"Билла" е продала стоки за почти 1 млрд. лв. миналата година

Приходите на веригата растат с 12% през първо тримесечие. Компанията ще тества онлайн продажби тази година

Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България"
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България"
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България"
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България"
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Ръст на приходите и клиентите през 2021 и първото тримесечие на тази година. Инвестиции в дигитализация на бизнеса, в ремонт и отваряне на нови търговски обекти, начало на онлайн продажби, невиждана инфлация. Това сбито са новините около една от трите най-големи вериги за храни в страната - "Билла България".

Нагоре, нагоре

През 2021 г. компанията е продала стоки (с ДДС) за 996 млн. лв., което е годишен ръст от 3.82% (виж таблицата), обяви Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България" на пресконференция. Инвестициите са били за 38 млн. лева - за ремонт на 10 магазина и отваряне на 11 нови. С това магазините на "Билла" достигат 141, с което веригата остава лидер по брой обекти в страната. В дружеството работят над 5000 души.

За първото тримесечие на тази година компанията отчита по-голям ръст при продажбите на стоки - 12.4% ръст. Той идва от комбинация от фактори - инфлация, нови обекти и клиенти.

Компанията, която е трета по продажби след "Кауфланд" и "Лидл", планира да продължи своята експанзия и през 2022, за което са предвидени 32 млн. лева инвестиции. През 2021 веригата влезе в по-малки градове като Панагюрище, Пирдоп, Стамболийски и Банско. Тази тенденция ще продължи. Веднага след Великден "Билла" ще отвори магазин в Първомай, а след това ще бъдат разкрити нови обекти в Карлово, Троян, Смолян. "Целта за 2022 е откриване на поне 10 магазина и обновяване на пет. Това означава близо 300 нови работни места", обобщи изпълнителният директор на "Билла България".

Веригата планира да продължи и с дигитализацията. Инвестиция от 15.4 млн. лева ще увеличи до 92 (от сегашните 37) магазините с електронни етикети, както и с 30 новите обекти с каси на самообслужване (сега те са 26). Допълнителни 3.8 млн. лв. ще бъдат вложени в изграждане на нови фотоволтаични инсталации в 29 филиала.

Компанията не продава онлайн, но има планове и за интернет търговия. "Онлайн пазарът е все още ограничен, но тази година ще пробваме модела в малки мащаби. Ще започнем, без да прибързваме", обяви още Вигинтас Шапокас.

Невижданият ръст на цените

Инфлацията е едно от сериозните предизвикателства пред бизнеса. Тя засяга всички по веригата - производители, доставчици, търговци, потребители, отчита Шапокас. Компанията изчислява инфлацията на вътрешните покупни цени на "Билла" и на продажните цени, които се плащат от потребителите. "По наши сметки кумулативната инфлация за първото тримесечие е 6.1%, а само за март спрямо февруари - 9%. Лично подписвам всяко увеличение на цените на стоките. В моя дългогодишен опит такова масово повишение на цени не съм виждал", заяви изпълнителният директор. И даде примери за поскъпване през последното тримесечие:

  • плодове и зеленчуци - с 30%
  • млечни продукти - с 10%
  • хляб - с 12%
  • масло - със 17%
  • яйца - с 19%
  • олио - със 7-13%, а в началото на март - със 70%
  • перилни и почистващи препарати - с 15-20%, някои видове - с 40%
  • хигиенни материали (тоалетна хартия, салфетки, кърпички) - с 25-30%

"Разговаряме с доставчиците, но те казват, че ако не можем да поемем новите по-високи цени, ще спрат да работят с нас. Компанията поема част от инфлацията с широк набор от промоционални стоки, независимо че цените скачат", обобщи Вигинтас Шапокас. Според него основата причина за скока са повишените цени на електроенергията. Той даде за пример фирмените разходи на компанията за ел.енергия, които скачат почти двойно: от 2.8 млн. лв. за първото тримесечие на 2021 до 5.3 млн. лв. за януари-март тази година.

"В отговор на предизвикателствата намалихме цените на 1000 продукта в 14 магазина. Увеличихме дела на българския асортимент. Разширяваме обхвата на нашите промоционални стоки", обобщи Вигинтас Шапокас.

Войната в Украйна е друго предизвикателство пред бизнеса, посочи изпълнителният директор. Налице са затруднения в логистичната верига за продукти - внос от Украйна. Войната носи затруднения и за доставчиците на "Билла" - например при някои липсва стъкло, досега доставяно от Украйна, за опаковки за вино. Договорени цени за ремонт на някои от търговските обекти на веригата са били преразгледани и повишени заради липсата на метали и други материали за строителството от Украйна и доставянето им на други, по-високи, различни от договорените цени. Според Шапокас това предизвикателство ще се запази.