На по бира, но по-малка

Продажбите на пиво падат и в количество, и в стойност през корона годината

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Продажбите на пиво падат и в количество, и в стойност през корона годината.
  • "Карлсберг" остава лидер през 2020 г., а "Каменица" измества от второто място "Загорка" от пазар за над 700 млн. лв. годишно.
  • Логично расте домашната консумация, а тази в заведения се свива.

Пандемията не отказа българите от бирата. Но промени няколко параметъра: изпитото е 5% по-малко, консумацията е по-бюджетна и основно вкъщи. И спрямо европейците пазарът се е свил по-малко.

За трите големи пивоварни пропуснатите продажби са в заведенията и заради по-малкото чужди туристи. Има и леко разместване в топ 3 - по данни на компаниите "Карлсберг България" запазва лидерската си позиция по количества продадени бири, но "Каменица" измества от второто място "Загорка".

Корона спадът

През 2020 пазарът на бира отчита спад. "По данни на Агенция "Митници" през миналата година в страната са продадени 5.22 млн. хектолитра бира, което е с 5% по-малко от количествата през 2019 г. По-ниски са и постъпленията към бюджета от акциз за бира, които спадат с 4% до 74.9 млн. лева", съобщи за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Съюза на пивоварите в България.

Данните на маркетинговата агенция Nielsen потвърждават низходящата тенденция. "За последния 12-месечен период (до март 2021 г.) пазарът на бира има спад от 10% в стойност и 5% в обем (литри)", уточни за "Капитал" Марко Наумов, бизнес мениджър "Търговски вериги" в АС Nielsen.

Официални данни за размера на пазара на бира в стойност няма, но по експертни изчисления през 2020 г. той се оценява на близо 720 млн. лева по цени на дребно.

Факторът затворени заведения

Периодичното затваряне на заведения, драстично намалелият туристически поток, работата от дома вместо от офиса водят до близо 40% спад на продажбите в хорека сектора и 40% намаление на количествата продадено наливно пиво (кегове) през 2020, посочва Ивана Радомирова.

"До миналата година хорека каналът е бил на второ място по значение за категорията (в стойност), но вече минава на четвърто. "Най-облагодетелствани" от обстоятелствата са супер- и хипермаркетите, които отчитат 8% ръст в стойност на продажбите на бира. Други канали, които бележат позитивно развитие, са най-малките хранителни магазини (до 40 кв.м) и т.нар. удобни търговски обекти - магазини, павилиони, специализираните за алкохол. Обектите до 40 кв.м продължават да бъдат с най-голяма тежест в категорията", отчита Марко Наумов.

Още пластмасови бутилки

През 2020 г. в страната се произвеждат над 150 марки бира. "В България, както и в останалите страни от ЕС, най-предпочитана продължава да бъде лагер бирата (светло пиво), която е с над 93% пазарен дял", коментира Ивана Радомирова.

По данни на Съюза на пивоварите делът на продажбите в РЕТ бутилки е 56%, стъклените бутилки са 20% от пазара (с 3% по-малко от 2019), делът на кеновете е 21%, а на кеговете - 3%. От типовете разфасовки единствено кенчетата отбелязват ръст и увеличават продажбите си с 4%, уточнява Марко Наумов.

Активните потребители

През 2020 г. честотата на консумация на пиво се запазва на нивото от 2019 г. Според ежегодно провежданите маркетингови проучвания 55% от българите пият бира поне веднъж седмично, а 65% - веднъж месечно. Най-активните консуматори при мъжете са на възраст 30-39 години и 50-59 години, а при жените 30-39 г. и 20-29 г., посочва Радомирова.

В България към края на 2020 г. са регистрирани 34 производители на бира. От тях големите компании са 3, малките и средните пивоварни - 8, а останалите 23 са микропредприятия.

Обновяването в сектора продължава, като вниманието е фокусирано върху въвеждането на "зелени практики". "За последните 5 години инвестициите в енергийна ефективност, пречиствателни съоръжения, нововъведения в опаковките, логистиката и други "зелени проекти" в сектора се изчисляват на над 30 млн. евро", обобщава Ивана Радомирова.

Бирата в Европа

През 2020 г. биреният пазар в ЕС в обем е 316 млн. хектолитра. което е с 34 млн. хектолитра, или 9%, по-малко от 2019 г. Продажбите през ресторанти, барове и кафенета (хорека) спадат с 42% до 73 млн. хектолитра, отчита публикуваният икономически доклад на "Пивоварите на Европа" за отражението на ковид-19 върху бирения сектор в страните от ЕС и Великобритания. Според експертите добавената стойност от производството и продажбите на бира в ЕС е спаднала от 60 млрд. евро през 2019 на 45 млрд. евро през 2020 г. Спадат и приходите от акцизи от бира - с 1.1. млрд. евро, и от ДДС - със 7 млрд. евро. В същото време има нарастване от 8% (20 млн. хектолитра) на продажбите на пиво през магазинната мрежа, които донякъде компенсират големите загуби от затварянето на заведенията.
Войчех Жабински, изпълнителен директор на "Карлсберг България":

Пазарът плавно ще се възстановява


Как се отрази пандемията на компанията през 2020 и какви са тенденциите?

- Ефектът беше видим най-вече в началото на кризата, по време на извънредното положение поради мерките за безопасност и затварянето на on-trade обектите. Това беше голямо предизвикателство за всички в бранша, но ние от "Карлсберг България" не спряхме производството си нито за ден. Резултатът - компанията запазва водещата си позиция на пазара и продължава да бъде лидер по отношение на пазарния си дял в обем.

Сега, с идването на топлите месеци и напредъка в борбата срещу ковид-19, се надяваме да имаме добър летен сезон и нормализиране на нивата на потребление. Определено нагласите на потребителите днес са различни - изместването на поводите за консумация към предимно домашно потребление; промяната в начина ни на живот; засилването на дигиталното общуване и онлайн търговия; общото усещане за несигурност. Хората започнаха да пазаруват по-рядко като честота на посещенията в магазина, но затова пък в по-големи количества.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2020?

- Запазихме своите пазарни позиции и реализирахме ръст в обема благодарение на силните топли месеци през 2020 г.

През тази година очакваме да стабилизираме нивата на потребление, за да нямаме толкова ясно изразена сезонност и резки възходи и спадове в консумацията като през 2020 г.

Какви са прогнозите ви за 2021 г.?

- Пазарът ще започне плавно да се възстановява, макар не на нивата отпреди кризата. И тази година очакваме спад на туристическия сезон - от една страна, поради последиците от пандемията, а от друга, поради политически и икономически фактори. Хората вероятно ще продължат да са внимателни по отношение на пътуванията, събиранията в големи групи, ще избягват рисковете и ще прекарват повече време в компанията на близките си.

Владан Матич, изпълнителен директор на "Каменица":

Клиентите търсят промоции и познати марки

Как се отрази пандемията на компанията през 2020 и какви са тенденциите?

- 2020 беше една от най-динамичните и предизвикателни години в моя живот. Пристигнах с голямо вълнение, очаквания и енергия в България в края на месец февруари, за да поема управлението на "Каменица". Появата на коронавируса няколко седмици по-късно промени набелязания курс. Силният удар дойде най-вече от затварянето на заведения по време на двете вълни на пандемията, което допринесе за спад в бирения пазар в този сегмент с цели 30.5 процентни пункта на годишна база за 2020 г. спрямо 2019 г. За сметка на това продажбите и в традиционна, и в модерна търговия се увеличиха респективно с 1.3% и 2.1%. спрямо 2019 г. От гледна точка на опаковки най-много пострадаха стъклените бутилки, като потребителите се насочиха към пластмасови бутилки и кенове.

Хората станаха по-чувствителни към разходите си, ценовите намаления и промоциите бяха търсени и предпочитани. Наблюдавахме и силно увеличение на консумацията на бира у дома. В резултат на здравни съображения и в търсене на по-голямо разнообразие и ценови промоции пазаруването се насочи повече към големите супермаркети, откъдето могат да се закупят повече продукти наведнъж, на по-ниски цени и където има много и различни промоции. Очакваме, че този тренд ще продължи, защото потребителите ще търсят сигурна и безопасна среда на пазаруване. Ще се запази тенденцията за пазаруване по-скоро на познати и изпробвани марки и продукти.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2020?

- Биреният пазар, и в частност канал "Заведения", пострада сериозно миналата година, като все още не се е върнал на нивата отпреди пандемията. "Каменица" като компания остава силен номер две играч с пазарен дял от 24.9% в обем и 27.2% в стойност по данни на "Нилсен" за 2020 г. Продължаваме да бъдем водещи в премиалния сегмент като компания с 36.1% пазарен дял. Пражка бира №1 в света Staropramen е силен лидер в премиалния сегмент, заемайки 19.3% пазарен дял в сегмента за изминалата година.

Какви са прогнозите ви за 2021 г.?

- Големият фактор отново ще бъде летният туристически сезон. Ще предложим "Молсън Корс" - това е изцяло нова и различна категория напитки - хард зелцер, чието начало идва от САЩ. На пазара тук вече предлагаме хард зелцер под марката WAI Moment. Това е газирана алкохолна напитка с 4% алкохолно съдържание, с натурални аромати, под 99 калории в кен, без консерванти, подсладители и оцветители, без глутен и подходяща за вегани.
Петер Копиец, изпълнителен директор, "Загорка":

Очакваме по-силен летен сезон


Как се отрази пандемията на компанията през 2020 и какви са тенденциите?

- Това е безпрецедентна ситуация, трябваше да се учим в движение, и то много бързо.

Тенденцията, която наблюдавахме през последните няколко години за по-здравословен начин на живот, сега стана още по-силна и актуална. Нашето портфолио Zero Zone с нашите 0% алкохол марки бира и радлер е алтернатива на алкохолната бира и в отговор на това търсене.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2020?

- През 2020 г. трябваше да препланираме и да се адаптираме към предизвикателната бизнес ситуация принципно всеки ден. Подходихме с разбиране към нуждите и трудностите на нашите партньори и решихме да предоставим финансова и продуктова подкрепа на нашите партньори в хорека сектора.

Бяхме наясно, че 2020 г. ще бъде трудна, но успяхме да постигнем планираните резултати и най-важното - да можем да инвестираме в продължителността на нашия бизнес и устойчиво бъдеще.

Какви са прогнозите ви за 2021 г.?

- Ситуацията все още е динамична, като се има предвид, че и през първите 5 месеца на тази година някои от бизнесите останаха затворени и дори сега, когато търговските обекти в хорека сектора са отворени, те работят с ограничен капацитет, което ще даде своето отражение.

Поглеждайки към летния сезон, очакваме, че той ще бъде по-добър от миналата година.

Интервютата взе Мара Георгиева

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-@
    sfasaf

    Подай царевицата там!

    Нередност?
Нов коментар