Лек спад на пазара на бира през 2021 г.

През миналата година пивоварните в страната са инвестирали 40 млн. лева

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Минимално свиване през миналата година е отчел пазарът на бира в България. По данни на Агенция "Митници" общият му обем в страната през 2021 г е 5.150 млн. хектолитра, което е с 1% по-малко от 2020 г. Размерът на внесения акциз от продажбите на пиво - 74.1 милиона лева, също е с 1% по-малко в сравнение с 2020 г. В сравнение с предпандемичната 2019 г. обаче спадът в обем през миналата година е близо 6%, съобщиха от Съюза на пивоварите в България.

Официални данни за размера на пазара на бира в стойност няма, но по експертни изчисления през 2021 г. той се оценява на приблизително 600 млн. лева по цени на дребно.

По-малко работещи заведения, по-малко туристи

"Най-големият фактор за спада на пазара през миналата година е ограниченият режим на работа на хорека канала. Налице бяха ограничения в пътуването, както и в капацитета на цялата туристическа база - хотели, къщи за гости, заведения. Освен това българските туристи не успяха да компенсират спада на чуждестранните гости. Има промяна и в модела на поведение на хората, които ограничиха събиранията и с повод, и без повод, а бирата е социална напитка и зависи от реакциите на общността. Спортните и музикалните събития също бяха редуцирани", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Съюза на пивоварите в страната.

Въпреки тези характерни за всички европейски пазари трудности българските пивовари все пак се представят много добре в общата картина на сектора - българският бирен пазар е на 11 място в ЕС като обем, отчитат от браншовия съюз. А по годишна консумация на пиво на глава от населението страната ни е на 8 място заедно със Словения - със 75 литра. Преди България са бирени нации като Чехия, Австрия, Германия, Полша, както и Румъния, Хърватия, Естония, уточни за "Капитал" Ивана Радомирова.

Нови 40 млн. лв. инвестиции в активи

И през 2021 г. фирмите в бранша инвестират - общият размер на направените инвестиции в ДМА е 40 млн. лева и това не се е променило през последните три години. Отделно от това са инвестициите в продукти, маркетинг, човешки ресурси, безопасни и здравословни условия на труд, хигиена, коментира за "Капитал" Ивана Радомирова.

Средният осигурителен доход в бранша е 1860 лв. През 2021 г. производството и продажбите на бира осигуряват заетост на близо 25 000 работещи. От тях 9% са директно заети в пивоварната промишленост, 32% - в секторите на доставка, и 59% - в търговията, заведенията и туризма, показват официалните данни, цитирани от браншовия съюз.

Светлото пиво - най-предпочитано

И през 2021 г. бирата е най-често консумираната напитка след минералната вода. В страната се произвеждат над 170 марки бира. "В България, както и в останалите страни от ЕС, най-предпочитана продължава да бъде лагер бирата (светло пиво), която е с над 93% пазарен дял. Дори през зимния сезон 53% от българите на възраст между 18 и 69 г. пият бира поне веднъж седмично. Най-активните фенове са от групата на 40-49-годишните. За поредна година най-големите почитатели на пивото са в Русе, където честотата на консумация на бира е 13 пъти месечно, следвани от Варна", обобщава Ивана Радомирова, като цитира резултати от изследване на ИПСОС.

И през 2021 г. продължава тенденцията на спад на дела на продажбите в РЕТ бутилки, който достига 53%, стъклените бутилки запазват 20% от пазара, делът на кеновете (23%) и на наливното пиво в кегове (4%) продължава да расте.

Пет нови микропивоварни

През 2021 г. са започнали работа пет нови микропивоварни, с които общият брой на регистрираните предприятия за производство на бира в страната вече е 41. Тази тенденция също е напълно в духа на развитието на сектора на глобално и на европейско ниво, посочват от браншовия съюз.

През последните 10 години откриването на все повече малки и микропивоварни отбелязва бум. В периода 2014 - 2019 г. в страните от ЕС ежегодно са отваряли врати близо 1000 нови пивоварни. За последните 12 месеца обаче - вероятно заради кризата - новите малки и микропредприятия за бира са едва 225. Въпреки това към края на миналата година броят на пивоварните в Европа вече е 12 600.

Бирата в Европа

Годишният доклад на Пивоварите на Европа от края на 2021 г. отбелязва спад на консумацията на бира във всички страни на Стария континент. Статистиката показва, че преди пандемията през 2019 г. в страните от ЕС са продадени 325 млн. хектолитра пиво, а през 2020 г. - 310 млн. хектолитра.

Статистическият доклад на Пивоварите на Европа е с данни за 27-те държави - членки на ЕС, Великобритания, Норвегия, Швейцария и Турция. Отчетът показват как продължилият близо десетилетие силен "ренесанс в производството и консумацията на бира" в европейските страни буквално е спрян от натиска на пандемията.