Топ 40 вериги за стоки за дома: Още 15% бизнес
Първите две фирми в класацията - "Кауфланд България" и "Практикер ритейл", запазват местата си, като растат и в ковид годината
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Първите две фирми в класацията запазват местата си, като растат и в ковид годината.
- Трите най-рентабилни компании в топ 40 са "БГ машини", "Интериор-И", "Румик".
- Веригите за храни продават все повече стоки за дома.
Домът наистина беше крепост за мнозина в ковид годината. Затова логично покупките на мебели и интериорни стоки, строителни материали и от типа "Направи си сам" за 2020 г. надхвърлят 2.3 млрд. лв. и отбелязват почти 15% ръст спрямо предходната година. Класацията топ 40 включва търговци на дребно в няколко продуктови групи: стоки за дома, материали за текущ ремонт, мебели и осветителни тела, килими и подови настилки, домакински текстил, стоки за домакинството, инструменти, машини, домакински стоки за краткотрайна употреба, строителни материали. В таблицата отново влизат големи вериги за бързооборотни стоки, като ранкирането при тях е резултат само от данните за търговия със стоки за дома. Същият подход е използван и за дружества, чието портфолио съдържа и друг вид предложения (например при "Технополис" и "Емаг"). Показателят отразява продажби само на дребно с включен ДДС, затова в някои случаи е по-голям от общия приход (който е без косвения данък). Накратко, за пръв път подреждането е направено по по-релевантния показател "продажби на дребно" в сектора, а не "общи приходи".
Първите две фирми в топ 40 - "Кауфланд България" и "Практикер ритейл", отчитат приходи от търговия на дребно по над 250 млн. лв. Те биха били лидери и в миналогодишната класация.
Очаквано в ковид годината най-значим скок (близо 140%) отбелязва онлайн търговецът "Емаг интернешънъл", следван от веригата строителни хипермаркети "Багира" - Стара Загора. Петнадесет фирми отчитат спад на продажбите от търговия на дребно, като той е най-значим при "Студио Модерна - България" (Top Shop, Dormeo). За едно от дружествата няма сравнителни данни.
Като цяло печалбите и маржовете растат, но остават на ниско ниво, характерно за търговията на дребно - на всеки лев средната печалба е 3.5 стотинки. Трите най-рентабилни компании в топ 40 са онлайн търговецът "БГ машини", веригата за мебели и материали за мебелната промишленост "Интериор-И", строителният хипермаркет "Румик".
Класацията
"Регал 100" е специален проект на "Капитал", който подрежда най-големите търговци на дребно в България и дава поглед върху развитието им през изминалата година. Освен основната класация на топ 100 в ритейл сектора в следващите седмици в capital.bg и на страниците на "Капитал" ще откриете и няколко секторни разреза - топ 30 търговци за храни и напитки, топ 20 търговци на битова техника, топ 10 на веригите аптеки и топ 10 на търговците на козметика, топ 40 търговци на стоки за дома и топ 50 търговци на облекло и обувки. За първи път тази година в проекта е включена и специална класация на най-големите изцяло онлайн търговци, регистрирани в България.В челната тройка
И този път "Кауфланд България" оглавява топ 40 с продажби от търговия на стоки за дома, които надхвърлят 287 млн. лева (6.33% ръст). Веригата има 60 хипермаркета в 34 града в страната с асортимент, надхвърлящ 20 000 артикула в най-големите обекти. Тя е лидер в сектора на търговията на дребно с годишен оборот за 2020 близо 1.74 млрд. лв. През миналата година компанията откри 60-и хипермаркет в страната и обнови 12 от вече съществуващите си обекти. За 2021 г. са планирани над 120 млн. лв. инвестиции - за нови обекти и модернизиране на съществуващи. В този подсектор германската верига продава най-много тенджери и тигани (виж интервюто).
Приходи от търговия на дребно над 256 млн. лв. за 2020 г. осигуряват над 18% ръст и второ място на веригата хипермаркети за дома и градината "Практикер ритейл". Тя е създадена в Германия и влезе в страната през 2004 г., като за десет години отвори 9 хипермаркета. През 2014 българският "Видеолукс холдинг" придоби целия бизнес на германската компания за България и вече управлява 14 обекта "Практикер" в 13 големи града. "Видеолукс холдинг" е собственик и на веригата за бяла, черна, офис техника и IT "Технополис", която също влиза в класацията с продажби на дребно само на стоки за дома, надхвърлящи 86 млн. лева (11-о място). Сумарно двете вериги биха били лидер в подреждането.
До трето място в топ 40, изпреварвайки IKEA, с продажби от търговия на дребно над 166 млн. лв. се изкачва компания с ново име - "Ви Джи глобал", зад която стоят добре познатите "Мебели Виденов". Семейната фирма е основана от Данчо Виденов - доскоро съдружник в нея заедно със синовете си Добри и Григор Виденови. През юни 2019 дяловете са прехвърлени на Григор Виденов, който сега е едноличен собственик. На 18 март тази година той преобразува компанията от ЕООД в ЕАД и сменя името й на "Ви Джи глобал" като правоприемник на "Виденов груп". "Мебели Виденов" има 44 магазина в цялата страна, а в Гърция, Румъния и Северна Македония продава онлайн, като е в ниския ценови сегмент. Компанията планира да инвестира около 20 млн. лв. в новопридобита индустриална площ в Ямбол, с което ще увеличи производствения си капацитет с 30% и ще открие нови 200 работни места.
След лидерите
Още четири фирми в топ 40 са с приходи от търговия на дребно над 100 млн. лева през миналата година. "Хаус маркет България" (4-о място) е дружеството, което управлява магазините IKEA в страната и отчита над 120.8 млн. лева продажби на стоки за дома. Шведската верига през гръцкия си франчайзьор има вече 10-годишна история в България и предлага мебели и стоки за обзавеждане в два магазина в София, един във Варна и в два центъра за поръчки - в Бургас и Пловдив. А от 2015 г. продава и онлайн. Веригата държи около 10% от общия пазар на обзавеждане на дома. В края на 2020 г. онлайн поръчките имат 18% дял от продажбите й в България.
"От стъпването на ІКЕА в България досега имаме над 23 милиона посетители в магазините и центровете за поръчки и над 18 милиона - в уебсайта ни", обобщава Николаос Ифантидис, управител на IKEA за България. Затварянето на моловете вероятно е част от обяснението за спадналите с 10% продажби.
Над 31% ръст и продажби от търговия на стоки за дома над 105 млн. лева в тази продуктова категория отреждат на "Лидл България" пета позиция в топ 40. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 108 магазина в 50 града в страната.
Символичен спад под 1% и приходи от търговия на дребно над 101 млн. лв. поставят на шесто място "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage въз основа на споразумение с Mr. Bricolage - Франция. Компанията има 11 магазина в 8 града в страната, а от 1 юли 2019 стартира и онлайн продажби. Освен това извършва търговия на едро към Brico Macedonia, след като през май 2017 й продаде франчайз правата си за Северна Македония. През февруари 2019 там в дружеството влезе нов миноритарен собственик, след като основният акционер - "Доверие капитал", продаде 28% от капитала на "Креста консултинг". Заради обновяване, реконструкция и съвпадналите с това ограничителни мерки три магазина на веригата не са работили пълноценно през 2020 г. Според доклада за дейността, за да намали ефекта от ковид пандемията, фирмата е ползвала субсидии по програмата 60:40. Освен това е договорила намаление на дължимите роялти и отсрочване на плащанията, разсрочване на задължения за наеми, както и на други договорености с доставчици и клиенти. Подписала е и анекс към дългосрочен банков заем за шестмесечен гратисен период за плащания по главницата. Спадът в продажбите е компенсиран от ръст в средната кошница. Запазването на обема е постигнато при по-нисък марж - с 0.4 пр.п., и оптимизиране на стоковата наличност, става ясно от доклада за дейността. Въпреки пандемията и трудностите през 2020 компанията е инвестирала 2.6 млн. лв. в реновиране на сгради, съоръжения, инсталации, придобиване на автомобили, подемна техника, компютърно оборудване, става ясно от доклада за дейността.
Продажби от търговия над 101 млн. лв. отчита и "Айко мулти консепт" (7), която управлява веригата Aiko. От 2015 г. мажоритарният дял в Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo, а основателят на двете марки - Мариан Душков, остана като съдружник. В България Aiko има пет филиала - два в София и по един във Варна, Бургас и Стара Загора. По подобие на IKEA и тази мебелна верига отчита спад, но пък печалбата расте.
Година след покупката Mobbo смени концепцията и името си на Mömax. Фирма "Мьомакс България" също участва в класацията и с продажби над 30.7 млн. лв. заема 21-во място. Тук в по-ниския клас продажбите са незасегнати от ковид кризата.
Средно големите
Седем компании влизат в групата с приходи от търговия на дребно между 50 и 100 млн. лева. "Баумакс България" (8) стои зад веригата Home Max. Мажоритарен собственик на капитала е фирма "Хедус", която през 2014 г. купи бизнеса на Baumax от австрийския собственик. "Хедус" пък е притежание на "Родна земя холдинг" - дружеството от орбитата на "Химимпорт", което в началото на септември 2019 придоби 100% от капитала на "Хит хипермаркет" от германската Hit Bulgarien и стана собственик на два магазина Hit за бързооборотни стоки в столичните квартали "Младост" и "Люлин". Днес "Баумакс България" управлява осем хипермаркета в 7 града, опериращи под марката Home Max, които са с обща търговска площ над 105 хил. кв.м и предлагат над 70 хил. артикула. Средната застроена площ на всеки хипермаркет е 13 000 кв.м. Според доклада за дейността за 2020 магазините се посещават от 15 000 клиенти ежедневно. Продуктите, които предлага Home Max, са разделени в няколко основни категории: градина, строителство, техника и санитария, интериор и декорация, черна и бяла техника. Ръстът в приходите е под 9%, показва финансовият отчет.
В класацията влиза още една верига за бързооборотни стоки - "Метро кеш енд кери България" (9), която отчита над 97.9 млн. лв. продажби на дребно на стоки за дома през 2020. Компанията оперира на българския пазар от 1999 г. и обслужва клиенти от хорека бизнеса, търговци и фирми. Българското дружество управлява 11 магазина, както и един логистичен център за доставки. Заетите в него са над 2100.
На десето място в топ 40 е варненската фирма "Темакс България", която притежава строителните магазини TeMax и отчита близо 34% ръст на приходите от търговия, надхвърлящи 90.5 млн. лв. Едноличен собственик на капитала е регистрирано на Сейшелите дружество - "Аврос ЛТД", но реално зад компанията стоят местни бизнесмени. Първият ТеМax магазин е изграден в Добрич през 2007 г. Днес веригата има обекти в още 15 града в страната, в които се предлагат материали за строителство, ремонт, обзавеждане, декорация на дома, както и за градината.
Дружеството "Юск бул", което управлява веригата магазини Jysk и заема 12-о място в класацията, отчита двуцифрен скок на приходите от търговия на дребно, надхвърлящи 78.2 млн. лева. През 2020 г. въпреки пандемията компанията откри нови обекти в Кюстендил, Казанлък, София, Благоевград, Хасково, Дупница. С тях магазините на веригата в страната вече са 42. По данни на дружеството онлайн продажбите нарастват и са 6-8% от оборота в различните месеци, а най-продаваните категории са вътрешно обзавеждане, градинско обзавеждане и матраци. Плановете на Jysk са да отваря по пет-шест магазина годишно в страната и през следващите три-четири години броят им да достигне 50. "Изминалите месеци бяха трудни... За наша изненада бизнесът продължи да се развива добре, защото хората започнаха да прекарват повече време вкъщи, а много клиенти решиха и да преобзаведат или освежат дома си", обобщи в специално интервю за "Капитал" мениджърът на JYSK за Румъния и България Алекс Брату. В общите приходи на дружеството се отчитат и стоките, които обработва българският логистичен център на веригата, а като крайно се доставят към Румъния, Сърбия и Гърция.
Магазините Praktis отбелязват близо 17% ръст на продажбите от търговия на дребно. Компанията собственик - "Мегадом", е на 13-а позиция в топ 40. Веригата оперира в сегмента "Направи си сам" и притежава хипермаркети в 6 града, както и търговски център в Стара Загора. Дружеството е регистрирано през 2001 г. и търгува със стоки за интериора и строителството, подови настилки, облицовки, осветителни тела и др. Съдружници в "Мегадом" са Любен Константинов Милчев и Даниела Кирилова Милчева.
Публичното дружество "Топливо" заема 14-о място в топ 40 с приходи от търговия на дребно над 50.2 млн. лв. Компанията се занимава с доставка и продажби на газ пропан-бутан, течни горива, въглища и брикети, както и на строителни материали. Основен акционер е "Синергон холдинг" на Бедо Доганян с 83.95% дял. Фирмената стокова листа включва повече от 6000 артикула. Сред тях са санитарен фаянс и аксесоари за баня GROHE и тухли и керемиди на "Младост" - Сърбия, на които "Топливо" е основен представител за страната. Компанията има мрежа от дистрибутори и извършва дейност в над 234 обекта, сред които 33 офиса, 150 търговски бази и магазини. В доклада за дейността е посочено, че 51% от приходите за 2020 са от продажбите на строителни и отоплителни материали, като при тях маржът се е увеличил от 15.09% през 2019 на 15.66% през 2020. През миналата година дружеството се е освободило от нерентабилни търговски площи - продадени са 19 обекта, от които 13 за търговия със строителни материали.
В златната среда
В групата между 50 и 20 млн. лв. са 13 дружества. С над 48 млн. лева приходи от търговия на стоки за дома българската верига за храни "Фантастико" заема 15-о място в класацията. Компанията е създадена през 1991 г. и вече притежава 45 супермаркета.
Строителният хипермаркет Masterhaus отчита над 45.5 млн. лв. приходи от търговия на дребно през 2020, които класират управляващата фирма "Бошнаков" на 16-а позиция в топ 40. Компанията - собственост на Павел Николов Бошнаков, е създадена през 1991 г. и притежава складове на едро, както и магазини в Бургас, Равда, Приморско, Айтос, а от декември 2014 г. - и електронен магазин.
Основаната през 1994 г. "Ташев-Галвинг" (17) търгува със строителни материали, метали, дребна железария, електроинструменти и машини, ръчни инструменти, крепежни елементи, ВиК. Притежава два магазина в София и Ямбол от типа "Направи си сам" (DIY), разположени на обща площ 9000 кв.м, шоурум, складове. Съдружници в компанията са Христофор Атанасов Ташев, Станка Колева Браткова-Ташева, Емил Лука Маджаров. Според доклада за дейността за 2020 фирмата е официален представител, директен вносител и дистрибутор на над 80 марки, предлага над 60 хил. артикула, работи с над 300 дистрибутора в страната. Нейни клиенти са големи строителни предприятия и масови потребители.
Продажби на дребно над 40 млн. лева прави и "Пластик София" (18), която търгува с кетъринг опаковки, консумативи за еднократна употреба, домакински продукти. Компанията притежава портфолио от над 2500 артикула, продава в България, Гърция и Румъния. Основана е през 1997 г., а съдружници в нея са Стоил Христов Лилков, Евгени Иванов Гачев, Николай Бочев Ерменков, Мартин Щилиянов Бабкин. През 2016 година "Пластик София" започна собствено производство в нова фабрика в Асеновград.
Близо 11% ръст на приходите от търговия на дребно отчита "Баухаус България" (19). Дружеството е собственост на Bauhaus Depot, Австрия, притежава един магазин в София, открит през 2012 г. и предлагащ над 120 хил. артикула в 15 специализирани отдела. От средата на 2016 г. дружеството продава и онлайн. Според доклада за дейността основните предизвикателства пред бизнеса са свитото потребление, конкуренцията на пазара и последиците от световната пандемия върху икономиката на страната.
"Крез България" - Пазарджик, се подрежда на 20-о място с продажби от търговия на дребно над 34.6 млн. лв. за 2020. Дружеството управлява веригата "Крез" и търгува със строителни материали, продукти за дома, за ремонт, строителство, декорация, за градината, за домакинството и кухнята, за свободното време. Притежава два хипермаркета с обща търговска площ 15 000 кв.м и над 100 хил. продукта. Разполага и със складови бази в София и Пазарджик, с шоурумове, има собствена дистрибуторска мрежа. Едноличен собственик на капитала е Костадин Тодоров Тошев.
Веригата "Сико" на софийската фирма "Сико-С" е с 13 магазина в 7 града в страната и е на 22-ра позиция в класацията. По данни на компанията тя поддържа наличност от над 7000 модела, над 500 000 кв.м стенни и подови плочки. Веригата предлага обзавеждане за баня, а също и над 300 модела ламинати и паркети, фасадни мазилки, топлоизолации, груби строителни материали. Съдружници във фирмата са Съби Христов Събев и Толя Георгиева Събева.
Обзавеждане за баня предлага и "Гресия 2" (23), която управлява магазините "Баня стил" в осем града в страната. Дружеството, което отчита над 26.6 млн. лв. приходи от търговия на дребно за 2020, е вносител и основен дистрибутор на много европейски фабрики и поддържа големи складови наличности на обзавеждане за баня: плочки, гранитогрес, душ кабини, смесители, мебели. Едноличен собственик на капитала е Димитър Тенчев Йовчев.
В тази група влизат и две международни вериги за бързооборотни стоки - T-Market (управлявана от "Максима България") - на 24-то място, следвана от Billa ("Билла България"). И двете компании отбелязват над 20% ръст на продажбите на стоки за дома през 2020 г. През първата половина на тази година T Market отвори магазини в Свиленград, Приморско, Бяла и Крумовград и вече разполага с 92 обекта в страната. А Billa е представена в 39 града със 130 магазина
Създадената през 1994 г. в Пловдив "Керамик груп" се подрежда на 26-а позиция и отчита над 21.2 млн. лева продажби от търговия на дребно за 2020. Компанията е собственик на два строителни хипермаркета с бранда "Алати" - в Пловдив и във Варна, на складове, на шоурум в София и Русе, както и на логистична база и търговски център "Виктория" с шоурум в Пловдив. Дружеството продава и онлайн и инвестира 5 млн. лв. в завод за мебели за баня. Той ще е с годишен капацитет над 50 000 артикула и ще бъде завършен през 2022 (виж интервюто). Едноличен собственик на капитала е Руслан Милков Стефанов.
Групата на дружествата с над 20 млн. лева оборот от търговия на дребно за 2020 завършва с "Багира" - Стара Загора (27). Компанията е учредена през 1992 г. и търгува на дребно с железария, промишлени и строителни стоки. Притежава хипермаркети "Багира" в Стара Загора и Казанлък (заедно с хотелска част), магазин под наем в Стара Загора, както и автомивка. Съдружници са Васил Атанасов Аргиров, ЕТ "Багира-1-Васил Аргиров", Деян Василев Аргиров, Мариян Василев Аргиров.
Групата на малките
По 20 млн. лв. приходи имат 13 дружества. "Мартинели", която заема 28-о място в топ 40, е учредена през 2003 г. със седалище във Варна. Предлага обзавеждане за дома, вилата, офиса, хотела и представя своите мебели и интериорни предмети в 10 шоурума Martineli в страната. По данни на дружеството то притежава 20 хил. кв.м складова база и собствен автопарк с над 100 леки и товарни автомобили. Съдружници са Мартин Несторов Несторов и Йорданка Милева Несторова.
В тази група влиза и онлайн магазинът за търговия на дребно с градинска, земеделска и друга техника "БГ машини" (29) с едноличен собственик Свилен Димитров Костов. Фирмата отчита над 50% ръст на приходите и 70% скок на печалбата през миналата година.
"Домко" - компанията, специализирана във вноса и продажбата на стенни и подови покрития, текстил, спални комплекти, осветителни тела, аксесоари, заема 30-а позиция в класацията. Фирмата притежава едноименната верига Domko с 13 магазина с 20 500 кв.м обща търговска площ и две складови бази. Едноличен собственик е Владимир Георгиев Миков.
"Хилти - България" (31) - собственост на лихтенщайнското едноименно дружество, отчита едноцифрен спад на приходите от търговия на дребно през 2020 г. Според доклада за дейността свиването е резултат от противоепидемичните рестриктивни мерки. По данни на дружеството пазарният му дял в България за 2020 е 15.3%. Прогнозата за 2021 е за умерен растеж.
Символичен спад отбелязва и "Интериор-И" (32), която предлага плотове, плоскости и други материали за мебели. Компанията е основана през 1990 г., има търговски обекти в 10 града в страната, а производството й е в с. Негован и с. Костино. Съдружници в нея са Владимир Димитров Димитров и Калина Николова Димитрова.
За първи път в класацията влиза "Емаг интернешънъл" (33) - фирмата, която администрира електронния магазин eMag и приложението за него. Електронният търговец от години е лидер в България, но приходите му минаваха през румънското дружество Dante International. През септември миналата година фирмата отвори и първия си физически магазин в столичния мол "Сердика център" с цел да разшири присъствието си в България. В този топ 40 дружеството участва само с приходите от продажба на стоки за дома и отчита трицифрен скок.
"Студио Модерна - България" (34) има над 56% спад на продажбите от търговия на дребно. Фирмата за директен маркетинг и електронна търговия участва в класацията с брутните приходи от групите "Стоки за дома". Сред най-разпознаваемите й брандове са "Космодиск", "Топ шоп", "Дормео", "Делимано". По данни на компанията тя присъства в 21 европейски страни, има 180 уебсайта за продажби и 35 центъра за обслужване на клиенти. В България дружеството стъпва през 1996 г. и има 25 физически магазина.
В класацията влиза още една компания за телешопинг - "Скайшоп България" (Telestar), която е на 36-а позиция с оборот над 13.6 млн. лв. В сътрудничество с телевизионни канали фирмата предлага кухненски електроуреди, съдове за готвене, прибори за храна, уреди за почистване, за отопление, за ремонт и др. Тя е собственост на "Ес Ви Скайстар груп", в която съдружници са гръцките граждани Георгиос Лазопулос, София Лазопулу, Василики Лазопулу, и отчита едноцифрен ръст на продажбите от търговия.
Фирмата за подови настилки (мокет, балатум, килими, ламиниран паркет и др.) "Картекс П" отчита двуцифрен спад на приходите от търговия на дребно. Дружеството, което заема 35-о място в таблицата, управлява девет магазина CarpetMAX в седем града в страната. Съдружници са едно юридическо и седем физически лица, като с най-голям дял е Пейо Иванов Николов. В доклада за дейността за 2020 г. се посочва, че през пандемичната 2020 фирмата не е имала обекти в затворени търговски центрове и че отчита ръст в онлайн поръчките.
Спад на продажбите от търговия на дребно има и фирма "Господинови Строймаркет" (37) - собственост на братята Диян и Галин Господинови, която търгува със строителни материали, сухи строителни смеси, материали и аксесоари за мебелното производство. Компанията притежава складови бази, магазини в София, Варна, Добрич, Шумен, Каварна, Пловдив.
Строителните магазини Unicem отчитат едноцифрен спад на продажбите от търговия. Съдружници в едноименната компания "Уницем" (38) са Костадин Димитров Василев и Хриска Дочкова Ставрева. Фирмата е учредена през 1994 г., управлява четири магазина, продава и онлайн. Според доклада за дейността през 2020 бизнесът й не е преустановен и не е повлиян съществено от пандемията. Несигурността обаче продължава и засега мениджърският екип не може да прогнозира дали ще има съществени отражения върху дейността.
Строителният хипермаркет "Румик" - София (39), се управлява от едноименната компания, в която съдружници са Румен Благоев Тодоров и Весела Михайлова Тодорова. Дружеството е на пазара на стоки за строителство, ремонт и интериор от 1997 г. За 2020 е с ръст над 9% и приходи от търговия над 11 млн. лв.
Топ 40 завършва с фирма "Рубин 2001" - София, специализирана в търговията на продукти, системи и съоръжения за водопровод, канализация и отопление. Тя разполага със складови бази и магазини Rubin в София, Пловдив и Варна и отчита двуцифрен ръст и над 10.9 млн. лв. продажби от търговия. Едноличен собственик на капитала е Александър Александров Джамбазов.
Планираме изграждане и на ритейл парк
Как се отрази пандемията от коронавирус на бизнеса на компанията?
- През 2020 г. имахме лек спад в оборотите заради ограниченията на броя на клиентите според квадратурите на магазините, които ни задължиха да спазваме, поставените КПП, отделящи градовете от областта, и не на последно място - заради първоначалния шок у хората от новооткрития смъртоносен вирус.На какъв етап е инвестицията в новия фирмен завод за мебели за баня, който изграждате в Пловдив?
- Строителството продължава, малко го разтеглихме във времето, най-вероятно ще приключим догодина. Инвестицията е 5 млн. лева собствени средства, застроената площ е 11 хил. кв. метра, на които ще бъдат разположени производствени халета, шоурум, складове за суровини и за готова продукция, административна част. Производството на завода ще предлага широка гама интериорни шкафове за баня. Не ползваме кредити, строим бавно и по малко, но напредваме.Как се развива бизнесът ви през тази година?
- Отчитаме лек ръст на продажбите. Проблем имаме основно при търговията на едро. Ние сме най-големият търговец на подови плочки в страната и в топ пет на търговците на санитарен порцелан и смесителни батерии. Резкият скок на цените на контейнерите ни принуди да разчитаме само на европейски доставчици, което ограничава предлагането.Какви са плановете за развитие на "Керамик груп" в средносрочен план?
- Тази година придобих един голям терен в окръжен град в България. Планирам да изградя ритейл парк, който най-вероятно ще бъде готов догодина.При стоки за домакинството отчетохме близо 50% ръст в продажбите
Как се отрази пандемията на продажбите на стоки за дома?
- Разпространението на COVID-19 значително промени начина на живот на хората, а това неминуемо оказа влияние и върху техните навици на пазаруване. След започването на пандемията потребителите прекарваха повече време вкъщи, което засили интереса им към стоките за дома. Това доведе до нарастване на продажбите в тази категория. В някои нейни подкатегории, като например "Стоки за домакинството", за последната година отчетохме близо 50% ръст в продажбите.Кои са най-продаваните продуктови групи в категорията "стоки за дома" по време на пандемия?
- Наблюдаваме устойчив във времето интерес към стоките за домакинството и кухнята като тенджери и тигани, който се запази и по време на пандемията. В този период повече хора предприеха дребни ремонти у дома, което пък доведе до по-голямо потребление на материали и инструменти за текущ ремонт. Традиционно силният интерес към домашен текстил също се увеличи по време на COVID кризата.Как се развиват продажбите на стоки за дома през тази година?
- Всяка година отбелязваме ръстове в категорията и тази година не е изключение. Увеличението в оборота се дължи както на промените в потребителското поведение, така и на факта, че продължаваме активно да развиваме категорията. От три години прилагаме стратегия за развитие на категорията чрез внедряване на собствени марки продукти за дома, чиито предимства са редицата международни сертификации за качество и достъпните цени. В категорията "Стоки за дома" имаме общо 13 собствени продуктови линии, сред тях са марките Liv&Bo, Spice&Soul, Talentus, Kidland и Countryside.Най-продавани по време на пандемия са стоките за обновяване на дома и градината
Как се отрази пандемията на продажбите на "Практикер"?
- 2020 беше една трудна, но успешна година за "Практикер". Отчетохме ръст близо 19% спрямо предходната 2019 г. През 2020 отворихме два нови обекта - в Пазарджик през юли и в Добрич през ноември. Също така през пролетта завърши реновацията на магазина ни в Плевен.С настъпването на ковид пандемията трябваше да променим много неща, за да отговорим на нуждите на нашите клиенти. Въведохме нови услуги, за да улесним тяхното пазаруване, нови начини за поръчка, доставка и плащане на продуктите.
Кои са най-продаваните продуктови групи във веригата по време на пандемия?
- Пандемията накара много хора да останат у дома, вместо да ходят на почивка например, много от тях преоткриха своите вили или къщи в провинцията съответно, оставайки вкъщи за по-дълго, започнаха да ремонтират и облагородяват. Така че точно стоките за реновация на дома и градината - подовите и стенните покрития, градинските мебели, машини и басейни, бяха сред категориите с най-голям ръст.Как се развиват продажбите през тази година?
- През тази година продажбите също се развиват добре, отчитаме ръст над 20% към момента, за което спомагат новооткритите през миналата година 2 нови обекта - в Пазарджик и Добрич.В какво инвестирате?
- Целите и стратегията на компанията не се промениха през миналата и настоящата година - продължихме с развитието и експанзията на веригата, развитието на нашия онлайн магазин, постоянното обогатяване на асортимента, обучението на персонала (основно онлайн).Планирате ли откриване на нови магазини "Практикер" и в какъв срок?
- В момента работим по няколко нови проекта, като се надяваме 2 или 3 от тях да бъдат реализирани до края на 2022 г. Останалите ще открием през 2023 г.Интервютата взе Мара Георгиева
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.