Продажбите на бира за полугодието се връщат към нивата от 2020 г.
През последния месец се увеличава консумацията на наливна бира
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Продажбите на бира за първите шест месеца на годината се възстановяват и достигат 2400 хил. хектолитра, което е почти на нивата от 2020 г. (2526 хил. хектолитра). През последния месец се увеличава консумацията на наливна бира (6%). Връща се тенденцията за намаляващ интерес към пиво в пластмасови бутилки (54% дял). Стъклените бутилки държат 20% от пазара, а кеновете - 23%, съобщиха от Съюза на пивоварите.
"На европейската карта на индустрията България вече е на 11-о място по обем на продажбите на бира. За миналата година дори има леко повишаване на износа на българска бира", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовия съюз. В Съюза на пивоварите влизат "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", ,,Доровски инвест" (производител на "Гларус"). От асоциацията не предоставят разбивка на продажбите на отделни й членове пивовари.
Извън тях, макар и още с малък дял, все повече навлизат малки български и чужди производители на крафт бири, както и внос на традиционни чешки, английски и германски производители. Там пазарът обаче е доста фрагментиран и е трудно да се даде точна статистика кой колко продава.
Избор и предпочитания
Вкусът на напитката, нейната опаковка и стилът бира са най-важни за избора на пиво. Едва след това се нареждат цената и марката, отчитат маркетингови проучвания по поръчка на браншовия съюз. Пак според тези изследвания през летните месеци всеки ден пълнолетният потребител изпива по една бира. А 58% от любителите на пивото поне веднъж месечно консумират безалкохолна бира.
През лятото близо 50% от жените пият бира поне веднъж месечно, а всяка трета - поне веднъж седмично. Дамите предпочитат нискоалкохолните или безалкохолните бири с плодови или билкови аромати, отчитат от Съюза на пивоварите.
20 млн. лв. инвестиции за първото полугодие
В страната са регистрирани 37 производителя на бира, от които големите компании са 3 и са международни, малките и средните пивоварни - 8, а останалите 26 са микропредприятия.
За 2020 г. инвестициите на пивоварните в дълготрайни активи са 37 млн. лв., а само за първото полугодие на 2021 г. - 20 млн. лв. Продуктовото портфолио в бранша е изключително разнообразно и всяка година се обогатява с различни марки и стилове бира. За последните 12 месеца на пазара са пуснати над 35 нови предложения и асортимента пиво, съобщават от браншовия съюз.
Всички произвеждани в страната бири съдържат списък на съставките, а 98% - и на енергийна стойност. За сравнение - в страните от ЕС 93% от продадената бира има списък на съставките и 86% - на енергийната стойност.
Спад през 2020
През 2020 пазарът на бира в страната отчита спад. "По данни на Агенция "Митници" през миналата година в страната са продадени 5.22 млн. хектолитра бира, което е с 5% по-малко от количествата през 2019 г. По-ниски са и постъпленията към бюджета от акциз за бира, които спадат с 4% до 74.9 млн. лева", съобщи за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Съюза на пивоварите в България.
Периодичните затваряния на заведенията, въведените ограничения и стагнацията на туристическите пътувания водят до 9% спад в обем на пазара на бира и в страните от ЕС през 2020 г. Добавената стойност от производството и продажбите на бира общо за ЕС е намаляла с 15 млрд. евро - от 60 млрд. през 2019 на 45 млрд. през 2020. Заради локдауна в повечето държави и затворените обекти на хорека канала индиректната работна заетост, генерирана от продажбите на бира в ЕС, е намаляла с 800 000 работни места, съобщи Ивана Радомирова, като се позовава на данни от Пивоварите на Европа.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.