🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продажбите на бира за полугодието се връщат към нивата от 2020 г.

През последния месец се увеличава консумацията на наливна бира

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Продажбите на бира за първите шест месеца на годината се възстановяват и достигат 2400 хил. хектолитра, което е почти на нивата от 2020 г. (2526 хил. хектолитра). През последния месец се увеличава консумацията на наливна бира (6%). Връща се тенденцията за намаляващ интерес към пиво в пластмасови бутилки (54% дял). Стъклените бутилки държат 20% от пазара, а кеновете - 23%, съобщиха от Съюза на пивоварите.

"На европейската карта на индустрията България вече е на 11-о място по обем на продажбите на бира. За миналата година дори има леко повишаване на износа на българска бира", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовия съюз. В Съюза на пивоварите влизат "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво", ,,Доровски инвест" (производител на "Гларус"). От асоциацията не предоставят разбивка на продажбите на отделни й членове пивовари.

Извън тях, макар и още с малък дял, все повече навлизат малки български и чужди производители на крафт бири, както и внос на традиционни чешки, английски и германски производители. Там пазарът обаче е доста фрагментиран и е трудно да се даде точна статистика кой колко продава.

Избор и предпочитания

Вкусът на напитката, нейната опаковка и стилът бира са най-важни за избора на пиво. Едва след това се нареждат цената и марката, отчитат маркетингови проучвания по поръчка на браншовия съюз. Пак според тези изследвания през летните месеци всеки ден пълнолетният потребител изпива по една бира. А 58% от любителите на пивото поне веднъж месечно консумират безалкохолна бира.

През лятото близо 50% от жените пият бира поне веднъж месечно, а всяка трета - поне веднъж седмично. Дамите предпочитат нискоалкохолните или безалкохолните бири с плодови или билкови аромати, отчитат от Съюза на пивоварите.

20 млн. лв. инвестиции за първото полугодие

В страната са регистрирани 37 производителя на бира, от които големите компании са 3 и са международни, малките и средните пивоварни - 8, а останалите 26 са микропредприятия.

За 2020 г. инвестициите на пивоварните в дълготрайни активи са 37 млн. лв., а само за първото полугодие на 2021 г. - 20 млн. лв. Продуктовото портфолио в бранша е изключително разнообразно и всяка година се обогатява с различни марки и стилове бира. За последните 12 месеца на пазара са пуснати над 35 нови предложения и асортимента пиво, съобщават от браншовия съюз.

Всички произвеждани в страната бири съдържат списък на съставките, а 98% - и на енергийна стойност. За сравнение - в страните от ЕС 93% от продадената бира има списък на съставките и 86% - на енергийната стойност.

Спад през 2020

През 2020 пазарът на бира в страната отчита спад. "По данни на Агенция "Митници" през миналата година в страната са продадени 5.22 млн. хектолитра бира, което е с 5% по-малко от количествата през 2019 г. По-ниски са и постъпленията към бюджета от акциз за бира, които спадат с 4% до 74.9 млн. лева", съобщи за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Съюза на пивоварите в България.

Периодичните затваряния на заведенията, въведените ограничения и стагнацията на туристическите пътувания водят до 9% спад в обем на пазара на бира и в страните от ЕС през 2020 г. Добавената стойност от производството и продажбите на бира общо за ЕС е намаляла с 15 млрд. евро - от 60 млрд. през 2019 на 45 млрд. през 2020. Заради локдауна в повечето държави и затворените обекти на хорека канала индиректната работна заетост, генерирана от продажбите на бира в ЕС, е намаляла с 800 000 работни места, съобщи Ивана Радомирова, като се позовава на данни от Пивоварите на Европа.