🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Оборотът на "Билла" скача с 24% до над 1.2 млрд. лв., вече продава и онлайн

Ръстът идва от инфлацията, но и от повече количества и нови обекти

Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България", обяви, че компанията вече държи около 20% дял при веригите за храни в страната
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България", обяви, че компанията вече държи около 20% дял при веригите за храни в страната
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България", обяви, че компанията вече държи около 20% дял при веригите за храни в страната
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България", обяви, че компанията вече държи около 20% дял при веригите за храни в страната
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През Glovo веригата от дни предлага в София доставки на над 4000 продукта за 45 минути
  • Тази година "Билла" ще отвори 12 нови магазина в страната, някои в по-малък формат от 500 квадрата
  • И през първото тримесечие оборотът расте, но с 22%

Очаквано "Билла България" отчита силно увеличени продажби през миналата и в началото на тази година. За първи път оборотът с ДДС надскача 1 млрд. лв., като ръстът е с 1/4 повече от предходната година. Третата по големина верига за храни продължава да расте и като обекти - сега е със 145 магазина, а новите тази година ще са 12. Отскоро предлага и онлайн доставки. Така обобщи новостите на пресконференция изпълнителният директор на компания Вигинтас Шапокас.

Кое колко расте

Със скок от 24.2% продажбите за 2022 достигат 1.237 млрд. лева, като веригата отбелязва възходящ тренд от 17.4% и на база един и същ брой обекти (1.15 млрд. лв.). За сравнение, данните на НСИ показват, че средногодишната инфлация при храните е била 22%.

"Първият магазин "Билла" е открит през октомври 2000 г. Двадесет и две години по-късно достигаме оборот от над 1 млрд. лв. след инвестиции за над 400 млн. лв. със 145 магазина и с 4500 служители", коментира Вигинтас Шапокас. По думите му този ръст от 24.2% е най-високият за всички държави, в които "Билла" присъства, а милиардните продажби са станали факт през ноември 2022 г.

"Голям принос за този резултат има и инфлацията, която е висока, но тя е висока във всички държави. Оборотът се дължи на това, че продадохме по-големи количества", обобщи изпълнителният директор на компанията.

Веригата отчита и увеличение на клиентите си за 2022 със 17.4%, които според Вигинтас Шапокас идват основно от малките квартални магазини, привлечени от промоциите в "Билла".

"Миналата година се отворихме за всички клиенти, а не за сегментирани групи - например хора с по-високи доходи. Променихме и промоционалната си политика - 1500 артикула всяка седмица са на промоция", обясни Вигинтас Шапокас.

Увеличение с 1.1% бележи и пазарният дял на "Билла" сред веригите за храни. Той достига 19.5% в стойност по данни на Nielsen.

Възходящи са резултатите на компанията и за първото тримесечието на тази година в сравнение със същия период на 2022 - оборотът достига 337 млн. лева (21.6% ръст), а на база един и същ брой обекти - 326 млн. лв. (17.9%). Увеличение с 9.8% има и на броя клиенти, посочи изпълнителният директор.

"Имахме доста висока база през първото тримесечие на миналата година, когато след началото на войната в Украйна започна поредно паническо снабдяване на хората с продукти, но въпреки това успяхме да увеличим продажбите си през първото тримесечие на 2023", обобщи Шапокас.

Вече и от разстояние

От десетина дни веригата предлага съвместно с Glovo онлайн доставки на над 4000 артикула. Засега поръчки се изпълняват само в София, но плановете предвиждат това да бъде възможно и в големите градове на страната, където има "Билла" магазини. Интернет клиентите могат да се възползват от специални оферти със своята Billa Card, както и от промоционалните седмични предложения от брошурата на компанията.

Засега доставката е безплатна и се изпълнява до 45 минути. "През първата седмица се изпълняват по около 150 поръчки дневно, целта е да достигнем 2000 на ден. Предстои рекламна кампания и маркетингова подкрепа на инициативата", съобщи Вигинтас Шапокас.

53 млн. лв. инвестиции за 2023

През тази година веригата ще инвестира общо 53 млн. лева, от които 28 млн. лева в експанзия. Компанията планира да открие 12 нови обекта и още 250 работни места. Пет от супермаркетите ще са в нови за "Билла" градове - Троян, Граф Игнатиево (експериментално, на оживен път), Чирпан, Силистра (имало е преди години, но веригата е излязла), Созопол. Останалите селища, в които ще има нови магазини "Билла", са София, Благоеград, Пловдив, Хасково, Шумен, Добрич, Варна (вече е отворен). Целта на компанията е да продължи да бъде веригата с най-голям брой обекти в страната.

"Обикновено супермаркетите ни са на площ от 900-1000 кв. метра, но тази година ще бъде тествана нова концепция - с по-малки по размер магазини от 550 кв. метра, които ще бъдат наречени "Билла днес", съобщи Вигинтас Шапокас.

Плановете за 2023 включват също реновиране на 14 обекта, както и изграждане на фотоволтаици в още 20, които ще се прибавят към вече съществуващите соларни системи в 29 супермаркета и в централния склад на веригата. Част от инвестициите са предвидени за ново поколение СО2 хладилни системи в 22 магазина.

Новост за компанията е и значителното разширяване на асортимента от нехранителни стоки - за дома, градината, автомобила, кухненски принадлежности и др., посочи Вигинтас Шапокас

Веригите и цените

"Всички смятат, че веригите самоцелно вдигат цените, за да увеличат печалбата си. Истината е, че се увеличават покупните цени от доставчиците, при това дори в по-голяма степен от цените, които ние слагаме на етикетите на нашите стоки. Инфлацията намалява благодарение на мерките на веригите. Само един пример - изкупната цена на плодовете и зеленчуците е скочила с 15%, а при нас - с 3.7%. На практика ние задържаме скока, като се фокусираме върху ключови продуктови категории, а делът на промоционалните ни стоки надхвърля 45% ", коментира Вигинтас Шапокас.

Сред предизвикателствата той посочи политическата нестабилност и липсата на предсказуемост за бизнеса, както и координираният държавен натиск над веригите с цел забавяне на инфлацията. Проблем са също покачването на доставните цени въпреки по-ниските цени на горивата и електроенергията, както и проектозаконът, предвиждащ 10% таван на надценката върху 17 основни хранителни продукта.

"Не можем да си позволим да поддържаме предвидената в закона надценка. За да поддържаме този марж на 17 стоки, най-вероятно ще трябва да увеличим цената на 100 други артикула. Ако ограничаваме надценката, ще започнем да губим пари, което не можем да си позволим. От всеки 1 лев веригата печели 2 ст. При въвеждане на таван на надценката тази печалба няма да може да се поддържа, което означава, че трябва да се режат разходи, сред които е и съкращаване на персонала. Освен това има и противодъмпингови изисквания, които забраняват да продаваш на минус в продължение на определени срокове", коментира проектозакона Вигинтас Шапокас. Той определя като предизвикателства и недостатъчната конкуренция на пазара на производителите и динамиката на пазара на труда.

Потребителски нагласи

След дълъг период от време, когато потребителите възприемаха личното си финансово положение като влошаващо се, сега те отчитат, че то отново се подобрява, показва регулярно проучване на "Билла България" за потребителските нагласи, проведено в края на януари тази година. Над половината от българските потребители заявяват, че се справят като цяло, въпреки повишението на цените, като купуват предимно на промоция. Те обръщат по-голямо внимание на цените на млечните продукти, яйцата, прясното месо, деликатесите. Склонни са да се откажат от второстепенни и маркови продукти - например сладкиши и снаксове, но не и от продукти на български производители, месо и месни продукти. "В отговор на тези нагласи 85% от асортимента ни са български стоки от над 700 фирми", заяви Вигинтас Шапокас.