Делимано". По данни на компанията тя присъства в 21 европейски страни, има 180 уебсайта за продажби и 35 центъра за обслужване на клиенти. В България дружеството стъпва през 1996 г. и има 25 физически магазина.

В класацията влиза още една компания за телешопинг - "Скайшоп България" (Telestar), която е на 36-а позиция с оборот над 13.6 млн. лв. В сътрудничество с телевизионни канали фирмата предлага кухненски електроуреди, съдове за готвене, прибори за храна, уреди за почистване, за отопление, за ремонт и др. Тя е собственост на "Ес Ви Скайстар груп", в която съдружници са гръцките граждани Георгиос Лазопулос, София Лазопулу, Василики Лазопулу, и отчита едноцифрен ръст на продажбите от търговия.

Фирмата за подови настилки (мокет, балатум, килими, ламиниран паркет и др.) "Картекс П" отчита двуцифрен спад на приходите от търговия на дребно. Дружеството, което заема 35-о място в таблицата, управлява девет магазина CarpetMAX в седем града в страната. Съдружници са едно юридическо и седем физически лица, като с най-голям дял е Пейо Иванов Николов. В доклада за дейността за 2020 г. се посочва, че през пандемичната 2020 фирмата не е имала обекти в затворени търговски центрове и че отчита ръст в онлайн поръчките.

Спад на продажбите от търговия на дребно има и фирма "Господинови Строймаркет" (37) - собственост на братята Диян и Галин Господинови, която търгува със строителни материали, сухи строителни смеси, материали и аксесоари за мебелното производство. Компанията притежава складови бази, магазини в София, Варна, Добрич, Шумен, Каварна, Пловдив.

Строителните магазини Unicem отчитат едноцифрен спад на продажбите от търговия. Съдружници в едноименната компания "Уницем" (38) са Костадин Димитров Василев и Хриска Дочкова Ставрева. Фирмата е учредена през 1994 г., управлява четири магазина, продава и онлайн. Според доклада за дейността през 2020 бизнесът й не е преустановен и не е повлиян съществено от пандемията. Несигурността обаче продължава и засега мениджърският екип не може да прогнозира дали ще има съществени отражения върху дейността.

Строителният хипермаркет "Румик" - София (39), се управлява от едноименната компания, в която съдружници са Румен Благоев Тодоров и Весела Михайлова Тодорова. Дружеството е на пазара на стоки за строителство, ремонт и интериор от 1997 г. За 2020 е с ръст над 9% и приходи от търговия над 11 млн. лв.

Топ 40 завършва с фирма "Рубин 2001" - София, специализирана в търговията на продукти, системи и съоръжения за водопровод, канализация и отопление. Тя разполага със складови бази и магазини Rubin в София, Пловдив и Варна и отчита двуцифрен ръст и над 10.9 млн. лв. продажби от търговия. Едноличен собственик на капитала е Александър Александров Джамбазов.

Руслан Стефанов, основател и собственик на "Керамик груп" - Пловдив:

Планираме изграждане и на ритейл парк

Как се отрази пандемията от коронавирус на бизнеса на компанията?

- През 2020 г. имахме лек спад в оборотите заради ограниченията на броя на клиентите според квадратурите на магазините, които ни задължиха да спазваме, поставените КПП, отделящи градовете от областта, и не на последно място - заради първоначалния шок у хората от новооткрития смъртоносен вирус.

На какъв етап е инвестицията в новия фирмен завод за мебели за баня, който изграждате в Пловдив?

- Строителството продължава, малко го разтеглихме във времето, най-вероятно ще приключим догодина. Инвестицията е 5 млн. лева собствени средства, застроената площ е 11 хил. кв. метра, на които ще бъдат разположени производствени халета, шоурум, складове за суровини и за готова продукция, административна част. Производството на завода ще предлага широка гама интериорни шкафове за баня. Не ползваме кредити, строим бавно и по малко, но напредваме.

Как се развива бизнесът ви през тази година?

- Отчитаме лек ръст на продажбите. Проблем имаме основно при търговията на едро. Ние сме най-големият търговец на подови плочки в страната и в топ пет на търговците на санитарен порцелан и смесителни батерии. Резкият скок на цените на контейнерите ни принуди да разчитаме само на европейски доставчици, което ограничава предлагането.

Какви са плановете за развитие на "Керамик груп" в средносрочен план?

- Тази година придобих един голям терен в окръжен град в България. Планирам да изградя ритейл парк, който най-вероятно ще бъде готов догодина.
Георги Стоилов, директор "Нехранителни стоки" в "Кауфланд България":

При стоки за домакинството отчетохме близо 50% ръст в продажбите

Как се отрази пандемията на продажбите на стоки за дома?

- Разпространението на COVID-19 значително промени начина на живот на хората, а това неминуемо оказа влияние и върху техните навици на пазаруване. След започването на пандемията потребителите прекарваха повече време вкъщи, което засили интереса им към стоките за дома. Това доведе до нарастване на продажбите в тази категория. В някои нейни подкатегории, като например "Стоки за домакинството", за последната година отчетохме близо 50% ръст в продажбите.

Кои са най-продаваните продуктови групи в категорията "стоки за дома" по време на пандемия?

- Наблюдаваме устойчив във времето интерес към стоките за домакинството и кухнята като тенджери и тигани, който се запази и по време на пандемията. В този период повече хора предприеха дребни ремонти у дома, което пък доведе до по-голямо потребление на материали и инструменти за текущ ремонт. Традиционно силният интерес към домашен текстил също се увеличи по време на COVID кризата.

Как се развиват продажбите на стоки за дома през тази година?

- Всяка година отбелязваме ръстове в категорията и тази година не е изключение. Увеличението в оборота се дължи както на промените в потребителското поведение, така и на факта, че продължаваме активно да развиваме категорията. От три години прилагаме стратегия за развитие на категорията чрез внедряване на собствени марки продукти за дома, чиито предимства са редицата международни сертификации за качество и достъпните цени. В категорията "Стоки за дома" имаме общо 13 собствени продуктови линии, сред тях са марките Liv&Bo, Spice&Soul, Talentus, Kidland и Countryside.
Андриан Пенков, старши мениджър в "Практикер":

Най-продавани по време на пандемия са стоките за обновяване на дома и градината

Как се отрази пандемията на продажбите на "Практикер"?

- 2020 беше една трудна, но успешна година за "Практикер". Отчетохме ръст близо 19% спрямо предходната 2019 г. През 2020 отворихме два нови обекта - в Пазарджик през юли и в Добрич през ноември. Също така през пролетта завърши реновацията на магазина ни в Плевен.

С настъпването на ковид пандемията трябваше да променим много неща, за да отговорим на нуждите на нашите клиенти. Въведохме нови услуги, за да улесним тяхното пазаруване, нови начини за поръчка, доставка и плащане на продуктите.

Кои са най-продаваните продуктови групи във веригата по време на пандемия?

- Пандемията накара много хора да останат у дома, вместо да ходят на почивка например, много от тях преоткриха своите вили или къщи в провинцията съответно, оставайки вкъщи за по-дълго, започнаха да ремонтират и облагородяват. Така че точно стоките за реновация на дома и градината - подовите и стенните покрития, градинските мебели, машини и басейни, бяха сред категориите с най-голям ръст.

Как се развиват продажбите през тази година?

- През тази година продажбите също се развиват добре, отчитаме ръст над 20% към момента, за което спомагат новооткритите през миналата година 2 нови обекта - в Пазарджик и Добрич.

В какво инвестирате?

- Целите и стратегията на компанията не се промениха през миналата и настоящата година - продължихме с развитието и експанзията на веригата, развитието на нашия онлайн магазин, постоянното обогатяване на асортимента, обучението на персонала (основно онлайн).

Планирате ли откриване на нови магазини "Практикер" и в какъв срок?

- В момента работим по няколко нови проекта, като се надяваме 2 или 3 от тях да бъдат реализирани до края на 2022 г. Останалите ще открием през 2023 г.

Интервютата взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар