Почти една трета от българите пият бира няколко пъти седмично

"Пиринско" е най-активният рекламодател на пиво за януари-април тази година, показва проучва на "Нилсен адмосфер България"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Около 32% от българите пият бира 3-4 пъти седмично или по-често, 15% - 1-2 пъти през седмицата, а 16% изобщо не пият бира. Това отчита проучване на "Нилсен адмосфер България" и "Български национален панел" сред 500 души над 18-годишна възраст, проведено онлайн.

Къде и как

Според изследването консуматорите на пиво сред българското население от 18-годишна възраст нагоре са 84%. Напитката има повече почитатели след мъжете - 62% пият бира поне веднъж седмично в сравнение с 30% от жените. Дамите са по-склонни да пият бира от време на време, но и по-често са тези, които изобщо не пият (24% в сравнение с 8% от мъжете). Най-големите любители на пивото са на възраст от 45 до 54 години, следвани от тези над 55 години, отчита "Нилсен адмосфер България".

"Пиринско" води класацията на най-популярни марки бира - 16% от анкетираните я посочват за любима. Следват "Шуменско" (10%), "Каменица" и "Загорка" (всяка с 9%) и "Ариана" (7%). Само 5% от запитаните нямат любима марка бира.

Най-търсена е бутилираната бира, а най-често любимо място за консумация е домът (70%), но за 17% от отговорилите това е заведение.

Телевизиите са най-предпочитаният канал за реклама на бира. През първите четири месеца на 2021 г. най-много средства за реклама (по тарифа) са вложени от "Пиринско" (5.8 млн. лв.). Следващите позиции са на "Каменица" и "Ариана", показват данните от рекламния мониторинг Ad Intel на "Нилсен адмосфер България"

Пазарът отчита спад през 2020 г.

В България се произвеждат над 150 марки пиво. В пандемичната 2020 г. пазарът на бира отчете спад. "По данни на Агенция "Митници" през миналата година са продадени 5.22 млн. хектолитра бира, което е с 5% по-малко от количествата през 2019 г. По-ниски са и постъпленията към бюджета от акциз за бира, които спадат с 4% до 74.9 млн. лв.", съобщи за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Съюза на пивоварите в България.

Периодичното затваряне на заведения, драстично намалелият туристически поток, работата от дома вместо от офиса водят до близо 40% спад на продажбите в хорека сектора и 40% намаление на количествата продадено наливно пиво (кегове) през 2020, посочва Ивана Радомирова.

Данните на маркетинговата агенция Nielsen потвърждават низходящата тенденция. "За последния 12-месечен период (до март 2021 г.) пазарът на бира има спад от 10% в стойност и 5% в обем (литри)", уточни за "Капитал" Марко Наумов, бизнес мениджър "Търговски вериги" в АС Nielsen.

Официални данни за размера на пазара на бира в стойност няма, но по експертни изчисления през 2020 г. той се оценява на близо 720 млн. лв. по цени на дребно.